خانه‌های تاریخی با احیای جریان زندگی حفظ می‌شود

شهردار شیراز با بیان اینکه خانه‌های تاریخی با احیای جریان زندگی در بافت حفظ و احیاء می‌شود، گفت: جنس بافت تاریخی شیراز خشتی است و با رویه کنونی حفظ و نگهداری که با حصارکشی اجازه هیچگونه اقدامی در آن داده نمی‌شود.

سید احسان اصنافی در جلسه‌ای با دبیران مجامع تخصصی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی فارس گفت: طبق توصیه مقام معظم رهبری، احیا و بازسازی امید در مردم خط مشی ماست و بدین منظور باید کار کنیم و چراغ امید را در دل مردم روشن نگه داریم.

او شهرداری را قطعه‌ای از پازل فرهنگی شهر دانست و افزود: معتقدیم در این دوره از مدیریت شهری باید در حوزه فرهنگی ساختارساز باشیم، نه اینکه صرفا در پوسته‌ای نمایشی کار کنیم و در این مسیر از مشاورینی خبره نیز استفاده می‌کنیم.

شهردار شیراز در خصوص هم افزایی با سایر نهادهای متولی حوزه فرهنگ گفت: از تمام ظرفیت قانونی برای همکاری با سایر دستگاه‌ها استفاده می‌کنیم.

اصنافی با تاکید بر اینکه خانه‌های تاریخی باید حفظ شوند و کاربری‌های فرهنگی، گردشگری و … تعریف شود و دسترسی‌ها و اجازه بازسازی بافت با ضوابط میراثی صادر شود، گفت: خانه‌های تاریخی با احیای جریان زندگی در بافت حفظ و احیا می‌شوند. جنس بافت تاریخی شیراز خشتی است و با رویه کنونی حفظ و نگهداری که با حصارکشی اجازه هیچگونه اقدامی در آن داده نمی‌شود، این پهنه ارزشمند طی دهه‌های آتی از بین می‌رود.

او ادامه داد: طی سه ماه گذشته توانسته‌ایم با ارائه طرح‌های توجیهی و رایزنی‌های مختلف، مجوز اولیه انتشار ۹۵۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای خطوط مترو و بازسازی ناوگان حمل و نقل را اخذ کنیم. این در حالی است که بودجه کشوری این اوراق هشت هزار میلیارد تومان بوده و شهرداری شیراز توانسته مجوز ۹۵۰ میلیارد تومان را اخذ کند. اوراق مشارکت سررسیدی چهار ساله دارد و ۵۰ درصد آن را دولت پرداخت می‌کند.

شهردار شیراز حل مسائل اقتصادی، پرداخت بدهی پیمانکاران، ایجاد انضباط مالی و ساختار سازی در حوزه فرهنگی را اولویت نخست و اصلاح ساختار نیروی انسانی را اولویت دوم مجموعه جدید مدیریت شهری در دوره جدید برشمرد و افزود: اتمام بزرگراه شهید سپهبد سلیمانی به عنوان بزرگترین آزادراه شهری در جنوب کشور به طول ۱۸ کیلومتر و بهره برداری از خط دو مترو در دو فاز از شهرک میانرود تا میدان امام حسین (ع) از جمله پروژه‌های شاخص شهری است که در دست انجام داریم.

معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز نیز در این جلسه گفت: اجرای برش شیراز در نقشه مهندسی فرهنگی مهمترین رویکرد در برنامه‌های سازمان فرهنگی است و چنانچه این رویکرد در سایر نهادهای متولی فرهنگی شکل بگیرد شاهد تحول در حوزه فرهنگ خواهیم بود.

مصطفی مشفقیان ادامه داد: همه تلاش ما این است که نگاه شهرداری به عرصه فرهنگ دگرگون شود و از نگاه درآمدزایی فاصله بگیرد چون نگاه درآمدزایی آفت کار فرهنگی است و اگر این نگاه اصلاح نشود نمی‌توانیم به درستی از ظرفیت جوانان و گروه‌های مردم نهاد استفاده کنیم.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز همچنین اعلام کرد نخستین شهر در ایران است که سیستم یکپارچه بلندگوهای پخش اذان به طول ۶۸ کیلومتر در معابر و میادین اصلی آن با همکاری شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان را اجرا خواهد کرد که قرارداد این کار منعقد شده و فاز نخست آن در دهه فجر به بهره برداری می‌رسد.

معاون شهردار ضمن اعلام اینکه در ایام فاطمیه ۱۲۳ موکب از سازمان فرهنگی خدمات گرفتند و تلاش کردیم به گروه‌های مردمی میدان دهیم، افزود: احیای هویت فرهنگی و اجتماعی محلات با محوریت مساجد از مهمترین برنامه‌های سازمان فرهنگی در سال ۱۴۰۱ است. این برنامه از بهمن ماه شروع می شود و طرح آن در سطوح مختلف مورد بررسی قرار گرفته است.

مشفقیان از برگزاری برنامه فرهنگی، هنری و قرآنی دولت قرآن گفت: برگزاری محفل تلاوت و تفسیر قرآن در آرامگاه حافظیه برنامه ریزی شده و در حاشیه آن با برگزاری نمایشگاه‌ها و اقدامات فرهنگی و هنری تلاش در جذب هر چه بیشتر شهروندان داریم. همچنین محافل تلاوت قرآن نیز برای نوجوانان برگزار می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.