تنها در دنیا ٢۵ درصد صنایع فضایی در اختیار دولت هاست/ بخش دولتی و خصوصی فارس باید به موضوع گردشگری سلامت اهتمام ویژه داشته باشند

خبرپارسی – یلدا راهدار: در واقع الگوی حضور بخش خصوصی در صنعت فضایی جهان قابل تأمل است و طبق آمار، تنها ۲۵ درصد اقتصاد حوزه فضایی در دست دولتی‌هاست و این شرکت‌های خصوصی هستند که اقتصاد فضایی دنیا را در دست دارند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی فارس، یلدا راهدار عضو هیات رئیسه و رئیس کمیسیون فناوری، اطلاعات، ارتباطات و اقتصاد رسانه اتاق بازرگانی فارس در این همایش که با حضور فعالان بخش دولتی و خصوصی در این اتاق برگزار شد، بیان کرد: امروزه انقلاب صنعتی جهان چهارم در حال شکل‌گیری است و کشورهایی صاحب قدرت و ثروت هستند که دارای داده بیشتری باشند و بتوانند از این داده‌ها ارزش افزوده خلق کنند.

وی افزود: در سال ۲۰۱۵ بیش از ۸۰۰ هزار شغل سنتی از بین رفته و بیش از دو میلیون شغل جدید به این اکوسیستم برگشته است و براساس پیش‌بینی‌ها، با انقلاب صنعتی چهارم بیش از ۵۰۰ هزار شغل جدید ایجاد و ۵۰۰ هزار شغل از بین می‌رود.

راهدار اظهارداشت: امروزه ما درگیر مسائلی چون زیست محیط، بوروکراسی و کاغذبازی هستیم و فراموش کردیم که سهمی در فضا داریم و آنقدر به صنایع فرسوده پرداختیم که صنعت فضایی از خاطر ما رفته است.

وی اضافه کرد: توسعه صنعت فضایی در ایران مسیر رو به پیشرفتی دارد و یکی از صنایع پیشران و کمک به صنایع دیگر از جمله کشاورزی و دریایی محسوب می‌شود. استفاده از ماهواره‌های بومی و قرار گرفتن آن در مدار زمین به هر کشوری کمک می‌کند با اطلاعات تصویری مستقل از بحران‌های آینده مطلع و پیامدهای آن را مدیریت کند.

راهدار ادامه داد: اطلاعات ماهواره‌ای در زمینه بلایای طبیعی، آب و هوا و استفاده در زمینه کشتیرانی و ناوبری از اهمیت فراوانی برخوردار است و در چنین شرایطی، دستیابی به دانش ساخت ماهواره و پرتاب آن به فضا بیش از پیش موفقیتی راهبردی است.

وی با اشاره به کاربرد ماهواره را در کشاورزی عنوان داشت: به مدد ماهواره‌ها می‌توان کل محصولات کشاورزی در نقاط هدف را رصد کرد و با توجه به میزان آب موجود، برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری درست در خصوص نوع و میزان کاشت محصولات مختلف اقدام کرد.

راهدار همچنین به کاربرد ماهواره در رصد وضعیت هواشناسی اشاره و تصریح کرد: تمام داده‌های هواشناسی از طریق ماهواره قابل مشاهده است و اطلاعات ماهواره‌ای مربوط به هواشناسی و پیش‌بینی بارش یا عدم بارش می‌تواند از ۱۷ تا ۲۳ درصد به اقتصاد کشاورزی کمک کرده آن‌را گسترش دهد.

وی کارکرد ماهواره در زمینه محیط زیست را نیز عنوان کرد و افزود: یکی از مهم‌ترین کاربردهای ماهواره تشخیص آلودگی هوا و میزان گرد و غبار و غلظت آن در نقاط مختلف است که در همین زمینه جمع‌آوری اطلاعات در خصوص منشأ گرد و خاک سبب اتخاذ اقدامات پیشگیرانه می‌شود، ضمن اینکه ماهواره امکان رصد آلودگی و وضعیت آب، دریا، جنگل و … را نیز فراهم می‌کند.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی فارس بیان داشت: در حال حاضر، ایران جزو ۱۰ کشور دارای فناوری ساخت و پرتاب ماهواره‌ است که ماموریت پیش برد دانش فضایی در ایران، از سال ۱۳۸۰ کلید خورد و متخصصان کشور با اقتدار در این عرصه در حال فعالیت هستند.

راهدار اظهارکرد: دولت به‌دنبال کاهش تصدی‌گری دولتی در این عرصه علمی است و با همین نگاه برای ماهواره‌های مخابراتی کشور پروانه اپراتوری صادر شده‌ است و بستر ورود شرکت‌های خصوص فراهم شده است و این درحالی است که در واقع الگوی حضور بخش خصوصی در صنعت فضایی جهان قابل تأمل است و طبق آمار، تنها ۲۵ درصد اقتصاد حوزه فضایی در دست دولتی‌هاست و این شرکت‌های خصوصی هستند که اقتصاد فضایی دنیا را در دست دارند.

وی افزود: برای ورود بخش خصوصی به حوزه فعالیت‌های فضایی نیاز به حمایت‌های اولیه دولتی هم وجود دارد و در همین راستا صندوق توسعه ملی و صندوق نوآوری و شکوفایی بر صنایع «فناوری برتر» تمرکز زیادی دارند و صنایع فضایی هم از جمله آنهاست.

بخش دولتی و خصوصی فارس باید به موضوع گردشگری سلامت اهتمام ویژه داشته باشند

عضو هیات نمایندگان و رئیس کمیسیون گردشگری و کسب و کارهای وابسته اتاق بازرگانی فارس با بیان اینکه بخش دولتی و خصوصی باید به موضوع گردشگری سلامت اهتمام ویژه داشته باشند گفت: گردشگری سلامت مزیتی است که در استان فارس مورد غفلت قرار گرفته درحالی که توجه به این بخش در روند حرکت مثبت اقتصاد استان بسیار موثر است.

سهراب شرفی در جلسه کمیسیون گردشگری و کسب و کارهای وابسته این اتاق که با حضور متولیان بخش دولتی و خصوصی برگزار شد، بیان کرد: امروزه صنعت گردشگری پزشکی در جهان با برخورداری از بازار پر فروش و نرخ رشد سالانه بالا، یکی از پردرآمدترین و شکوفاترین صنایع خدماتی موجود در دنیا محسوب می شود.

وی افزود: بر اساس پژوهش های انجام شده، به ازای ورود هر ۲ گردشگر پزشکی، یک فرصت شغلی در کشور میزبان ایجاد و هر گردشگر پزشکی حدود ۳ برابر یک گردشگر معمولی برای کشور میزبان ارزآوری دارد که این آمار قابل تامل است.

شرفی با اشاره به وضعیت مناسب استان فارس در حوزه گردشگری سلامت اظهارداشت: از دیرباز استان فارس به دلیل برخورداری از نیروی متخصص در حوزه پزشکی و درمان و بیمارستان های مجهز مناسب به عنوان قطب پزشکی جنوب کشور مطرح بوده که به همین دلیل هر ساله میزبان گردشگران بسیاری از کشورهای اروپایی، حاشیه خلیج فارس و آسیایی است.

وی اضافه کرد: فقدان یا ضعف ساختاری بخش های VIP در بیمارستانها و سایر مراکز پزشکی شهر شیراز از نظر فضا، امکانات، کریدور ارائه خدمات سریع (Fast tract) ، وجود کارکنان درمانی و خدماتی آموزش دیده)حداقل مسلط به زبان انگلیسی و یا عربی( و ارائه خدمات لوکس جهت گردشگران پزشکی

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی فارس ادامه داد: همچنین فقدان مجتمع های هتل بیمارستان به منظور تجمیع و تسریع در ارائه خدمات گردشگری و پزشکی به بیمارخارجی و همراهان وی و ممانعت از سرگردانی آنان در سطح شهر از دیگر مشکلات استان فارس در حوزه گردشگری سلامت است.

شرفی عنوان داشت: ما در استان فارس هنوز بیمارستان برند و مطرح جهانی نداریم و همچنین ظرفیت تحت های بیمارستانی ما کم است و این درحالی است که با وجود دانش، تخصص و داشته های فراوان استان در حوزه گردشگری سلامت اما در اخلاق و رفتار و خدمات دهی عملکرد خوبی نداریم.

وی با برشماری راهکارهای عملیاتی جهت ارتقا صنعت گردشگری سلامت در استان فارس و شهر شیراز تصریح کرد: برای ارتقای صنعت گردشگری سلامت استان باید بر روی محورهای برنامه ریزی راهبردی کلان، توانمندسازی و اموزش نیروی انسانی، تقویت زیرساختها، بازاریابی، برندینگ و تبلیغات و ارائه تسهیلات حمایتی  و تشویقی به صورت ویژه و با هم افزایی کار شود.

شرفی افزود: بر این باوریم نیاز استان فارس در حوزه گردشگری سلامت ایجاد شهرک های تخصصی سلامت در پهنه های مختلف استان است که با راه اندازی این شهرک های کوچک می توانیم به آینده صنعت گردشگری سلامت استان امیدوار بود.

وی با بیان اینکه بخش خصوصی در حوزه گردشگری سلامت در فارس باید مطالبه گر باشد بیان کرد: آماده همکاری همه جانبه با سرمایه گذاران در حوزه گردشگری سلامت در استان هستیم و مسایل و مشکلات آنها را تا حصول نتیجه مثبت دنبال خواهیم کرد.

شرفی اظهارداشت: با توجه به توانمندی های پزشکی و گردشگری موجود در شهر شیراز متاسفانه تا رسیدن به استانداردهای بین المللی در گردشگری سلامت فاصله زیادی داریم که برای رسیدن به جایگاه مناسب در این عرصه نیازمند برنامه ریزی منسجم و بلند مدت که قابلیت اجرایی داشته باشد، هستیم.

وی با بیان اینکه خروجی این کمیسیون های تخصصی اتاق بازرگانی باید فراهم کردن زمینه سرمایه گذاری و ایجاد تعامل بین بخش خصوصی و دولتی باشد اضافه کرد: انتظاراست کمیته های زیر مجموعه این کمیسیون اقدامات کارشناسی و تخصصی تری در حوزه های مربوط به گردشگری استان انجام دهند تا بتوانیم برنامه های راهبردی مناسبی تدوین کنیم.

شرفی ادامه داد: با توجه به مشکلات بخش صنعت، تولید، صادرات و واردات؛ صنعت گردشگری یکی از مزیت های کشور و استان در حوزه اقتصادی است که می تواند درآمدزایی و اشتغال زایی مناسبی داشته باشد.

وی با اشاره به داشته های استان فارس در حوزه گردشگری عنوان داشت: جای تاسف است که تمام میراث و دارایی ما در استان فارس در حوزه گردشگری مربوط به نیاکان و گذشتگان ماست و ما نتوانسته ایم این صنعت را به روز نگه داریم و نتوانسته ایم با ایجاد میراثق های جدید نیاز گردشگران استان را همواره تامین کنیم.

شرفی افزود: این درحالی است که آنچنان که شایسته است نیز نتوانسته ایم از میراث کهن استان بهره ببریم که به نظر می رسد یکی از دلایل عدم توفیق بخش خصوصی در حوزه گردشگری وجود نگاه بسته دولت و مجلس به این حوزه است.

در این جلسه متولیان بخش خصوصی در حوزه گردشگری سلامت به بیان دیدگاه ها و نظرات خود پیرامون موضوع گردشگری سلامت در استان فارس پرداختند.

نشست تخصصی سند بهره وری آب و کشاورزی در اتاق بازرگانی فارس برگزار شد

نشست تخصصی سند بهره وری آب و کشاورزی در اتاق بازرگانی فارس با حضور مدیران جهاد کشاورزی استان های بوشهر، هرمزگان ، کهکیلویه و بویراحمد، خوزستان و فارس در اتاق بازرگانی فارس برگزار شد.

محمدصادق حمیدیان نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس در ایین افتتاح این نسشت گفت: مبحث بهره وری در کشاورزی متمرکز بر بحث کنترل بر مبانی نیاز است که این موضوع مهم سالیان متمادی مورد غفلت قرار گرفته است در حال که باید اقداماتی در حوزه افزایش بهره وری آب انجام شود.

وی افزود: در سالیان گذشته محور فعالیت ها به جای کنترل آب، متوجه کمیت بوده است در حالی که کمیت عارضه هایی مانند حجم ضایعات محصولات کشاورزی، مکانیزم مصرف و نوع مصرف را به دنبال داردکه این موارد متاثر از جیره غذایی کشور ماست.

حمیدیان اظهارداشت: جیره غذایی ما بر مبنای غلات و حبوبات است که همین نیاز در سطح تولید گریبان گیر کشور شده و کشور دچار عارضه تصمیم سازی در حوزه گره زدن معیشت به بخش کشاورزی و ایجاد مشکل افزایش بهره وری آب در کشور شده است.

وی اضافه کرد: در طی حدود شش سال گذشته اتفاق های خوبی در حوزه بهره وری آب در کشور انجام شده به طوری که در یک دوره ۱۰ ساله میانگین تولید هر کیلوگرم ماده خشک بر اساس هر واحد آب مصرفی از یک و یک دهم کیلوگرم به یک و چهار دهم کیلوگرم در هکتار ارتقا پیدا کرده و رشد معادل ۴۰ درصدی داشته که این مهم با توجه به منابع آب کشورمان همچنان سازگار نیست و باید بهبود بهتری داشته باشد.

وی با بیان اینکه با اجرای برنامه های متعدد در سالهای اخیر توانسته ایم سالانه ۱۶ درصد بهره وری آب را در کشور افزایش دهیم که این رقم قابل توجهی است ادامه داد: در موضوع بهره وری آب و کشاورزی همه سازمان ها درگیر هستند و در این زمینه جلساتی با حضور کارشناسان و متخصصان استان های جنوبی در حوزه کشاورزی و آب برگزار خواهد شد که امیدواریم نتیجه این جلسات در جهت تنظیم برنامه در حوزه آب موثر باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.