خروج از بازارهای تک محصولی مهمترین استراتژی کارخانجات مخابراتی ایران است

مدیرعامل کارخانجات مخابراتی ایران گفت: در دو دهه اخیر با توجه به روند تغییر بازارهای مخابراتی کشور، استراتژی شرکت به سمت خروج از بازارهای تک محصولی و استفاده از تمام ظرفیت‌های کارخانجات بوده است.
روح‌الله نصیری دوشنبه ۱۱ بهمن در آیین ۵۵ سالگی شرکت کارخانجات مخابراتی ایران ( ITMC) که مصادف با چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی در شیراز برگزار شد، به تاریخچه این شرکت اشاره و بیان کرد: شرکت کارخانجات مخابراتی ایران، اولین و بزرگترین تولید کننده تجهیزات مخابراتی کشور است.

او افزود: ساخت این شرکت در ۱۱ بهمن ماه سال ۴۵ آغاز شد  و در سال ۴۶ با مشارکت وزارت پست و تلگـراف و تلفن (ارتباطات و فناوری اطلاعات) به نسبت ۳۰ درصد، بانک توسعه صنعتی به نسبت۳۰ درصد و شرکت زیمنس آلمـان به نسبت ۴۰ درصد بصورت شرکت سهامی خاص در شیراز در زمینـی به مساحت در حدود یکصد هزار متر مربع بمنظـور تولید تجهیزات مورد نیاز شبکه مخابراتی کشور و با ظرفیت اسمـی سالیانه ۴۵ هزار خط تلفن EMD و ۶۰هزار دسـتگاه تلفن رومیزی تأسیس و در سال ۱۳۴۸ به بهره برداری رسید.

مدیرعامل کارخانجات مخابراتی ایران عنوان کرد: در دو دهه اخیر با توجه به روند تغییر بازارهای مخابراتی کشور، استراتژی شرکت به سمت خروج از بازارهای تک محصولی و استفاده از تمام ظرفیت‌های کارخانجات بوده و در این راستا و بموازات نیز همواره نسبت به توسعه روابط تجاری خود با شرکت‌ها و برندهای معتبر جهانی در حوزه IT از جمله شرکت‌های اروپایی و چینی نظیرSIEMENS، Alcatel، NEC، ZTE، Huawei، FiberHome و . . . اقدام کرده است.

نصیری ادامه داد: در این فرآیـند همکاری در سنوات اخیر قـراردادهای مـخابراتی بـا هدف انتقال دانش فنی و ایجاد اشتغال، در کارخانجات اجرایی شده تا جایی که بخش اعظمی از مراکز سوئیچ ثابت و همراه منصوبه در شبکه مخابراتی کشور، تولید این مجموعه صنعتی ملی بوده و در حال حاضر نیـز پشتیبانی از بستر مذکور را پس از سالها در اختیار دارد که این موضوع نشان از اخذ یک سیاست راهبردی و مدبرانه در سطح مدیریت کلان کشور بوده است.

او افزود: این شرکت با تکیه بر دانش فنی و نیروی انسانی متخـصص و کارآمد و با ورود به حوزه‌های نوین مخابراتیو غیرمخابراتی، تولید انواع محصولات جنرال مبتنی بر سیـستم‌های الکترونیک و مکانیک، راک‌های رکتی فایر، منابع تغذیه و ترانسمیشن، ساخت کولر و رکتی فایرهای مخابراتی، سامانه ایستگاه هواشناسی، سامانه برنامه ریزی آبیاری هوشمند و اجرای قراردادهـای نـگهداری و پشتیبانی مـراکز مخابراتی و شـبکه زیر ساخت فعالیت دارد.

مدیرعامل کارخانجات مخابراتی ایران خاطرنشان کرد: طی یکسال گذشته، تیم مدیریتی شرکت با برنامه ریزی مدون و اخذ استراتژی‌های جدید و با هدف توسعه سبد محصولات شرکت و ورود به بازارهای نوین ، موفقیت‌های چشمگیری حاصل کرده و تاکنون بالغ بر ۹۰۰ میلیارد تومان‌قرارداد در حوزه‌های مختلف منعقد کرده است.

به گفته نصیری، کسب درآمد و اخذ بازار حداکثری محصولات نوین شرکت شامل سامانه هوشمند هواشناسی، سامانه کنترلر کنتور و بارسرمایشی، سامانه برنامه ریزی آبیاری هوشمند اخذ سهم حداکثری از اقتصاد دیجیتال و همچنین اجرای شبکۀ ملی اطلاعات خصوصا در قالب طراحی، تولید و تأمین تجهیزات پسیو و اکتیو FTTXدر راستای اهداف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، راه‌اندازی خط تولید خودروی برقی و موتور برقی و اجرای قرارداد سامانه‌های CCaaS از جمله پروژه‌های در دست اقدام کارخانجات مخابراتی ایران است.

بهمچنین در این مراسم از کتاب “مانائی ” که برگرفته از تاریخچه، توانمندی‌ها، راز ماندگاری، چشم انداز و برنامه‌های آتی شرکت کارخانجات مخابراتی ایران است، رونمایی شد.

دکتر صادق خانی علی اکبری، مشاور عالی مدیرعامل کارخانجات مخابراتی ایران و یکی از نویسندگان کتاب مانایی در آیین رونمایی از این کتاب با تبریک آغاز دهه فجر و گرامیداشت یاد و خاطره امام و شهدا، گفت: ممکن است برخی با تصوری غلط تاسیس این شرکت در زمان قبل از انقلاب را شاهکار دوره پهلوی بنامند اما واقعیت این است که در سال ۱۳۴۵ که این شرکت تاسیس شد، سرانه برخورداری از تلفن در ایران با فاصله ۲۷ درصدی با متوسط سرانه جهانی کمتر از نیم درصد بود و در ابتدای انقلاب این آمار فقط به ۲ درصد رسید و تمام رشد و پیشرفت صنعت تلفن و کارخانجات مخابراتی ایران مرهون تلاش‌های دولت‌های پس از انقلاب خصوصا شخص شهید قندی وزیر وقت پست، تلگراف و تلفن بود

دکتر محمد مراد بیات، مدیرعامل مرکز فابا و دبیرکل رویداد بین‌المللی تراکنش نیز در این مراسم با تجلیل از مدیران و پرسنل قبلی و فعلی کارخانجات مخابراتی ایران گفت: قدمت و در عین‌حال پویایی برندهایی همچون ITMC یکی از الزامات توسعه یافتگی این سرزمین است و از اینکه امروزه مجموعه شرکت کارخانجات مخابراتیایران در عرصه‌هایی همچون هوشمندسازی، محصولات و سولوشن‌های نوآورانه بانکی ورود کرده است، نشان از تدوین استراتژی ها و برنامه‌های این شرکت همسو با فرایند شتابان فناوری در هزاره سوم است.

او همچنین گفت: امروز شاهد پدیده‌های نوینی همچون تلکوبانک‌ها هستیم که بیانگر نزدیکی و مشارکت صنعت بانکداری و صنعت تلکام است و شرکتی همچون ITMC می تواند محصولات و سولوشن‌های خود را هدفمند در این راستا سوق و ارتقاء دهد.

مدیرعامل مرکز فابا ضمن ستایش از انگیزه جهادی و مدیریت علمی تیم مدیریتی فعلی شرکت کارخانجات مخابراتی ایران افزود: امروز با توافق نامه همکاری ‌بین مرکز فابا و ITMC می‌توانیم زمینه را برایتوسعه محصولات دانش بنیان بیش از پیش فراهم سازیم و آینده بهتری را برای ایران اسلامی در عرصه فناوری‌های نوین رقم بزنیم.

همچنین در این مراسم تفاهمنامه‌هایی بین شرکت کارخانجات مخابراتی ایران و شرکت‌های فناوری اطلاعات ناواکو، مرکز تحقیقات شهر هوشمند ایران، اتحادیه فناوران رایانه تهران و مرکز تسهیل گری فناوری‌های مالی ایران ( فابا با موضوعات ایجاد پلتفرم‌های هوشمند، تولید تجهیزات، تولید تجهیزات پایانه فروش، تولید سوئیچ‌های لایه‌های مختلف مورد استفاده در شرکت‌های مخابراتی و شبکه بانکی کشور، رونق بخشی به فناوری‌های نوین مالی، توسعۀ شهرهای هوشمند و اجرای پروژه‌های مبتنی بر IOT به امضاء طرفین رسید.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.