جای خالی ستون نویس حرفه ای در روزنامه های شیراز؛کوروش کمالی در دومین نشست روزنامه نگار در زوم: روزنامه های شیراز بیشتر روایتگر هستند تا تحلیلگر

خبر پارسی – رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس معتقد است: در جوامع پیشرفته حلقه های اندیشه، با کیفیت جمع شکل گرفته است نه با کمیت افراد.
بنا بر اعلام روابط عمومی مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس ،کوروش کمالی سروستانی در دومین نشست از سلسله نشست های تاریخ مطبوعات فارس با عنوان «خبرنگار در زوم» که به بررسی آثار فرزاد وثوقی خبرنگار با سابقه شیرازی می پرداخت،نگاه حاکم در جوامع توسعه نیافته را نگاه کمی دانست و گفت:در این نوع نگاه سخن از اندیشه نیست بلکه سخن از تبلیع است،بنابراین وقتی سخن از تبلیغ است راهکار بیرون نمی آید و اندیشه یافت نمی شود.
به باور وی روزنامه نگارانی که دغدغه آموزش و نقادی داشته باشند،این روزها در اقلیت قرار دارند.
رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس از روزنامه نگاران حاضر در جلسه خواست در نشست های روزنامه نگار در زوم نه خیلی دنبال نقادی باشند و نه خیلی به فکر تجلیل اما به هر حال ذات رسانه نقد است و نمی شود اهل مطبوعات خود منتقد باشند اما به هم که می رسند تعارف کنند و از نقد آثار همدیگر پرهیز داشته باشند.
کمالی سروستانی جای یک ستون تاثیر گذار در روزنامه های شیراز را خالی دانست و گفت:کدام یک از منتظر یک ستون نویس هستیم که اگر مثلا ستون فلانی را در روزنامه نخوانیم انگار چیزی از دست داده ایم؟منتظر نیستیم چون ستون نویس حرفه ای نداریم.

Attachment-1
وی در پایان گفت متاسفانه روزنامه های فارس فاقد تئوری و دیدگاه هستند و عمدتا روایتگر صرف هستندلذا یکی از وظایف نشست های روزنامه نگار در زوم باید این باشد که تلاش کند خروجی نشست هایش تزریق فکر و اندیشه به روزنامه های شیراز باشد تا از حالت روایتگری خارج شوند.
بنا بر این گزارش پیمان بهادری مدیر مسئوول روزنامه افسانه چاپ شیراز نیز با تاکید بر اینکه روزنامه نگار را باید در شرایطش سنجید گفت: کسی مثل کریم پور شیرازی در اولین سر مقاله اش دعوت می کند به شورش خونین چرا که او شرایط زمانه اش را اینگونه می دیده است بنابراین اگر قرار است آثار یک روزنامه نگار را به داوری بنشینیم باید حتما شرایط زمانه او را لحاظ کنیم.
وی در بیان ویژگی آثار فرزاد وثوقی سرمقاله نویس روزنامه افسانه گفت: فرزاد از سربازی به سرداری رسیده است به این معنا که او کار خود را از خبرنگاری شروع کرد.بعد دبیر خبر شد و سپس به سردبیری رسید اما خیلی ها بعد از فرمانداری و مدیر کلی آمدند و یک شبه روزنامه راه انداختند.
وی افزود: وثوقی از ابتد ای کار خبری اش یک حوزه برای خودش تعریف کرد و سالهای زیادی است که در حوزه شهری قلم می زند.او نزدیک به ۱۰ استاندار و فرماندار و شهردار را دیده و در این مسیر پخته شده و امروز اگر یاداشت هایش تحلیلی است از تجربیاتش کمک می گیرد و راجع به تخصص خودش می نویسد.
بهادری ویژگی خوب یک روزنامه نگار محلی را پرداختن به بوم خود دانست و گفت: وثوقی متعهد به روزنامه نگاری محلی بوده و همیشه مشکلات شهر خودش را دیده،هیچ وقت نخواسته وارد جنجال های خبری در سطح کشور شود بلکه باتفاقات بوم و منطقه خود را رصد کرده و به آن وفادار مانده است نکته ای که بسیاری از روزنامه نگاران محلی فارس از آن غفلت می کنند.
این روزنامه نگار ساده نویسی را یکی از ویژگی های یک خبرنگار خوب دانست و گفت: قلم وثوقی قلمی ساده و روان است.کسانی هستند که فکر می کنند وقتی می خواهند خوب بنویسند باید کلمات عجیب و غریب استفاده کنند اما وثوقی ساده می نویسد و سر مقاله هایش را از یک راننده تاکسی تا یک استاد دانشگاه می توانند بخوانند.
سید کمال پاک فطرت عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر شیراز که خود یک فعال رسانه ای است و پا یه پای روزنامه نگاران این شهر قلم زده نیز با تمجید از مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس،جای نقد جدی و آسیب شناسی روزنامه های شیراز را به عنوان اسناد عصر حاضر خالی دانست و گفت : مرکز اسناد با تشکیل جلسات روزنامه نگار در زوم این خلاء را پر کرده است .

Attachment-17
وی در سخنان کوتاهی به تمجید از روزنامه افسانه پرداخت و گفت: بر خلاف خیلی ها که تصور می کنند روزنامه افسانه یک روزنامه جناحی است من به عنوان عضو شورا معتقدم روزنامه افسانه روزنامه ای است که به مسائل و مشکلات درون شهر خوب می پردازد و دو سرمقاله نویس این روزنامه یعنی حمید مقدس فرد و فرزاد وثوقی در تبیین مسکلات و مسائل شهر اعضای شورا را کمک و یاری می کنند.یاداشت های فرزاد وثوقی در این روزنامه نیز هرگز یادداشت های بدون مطالعه ای نیست و مشخص است که برای یادداشت هایش سئوال گرفته و از روی احساسات ننوشته است بر خلاف عده ای که تا پشت ترافیک می مانند احساساتی می شوند و به محض اینکه پایشان به روزنامه رسید از ترافیک می نویسند!نوشته ای که پر از احساسات است.
پاک فطرت با بیان اینکه بسیاری از مسئوولین ظرفیت نقد را ندارند گفت: شاید برخی ها بگویند نوشته های وثوقی محافظه کارانه است اما من می گویم در شرایط فعلی محافظه کاری نوعی مدیریت است و وثوقی نوشته های خود را مدیریت می کند.
سعید نظری خبرنگار سابق ایسنا و از روزنامه نگاران با سابقه شیراز که مدت ها در روزنامه نیم نگاه با فرزاد وثوقی همکار بوده است نیز در این نشست گفت: رسانه های محلی واسط دولت مرکزی با بدنه خود در استان ها هستند.معتقدم توجه به خبرنگاران و اصحاب مطبوعات در استان ها اقتدار ملی را باعث می شود لذا توجه به آثار روزنامه نگاران محلی و آسیب شناسی نوشته های آنها چرخ توسعه را شتاب می دهد.
وی ،فرزاد وثوقی را یک خبرنگار محلی دانست و گفت : نوشته های فرزاد وثوقی را باید به عنوان یک خبرنگار محلی تحلیل کنیم و از داوری او در قالب یک خبرنگار ملی باید پرهیز کنیم اما متاسفانه نگاه سیاست گذاران فرهنگی فارس به اهالی رسانه نگاهی ملی است در صورتی که یک خبرنگار خوب محلی خبرنگاری است که اتفاقات منطقه خود را رصد و تفسیر می کند.
به اعتقاد این روزنامه نگار،وثوقی جزو اولین روزنامه نگارانی بود که کار با دوربین دیجیتال در شیراز را آغاز کرد و با راه اندازی ستون یک عکس یک خبر توجه بسیاری را به قدرت و تاثیر گذاری تصویر جلب کرد.
وی گفت:فرزاد وثوقی همچنین جزو اولین خبرنگارانی بود که تلفن همراه داشت و از این تکنولوژی به نفع اطلاع رسانی سود برد. او همچنین از معدود خبرنگارانی بود که دفترچه تلفن مدیران را داشت و با هر اتفاق به مدیر مربوط به آن اتفاق تلفن می زد.
این روزنامه نگار فرزاد وثوقی را راوی خیابان ها و حوادث شیراز دانست و گفت: وثوقی کف خیابان بود و از پشت میز نشینی فاصله می گرفت.سرعت عمل او در انتشار خبر فوق العاده بود و خاطرم نمی آید اتفاق مهمی در شیراز رخ داده باشد و وثوقی سریع به آن نپرداخته باشد.
نظری ارائه آمار در یادداشت ها را از خصلت های خوب فرزاد وثوقی در روزنامه نگاری دانست.
نظری در بیان تکات ضعف فرزاد وثوقی نیز گفت: او در نوشته هایش بیشتر روایتگر است تا تحلیلگر و فقط بیان مسئله می کند شاید ما نیاز داریم که در یادداشت هایمان حل مسئله هم داشته باشیم.ضمن اینکه متاسفانه فرزاد وثوقی کمتر با بدنه کارشناسی استان تماس می گیرد در صورتی که برای حل مسئله نیاز داریم از طرفیت کارشناسی نخبگان و اساتید دانشگاه هم استفاده کنیم.
به گفته وی خلاقیت عنصر گمشده بسیاری از روزنامه نگاران فارس از جمله فرزاد وثوقی استو
نظری همچنین وثوقی را محافظه کار دانست و گفت : محافظه کاری با ذات رسانه که نقادی است سازگاری ندارد.
فرزاد صدری دبیر اجرایی نشست های روزنامه نگار در زوم نیز جای نقد جدی را در روزنامه های شیراز خالی دانست و اظهار امیدواری کرد خروجی این نشست ها به تفسیر و تحلیل اخبار در روزنامه های شیراز منتهی شود هرچند روزنامه ها ستون تفسیر دارند اما نه آنگونه که انتظار می رود.
صدری عملکرد وثوقی در حوزه خبر را بی شباهت به عملکرد یک مامور آتش نشان ندانست و گفت: هر جا حادثه بود وثوقی هم حضور داشت در واقع سرعت عمل او برای انعکاس رویدادها و حضور در بطن حادثه مثال زدنی بود.
وی افزود: وثوقی سوژه هایش را نه پشت مانیتور کامپیوتر و یا قاب تلویزیون که در سطح شهر پیدا می کرد خصلت خوبی که البته دیگر از آن برخوردار نیست!
به اعتقاد صدری مخاطبان نوشته های فرزاد وثوقی فقط مدیران هستند و این خوب نیست چرا که روزنامه نگار باید همه آحاد جامعه مخاطبش باشند مثلا او اگر از کتاب می نویسد باید نوشته اش برای مردم،فرهنگیان،بازاریان،دانشگاهیان،پزشکان و دیگر اقشار هم جذاب باشد نه اینکه فقط مدیران مخاطب او باشند.
دبیر اجرایی نشست های روزنامه نگار در زوم حضور پر رنگ وثوقی در دو روزنامه نیم نگاه و افسانه را ناشی از مشی فکری یکسان این دو روزنامه دانست و گفت: کمنر روزنامه نگاری در شیراز می توان پیدا کرد که در ایستادگی بر آرمان هایش یک اصولگرا باشد.فرزاد وثوقی یک اصول اساسی برای عقایدش قائل است و بر روی اصولش ایستاده است اتفاقی که در کمتر روزنامه نگار شیرازی رخ داده است.
بنا بر اعلام روابط عمومی مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس،در ادامه این نشست فرزاد وثوقی در سخنان کوتاهی گفت: اگر این نشست برگزار نمی شد احساس می کردم از دید همه مرده ام!
وی افزود: متاسفانه پرونده خبرنگاران قدیمی را بستند و نمی دانم آینده خبرنگاران امروز چه می شود! در حالی که همه ما راوی اتفاقات شهر و دیار خود هستیم و به نوعی تاریخ معاصر را مستند نگاری می کنیم.خوشحالم که مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس ما را دید چرا که فکر می کردم هیچکس حواسش به ما نیست!
وثوقی سال های کار در روزنامه افسانه را به دلیل نگاه نقاد انه این روزنامه به دولت وقت سال های سختی توصیف کرد و گفت: هیچکس نمی داند من و همکارانم چه روزهای سختی را تحمل کردیم اگرچه هنوز هم سختی ها به قوت خود باقی است اما اگر بگویم شرایط کمی بهتر شده سخن به گزاف نگفته ام.
وثوقی در ادامه گفت: مهم تر از من کاری است که در این نشست صورت گرفت یعنی نگاهی تحلیلی به مجموعه آثار یک روزنامه نگار.اتفاقی که قطعا به نفع روزنامه نگاری شیراز تمام می شود و از متولی این نشست یعنی مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس سپاسگزارم که این فرصت را در اختیار اهالی رسانه در فارس قرار داد.
کوروش کمالی سروستانی رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس در پایان این نشست با اهداء لوح یادبود از تلاش های فرزاد وثوقی در بیش از دو دهه روزنامه نگاری شیراز قدردانی کرد.

Attachment-10

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.