تودیع معارفه ای متفاوت؛دورهمی خانوادگی در معرفی استاندار جدید

خبر پارسی – محمود شبان – فارس دیروز شاهد تودیع و معارفه ای بود که درآن هم تودیع شونده خوشنود بود وهم معرفی شونده خوشکام .

هر زمان که بحث تودیع و معارفه به میان می آید بلافاصله به یاد تصویر ماسک های نماد تئاتر می افتم، صورتی  غمگین و صورتی  شاد و خندان.این صحنه را سال های زیادی است می بینم ، معمولا مدیران با هر کارنامه ای، هنگام رفتن چهره ای درهم دارن، اما مراسم تودیع و معارفه استاندار فارس که دیروز در سالن شهید امامی استانداری فارس انجام شد تفاوت های زیادی با دیگر مراسم داشت، افشانی در این مراسم چهره ای شاد و بشاش داشت و اصلا نشانه ای از ناراحتی در او دیده نمی شد .

حالا اینکه این شادی ناشی از گرفتن مسئولیت جدیدش در وزارت کشور بود یا آسودگی وجدان به دلیل نداشتن کم کاری در دوران تصدی پست استانداری در فارس، بر بنده پوشیده است، هر چند که بی انصافی است اگر بگوییم :افشانی استاندار موفقی نبود .

دیگر تفاوتی که با آغاز برنامه به چشم آمد و برای خیلی ها سئوال بود، اجرای برنامه توسط معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار فارس بود، که اگر بی سابقه نبود ولی کم سابقه بود، اگر طن صداش که چندان چنگی به دل نمی زد را کنار بگذاریم ،اجرای بدی نداشت. ولی به هر حال ساختار شکنی بود .

رضایت از حضور تبادار به عنوان استاندار فارس هم یکی دیگر از تفاوت های مراسم دیروز بود، زیرا معمولا اینگونه انتصاب ها هم راضی دارد و هم ناراضی که در مورد تبادار دست کم بیشتر افراد حاضر در سالن از حضور او در استان فارس راضی به نظر می رسیدند .

این ادعا را در سخنان علوی رئیس دوره ای مجمع نمایندگان استان فارس به وضوح می شد دید که هم از خدمات ماندگار افشانی تقدیر کرد و هم از حضور استاندار جدید رضایت داشت، این در حالی است که نمایندگان دوره پیشین مجلس در بدو ورود افشانی به استان غائله ای بر پا کردند که دودش هم در پایان به چشم خودشان رفت ولی امروز افشانی با دست سنگین از استان رفت.

او وحدت و یکدلی نمایندگان این دوره مجلس شورای اسلامی را به رخ کشید و گفت: در ادوار گذشته چند دستگی واختلاف نظر شدید  در نمایندگان بود و مهمترین عامل عقب ماندگی استان تقریبا همیشه همین اختلاف نظرها و سیاست زدگی و تقابل دیدگاه های مختلف بوده که در حال حاضر به کمترین حد خود رسیده و دست کم در مجمع اکثریت نمایندگان همدل و همصدا هستند .

علوی در پایان سخنانش از وزیر کشور تقاضا کرد که یک استان فارسی را برای تصدی پست استانداری بوشهر انتخاب کند تا به وحدت دو استان همسایه کمک شود ( و شاید هم بالانس قدرت حفظ شود)

نماینده ولی فقیه و امام جمعه شیراز هم در سخنانی خدمات افشانی را ستود و حضور تبادار را با توجه به شناختی که از او دارد مغتنم شمرد و افزود: حاشیه نشینی و مشکلات مهاجرت های ناشی از خشکسالی از مهمترین مسائلی است که باید سرلوحه کار در آینده قرار داشته باشد .

اما افشانی با اظهار رضایت از انتصاب تبادار به عنوان استاندار فارس و راحتی خیال از حضور وی در استان، رحمانی فضلی را بزرگترین پشتوانه خود دانست و گفت: اگر نبود همراهی وزیر کشور نمی توانست در اهداف تعیین شده اش موفق شود و وضعیت فارس را به گونه ای متفاوت از هنگامی که مسئولیت را پذیرفت تحویل استاندار جدید دهد .

او مصوبه شورای عالی آب، افزایش سهم اعتبارات ملی استان با توجه به نسبت جمعیت و مساحت و آزادراه شیراز به اصفهان را از مهمترین اقدامات خود در دوره تصدی مسئولیت در فارس عنوان کرد و خطاب به تبادار گفت: از امروز تا هفته دولت سال آینده دستکم هرماه یک پروژه برای افتتاخ دارید .

 وزیر کشور هم در ابتدای سخن، به الزام حضور افشانی در وزارت کشور اشاره داشت و گفت: در وضعیت کنونی و با وجود مدیران لایق دستمان برای انتخاب استانداران باز است .

او استاندار را در استان به عنوان نماینده نظام مطرح کرد و تاکید کرد: با توجه به اینکه تمام دستگاه ها و قوا برای پیشبرد کارها نیاز به هماهنگی با استاندار دارند پس استاندار بالاترین مقام نظام در هر استان محسوب می شود و محوری ترین عنصر در ایجاد تعامل بین دستگاهی است .

رحمانی فضلی سپس به اولویت های دولت در موقعیت کنونی اشاره کرد و افزود: اقتصاد، آسیب های اجتماعی، سیاست داخلی مشارکت مردمی مهمترین اولویت های دولت است .

وزیر کشور، آزادی احزاب و سخنرانی و میتینگ ها را در راستای تحکیم قدرت نظام دانست و گفت: کشور از آزادی عمل احزاب و کثرت تشکل های سیاسی هرگز متضرر نمی شود، هر چند که اعتراف می کنیم نتوانستیم آنگونه که شایسته است فعالیت احزاب را نهادینه کنیم .

مراسم تودیع ومعارفه استاندار فارس با اعطاء حکم استانداری اسماعیل تبادار به انجام رسید و با توجه به فضای مناسبی که در این خصوص بوجود آمده می توان انتظار داشت،مدیر ارشد فارس در پیشبرد کارها با مشکلات مرسوم روبرو نباشد و مسیر همواری را در جهت توسعه فارس در پیش دارد، مسیری که پیشینیان بسترآن را تقریبا فراهم کرده اند، مدیر جدید می بایست با تعامل و تدبیرو استفاده از مشاوران کاردان و تشکیل تیمی منسجم و البته چند تغییر دربرخی مدیریت ها، اولویت های استان را دسته بندی کرده و یکی پس از دیگری به حل مشکل بپردازد .

اکنون با توجه به همسویی و هم دلی که در بین تمام ارکان استان، اعم از نمایندگان، سیاسیون و حتی دستگاه ای بالادستی و مدیران شهری مانند شوراها و شهرداری ها و مهمتر از همه حمایت مردمی، دیگر جای هیچ توجیهی برای کم کاری باقی نمی ماند و در واقع حجت تمام شده و استان مسیری جز توسعه را پیش رو ندارد .

تبادار بر خلاف افشانی که در بدو ورود با مخالفت های خطی و اغراض سیاسی روبرو بود و انرژی بسیاری را مصروف هموار کردن مسیر کرد، فرش قرمز را پیش پای خود دید،  بدین معنی که از همین ابتدای کار بدون هیچ دغدغه ای می تواند کار کند.

به هر حال مراسم تودیع و معارفه دیروز بیشتر به یک دورهمی خانوادگی شبیه بود که به خوبی و خوشی برگزار شد، دور همی که نوید روز های خوب می تواند داشته باشد اگر فرصت سوزی نکنیم و وقت را مفتنم بشماریم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.