تولد نخستین نوزاد پسر به روش تفکیک و انتقال جنین در فارس

خبر پارسی – نخستین نوزاد پسر به روش تفکیک و انتقال جنین زیر نظر تیم پزشکی متخصص در یکی از بیمارستان های شهر نورآباد در فارس متولد شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛سرپرست تیم تخصصی تفکیک و انتقال جنین و مدیر مرکز جراحی های محدود و درمان نازایی زنان در شیراز گفت: مادر این نوزاد در حاملگی های قبلی خود فرزندان دختر به دنیا آورده بود و اکنون خواستار تولد نوزاد پسر بود که این کار با استفاده از روش تفکیک و انتقال جنین امکان پذیر شد.

دکتر سیروس رستمی با اشاره به اینکه نوزاد متولد شده اکنون سالم است و وارد سومین روز زندگی خود شده است و تحت مراقبت پزشکان قرار دارد افزود : تولد این نوزاد در یکی از بیمارستان های شهرستان ممسنی کاملا طبیعی صورت گرفته و مشکل خاصی برای مادر و نوزاد پیش نیامده است .

این متخصص زنان و زایمان ادامه داد: درمان برخی از موارد نازایی و امکان تشخیص و انتخاب جنیست نوزاد با استفاده از آزمایشهای ژنتیک اکنون در شیراز انجام می شود.

وی با بیان اینکه با تفکیک و انتقال جنین همچنین می توان از تولد نوزادان معیوب جلوگیری کرد افزود: با استفاده از علوم ژنتیک و انجام آزمایش های فوق تخصصی ژنتیکی تفکیک و انتقال جنین سالم و پرهیز از تشکیل جنین معیوب با فرایندهای ملکولی و سلولی در شیراز فراهم شده است.

مدیر مرکز جراحی های محدود و درمان نازایی زنان در شیراز گفت : با استفاده از روش های فیش fish و میکرو اری microarray و انجام آزمایش های ژنتیک در این مرکز پزشکی تشخیص جنین سالم از جنین معیوب امکانپذیر شده است .

دکتر رستمی ادامه داد: متخصصان این مرکز نوع و میزان بیماری ژنتیکی و کرومزومی را قبل از تشکیل جنین تشخیص می دهند و از انتقال و تشکیل جنین بیمار و معیوب جلوگیری می کنند.

وی با تشریح فرایند تفکیک جنین سالم از جنین معیوب بیان کرد: والدینی که در خانواده خود معلول زایی داشته اند یا به تولد نوزاد معیوب و معلول مشکوک هستند می توانند با انجام آزمایشهای ژنتیک در این مرکز از انتقال جنین معیوب قبل از بارداری و حاملگی جلوگیری کنند.

مدیر مرکز جراحی های محدود و درمان نازایی زنان در شیراز افزود: نوع دستگاهها و کیت هایی که در این مرکز مورد استفاده قرار می گیرد در استان فارس کم نظیر است و مشابه این کار فقط در یکی دو شهر دیگر انجام می شود اما نوع کاری که در شیراز انجام می گیرد به مراتب پیشرفته تر و مطمئن تر است .

دکتر رستمی گفت: با استفاده از سیستم فیش و میکروآری کلیه بیماریهای کرومزومی و ژنتیک قابل تشخیص است و امکان انتقال و تولد جنین معیوب به صفر می رسد.

این متخصص زنان و زایمان ادامه داد: برخی از بانوانی که قبلا زایمان نوزاد معیوب داشته اند یا بر اثر بیماری های ژنتیک سقط جنین می کرده اند اکنون زیر پوشش درمانی این مرکز قرار دارند و توانسته اند دوران بارداری را با موفقیت پشت سر گذارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.