رئیس هیئت پزشکی ورزشی فارس: ورزشکاران در دوره قرنطینه ورزش را ادامه دهند اما نه تا حد خستگی

خبرپارسی – رئیس هیئت پزشکی ورزشی استان فارس با یادآوری این مطلب که ورزشکاران برای دوران قرنطیه باید ورزش را ادامه دهند چرا که ورزش باعث افزایش ایمنی و قدرت بدن می شود اما نباید ورزش در حد خستگی و آسیب برسد .

کاوه باشتی امروزچهارشنبه ۱۴ اسفند در یک نشست خبری مجازی و غیرحضوری که به ابتکار روابط عمومی هیئت پزشکی ورزشی فارس برگزار می شد گفت: امروز کشور مواجه با ویروسی از خانواده کرونا است که «کووید ۱۹» (کرونا) نام گرفته است.

رئیس هیئت پزشکی ورزشی استان فارس با اشاره به اینکه شیوع این ویروس از چین آغاز شده و در تمام دنیا در حال گسترش است، افزود: ویروس کرونا بر خلاف تصور، احتمال انتقال از افراد بدون علامت زیاد وجود ندارد و نباید ترسید.

وی با اشاره به اینکه ویروس کرونا از پوست سالم جذب نمی شود و تا زمانی که دست به چشم و گوش زده نشود ویروس وارد بدن نمی شود، تاکید کرد: بهتر اینست که در صورت دست زدن به سطوح مختلف، دست ها با آب گرم و صابون شسته شود.

باشتی با یادآوری این مطلب که بهترین روش زودودن ویروس شستن مداوم دستان است، تاکید کرد: ویروس در سطح پارچه ای ۶ تا ۱۲ ساعت، در سطح فلزی ۱۲ تا ۲۰ ساعت و در سطوح استیل تا ۲۰ روز می تواند زنده باشد.

وی با اشاره به اینکه ویروس در فضای فریزر می تواند تا چند سال زنده باشد ولی در دمای چهار درجه یخچال ویروس بیش از ۲ سه روز نمی تواند زنده باشد، خاطر نشان کرد: در درمای ۳۰ درجه ویروس از بین می رود.

باشتی با تاکید بر اینکه بعد از مراجعه به منزل باید لباس بیرون خود را زیر نور خورشید و یا روی شوفاژ قرار دهیم تا ویروس از بین برود، اظهار کرد: برای استحمام باید از آب گرم استفاده کرد و از خوردن آب و غذای سرد خودداری کنیم.

رئیس هیئت پزشکی ورزشی استان فارس با اشاره به اینکه تجمع اصلی ویروس ها در ناحیه بینی است و شستن بینی با آب گرم خیلی می تواند موثر باشد، افزود: اگر خوراکی آلوده به ویروس کرونا را خوردید نگران نباشید چرا که اسید معده آن را از بین می برد و تنها نگرانی رسیدن ویروس به ریه هاست.

وی با یادآوری این مطلب که باید نوشیدنی گرم در طول روز مصرف شود، اضافه کرد: جویدن آدامس می توان باعث افزایش بزاق شد تا اگر ویروسی در دهان وجود داشته باشد به ناحیه معده رفته و اسید معده آن را از بین ببرد.

باشتی با یادآوری این مطلب که ورزشکاران برای دوران قرنطیه باید ورزش را ادامه دهند چرا که ورزش باعث افزایش ایمنی و قدرت بدن می شود اما نباید ورزش در حد خستگی و آسیب برسد، تاکید کرد: در فضاهای باز که ازدحامی وجود ندارد، ورزش را می توان انجام داد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه ویروس طوری کار می کند که بچه ها کمتر درگیر می شوند، اما این به این معنی نیست که بچه ها نباید رعایت مسائل بهداشتی را بکنند، گفت: بهتر است در محل کار تهویه مناسب داشته باشیم، افزود: افراد هنگام عطسه کردن باید جلوی دهان خود بگیرند.

به گفته باشتی، هر ماسکی برای جلوگیری از ویروس موثر است و ویروس ها از وزن سنگینی برخوردارند و به سطح زمین می رسند، زمانی که فاصله ۲ متر با سایر انسان ها داریم، نیاز به استفاده از ماسک نیست، ماسک های فیلتردار زمان دم هوا را فیلتر می کند و زمان بازدهم همان هوای ریه را خارج می می کند پس استفاده آن برای افرادی که بیمار هستند، خطرناک است، چرا که باعث می شود ویروس بیشتر انتشار پیدا کند.

رئیس هیئت پزشکی ورزشی استان فارس با اشاره به اینکه ماسک های معمولی همان اندازه ماسک های فیلتردار موثر است، افزود، مردم به خیال آسوده می توانند از ماسک های ساده نیز استفاده کنند .

باشتی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران در خصوص چگونگی تعطیلی باشگاه های ورزشی گفت: قرار بود باشگاه های ورزشی ۱۰ روز تعطیل باشد و در برخی استان های دیگر تا پایان سال تعطیل هستند و در فارس هنوز دستوری برای تعطیلی تا پایان سال وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه ویروس پنج تا ۲ هفته نهفتگی دارد و زمان بیماری هم ۲ هفته است، تاکید کرد: اگر افراد خودشان بیمار هستند، خودشان را قرنطینه کنند و مردم رعایت نکات بهداشتی را بکنند، تا ۲ ماه آینده کرونا ریشه کن می شود.

رئیس هیئت پزشکی ورزشی فارس با اشاره به اینکه افراد در صورت باز شدن باشگاه ها، قبل و بعد از استفاده از وسایل ضدعفونی دستان را انجام دهند، یادآور شد: تمامی باشگاه های استان گند زدایی خواهد شد.

باشتی با اشاره به اینکه مراکز درمانی آماده خدمت رسانی به ورزشکاران هستند البته کارهای درمانی ورزشکاران اورژانسی نیست اما تمام همکاران پزشکی مهیای خدمات رسانی به ورزشکاران هستند، تاکید کرد: یکی از مشکلات موجود وجود استرس است چرا که استرس می تواند سطح ایمنی بدن را کم کرده و باعث افزایش احتمال میزبانی از بیماری شود.

وی با اشاره به اینکه برای این موضوع کانال واتس آپی طراحی شده که با حضور کارشناسان و روانشناسان است که افراد می توانند در این کانال عضو شوند، تاکید کرد: موردی از کرونا در بین ورزشکاران وجود نداشته است.

باشتی با تاکید بر اینکه ویروس کرونا برای افرادی که سطح ایمنی کمتری و بیماری های زمینه ای مثل قلبی، دیابت و ریوی دارند، خطرناک است، تاکید کرد: اگر مردم در منازل خود بمانند، به طور حتم ویروس پس از مدتی میزبان پیدا نخواهد کرد و ریشه کن می شود.

وی با اشاره به اینکه استان فارس بعد از استان قم یکی از اولین استان هایی بود که درگیر این موضوع شد، اما با فرهنگ خوب مردم رشد زیادی از بابت کرونا شکل نگرفت، تاکید کرد: موارد جدید مثبت شده هم شامل افرادی است که قرنطینه بودند و باید سعی کنیم که افراد جدید به این چرخه اضافه نشود.

باشتی با تاکید بر اینکه استفاده از «زینک» و «ویتامین D» در افزایش سطح ایمنی تاثیر دارد، تاکید کرد:  احتمال اینکه کفش منتقل کننده کرونا باشد پس باید آن را ضدعفونی کرد و با کفش وارد منزل نشد.

وی با اشاره به اینکه برای ورزشکاران المپیکی، ورزشگاه های مختلف استریل درنظر گرفته خواهد شد تا آنان بتوانند ورزش خود را ادامه دهند اما سایر ورزشکاران نباید ورزش را تا حد خستگی انجام داده تا باعث کاهش سیستم ایمنی بدن نشوند، تاکید کرد: وجود یک مورد مثبت جدید می تواند طول این اپیدمی افزایش یابد و باید بیش از پیش جلوی این انتشار را گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.