در آئین افتتاح ورزشگاه پارس عنوان شد:کامیاب:کیفیت فدای سرعت نشد

خبر پارسی – پس از ۲۲ سال کش و قوس و انتظار، ورزشگاه پارس شیراز (میانرود) پنجشنبه ۳۱ فروردین ۹۶ در سفر رئیس جمهوری توسط مسعود سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان افتتاح شد.

به گزارش ایرنا از شیراز در سال ۱۳۷۶ زمانی که غلامرضا صحرائیان استاندار فارس بود، احداث ورزشگاه پارس جدی شد و کلنگ ساخت آن در جنوب شهر شیراز و در منطقه ای به نام میانرود به زمین زده شد.

در سال ۱۳۷۴ که فوتبال فارس حال و روز خوبی داشت،جرقه ساخت یک ورزشگاه بزرگ در شهر شیراز زده شد که ابتدا قرار بود این ورزشگاه در شهرک صدرا یا شهرک گلستان در شمال غرب شیراز ساخته شود اما این امر میسر نشد و کلنگ آن در جنوب شیراز به زمین زده شد.

آنچه باعث شد کار ساخت این ورزشگاه به تاخیر بیفتد بودجه های کم و عدم تخصیص بموقع آن بوده که همین امر سبب شد کار ساخت این ورزشگاه طولانی شود و به قول برخی مردم به اثر باستانی تبدیل شود.

ساخت این ورزشگاه به صورت لاک پشتی به حرکت خود ادامه داد و به رغم اینکه در دولت نهم و دهم، بدون تحریم، نفت ایران با بشکه ای ۱۴۰ دلار به فروش می رسید متاسفانه بخت با ورزشگاه میانرود یار نبود.

بر اساس برآورد کاشناسان در دولت نهم و دهم، بودجه ای بالغ بر ۶۰ میلیارد ریال نیاز بود تا این ورزشگاه به اتمام برسد که این رقم اختصاص یافت اما ساخت ورزشگاه میسر نشد و چند سال هم تمام کارگاه های آن تعطیل شد تا این پروژه با هزینه چندین برابری در دولت تدبیر و امید، کار ادامه ساخت آن به سرعت دنبال شود .

با روی کار آمدن دولت تدبیر وامید و اراده ای که برای اتمام پروژه های بزرگ کشور بوجود آمد، این امر نصیب ورزشگاه بزرگ شیراز هم شد تا با اختصاص بودجه ۵۴۰ میلیارد ریالی به انتظار ۲۲ ساله مردم فارس پایان داده شود و قرار است در پایان دولت تدبیر و امید افتتاح شود .

برخی بر این باورند که هرچند این ورزشگاه در دوران نه چندان خوب فوتبال فارس افتتاح می شود اما افتتاح این ورزشگاه می تواند رونق دو باره ای به فوتبال فارس بدهد .

مدیرکل ورزش و جوانان فارس در این باره به ایرنا گفت:بزرگترین افتخار برای دولت تدبیر و امید است که به انتظار ۲۲ ساله مردم فارس و حتی کشور پایان می دهد و در پایان این دولت افتتاح می شود.

حیدر علی کامیاب کلانتری ادامه داد: در این دولت همه مسئولان استان و به ویژه افشانی استاندار فارس حمایت خوبی برای تکمیل و به بهره برداری رساندن این ورزشگاه کردند وخوشحالم که با یک اراده ملی این ورزشگاه بزرگ که با سازه های خوبی ساخته شده و نمای زیبایی دارد در دولت تدبیر و امید به اتمام می رسد .

وی اضافه کرد: در ابتدای دولت تدبیر و امید مبلغ ۲۴۰میلیارد ریال برای اتمام این ورزشگاه اختصاص یافت اما از آنجا که این بودجه برای بهره برداری کامل کفاف نمی داد در سفر معاون رییس جمهوری و رییس برنامه و بودجه به شیراز این مبلغ به ۵۴۰ میلیارد ریال افزایش یافت و به تصویب رسید.

وی اضافه کرد: این ورزشگاه در زمانی که مسئولیت اداره کل ورزش و جوانان به اینجانب سپرده شد، حدود ۷۰ در صد پیشرفت فیزیکی داشت که باحمایت همه جانبه دولت هم اینک نزدیک به ۹۹ در صد پیشرفت دارد و علاوه بر سبزشدن چمن ، پیست تارتان پهن شده ، صندلی ها نصب شده و کار محوطه سازی نیز در حال انجام است .

کامیاب افزود : در ساخت این ورزشگاه کیفیت را فدای سرعت نکرده ایم و بر اساس استانداردهای فدراسیون جهانی فوتبال ( فیفا ) و تایید کیفی آزمایشگاه های مختلف در حال اتمام است .

کامیاب کلانتری افزود: مساحت این ورزشگاه ۵۰ هزار نفری ۴۸ هکتار است و کار و فعالیت عمرانی در این مجموعه تا رسیدن به استاندارد های جهانی تمام نخواهد شد.

وی گفت: این ورزشگاه دارای یک پیست دو و میدانی مجهز است که در زمان بهره برداری می تواند میزبان رقابت های بین المللی این رشته ورزشی باشد.

استاندار فارس هم پیشتر در گفت وگو با ایرنا بیان کرد :این پروژه بزرگ ورزشی بیش از۲۰ سال است قدمت دارد و با میزان اعتبارات ناچیزی که در گذشته برایش در نطر گرفته شده بود اگر این روند ادامه پیدا می کرد تا سال های زیادی باید منتطر می ماندیم تا به بهره برداری برسد .

سید محمد علی افشانی اضافه کرد : در بازدید سال ۹۴ معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه از این ورزشگاه، این تعهد سپرده شد که اعتبار مورد نیار برای اتمام این پروژه تامین شود و در پایان سال ۹۵ و یا ابتدای سال ۹۶ به بهره برداری برسد .

افشانی ادامه داد : خوشبختانه میزان پیشرفت این ورزشگاه به گونه ای است که در موعد مقرر افتتاح خواهد شد و تا زمان بهره برداری، به طور مستمر از این ورزشگاه بازدید خواهیم کرد .

استاندار فارس گفت: وظایف مدیران دستگاه های مرتبط با این پروژه مشخص شده و هر کس به تعهدات خود عمل می کند ضمن اینکه به پیمانکار و مشاوران تذکرات لازم داده شده است و امیدوارم در آینده نه چندان دور این ورزشگاه برای استفاده جوانان به بهره برداری برسد و در حالی که برای اتمام آن کیفیت را فدای سرعت نخواهیم کرد.

افشانی بیان کرد : در سال ۹۴ اعتبار این ورزشگاه ۶۰ میلیارد ریال بود و در سال ۹۵ به ۹۰ میلیارد ریال رسید اما با پیگیری های صورت گرفته این اعتبار به ۵۴۰ میلیارد ریال افزایش یافت که بخش قابل ملاحظه ای از این اعتبار اوراق مالی است و اگرچه هنوز نقد نشده اما پیمانکاران اگر طلبکار باشند در نیمه اول سال ۹۶ با آنها تسویه حساب خواهد شد .

وی گفت: این پروژه هم اینک به مراحل نهایی بهره برداری رسیده و بیش از ۹۰ در صد پیشرفت فیزیکی دارد و تلاش شده در سفر رییس جمهوری به شیراز این ورزشگاه افتتاح شود و در غیر این صورت در پایان دولت تدبیر با افتتاح آن به انتظار ۲۲ ساله مردم فارس پایان داده می شود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.