در سیاست‌گذاری‌های شهری مراقب کودکان نیستیم

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز، گفت: در سیاست‌گذاری‌ها شهری و شهرسازی حواسمان به کالبد شهری و کودکانی که در این کالبد زندگی می‌کنند، نیست.

مصطفی مشفقیان یکشنبه ۸ اسفند در نخستین همایش ملی «تربیت شهروندی کودکان» که به میزبانی دانشگاه شیراز برگزار شد، با بیان اینکه از زاویه دیگری به مفهوم شهروندی و آموزش آن به کودکان باید نگریسته شود، اظهار کرد: شهر دوستدار کودک در یونسکو تعریف واضح و مشخصی دارد و در شهرداری شیراز نیز از دیرباز صحبت بر این بوده که تلاش کنیم که شیراز به سمت شهر دوستدار کودک و تحقق آن حرکت کند.

او با بیان اینکه در سیاست‌گذاری‌ها شهری و شهرسازی حواسمان به کالبد شهری و کودکانی که در این کالبد زندگی می‌کنند نیست، گفت: ما کودکان را پیونددهنده هویت گذشته و آینده می‌دانیم بنابراین اگر محیط زیست شهری که کودکان زندگی می‌کنند یک محیطی نباشد که مفاهیم شهروندی را به خوبی یاد و پرورش دهد و فقط به این فکر کنیم که در این شهر عده‌ای بزرگسال زندکی می‌کنند قطعا به مشکل می‌خوریم همچنان که امروز در انتقال مفاهیم فرهنگی و آموزش مفاهیم شهروندی با مشکلات زیادی روبه‌رو هستیم.

معاون شهردار شیراز با بیان اینکه در کلانشهرها چه اندازه به المان‌ها، طراحی و  شهرسازی دقت شده که قرار است در این شهر کودک هم زندگی کند، افزود: دستان ما در این زمینه خالی است و گروه‌های پژوهشی تازه ورود کردند و دارند مفاهیم شهر دوستدار کودک را بومی‌سازی می‌کنند.

مشفقیان با طرح این پرسش که شهر دوستدار کودک چه آیتم‌هایی باید داشته باشد، گفت: در پاسخ به این پرسش دستمان خالی است به ویژه زمانی که بخواهیم این آیتم‌ها را بومی‌سازی کنیم؛ اینجا کار جدی نشده است باید با همکاری دانشگاه‌ها و حمایت از پایان نامه تئوری‌های این مهم مشخص شود.

او با بیان اینکه طراحی‌ها و المان‌ها باید متناسب با مفهوم شهر دوستدار کودک باشد، عنوان کرد: شهرداری شیراز برای همکاری جدی‌تر با دانشگاه برای تعریف پروژه‌های علمی و پژوهشی تا تبدیل شهر شیراز به یک شهر دوستدار کودک آمادگی دارد.

نخستین همایش ملی تربیت شهروندی کودکان یکشنبه ۸ اسفند با حضور دستگاه‌های مرتبط در این حوزه و مسئولان استانی در دانشگاه شیراز برگزار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.