دستغیب: سنت‌های اصیل شیراز باید احیاء شود

خبرپارسی – همزمان با روز جهانی صنایع دستی، نگارخانه و کافه گل و مرغ به همت جمعی از هنرمندان و استادکاران صنایع دستی در شیراز و با حضور رییس شورای شهر شیراز و معاون گردشگری استانداری فارس افتتاح شد.

رئیس شورای شهر شیراز یکشنبه ۲۰ خرداد در آیین افتتاحیه این نگارخانه سه عنصر آسمان، درخت و آب را از مهمترین عناصر منازل قدیمی شهر شیراز عنوان کرد که با گسترش زمان و شهرسازی‌های نوین از بین رفته و آثاری از سنت و فرهنگ اصیل این کلانشهر دیگر به چشم نمی‌خورد.

سید احمدرضا دستغیب با تصریح بر اینکه متاسفانه امروز با سوء مدیریت در حاکمیت شهری آثاری از سنت‌های اصیل دیده نمی‌شود، گفت: به چه حقی حاکمیت شهری، حق مردم را از دسترسی حداقلی به عناصر اصلی تشکیل دهنده خانه‌های قدیمی این شهر گرفته است؟شهر را پر از ستون و بتن کرده‌ایم و خانه‌های قدیمی را به بهانه ساخت امکان تجاری و مذهبی از بین برده‌ایم.

وی ابراز امیدوراری کرد که در دوره جدید مدیریت شهری با تفکر و نگاه انسان محوری بتوان سنت‌های قدیمی، فرهنگ و زبان اصیل شیرازی را احیا کرد و با گسترش پیاده‌روی، مردم محوری رونق در سطح شهر رونق داد.

دستغیب با بیان اینکه نقش هنرمند در مدیریت شهری یا وجود ندارد یا بسیار کم‌رنگ است، خاطرنشان کرد: امروز یک شکاف عمیق میان مدیریت شهری و هنرمندان ایجاد شده است که باید در صدد رفع آن باشیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس نیز با بیان اینکه این نگارخانه مرکزی چند منظوره است که حمایت از کالای ایرانی در تولید صنایع دستی را دنیال می‌کند، گفت:  آموزش صنایع دستی با استفاده از ظرفیت هنرمندان جهت ارائه آثار فاخر از مهمترین اهداف راه‌اندازی این مجموعه است.

مصیب امیری با بیان اینکه بخشی از فعالیت‌های این مرکز فرهنگی هنری توسط بخش خصوصی انجام می‌شود، اظهار کرد: به دنبال انعقاد تفاهم نامه‌ای با بخش خصوصی هستیم تا بخشی از فعالیت‌های خود را به آنها واگذار کنیم.

علی تعبدی، مدیر نگارخانه و کافه گل و مرغ نیز با بیان اینکه با راه‌اندازی این مرکز تلاش کردیم که دین خود را به جامعه هنر ادا کنیم، گفت: این مجموعه، مرکزی فرهنگی و آموزشی است که با حضور استادکاران پیشکسوت صنایع دستی به دنبال احیای صنایع دستی مهجور شده در استان فارس هستیم.

وی ادامه داد:‌ بسیاری از هنرمندان شیرازی دارای آثار فاخری هستند که مکانی برای عرضه آنها وجود ندارد، از این رو خانه هنرمندان در شیراز درحال راه‌اندازی است که در آینده‌ای نزدیک به بهره‌برداری می‌رسد.

تعبدی همچنین ابراز امیدواری کرد با رونق چنین مجموعه‌هایی حافظ و میراث‌دار خوبی برای حفظ فرهنگ اصیل نیاکان ایرانی باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.