جمعی از پژوهشگران، نویسندگان، شاعران و هنرمندان فارس خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد:سهم خود را از تعالی و شادی و آزادی می خواهیم/ مدیر فرهنگ و هنر فارس،همسنگ آن باشد

خبر پارسی – پس از اینکه جمعی از روزنامه نگاران و اهل هنر فارس نگرانی خود را از اخباری مبنی بر انتخاب فردی نظامی بر مسند مدیریت فرهنگی استان اعلام داشتند،جمعی از پژوهشگران، نویسندگان، شاعران و هنرمندان فارس نیز در نامه ای به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی،نگرانی خود را از روند انتخاب مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس اعلام داشته و نوشته اند: . شایسته است مدیری که برای تصدی فرهنگ و هنر فارس انتخاب می گردد همسنگ آن باشد چرا که توفیق فرهنگ، اندیشه و هنر فارس، ایران عزیز را متأثر از خود خواهد ساخت.

در این نامه همچنین آمده است: ندیدن واقعیات، عدم پاسخگویی به مطالبات به حق مردم و فرهنگواران و تصمیم گیری غیرکارشناسی و متکی بر توصیه و فشار تاوان را دوچندان خواهد کرد و گره کور، کورتر خواهد شد. میدان سیاست، فرهنگ و تصمیم گیری، میدان گلیم شرف شخصی خود را از آب کشیدن نیست.

متن کامل نامه یاد شده که یک نسخه از آن به خبر پارسی رسیده به شرح ذیل است:

به نام خداوند جان آفرین

جناب آقای دکتر علی جنتی

وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی

با سلام و احترام؛

ما نزدیک به یک سال است که به امید تدبیر  صبر کرده ایم و در انتظار رسیدن نسیم دلنشین و آرام بخش تحولات مدیریت فرهنگی کشور در استان کهنسال و پهناور فارس و فرهنگ شهر شیراز بوده ایم. شهر و استانی که نقششان در تاریخ و فرهنگ این سرزمین بر همگان هویدا است. آنچه در روزهای اخیر در پهنه فرهنگ شهر ایران اسلامی حدیث آن می رود، ناظر بر اخباری است که بدون در نظر گرفتن ظرفیت های فرهنگ  و هنر فارس تصمیم بر انتصاب مدیرانی است که در باغ فرهنگ و هنر قدم از قدم برنداشته اند، نه آنکه لزوماً مدیران فرهنگی می بایست از هنرمندان باشند، بلکه شناخت نسبی و اولیه از آن، سرعت اتخاذ تصمیم ها را افزایش می دهد و روند فعالیت های فرهنگی هنری را سهل تر خواهد ساخت. عدم اعتقاد قلبی و نداشتن تعلق خاطر به فرهنگ و هنر از سوی مدیران فرهنگی باعث می شود محافظه کارانه در استیفای حقوق اصحاب فرهنگ و هنر عمل نمایند. شایسته است مدیری که برای تصدی فرهنگ و هنر فارس انتخاب می گردد همسنگ آن باشد چرا که توفیق فرهنگ، اندیشه و هنر فارس، ایران عزیز را متأثر از خود خواهد ساخت.

جناب آقای وزیر؛

 تا امروز شما نشان داده اید که از خوف بحران آفرینی و تهمت زنی مخالفان بر سر تعالی فرهنگ و منافع مردم مصالحه نمی کنید. شما می دانید که در تصمیم گیری کلان راه بی تاوان وجود ندارد. ندیدن واقعیات، عدم پاسخگویی به مطالبات به حق مردم و فرهنگواران و تصمیم گیری غیرکارشناسی و متکی بر توصیه و فشار تاوان را دوچندان خواهد کرد و گره کور، کورتر خواهد شد. میدان سیاست، فرهنگ و تصمیم گیری، میدان گلیم شرف شخصی خود را از آب کشیدن نیست. میدان تعهدات، میدان به گرو گذاشتن حیثیت است و میدان سرافرازی یا سرنگونی تاریخ است. تاریخ ، بی تبعیض به همگان فرصت کوتاهی می دهد و برما و شماست که این فرصت را دریابیم. ما بر این باوریم که در سالی که به نام فرهنگ مزین شده است غرور و تفرعن و دامن برچیدن دردی از دردهای ما را دوا نخواهد کرد. باید به میدان آمد، باید هراس نام و ننگ و هراس از اشتباه کردن را به کناری گذاشت و باید هرآنچه را که از فکرمان می گذرد و در توانمان است به میدان بیاوریم. تاریخ همچنان که سیاستمداران را داوری خواهد کرد، اهل فرهنگ را هم داوری می کند و این یکی از مهمترین دلایل نوشتن این نامه از سوی فرهنگواران فارس به بزرگمردی چون شماست.

ما فرصت محدودی برای زیستن و آفریدن داریم و در دوره اعتدال و تدبیر و امید سهم خود را از تعالی و شادی و آزادی می خواهیم و یکی از پایه های به سامان رسیدن این امید انتصاب مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس است. مدیری با لیاقت، قدرت، جسارت، نوآوری و شناخت فرهنگ و اهالی آن. مدیری که پیش از آغاز کار در عرصه فرهنگ دارای کارنامه و برنامه باشد و به اداره کل حیثیت ببخشد و نه از آن حیثیت بستاند.مدیری که برای اهالی فرهنگ شناخته شده باشد.

 سپاسگزار خواهیم شد که در انتخاب و انتصاب مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نظر فرهنگوران و جایگاه ویژه شیراز و فارس را در نظر آورید. اگر مصلحت اندیشی در عرصه تصمیم گیری های فرهنگی بویژه در فرهنگ شهرهایی چون شیراز و جه غالب پیدا کند. امید و اعتماد مردمان و فرهنگوران از دست خواهد رفت و یأس و ناامیدی جایگزین آن خواهد شد.

 

با سپاس و احترام

جمعی از پژوهشگران، نویسندگان، شاعران و هنرمندان فارس

1 دیدگاه برای “جمعی از پژوهشگران، نویسندگان، شاعران و هنرمندان فارس خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد:سهم خود را از تعالی و شادی و آزادی می خواهیم/ مدیر فرهنگ و هنر فارس،همسنگ آن باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.