تکرار صدرنشینی تلفات جاده‌ای در فارس

خبر پارسی: در حالی رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور از ادامه صدرنشینی استان فارس در آمار تلفات رانندگی در تمامی حوزه‌های درون شهری،‌ برون شهری و روستایی خبر می‌دهد که تنها در نیمه نخست امسال ۸۰۷، از شهروندان فارس در این حوادث جان خود را از دست داده‌اند.
از این آمار بیش از ۵۴۴ نفر متعلق به حوادث برون جاده‌ای است و ۵۷ نفر در مسیرهای روستایی جان خود را از دست داده‌اند
بنابر اعلام آمار اعلام شده از سوی پزشکی قانونی هر روز بیش از ۴ نفر در حوادث رانندگی در استان فارس جان خود را از دست می‌دهند. بر این اساس و به غیر از هزینه‌های معنوی غیر قابل محاسبه‌ای که سیستم‌های اجتماعی و فرهنگی استان فارس تحمیل می‌شود و کارشناسان خسارت ناشی از مرگ و میر در محورهای مواصلاتی درون وبرون شهری استان فارس را بیش از ۲۵۰۰ میلیارد ریال در نیمه نخست امسال برآورد می‌کنند.
«سیدحسین ذوالانوار» نماینده مردم شیراز در خانه ملت با انتشار این آمار نگران کننده به شدت از وضعیت راه‌های فارس انتقاد کرد و گفت: فارس مهمترین کریدور اتصال جنوب به مرکز کشور به‌شمار می‌رود اما به‌لحاظ راه‌های دسترسی ایمن، هنوز مشکل دارد.
ذوالانوار با بیان اینکه فارس در راه هم مانند بسیاری از بخش‌ها مظلوم واقع شده است، گفت: این استان طبق آمارها بیشترین حجم آثار تاریخی را دارد و به‌واسطه قرار داشتن سومین حرم اهل بیت(ع) و سایرامامزادگان واجب‌التکریم، در زمینه‌های گردشگری زیارتی، تاریخی و فرهنگی مورد توجه بوده و هست، از طرفی حجم تجارت در این استان بالا است اما به لحاظ آزاد راه در محرومیت بسر می‌برد.
وی با اشاره به آمار ۸۰۷ نفری تلفات جاده‌ای در استان فارس طی ۶ ماه اول امسال، گفت: دولت باید برای حل این مشکل تدبیر اندیشی کرده و هرچه سریع‌تر تکلیف آزادراه‌های شیراز به سمت اصفهان و بوشهر را مشخص کند.
این نماینده مجلس در عین‌حال توسعه راه‌های ایمن در فارس را نیازمند عزمی همگانی دانست و تاکید کرد: همه خصوصا رسانه‌ها باید تلاش کنند تا این موضوع به یک مطالبه عمومی و جدی بدل شود.
وی گفت: تمام نمایندگان استان فارس باید با همدلی توسعه مسیرهای آزادراهی و بزرگراهی استان را در اولویت مطالبات خود قرار دهند.
نماینده مردم شیراز در مجلس، در ادامه با اشاره به سخنان اخیر احمد شجاعی رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور مبنی برصدرنشینی فارس در جدول تلفات حوادث‌ جاده‌ای، این عدد و جایگاه را زیبنده یک استان هدف گردشگری ندانست و تاکید کرد: فارس قطب کشاورزی است، سالها محصولات فراوانی از فارس به سایر استان‌های کشور صادر شده و می‌شود، اما وضعیت جاده‌ها منطبق با نیازها بهبود نیافته است.

ذوالانوار گفت: امروز احداث پروژه آزاد راهی شیراز بوشهر و تسریع در روند اجرایی آزاد راه شیراز اصفهان، از خواسته‌های مهم شهروندان استان فارس به‌شمار می‌رود و باید توجهی جدی به آن داشت.
سرهنگ سیروسی رییس پلیس راه‌های شمال استان فارس نیز از رشد ۱۸ درصدی تخلفات جاده‌ای نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: ۴۴ درصد از تصادفات استان در بین ساعات ۱۳ تا ۱۵ بعدازظهر رخ داده و مهمترین علت آن خواب آلودگی،خستگی و سرعت غیر مجاز گزارش شده است.
سیروسی بدون اشاره به تعداد تلفات تصادفات جاده‌ای در استان فارس ابراز کرد: محورهای پر تصادف شیراز اصفهان، شیراز نورآباد و داراب به فسا رتبه اول تا سوم را در استان فارس دارند.
رییس پلیس راه‌های شمال استان فارس خاطرنشان کرد: برای کاهش تصادفات در استان باید ضمن بالا بردن فرهنگ خود پلیسی و ترافیک برخورد های قضایی را افزایش و باور به عدم تخلف در مردم تقویت شود.
سیروسی تاکید کرد: باید فرهنگ عمومی درباره قوانین و مقررات رانندگی تقویت شود و آموزش ها به سمت جلوگیری از پرخاشگری و هیجانات باشد و برخوردهای قضایی با متخلفان شدیدتر شود.
«کامران فیروزی» مدیر اورژانس استان فارس نیز گفت: پوشش راه های اصلی در سطح استان توسط اورژانس مطابق با استانداردهای اورژانس کشور است اما میزان ۳۰ درصدی تصادفات در در راه های فرعی و روستایی قابل توجه است.

فیروزی عنوان کرد: در صورت تامین اعتبار اولیه ۵۰۰ میلیون تومان آمادگی توسعه پایگاه های اورژانس فارس به منظور کاهش تلفات ناشی از تصادفات رانندگی وجود دارد.
به گفته این مقام امدادی در سطح استان فارس ۱۵۷ پایگاه اورژانس وجود دارد که ۱۰۰ مورد آن ها از پایگاه‌های جاده ای هستند و حداقل به ۵۰ پایگاه جاده‌ای دیگر در استان نیاز است.
به اعتقاد فیروزی شدت برخورد در حوادث رانندگی مهمترین علت تلفات در سر صحنه یا بیمارستان است.
وی خواستار ارتقا فرهنگ رانندگی و ترافیک در بین شهروندان استان فارس شد.
«عزیزالله روشن» مدیر راهداری راه و شهرسازی استان فارس با اشاره به اقدامات انجام شده توسط راه و شهرسازی استان فارس در حوزه ایمنی سازی راه‌ها، گفت: با توجه به اینکه بیشترین تصادفات در محورهای رخ به رخ صورت می‌گیرد، جداسازی باندهای رفت و برگشت با ۴۰ احداث چهار خطه و ۶۰ کیلومتر باند دوم انجام شده است که در جمع ۱۰۰ کیلومتر از محورهای اصلی استان در شش ماه اول به بزرگراه تبدیل شده است.
روشن افزود: برای احیای روکش‌های آسفالت‌های راه‌ها رویه ۲۸۰ کیلومتر از راه های استان با ۶۰ هزار تن آسفالت تجدید شده است.
وی افزود: ۴۵ نقطه و مقطع را در محورهای اصلی و شریانی با نصب تابلوهای فسفری و شیارهای طولی و شیارهای عرضی ایمن شده است.
مدیر راهداری راه و شهرسازی فارس ادامه داد: در شش ماه نخست سال ۲۸ کیلومتر از بزرگراه ها توسط حفاظ های سرب که از جنس بتن هستند جداسازی شده است.
روشن گفت: محور شیراز- اصفهان که که ۳۵۰ کیلومتر طول دارد با وجود اینکه همه موارد ایمنی از جمله جداسازی باندها و نصب علامت ها در آن صورت گرفته است متاسفانه شاید به خاطر سرعت زیاد و خواب آلودگی بیشترین تصادفات فارس در همین محور است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.