حسن روحانی در بین نامزدهای مجله تایم / مصدق و امام خمینی (ره) تنها انتخاب های ایرانی تایم

Iran's former top nuclear negotiator Hassan Rowhani flashes a victory sign after registering his candidacy for the upcoming presidential election at the interior ministry in Tehran on May 7, 2013. Iran began a five-day registration period for candidates in Iran's June 14 presidential election, with a string of conservative hopefuls in the running but with key reformists yet to come forward, media reports said. AFP PHOTO/BEHROUZ MEHRI (Photo credit should read BEHROUZ MEHRI/AFP/Getty Images)

خبر پارسی – حدود ۹۰ سال است که مجله تایم تأثیرگذارترین چهره سال را انتخاب می‌کند. از «مهاتما گاندی» گرفته تا «سربازان آمریکایی» و «معترضان»، این عنوان را به خود اختصاص داده‌اند. به نقل از وب‌سایت مجله تایم، «این عنوان به کسی اهدا می‌شود که بیشترین تأثیر مثبت یا منفی را در طول سال در جهان داشته است».

به گزارش ایسنا، روزنامه شرق در ادامه نوشت: سال ۲۰۱۵ پر از خبرسازانی است که در این سال به طرق مختلفی بر جهان تأثیر گذاشته‌اند؛ رهبرانی چون «آنگلا مرکل» و «ولادیمیر پوتین»، تأثیر مهمی در صحنه جهانی داشته‌اند؛ این در حالی است که سیاست‌مداران آمریکایی چون «هیلاری کلینتون» و «دونالد ترامپ» با نزدیک‌شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا توجه خیلی از مردم را به خود جلب کرده‌اند، از بازیگران عرصه صنعت سرگرمی چون «ادل»، «تیلور سویفت» و «دریک» که با مهارت خود مخاطبان زیادی را جذب کرده‌اند تا کسانی چون «پاپ فرانسیس» که در شکل‌گیری فرهنگ نقش داشته‌اند.

با نگاهی به‌ فهرست چهره‌های سال مجله تایم در گذشته، «محمد مصدق» به‌عنوان نخست‌وزیر و رهبر ملی‌شدن صنعت نفت ایران در سال ۱۹۵۱ و امام خمینی (ره) در سال ۱۹۷۹ به‌خاطر رهبری انقلاب اسلامی، تنها ایرانیانی هستند که تا به حال به‌عنوان چهره سال تایم انتخاب شده‌اند.

اگرچه چهره سال مجله تایم توسط دبیران این مجله انتخاب می‌شود، اما به گفته خود آنها «مجله همیشه علاقه‌مند بوده‌ است که نظر خوانندگان را درباره این عنوان بداند». مجله تایم دو نوع نظرسنجی مردمی را روی وب‌سایت خود قرار داده‌است. نظرسنجی اول چهره‌های مورد نظر را به ترتیب نشان داده و توضیح کوچکی نیز راجع به تأثیر ایشان در دنیا ارائه می‌کند و در قسمتی از خوانندگان می‌خواهد که با «بله» یا «خیر» به آنها رأی مثبت یا منفی بدهند. نظرسنجی دوم به‌صورت مقابله دو نفره است که با کلیک‌کردن روی تصویر یکی از دو چهره، خواننده می‌تواند رأی خود را اعلام کند.

رویارویی حسن روحانی و جان کری

در یکی از این تقابل‌ها «حسن روحانی»، رئیس‌جمهور ایران در مقابل «جان کری»، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا قرار گرفته ‌است. در توضیحی که وب‌سایت مجله تایم راجع به روحانی داده،‌ آمده است: «رئیس‌جمهور ایران با موفقیت توانست توافق هسته‌ای با غرب را به پیش ببرد، اما این در حالی است که تلاش او برای ارتقای اعتدال در داخل کشور با انتقاداتی از جانب تندروها مواجه شده‌ است».

وب‌سایت این مجله درباره کری نیز می‌نویسد: «سال‌ها مذاکره بر سر توافق برنامه هسته‌ای ایران در شرایطی بالاخره در ماه جولای نتیجه داد که کری به نهایی‌شدن این توافق بین‌المللی کمک بسزایی کرد». در بخش نتایج فردی همه چهره‌ها به ترتیب رأی مردمی فهرست شده‌اند و در بخش مقابله دو نفره، نتایج هر دو نفر در مقابل هم پس از اینکه خواننده رأی می‌دهد، مشخص می‌شود که این نتیجه روز گذشته در رویارویی روحانی و کری، ۳۴ درصد مقابل ۶۶ درصد به نفع کری بود. این در حالی است که حسن روحانی در فهرست ۵۹ نفره نتایج فردی تا عصر دیروز با کسب یک درصد از کل آرا در رتبه ۴۵ قرار داشت. جان کری نیز با کسب ۱٫۶ درصد از کل آرا رتبه ۲۳ را در اختیار داشت. تا عصر دیروز رتبه اول از آن «برنی سندرز»، نامزد دموکرات ریاست جمهوری آمریکا و رتبه آخر از آن «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه بود.

اواسط مهرماه بود که زمزمه‌هایی از انتخاب جان کری و محمدجواد ظریف برای دریافت جایزه صلح نوبل به گوش می‌رسید. با اینکه گمانه‌زنی‌ها بسیار بالا گرفته بود و حتی عده‌ای از تحلیلگران از انتخاب مشترک این دو سیاست‌مدار سخن می‌گفتند، این جایزه در نهایت به «کمیته چهارجانبه گفت‌وگوهای ملی تونس» رسید؛ عنوانی که شاید سال آینده و با به نتیجه‌رسیدن توافق هسته‌ای، به یکی از این دو یا مشترکا به هر دو برسد.

سال گذشته نیز مجله تایم با قراردادن نام محمدجواد ظریف در فهرست صد چهره تأثیرگذار سال ۲۰۱۴ شائبه انتخاب او به‌عنوان چهره سال را ایجاد کرد که البته این امر نیز محقق نشد و این عنوان به کسانی که با بیماری ابولا مبارزه می‌کردند، رسید.

دیگر رویارویی‌ها

از دیگر رویارویی‌های دونفره می‌توان به تقابل «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم اسرائیل در برابر «محمود عباس»، رئیس‌جمهور تشکیلات خودگردان فلسطین، اشاره کرد. «هیلاری کلینتون» در برابر «برنی سندرز» قرار گرفته است که هر دو از کاندیداهای حزب دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا هستند. «ژی جین پینگ»، رئیس‌جمهور چین نیز در برابر «نارندرا مودی»، رئیس‌جمهور هند قرار دارد. شاید یکی از مهم‌ترین رویارویی‌ها که این روزها بسیار معنادار است، رویارویی «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه و «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه است. از دیگر تقابل‌های جالب در این نظرسنجی، رویارویی «بشار اسد»، رئیس‌جمهور سوریه و «ابوبکر البغدادی»، رهبر داعش است. «باراک اوباما»، رئیس‌جمهور آمریکا و «فرانسوا اولاند»، رئیس‌جمهور فرانسه و «دونالد ترامپ» و «بن کارسون»، دو نامزد حزب جمهوری‌خواه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نیز در برابر هم قرار گرفته‌اند.

نام یک اسب در میان کاندیداها

از نکات جالب فرایند انتخاب چهره سال مجله تایم امسال، حضور نام یک اسب در میان نامزدهاست. این اسب که عنوان «امریکن فرو» برایش انتخاب شده ‌است به دلیل کسب عنوان بسیار باارزش «تریپل کراون» یا «تاج سه‌گانه» به این فهرست راه پیدا کرده‌است. این عنوان به اسبی داده می‌شود که بتواند در سه مسابقه مهم که در سال‌های مختلفی برگزار می‌شود، پیروز شود. این اسب اولین اسبی است که این عنوان را در ۳۷ سال گذشته کسب کرده ‌است. نظرسنجی مردمی مجله تایم که از حدود ۱۰ روز پیش آغاز شده ‌است، ۱۳ آذر (چهارم دسامبر) به پایان می‌رسد. طبق اعلام وب‌سایت این مجله، نتیجه نهایی نظرسنجی مردمی ۱۶ آذر (هفتم دسامبر) و چهره سال مجله تایم ۱۸ آذر (نهم دسامبر) اعلام می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.