جمیله کریمی: کرسی “فاطمه شناسی” در مراکز دانشگاهی ایجاد شود

خبرپارسی – دبیر جمعیت زنان مسلمان نواندیش منطقه فارس بر لزوم راه اندازی «کرسی فاطمه شناسی» در مراکز دانشگاهی در راستای شناخت و بازتولید ابعاد مختلف شخصیتی حضرت فاطمه زهرا (س) متناسب با اقتضای زمان تأکید کرد و گفت: نسل امروز به دنبال الگویی است که با فطرت و نیازهای زمان منطبق باشد.
جمیله کریمی در آیین بزرگداشت مقام زن و روز مادر در دانشگاه شیراز با اشاره به ضرورت تأمل و تعمیق در فلسفه ی آفرینش حضرت فاطمه زهرا (س) در آن مقطع خاص تاریخی در صدر اسلام، گفت: خداوند فاطمه (س) را آفرید تا بگوید «دختر» در کنار گرامی بودن به عنوان فرزند میتواند منشأ تحولات عظیم و نجات جامعه ی بشریت باشد.
وی با بیان اینکه در تاریخ اسلام دو زن پرچمدار استمرار حرکت و حراست از دین و آیین الهی میشوند، گفت: خداوند با آفرینش فاطمه زهرا (س) به بشریت پیام داد که زن دارای حقوق و کرامت است و باید امنیت داشته باشد.
کریمی گفت : در تعالیم الهی و نگاه قرآنی ملاک انسان بودن هست نه جنسیت ، در ادامه تاکید کرد با این دیدگاه رسالت بسیار سنگین، طاقت فرسا و پرعظمت در مقطعی حساس از تاریخ اسلام بر عهده ی دو زن گذاشته میشود.
وی با اشاره به ابعاد مختلف شخصیتی حضرت فاطمه زهرا (س) در ابعاد فردی، اجتماعی، خانوادگی و سیاسی گفت: فاطمه (س)، زنی سیاست ورز بود و در خانواده ای که منشأ تحولات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی جهان اسلام بود، تربیت شد و پس از رحلت پیامبر اعظم (س) در انجام رسالت سنگین امنیت جامعه بشری و حراست از دین نقش برزگی ایفا نمود.
این فعال مدنی و سیاسی افزود: مبنای حرکت فاطمه (س) در عرصه سیاسی مسالمت آمیز و مدنی بود و هیچگاه در مسیر این حرکت به دنبال به هم ریختن نظم اجتماعی نبود و متناسب با اقتضای زمان از وسایل و ابزارهای مختلفی استفاده میکرد.
وی تصریح کرد: فاطمه «س» وقتی حق علی (ع) مصادره میشود با مهاجرین و انصار وارد گفت و گو و روشنگری می شود و در مصادره فدک با مناظره مبتنی بر استدلال و مبانی حقوقی کار را پیش میرود.
کریمی خاطرنشان کرد: فاطمه (س) بنیان دفاع از حقوق شهروند را گذاشته و به عنوان یک شهروند از حقوق خودش در بحث مصادره فدک در مقابل خلیفه وقت دفاع میکند.
دبیر جمعیت زنان مسلمان نواندیش منطقه فارس ادامه میدهد: فاطمه (س) با ایراد خطبه های تاریخی، افکار عمومی را به روشنگری دعوت میکند و به خوبی از عهده رسالت خود در ابعاد و عرصه های مختلف برمیآید.
وی «نمادسازی سیاسی» را از دیگر ویژگیهای برجسته کوثر درخشان نبوی دانسته و اظهار داشت: دفن شبانه فاطمه (س) یک نوع مقاومت مدنی و دفاع از حق است. فاطمه نمیخواهد کسانی که حق را زیر پا میگذارند با حضور در مراسم تشییع او برای خود مشروعیت کسب کنند و با وصیتش به عنوان تنها وارث پیامبر (ص) مشروعیت حکومت وقت را به چالش میکشاند.
کریمی در ادامه از اهمیت بازسازی و الگوسازی دیدگاهها، رویکردها، راهبردها و مواضع «فاطمه زهرا (س)» متناسب با اقتضائات و نیازهای عصر حاضر سخن گفته و اضافه میکند: در دهه ی اول پیروزی انقلاب، امام راحل (ره) علیرغم آن که جامعه ثبات لازم را کسب نکرده بود به موضوع زنان بعنوان یکی از موضوعات مهم جامعه نگاه میکند و برای ارسال پیام خود به رهبر شوروی سابق با الهام از نگاه قرآن یک زن را در کنار سفرا اعزام میکند و این پیام را به جامعه، مدیران، دست اندرکاران نظام و آیندگان میدهد که زن نه تنها در عرصه سیاست داخلی که در عرصه سیاست خارجی هم میتواند اثرگذار باشد و برای رسیدن به توسعه پایدار باید این ظرفیت که نیمی از جامعه را تشکیل میدهند را دید.
وی علت این که چرا پس از گذشت ۴ دهه از پیروزی انقلاب و با وجود داشتن چنین الگوها و ذخایری ، جامعه ما با چالشهای مختلفی در حوزه زنان روبه رو است، گفت: عدم وجود گفتمان ملی در بحث شناخت و پاسخگویی به نیازها میتواند یکی از دلایل مهم این چالش و مشکل باشد.
دبیر جمعیت زنان مسلمان نواندیش منطقه فارس تأکید کرد: برای برون رفت از این فضا باید گفت وگوی ملی میان همه ی جریانات و نهادهای مدنی، سیاسی و اجتماعی با تمام ارکان قدرت شکل گرفته و موضوعات به بحث گذاشته شود.
کریمی افزود: نسل امروز به دنبال الگویی است که با فطرت و نیاز زمان منطبق باشد؛ لذا رسالت مراکز دانشگاهی و حوزه های دینی ما تبیین این انطباق و به متن جامعه کشاندن آن است.
وی ایجاد کرسی فاطمه شناسی در مراکز دانشگاهی و مراکز دینی و فقه پویا برای پاسخگویی به الزامات زمانه بر اساس فطرت را مورد تأکید قرار داد و گفت: بخش معارف دانشگاه شیراز با تعریف برنامه هایی مدون میبایست در این بحث پیشقدم شده و آن را به سراسر کشور تسری دهد.
کریمی در بخش دیگری از سخنانش ورود به ارکان و ساختار قدرت و عرصه های مختلف اجتماعی را از عمده مطالبات زن امروز اعلام کرد و گفت: برای ما زیبنده نیست که بعد از گذشته چهل  سال از پیروزی انقلاب و وارد شدن به دوران تکامل و عقلانیت در اداره جامعه، ورود زنان به ورزشگاه یک چالش تلقی شود و با کوه ساختن از کاهی جامعه را دچار بحران کنیم.
وی تأکید کرد: در جامعه ای که از نظر مذهبی، فرهنگی و تمدن ملی دارای عقبه بسیار قوی است نباید گذاشت مسایل زنان به بحران و چالش برای جامعه تبدیل شود.
این فعال سیاسی اصلاحطلب با بیان این که جوانان باید در بحث گفت و گو در محور امور قرار گیرند، گفت: مسایل جوانان را با قوه قهریه نمیشود حل کرد.
وی افزود: باید قبول کنیم با نگاه دهه ۶۰ به جوانان ، نمیشود با جوانان دهه ۸۰ و ۹۰ وارد گفت و گو شد.
کریمی ادامه داد: جوان اگر احساس کند صدا و حرفهای او شنیده شده و دیدگاهش مورد احترام است به هنجارهای جامعه احترام خواهد گذاشت. گاهی اوقات برخی حرکتهای برای رساندن صداها به جامعه است.
وی تصریح کرد: محور گفت و گو با نسل جوان باید شنیدن صدای آنها باشد. هر چند در گفت و گوها قطعاً موضوعات مختلفی مطرح میشود که باید مورد بررسی قرار گیرد.
کریمی تفسیرهای متعدد از قانون اساسی را یکی دیگر از چالشها در فضای کنونی دانست و گفت: گاهی اوقات برخی از این تفاسیر ناقض برخی از اصول قانون اساسی است و کریمی در ادامه گفت باید برای پیشگیری از موازی کاریها در جامعه گفت و گو کرد تا شاهد بحرانها در جامعه نباشیم.
کریمی اظهار امیدواری کرد: فضای گفت و گو به معنای واقعی آن در همه ی ارکان قدرت سیاسی و نهادهای مدنی و اجتماعی تسری یابد و مبنای دهه ۵۰ انقلاب مبتنی بر گفت وگو، عقلانیت، اعتمادسازی و همافزایی اشتراکات در کنار به رسمیت شناختن اختلافات و تضارب آراء قرار گیرد.
وی عدالت را مهمترین مسأله در «گفت و گو» دانست و گفت: اگر مسأله عدالت حل شود بسیاری از چالشها و مشکلات رفع خواهد شد.ر
این صاحبنظر و فعال سیاسی اجتماعی در بخش پایانی سخنانش بر ضرورت جانشین پروری در سطوح مختلف مدیریتی تأکید کرد و گفت: مدیران ما امروز مدیران خسته ای هستند؛ لذا باید شرایط را به سمتی برد که ایده و انگیزه های جوانان وارد عرصه شوند و در کنار بهره مندی از تجارب مدیران، فرآیند جانشین پروری در کشور عملیاتی شود.
وی افزود: اگر امروز به بحث جانشین پروری توجه لازم و جدی صورت نپذیرد، ظرف ۵ سال آینده جامعه با مشکل کهولت سن مدیران روبه رو میشود. لذا مصوبه دولت مبنی بر قرار گرفتن جوانان در کنار مدیران به عنوان مشاور باید به سرعت اجرایی و عملیاتی گردد.
کریمی بار دیگر به ظرفیتها و پتانسیل های جامعه زنان در بخشهای مختلف اشاره کرد و گفت: امروز دیگر زنان رفتارشان بر موج احساسی استوار نیست و نگاهشان معطوف به ساختار تصمیم گیری و تصمیم سازی در سطوح کلان مدیریت بوده و در این راهبرد به خوبی مهارتهای اجتماعی و ارتباطی و تصمیم گیری را فرا گرفته اند لذا جامعه را برای ورود آنان به عرصه های مختلف باید آماده کرد. زیرا زن ایرانی امروز، انباشتی از دانش و تخصصهای مختلف است.
وی از عدم حضور دختران دانشجو در ساختار شورای مرکزی انجمنهای صنفی، علمی، فرهنگی، سیاسی دانشگاهها نیز انتقاد کرد و گفت: باید فرصت برابر برای دختران و پسران در دانشگاهها فراهم شود.
کریمی با بیان این که امروز هنوز واگذاری کرسی های مدیریتی به زنان در جامعه ی مردسالار انجام نگرفته است، گفت: این واگذاری که برای نسلهای قبلی حل نشده برای نسل امروز حل شده است؛ لذا باید تمرین ورود به عرصه های اجتماعی و قدرت از دانشگاهها آغاز شود.
وی در خاتمه از لزوم تعریف تعامل میان نمایندگان مجلس با نهادها و تشکلهای مدنی و سیاسی بویژه احزاب در بحث واگذاری کرسی های قدرت به زنان شد و گفت: منشور گفتمان ملی مصوب وزارت کشور باید دارای ضمانت اجرا باشد و اگر خلأ قانونی در این بخش وجود دارد اصلاح و تجدید نظر در قوانین در دستور کار قرار گیرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.