رئیس دانشگاه شیرازخبر داد؛ تشکیل کارگروه پژوهش ویروس شناسی در دانشگاه شیراز

خبرپارسی – رئیس دانشگاه شیراز با بیان اینکه دانشگاه تلاش کرده در راستای تدابیر دولت و ستاد کشوری مبارزه با کرونا حرکت کند، عنوان کرد: برخی گروههای آموزشی و پژوهشی ما به جد وارد عمل شده اند که از جمله آنها کارگروه پژوهشی در زمینه ویروس و ویروس شناسی است که تشکیل شده است.

حمید نادگران شنبه ٢۴ اسفند در نشست خبری که به شکل مجازی برگزار شد ضمن تقدیر از تلاش های ایثارگرایانه دانشگاه علوم پزشکی شیراز و پرنسل درمان استان فارس، عنوان کرد: استان فارس و شهر شیراز در صدر انجام فعالیت ها و اقدامات قرار دارد امید است با همکاری بیشتر مردم شاهد ریشه کنی این ویروس باشیم.

او تشکیل ستاد مقابله با کرونا در سطح مدیران و اتخاذ همکاری های لازم به منظور جلوگیری از شیوع ویروس در سطح کارکنان و دانشجویان، تعطیلی کلاس های آموزشی تا اطلاع ثانوی، تخلیه همه خوابگاههای دانشجویی، توقف فعالیت سلف های دانشجویی، تعلیق همه همایش ها، آموزش مدیران امور اداری دانشکده ها از سوی کارشناسان بهداشت، آموزش کارکنان خدماتی، تهیه دستگاههای گندزدایی ساختمان ها و فراهم شدن بستر لازم برای برگزاری جلسات به صورت ویدئو کنفرانس را از مهمترین اقدامات انجام شده در دانشگاه شیراز در شرایط فعلی برشمرد.

رئیس دانشگاه شیراز ادامه داد: علاوه بر اقدامات فوق، تهیه ماسک، الکل، مواد ضدعفونی، شیفت بندی در حوزه اداری، تهیه و توزیع بروشورهای بهداشتی، مرخصی همکاران با وضعیت ویژه از جمله مادران شیرده و باردار، ضدعفونی همه ساختمان های اداری و خوابگاهها، تهیه بسته های سلامت روانی اجتماعی توسط دانشکده علوم تربیتی با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و شرکت مستمر نماینده دانشگاه در ستاد کرونای استان فارس نیز در دستور کار قرار گرفته است.

نادگران با بیان اینکه دانشگاه تلاش کرده در راستای تدابیر دولت و ستاد کشوری مبارزه با کرونا حرکت کند، عنوان کرد: برخی گروههای آموزشی و پژوهشی ما به جد وارد عمل شده اند که از جمله آنها کارگروه پژوهشی در زمینه ویروس و ویروس شناسی است که تشکیل شده است.

او افزود: طرح دیگری نیز در دانشکده دامپزشکی برای آموزش و حفظ حیوانات خانگی در دست اجراست.

رئیس دانشگاه شیراز تصریح کرد: هیچ موردی در دانشگاه مبنی بر ابتلای کارکنان به کرونا ویروس تاکنون نداشته ایم.

نادگران با بیان اینکه درخواست تشکل های دانشجویی به زمانی بر می گشت که کلاس ها برقرار بود، گفت: اقدامات لازم توسط مدیران استان پس از درخواست تشکل ها در دستور کار قرار گرفت.

او با بیان اینکه در شهر شیراز اقدامات فوری علی رغم همه مشکلاتی که وجود داشت توسط استاندار فارس انجام شده است، گفت: پیرو سیاست های قبلی دانشگاه از دو سال پیش کارگروه ویروس شناسی با حضور اساتید با تخصص های مختلف در زمینه مسائل روز جامعه تشکیل شده است.

رئیس دانشگاه شیراز همچنین با بیان اینکه این کارگروه با دستور استاندار در حال فعالیت است، گفت: دانشگاه شیراز تنها ذیل تصمیمات و فرامین ستاد بحران علاوه بر مسئولتی اجتماعی، حرکت می کند.

نادگران با بیان اینکه دانشگاه شیراز همیشه در کنار مردم فهیم و خوب استان فارس بوده و هست و اقدمات آن در راستای همدلی از مردم است، گفت: این ویروس با همدلی مردم و کمک مسئولان از تهدید به فرصت برای کشور تبدیل خواهد شد، لذا از مردم می خواهیم از سفر کردن پرهیز کنند و با ماندن در خانه به اصول بهداشتی اعلامی از سوی وزارت بهداشت توجه کنند.

علیرضا افشاری فر، قائم مقام و معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز نیز با بیان اینکه از ١٠٠ نفر دانشجوی خارجی دانشگاه شیراز تنها دو نفر در شیراز مانده و مابقی به کشور خود بازگشته اند، گفت: هر دو نفر به طور مرتب تحت نظر هستند.

او با تاکید بر اینکه ویروس کرونا نه اولین و نه آخرین ویروس است و متاسفانه دنیا شاهد شیوع بسیاری از این ویروس ها بوده که اخیرا با یکی از بدترین نوع این ویروس ها مواجه هستیم، گفت: ضروری است کارگروه ویروس شناسی دانشگاه شیراز مورد حمایت مسئولان استانی و ملی قرار گیرد تا آمادگی مقابله با ویروس های جدید دیگر هم ایجاد شود.

این استاد بخش ویروس شناسی دانشگاه شیراز با بیان اینکه امکان دست کاری ویروس ها وجود دارد و بسیاری از کشورها در آزمایشگاههای کاملا ایزوله در حال کار هستند، عنوان کرد: اما اینکه کرونا از جمله این ویروس های بیولوژیک باشد هنوز به صورت کامل اثبات نشده است.

او همچینن در خصوص برگزاری کلاس های مجازی نیز گفت: به دنبال شیوع ویروس کرونا ی تعطیلی دانشگاه، کارگروهی در دانشگاه برای ایجاد بستر بازم برای ایجاد کلاس برخط در دستور کار قرار گرفت.

قائم مقام و معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز ادامه داد: از آنجا که دانشگاه شیراز تجربه دو دهه برگزاری اموزش های الکترونیک را دارد به خوبی وارد این موضوع شد و در حال حاضر امکان برگزاری کلاس ها برای تمام اساتید به صورت آنلاین وغیر برخط فراهم شده است.دانشجویان از همه نقاط کشور امکان حضور در این اموزش ها را دارد.دانشجویان می توانند از ضبط کلاس ها هم استفاده کنند.

علی حفیظی، مدیر فرهنگی دانشگاه شیراز هم گفت: سه روز پیش تشکل های دانشگاه شیراز در نامه ای به استاندار لزوم بررسی منع آمد و رفت در جاده های استان را تاکید کردند.

محمدهادی اسکندری، عضو هیئت علمی دانشکده کشاورزی و عضو کارگروه تخصصی واکسن و فرآورده های بیولوژیک دانشگاه شیراز نیز عنوان کرد: تولید فرآورده های بیولوژیک مانند واکسن یک دانش بین رشته ای است و برای تولید آن زنجیره ای از تخصص ها نیاز داریم.

او افزود: دانشگاه شیراز یک دانشگاه جامع است و عمده این تخصص ها در کنار هم از جمله ایمنی شناسی، ویروس شناسی، میکروب شناسی، پاتولوژی، بیوتکنولوژی، ویروس شناسی  گیاهی و فرآیندهای مهندسی دارد.

اسکندری ادامه داد: از سال گذشته دانشگاه شیراز کارگروهی شامل ١۶ نفر از اساتید از دانشکده های کشاورزی، دامپزشکی و علوم و مهندسی را راه اندازی کرده که در کنار هم ماموریت تولید فرآورده های بیولوژیک پیشرفته بر عهده دارند.

او با بیان اینکه نقشه تولید واکسن شکل گرفته و در حال انجام کار است و آماده پاسخگویی است، افزود: این کارگروه سرعت زیادی برای پاسخگویی دارد و در صورت فراهم بودن بستر، طی چند هفته امکان تولید واکسن مورد نیاز را دارد.

عضو هیئت علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز خاطرنشان کرد: نباید وقتی دچار بحران می شویم به این کارگروهها متوسل شویم؛ کاش بودجه های مورد نیاز از قبل بروز این مشکلات برای توسعه این کارگروهها پیش بینی شده بود.

اسکندری با بیان اینکه این کارگروه با همکاری مجموعه خارج از دانشگاه، کیت تشخیص کرونا ویروس را نیز طراحی کرده و در حال تست های نهایی در حال انجام است، اظهار کرد: آخرین مطالعات موضوع بیولوژیک یا عدم آن را هنوز تایید نکرده است.ژنوم این ویروس در کشورهای مختلف تا حد زیادی به هم شباهت دارد.

عضو هیئت علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز با بیان اینکه احتمال زیاد این ویروس منشا طبیعی دارد، گفت: دانشمندان تاکنون اثبات نکرده اند که این ویروس ساخته دست بشر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.