تکریم یک اسطوره با نام گذاری یک مدرسه +گزارش تصویری /در آئین افتتاح مدرسه آیت الله هاشمی عنوان شد: آیت الله هاشمی دنبال “نظام اسلامی” بود نه اسلام نظامی !

خبر پارسی – محمود شبان: اقدام پسندیده آموزش و پرورش فارس در نام گذاری یک مدرسه به نام آیت الله هاشمی رفسنجانی در شهر شیراز پیام روشنی به مدیران شهری و استانی برای اقدامی مشابه آن داشت .

نقش بی بدیل و تاثیر گذار آیت الله هاشمی  رفسنجانی در مسیر تحقق انقلاب اسلامی و هدایت دفاع مقدس و دوران سازندگی بر هیچ کس پوشیده نیست و می توان از فقدان این بزرگمرد انقلابی به عنوان بزرگترین ضایعه بعد از رحلت معمار انقلاب نام برد .

هاشمی در طول دوران مبارزه و بعد از پیروزی و سپس دوران دفاع مقدس به عنوان مهره ای که با درایت و بینش  ودوراندیشی، شور و هیجانات انقلابی را با شعور سیاسی فرو می نشاند و در مسیر درست هدایت می کرد، او همواره به عنوان یاری فداکار و صادق و مورداعتماد در کنار مراد خود حضور داشت .

بارزترین نقش افرینی وی در دوران دفاع مقدس بود، بگونه ای که تحلیلگران سیاسی در اقصا نقاط دنیا با دقت خطبه های نماز جمعه او را دنبال می کردند، زیرا مواضع جمهوری اسلامی در همان خطبه ها عنوان می شد و در واقع هاشمی همه فضا سازی های رسانه ای دشمن و استکبار را در طول یک هفته با یک خطبه نماز جمعه خنثی می کرد .

آیت الله هاشمی رفسنجانی در دوران بعد از جنگ هم وزنه تعادل قوا بود و همواره تلاش داشت تا اختلافات را بین دو جناح سیاسی کشور را به رقابتی سالم و مرسوم تبدیل کند .

دوران بعد از ریاست جمهوری هاشمی و حضور در مجمع تشخیص مصلحت نظام، از او شخصیتی متفاوت ارائه داد که همواره تلاش داشت کشور را از افتادن در تنگنای تندروی های خطرناک به مسیر منطق برگرداند، لذا با ایفای نقشی پدرانه نیروهای معتدل و منطق گرا و اصلاح طلبان که به واسطه رخدادهای مختلف به حاشیه رانده شده بودند به هم نزدیک کرد که نتیجه اش پیروزی های چشمگیر این جبهه سیاسی بود .

اما درست در زمانی که به نظر می رسید بیشتر از همیشه به وجود او نیاز است، ندای حق را لبیک گفت و به سوی معبود شتافت، تا مردم و فعالین اصلاح طلب و اعتدالیون خلاء و فقدان این بزرگمرد عرصه سیاست را بیش از همیشه احساس کنند .

متاسفانه بر خلاف آنچه که انتظار می رفت نظام برای پاسداشت و گرامی داشت یاد هاشمی اقدامی در خور نام بزرگ وی انجام نداد، و این در حالی است که دیده شده برای موارد بسیار کوچک تر هیاهوی تبلیغتی از سوی برخی دستگاه ها، نهادها و بخصوص رسانه ملی انجام می شود .

نمونه بارز آن از همین استان خودمان می توان نام برد که هیچ یادمان و یا نام گذاری در خور شان هاشمی دیده نشد و تنها مورد ارزشمندی که در یک ماه اخیر شاهد آن بودیم نام گذاری مدرسه ای به نام آیت الله هاشمی رفسنجانی توسط آموزش و پرورش استان فارس بود که جای تقدیر دارد.

مدیر کل اموزش و پرورش فارس در آئین افتتاح این دبیرستان از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به عنوان یکی از روحانیون تاثیر گذار، توانمند و با استعداد نام برد و گفت:  انجام فعالیت‌های علمی در سنین نوجوانی و جوانی نشان‌دهنده استعداد سرشار آن عالم بزرگوار بوده است.

 آذری ایران دوستی را از دیگر ویژگی‌های خاص آیت الله رفسنجانی برشمرد و گفت: اعتلای ایران اسلامی و توسعه کشور از خواسته‌های وی بود، چنانچه در دوران جنگ تحمیلی و پس از آن در دوران سازندگی همه تلاش خود را برای اعتلای کشور به کار برد و حاصل این عقیده، علاقه مردم به وی بود.

هدایت اله نوروزی رئیس آموزش و پرورش ناحیه ۴ شیراز نیز با بیان ویژگی های آیت الله هاشمی رفسنجانی از او به عنوان سیاستمدار اخلاقمدار یاد کرد و گفت:آیت الله هاشمی حتا هنگامی که توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شد درس اخلاق به سیاسیون داد و هرگز به خاطر زندانی شدن فرزندانش به نظام اسلامی پشت نکرد.او دنبال “انقلاب اسلامی” بود نه “اسلام انقلابی”!آیت الله هاشمی همچنین دنبال “نظام اسلامی” بود نه اسلام نظامی .

نوروزی با بیان اینکه آیت الله هاشمی تحمل افکار مخالف را داشت گفت:پذیرفتن تفاوت ها در نظام فکری هاشمی رفسنجانی ناشی از باور او به شعار محوری انقلاب اسلامی یعنی “استقلال،آزادی، جمهوری اسلامی بود. او ملاک را به تاسی از رهبر انقلاب ،رای مردم می دانست و همواره تحولات روز اجتماعی را احترام می گذاشت.

رئیس آموزش و پرورش ناحیه ۴ شیراز در پایان گفت:اسم یک دبیرستان را آیت الله هاشمی رفسنجانی گذاشتیم تا همیشه تاریخ در ذهن بچه ها بماند چرا که او به همه ما درس اخلاق و سیاست و فداکاری داد.

یادآور می شود، اکنون که شورای شهر و شهرداری و در کل دستگاه مدیریت شهری توسط نمایندگان اصلاح طلب و همسو با مردم اداره می شود بجاست که با الگو قرار دادن اقدام آموزش و پرورش فارس نسبت به نامگذاری یکی از میادین و یا بزرگراه های شیراز همت ورزیده تا روش پسندیده ارج نهادن به خدمات چنین بزرگوارانی در تمامی استان و حتی کشور رواج یابد.

تعدای از نمایندگان شیراز در مجلس شورای اسلامی و نیز برخی از اعضای شورای شهر شیراز در آئین افتتاح این مدرسه حضور داشتند.

مدرسه‌ی آیت‌الله رفسنجانی دارای ۱۰ کلاس درس و ۳۶۰ دانش آموز است که در محل آموزشگاه استعدادهای درخشان ناحیه ۴ شیراز، احداث شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.