خطرسنجی سکته های قلبی و مغزی برای ۶۴ هزار نفر از ساکنان غرب شیراز

خبرپارسی – خطرسنجی سکته های قلبی و مغزی طبق جدول سازمان جهانی بهداشت است که تاکنون برای ۶۴هزار نفر ساکنان غرب شیراز انجام شده است.
“مهنوش طینوش” مسوول واحد سلامت خانواده و جمعیت مرکز بهداشت شهدای گمنام، گفت: خطرسنجی سکته های قلبی و مغزی، ارزیابی و مدیریت میزان خطر ۱۰ساله سکته های قلبی و مغزی است که با هدف پیشگیری از ابتلا به این بیماری ها طراحی شده و به کمک مراقبت ادغام یافته دیابت و فشارخون بالا، اختلال چربی های خون، چاقی و خطر سنجی در نخستین سطح ارائه خدمت، به کمک بهورزان و مراقبان سلامت برای تمام افراد بالای ۳۰سال انجام می شود.
مسوول واحد سلامت خانواده و جمعیت مرکز بهداشت شهدای گمنام، افزود: طبق این برنامه، ابتدا مشخصات فردی، سابقه ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، دیابت و یا فشارخون بالا، سابقه مصرف دخانیات و الکل و سابقه خانوادگی بیماری قلبی عروقی زودرس، دیابت و یا نارسایی کلیه در افراد درجه یک خانواده بررسی شده، سپس فشارخون و دور کمر، اندازه گیری شده و در ادامه آزمایش های قندخون و کلسترول خون که قبلا انجام شده، ثبت می شود.
“طینوش” ادامه داد: سپس با استفاده از چارت ارزیابی سامانه “سیب” به طور اتوماتیک افراد در چهار گروه خطر بر اساس درصد احتمال سکته قلبی و یا مغزی طی۱۰سال آینده طبقه بندی می شوند.
او با اشاره به اهمیت پیگیری بیماران در تمام مراحل، گفت: در ادامه مراقب سلامت و پزشک بر اساس میزان خطر، اقدامات مراقبتی و درمانی لازم را بیماران انجام می هندکه این مراقبت ها شامل بهبود شیوه زندگی، آموزش تغذیه سالم، فعالیت بدنی، ترک مصرف الکل و دخانیات و درمان های دارویی می شود و بر حسب نیاز بیماران به سطوح تخصصی کارشناس تغذیه و یا متخصص ارجاع می شوند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.