دیدار اشتون از اصفهان و انتظار جامعه گردشگری فارس از استاندار دیپلمات

خبر پارسی: «کاترین اشتون» هماهنگ کننده سیاست خارجی اروپا که پس از توافق ایران و ۵ قدرت جهانی بر سر فعالیت‌های هسته‌ای ایران در چند روز گذشته به تهران سفر کرده بود، امروز عازم اصفهان شده و از میراث تاریخی اصفهان دیدار کرد.

اگرچه «سعید جلیلی» دبیر سابق شورای امنیت ملی و مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران در دوران احمدی‌نژاد به کاترین اشتون قول داده بود در صورتیکه توافقی بین طرفین صورت بگیرد، او را به مشهد دعوت خواهد کرد تا آجرهای فیروزه‌ای حرم امام رضا را از نزدیک ببیند، اما این «رسول زرگر» استاندار اصفهان بود که توانست در اولین سفر اشتون به ایران، قاب او را به دزد و اشتون و تیم خبری همراهش را به اصفهان ببرد.

اما اهمیت سفر خانم اشتون به اصفهان که در اولین سفر او به ایران اتفاق می‌افتد، از دو جهت قابل تامل و بررسی است. نخست اینکه وجود آثار تاریخی مهم در اصفهان ضمن نشان دادن سابقه تاریخی و فرهنگی ایران، قدرت چانه زنی دیپلمات‌های ایرانی را تا حدودی افزایش می‌دهد و نکته دوم اینکه در صنعت گردشگری سفر خانم اشتون هم باعث تبلیغ و جذب گردشگر شده و هم میزان امنیت حاکم بر اصفهان را در دنیا به نمایش می‌گذارد.

تحرک دیپلماسی کشور و تردد گسترده وزرای خارجی کشورهای مختلف اروپایی و آسیایی به تهران اما ظاهرا هیچ دستاوردی برای گردشگری فارس نداشته است، چرا که اخبار نشان می‌دهد همه هیات‌‌های دیپلماتیک که طی چند ماه گذشته به کشور سفر کرده‌اند، بعد از دیدارهای رسمی خود در تهران، عازم اصفهان شده‌اند.

همین موضوع سبب شده که استان فارس نتواند از ظرفیت تبلیغاتی چنین سفرهایی برای توسعه گردشگری خارجی خود استفاده کند.

از این جهت اما استان فارس بار دیگر از گردونه عقب ماند و انتظار از استاندار دیپلمات فارس که بتواند با رایزنی با همکاران سابق خود در وزارت خارجه، خانم اشتون را به شیراز دعوت کند، بی نتیجه ماند و این رسول زرگر استاندار وازرت نیرویی اصفهان بود که با هر تلاشی توانست میزبان خانم اشتون باشد.

بدون شک حضور خانم اشتون در پایتخت فرهنگی ایران می‌تواند به توسعه گردشگری در فارس کمک قابل توجهی کند. چه اینکه حضور رئیس جمهور سابق چین و نخست وزیر سابق هندوستان و مقامات ارشد کشورهای مالزی، قرقیزستان، آذربایجان، ایتالیا، یونان، ژاپن، امارات متحده عربی و لبنان و … در دوره اصلاحات در استان فارس توانسته بود به رونق گردشگری و جذب توریست خارجی کمک کند.

استان فارس به رغم جایگاه منحصر بفردش در ساخت تمدنی ایرانی و اسلامی اما در ۸ سال گذشته با بحران شدید در حوزه گردشگری روبرو شده و آمار نگران کننده‌ای از این حوزه منتشر می‌شود. در حالیکه کشور ترکیه با تاریخ نه چندان مهم در سال ۲۰۱۲ توانسته بیش از ۳۶ میلیون گردشگر خارجی جذب کند اما در ایران به دلیل تنش‌های گسترده بین‌المللی دولت نهم و دهم عملا صنعت گردشگری ایران مسیر نزولی و ورشکسته‌ای را دنبال کرد و استان فارس هم به دلیل چالش‌های گسترده مدیریتی در اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری در صدر نابسامانی‌های گردشگری قرار گرفت.

به نظر می‌رسد فارس با داشتن مزیت نسبی در حوزه گردشگری اما برنامه مشخصی برای توسعه این بخش ندارد. ضعف زیرساخت‌های گردشگری و فقدان برنامه مشخصی بازاریابی و تبلیغات راه فارس راه بر گردشگران خارجی بسته است.

هرچند شعارهایی همچون گردشگری سلامت هر از مدتی و با دیدن چند بیمار حوزه خلیج فارس که بیمارستان‌های شیراز را به لندن ترجیح داده‌اند، در این استان شنیده می‌شود اما متاسفانه هیچ برنامه استراتژیکی در فارس برای توسعه گردشگری خارجی تا کنون تدوین و اجرا نشده است.

علاوه بر ضرورت تدوین برنامه توسعه گردشگری، اما چشم امیدها به تجریه استاندار فعلی فارس در وزارت خارجه است که بتواند همکاران سابق خود در سفارتخانه‌های ایران را ترغیب کند که گردشگران را به سمت استان فارس سوق دهند.

تلاش جدی استاندار فارس در این زمینه به خصوص آنکه سابقه فعالیت و همکاری با «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه  را دارد و همکاری با وزارت خارجه نیز در کارنامه سیدمحمد احمدی ثبت شده انتظارات را از دکتر احمدی به شکل جدی افزایش داده است.

امیدواریم زین پس با تلاش استاندار  محترم  فارس شاهد حضور جدی هیات‌های دیپلماتیک و نیز هیات‌های علمی و تجاری و … از دیگر کشورهای جهان در شیراز باشیم.

1 دیدگاه برای “دیدار اشتون از اصفهان و انتظار جامعه گردشگری فارس از استاندار دیپلمات

  1. بله اقایان باید زرنک بود و دلسوز. هم مسولان استانی باید دلشان برای استان بسوزد و هم نمایندکان مردم باید از مسوولان بخواهند. ایا کوش شنوایی هست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.