دهمین مرکز بوم گردی در بخش ارژن راه اندازی شد /هر خانه روستایی صاحب یک شغل می شود

خبر پارسی – سارا ضمیری – «از هر ۱۱ شغلی که در جهان ایجاد می شود یک شغل سهم بخش گردشگری است و در ایران به ازای هر گردشگر خارجی ۸ شغل مستقیم و غیرمستقیم ایجاد می شود و مراکز و اقامتگاه های بوم گردی هستند که می توانند گوشه ای از صنعت گردشگری را بچرخانند.»

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری فارس که بر ضرورت راه اندازی مراکز بوم گردی در استان تاکید دارد، در ادامه این صحبت ها از تاثیرگذاری این شاخه صنعت توریسم بر اقتصاد منطقه می گوید و از کارآفرینان موفقی همچون عباس برزگر نام می برد که با کمترین هزینه موفق به راه اندازی این مراکز و جذب توریست و گردشگر شده اند.

محسنی نژاد با این توضیح که در شهرهای کوچک ساخت مجتمع ها و هتل های بزرگ پاسخ گوی این نیازها نیست، می گوید: توجیهی برای ساخت هتل های چند ستاره در شهرهایی مانند اقلید ، بوانات ، سپیدان و غیره نیست. مناطق نمونه گردشگری در این شهرها وجود دارد که برای گردشگران خارجی جذابیت بیشتر دارد، پس توجیهی برای ساخت تاسیسات سنگین نیست درحالی که می شود از طرفیت های خاص خود این شهرها بهره برد.

وی در پاسخ به نحوه سرمایه گذاری اشخاص در حوزه بوم گردی تصریح می کند: برای ایجاد این مراکز نیاز به سرمایه گذاری سنگین مانند هتل های متمرکز در شیراز نیست زیرا راه اندازی این مراکز در شهرهای کوچک توجیه اقتصادی ندارد؛ از طرفی چون باعث احیا سنت ها و آداب و رسوم محلی و صنایع دستی ویژه هر منطقه می شود خود به خود تولید و فروش را بالا می برد.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری فارس مراکز و کمپ های بوم گردی را یکی از مهم ترین مقاصد گردشگران بر شمرده و تاکید می کند: در این مراکز گردشگر با فرهنگ، سنن،صنایع دستی و غذاهای هر منطقه آشنا می شود؛ از محیط طبیعی بهره می برد، اقامت می کند ،پذیرایی می شود، از نزدیک نحوه تهیه خوراک را می بیند و گاه خودش در تهیه خوراک مشارکت می کند و این برایش جذابیت دارد.

تمام این ها یک نیاز را برای گردشگر ایجاد می کند که همان محلی برای اقامت وی است و این اقامتگاه شاید یک خانه روستایی و یا حتی چادر عشایری باشد  که با کمترین هزینه ایجاد و به یک بنگاه اقتصادی کوچک زود بازده تبدیل شده است، مرکزی که می توان با هزینه ای برابر با ۵۰ میلیون و ۱۰۰ میلیون تومان هم ایجادش کرد.

*هر خانه روستایی صاحب یک شغل می شود

محسنی نژاد در پاسخ به این سؤال که مراکز بوم گردی چطور باعث اشتغالزایی می شوند، اظهار می کند: هر مرکز بوم گردی در یک روستا به طور مستقیم برای ۴ تا ۵ نفر اشتغال ایجاد می کند در کنار آن مجموعه ای شکل گرفته که کل اهالی را به کار می گیرد؛ تولیدات صنایع دستی، دست بافته ها، نان محلی و … عرضه می شود. تولیدکننده بدون اینکه تلاش کند محصولاتش را با صرف هزینه به نمایشگاه برده تا معرفی شود، همان جا در معرض دید گردشگر قرار می دهد.

وی در خصوص تمرکز دولت بر توسعه اقامتگاه های بوم گردی در استان اظهار می کند: دهمین مرکز بوم گردی روز های اخیر در بخش ارژن شیراز راه اندازی شد و ما تلاش داریم تا پایان امسال این مراکز را به ۲۰ عدد برسانیم و طبق تفاهم نامه هایی که با صندوق کارآفرینی امید منعقد شده اقامتگاه های بوم گردی و نیز دفاتر خدمات مسافرتی می توانند از تسهیلات ویژه برخوردار شوند. معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری فارس می گوید: براین اساس تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی در فارس و بالای ۵۰ میلیون تومان از صندوق کشوری به متقاضیان این بخش اعطا می شود.خوشبختانه در یکسال اخیر تاسیسات گردشگری در استان فارس ۳۴ درصد رشد داشته و ایجاد اقامتگاههای بومگردی افزایش صددرصدی را تجربه کرده است.محسنی نژاد تاکید می کند: امسال اقامتگاههای بومگردی در روستاهای فارس روند عملیاتی به خود گرفته و امید می رود با راهاندازی این اقامتگاه ها رشد و توسعه اقتصادی در بخش گردشگری روستایی و عشایری بیشتر اتفاق بیافتد.

*توجه به بوم گردی بیشتر می شود

چرا توجه به حوزه بوم گردی برای استانی مانند فارس که ظرفیت های بسیار در این بخش دارد این قدر با تاخیر انجام شده است ؟

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری فارس در پاسخ به این سؤال، نبود الزام قانونی در سال های گذشته را علت اصلی نام برده و ادامه می دهد: با پیگیری های انجام شده توجه به حوزه گردشگری به خصوص در بخش بوم گردی ابلاغ و مشوق هایی بسیاری نیز اعمال شده است، به طوری که علاوه بر تسهیلات نام برده فرایند صدور مجوز کاهش یافته، در قانون به صراحت تسهیلات ویژه گردشگری تعیین شده ،پروانه بهره برداری و صدور مجوزهای لازم تسهیل و موانع موجود برطرف شده است.

این مقام مسئول اشاره می کند: اکنون استان فارس به دنبال یک برنامه پیشتاز در این بخش است تا بتواند به عنوان مرکز و قطب بوم گردی کشور مطرح باشد.

محسنی زاده سرمایه اولیه برای ورود به این بخش را در قیاس با بخش صنعت و بازگشت هزینه اولیه اینطور برآورد می کند: اگر سرمایه گذاری در حوزه گردشگری را با صنعت و سایر بخش ها مقایسه کنید که چقدر هزینه اولیه نیاز دارد و چند نفر را به کار می گیرد،می بینید با ۱۰۰ میلیون تومان ۴ نفر معادل هر نفر ۲۰ میلیون تومان مشغول به کار شده اند؛ در حالی که در سایر بخش ها به ازای ۲۰ میلیون تومان ظرفیتی برای ایجاد شغل فراهم نیست.

*مهاجرت معکوس ، پیامد بوم گردی

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری فارس مساله مهاجرت معکوس را پیامد مثبت سرمایه گذاری در حوزه بوم گردی دانسته و تصریح می کند: موضوع مهم دیگر که شاید کمتر به آن توجه می شود مهاجرت معکوس از روستا به شهر است، روستایی که ۳۰۰ کیلومتر با شهر فاصله دارد گردشگر را به آنجا می کشد برای آنکه از شهر فاصله بگیرد و در محیطی آرام و بکر زندگی کند. وی به تاثیرگذاری این چرخه در اقتصاد استان اشاره کرده و می گوید: ورود گردشگری که به استان سفر کرده در مراکز بوم گردی، باعث ماندگاری بیشتر او در استان می شود و این ماندگاری بیشتر یعنی نیاز به خدمات بیشتر برای گردشگر و این نیازها خود به خود چرخه ای را راه می اندازد که به تقویت اقتصاد استان منجر می شود و افرادی را مشغول به کار می کند.

منبع روزنامه افسانه