تخلف در شوراها بیشتر از جاهای دیگر نیست/مشکلات امروز نتیجه تصمیمات مسئولان است

خبرپارسی – رئیس شورای اسلامی استان فارس در واکنش به اینکه چرا شاهد بروز تخلفات در شوراهای شهرهای بزرگ هستیم، گفت: تخلف در شوراها مانند هرجای دیگری ممکن است اتفاق بیفتد و من معتقدم که تخلف در شوراها بیشتر از جاهای دیگر نیست.

علی خرمی ظهر امروز یکشنبه ۲۷ مرداد در یک نشست خبری با تأکید بر ضرورت تأمین استقلال، آزادی و امنیت خبرنگاران، گفت: خبرنگاران در جایگاهی هستند که می‌توانند واقعیت‌های جامعه را به بهترین شکل ممکن منعکس کنند و به همین دلیل باید فضایی برای این قشر ایجاد شود تا آزادانه در زمینه‌های مختلف قلم بزند و در این زمینه احساس امنیت و استقلال کند.

وی در ادامه با گلایه از مشکلات مالی پیش روی شورای اسلامی فارس، گفت: با اینکه این شورا با ۳۰ عضو از سراسر استان بالاترین تعداد عضو شوراهای استانی را در کشور داراست اما بودجه‌ی سال گذشته‌ی این شورا برای تمام هزینه‌های جاری، حق‌الجلسه و برگزاری برنامه‌های مختلف کمتر از ۱۳۰ میلیون تومان بوده است.

این مقام شورایی استان فارس تصریح کرد: شاید باورکردنی نباشد اما نمایندگان مردم در شورای اسلامی استان حتی برای برگزاری جلسات داخلی هم از لحاظ مالی و هم از لحاظ فضای فیزیکی، با مشکلات ابتدایی دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی با انتقاد از عملکرد دولت‌های مختلف در خصوص شوراهای فرادست گفت: باید اذعان کنم چه دولت اصلاحات که خود پس از دو دهه قانون شوراها را اجرایی کرد، چه دولت آقای احمدی‌نژاد که خود از بطن شوراها آمده بود و چه سایر دولت‌ها که شعارهای مختلفی دادند، هیچکدام نتوانستند مشکل تأمین منابع مالی شوراهای فرادست را به صورت بنیادین حل کنند.

خرمی در عین حال تصریح کرد: بنده شخصاً در تمام ۲۱ سالی که در شورای اسلامی فارس عضویت داشته‌ام، حتی یک ریال بابت حق‌الزحمه نگرفتم و نه‌تنها راه درآمدم شورا نیست بلکه در این مسیر هزینه هم کرده‌ام؛ با این حال من و جامعه‌ی شورایی استان برای ادای دین به مردم از هیچ تلاشی دریغ نکرده و نخواهیم کرد.

رئیس شورای اسلامی فارس در ادامه با تأکید بر لزوم استفاده از ظرفیت‌های نمایندگان استان در سطوح کشوری، گفت: آقای موسوی به نمایندگی از شورای استان فارس در سطح کشوری نیز به مقام نایب رئیسی شورای عالی استان‌ها رسیدند و جامعه‌ی شورایی فارس باید از ظرفیت این نماینده‌ی پرتلاش به خوبی استفاده کند.

وی همچنین در خصوص تغییر مدیریت ارشد اجرایی استان نیز اظهار داشت: خوشبختانه مدیریت جدید استان فارس نگاه خوبی به توسعه‌ی استان دارد و شخص استاندار توجه ویژه‌ای به شوراها دارد و این موضوع برای رفع مشکلات مردم امیدوارکننده است.

رئیس شورای اسلامی استان فارس در بخش دیگری از اظهارات خود در واکنش به سوال خبرنگاران در خصوص بازداشت شهردار و رئیس شورای شهر صدرا هم گفت: واقعیت این است که شهر جدید صدرا همیشه با چالش‌های جدی روبرو بوده و در انتخابات این شهر هم از همان ابتدا حواشی و مشکلاتی وجود داشت. در موضوع اخیر هم آن بخشی که به هیأت تطبیق مربوط می‌شد، مشکل خاصی در اجرای شکلی قوانین مشاهده نکردیم اما بخش‌های دیگری وجود دارد که وظیفه‌ی ما نیست قبل از اثبات اتهامات چیزی اعلام کنیم و دستگاه قضایی درباره آن توضیحات لازم را ارائه خواهد کرد.

خرمی در واکنش به اینکه چرا شاهد بروز تخلفات در شوراهای شهرهای بزرگ هستیم، گفت: تخلف در شوراها مانند هرجای دیگری ممکن است اتفاق بیفتد و من معتقدم که تخلف در شوراها بیشتر از جاهای دیگر نیست.

وی با تأکید بر نقش دستگاه‌های نظارتی در میزان وقوع فسادهای مالی در نهادهای مختلف، تصریح کرد: من معتقدم هیأت‌های نظارتی که اعضای شوراها را تأیید می‌کنند یا کسانی که با اعمال نفوذ باعث تأیید صلاحیت چنین افرادی می‌شوند، باید پابه‌پای خود افراد پاسخگوی عملکردشان در این خصوص باشند؛ همچنین در خصوص شهرداران متخلف هم باید در کنار او، اعضای شورا که این مقام ارشد را انتخاب می‌کنند نیز مورد بازخواست قرار بگیرند.

رئیس شورای اسلامی استان فارس در پاسخ به سؤالی در خصوص وضعیت مهدی حاجتی، عضو زندانی شورای شهر شیراز نیز اظهار داشت: موضع ما در این زمینه کاملاً روشن بوده و معتقدم که تا قبل از اینکه رسیدگی‌های قضایی به صدور حکم منصفانه و عادلانه‌ای منجر شود، باید همه به رأی مردم احترام بگذاریم.

وی با تأکید بر اینکه مملکت متعلق به ۸۰ میلیون است نه یک قشر خاص، گفت: اینکه وقتی مردم به ما رأی دهند دموکراسی را قبول داشته باشیم اما وقتی انتخاب نمی‌شویم دیگر آن را قبول نداشته باشیم برای هیچ‌کس پذیرفتنی نیست.

خرمی در پایان با بیان اینکه واقعیت‌های جامعه را همه می‌دانیم، بیان داشت: همه ما معتقد به نظام مقدس جمهوری اسلامی هستیم و برای آن هزینه دادیم اما در هر سیستمی ایراداتی وجود دارد که لازم است با همدلی برای اصلاح آن کمک کنیم.

مشکلات امروز نتیجه تصمیمات مسئولان است

عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی استان فارس مشکلات فعلی را نتیجه‌ی تصمیمات مسؤولان دانست و بر لزوم انعکاس صادقانه‌ی دردهای مردم تأکید کرد.

مرتضی زارع درنیانی نیز در این جلسه از وضعیت مدیریت علمی در کشور، گفت: گاهی مسؤولین ما به جای پاسخگویی علمی به عملکرد خود،  مسائل را توجیه می‌کنند که این قابل قبول نیست.

عضو شورای شهر خرامه با اشاره به وضعیت جایگاه کشورمان در دنیا، گفت: گاهی عملکرد ما در داخل کشور موجب بروز ضعف در ارتباطات کلان خارجی هم می‌شود و باید بپذیریم اگر در بینش‌های ما اصلاحات لازم صورت نگیرد ممکن است تحمل جامعه برای پذیرش مشکلات به سر آید.

زارع درنیانی با بیان اینکه وضعیت فعلی برخی از شهرها از جمله شیراز در شأن نام آن‌ها نیست، گفت: به عنوان نمونه اگر شبانه گذاری در حوالی مجسمه شیخ سعدی بزنیم کارتُن خواب‌های زیادی را می‌بینیم که باید بپذیریم این دردها خروجی تصمیمات ما است.

وی از خبرنگاران خواست که با هدف حل مشکلات، چنین مسائلی را با جدیت بیشتری منعکس کنند.

زارع درنیانی در واکنش به سوالی در خصوص بازداشت شهردار و رییس شورای شهر صدرا، اظهار داشت: واقعیت این است که امروز ذهن‌های برخی همواره آماده این است که تخلفی صورت گیرد یا حتی با سندسازی غیرواقعی فضا را علیه یک شخص یا گروهی ملتهب کنند.

وی تصریح کرد: من منکر این نیستم که تخلفی صورت نمی‌گیرد و قضاوت زودهنگامی هم در خصوص این چند نفر در شورا و شهرداری صدرا ندارم اما اینکه هر اتهامی را قبل از اثبات در فضای مجازی بپذیریم و نشر دهیم، منصفانه و قابل قبول نیست.

تعدد نهادهای موازی در وضع قوانین، کاهلی در اجرای قوانین و عدم پاسخگویی شفاف و صادقانه از جمله مشکلاتی بود که به اعتقاد زارع درنیانی در بروز مسائل خرد و کلان تأثیرگذار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.