بی رغبتی به رشته‌های علوم پایه نگران کننده است

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه پیام نور کشور تصریح کرد: حساسیت‌ها و آسیب‌هایی که کشور از محل عدم توجه به علوم پایه و بی رغبتی مخاطبان به این رشته‌ها خواهد دید، جبران ناپذیر است.

دکتر محمدعلی ابراهیمی شنبه ۳۱ اردیبهشت در آیین گشایش دهمین کنفرانس ملی ریاضی که به میزبانی دانشگاه پیام نور شیراز به صورت ویدئوکنفرانس همزمان با روز بزرگداشت حکیم عمرخیام و روز ملی ریاضیات برگزار شد، گفت: در این کنفرانس ۱۶۶ مقاله دریافتی از محققان و پژوهشگران سراسر کشور پذیرفته و ۱۰۶ مقاله به صورت شفاهی و ۳۲ مقاله نیز به صورت پوستر ارائه شد.

او با بیان اینکه فارس، استان پیشرو در برگزاری همایش‌های ملی است، اظهار کرد: برگزاری دهمین کنفرانس ملی ریاضی، زمینه مناسبی برای ارائه نقطه نظرات، بحث و تبادل نظر محققان کشور در زمینه علوم ریاضی و انتقال دهنده دیدگاه‌ها و دستاوردهای جدید این حوزه است.

ابراهیمی توجه به بحث آموزش ریاضی و بررسی موانع توسعه ریاضیات را نیازمند توجه ویژه دانست و گفت: همانگونه که مقام معظم رهبری تاکید فرمودند، متاسفانه درحوزه علوم پایه و ریاضی چالش‌های جدی داریم که غفلت از این رشته‌ها لطمات بزرگی را به کشور وارد خواهد کرد.

او خاطرنشان کرد: حساسیت‌ها و آسیب‌هایی که کشور از محل عدم توجه به علوم پایه و بی رغبتی مخاطبان به این رشته‌ها خواهد دید، جبران ناپذیر است.

معاون فناوری دانشگاه پیام نور با اشاره به برخی سختی‌های آموزش ریاضی به شیوه مجازی اظهار کرد: ارائه آموزش ریاضی در سیستم‌های آموزش از راه دور، یادگیری ترکیبی وآموزش الکترونیکی نیازمند بازنگری است.برای ایفا کردن نقش پررنگ تر دراین حوزه می‌توان از محتواهای چندرسانه‌ای، ظرفیت‌های مختلف آموزشی از جمله انیمیشن‌ها، سیستم‌های پیشرفته آموزش از راه دور و… استفاده کرد.

این استاد دانشگاه ضمن بیان اینکه برای کمک به آینده کشور، بایذ به توسعه ریاضی درسنین پایین توجه کرد، تصویب قانون جهش دانش بنیان در مجلس را بسیار مهم ارزیابی و اضافه کرد: طبق ماده ۱۴ این قانون، دانشگاه‌ها می‌توانند به تاسیس سازمان توسعه و سرمایه گذاری بپردازند.

او ابزار امیدواری کرد با راه‌اندازی این بخش در دانشگاه پیام نور، علاوه بر سایر حوزه‌ها، زمینه آموزش مفاهیم ریاضی برای سنین پایین دراین مرکز فراهم شود.

معاون پژوهشی دانشگاه پیام نور، تقویت تعامل با جامعه جهانی ریاضیات و همکاری‌های علمی در سطح بین‌المللی را مهم ذکر کرد و افزود: به دنبال ایجاد زیر ساخت لازم برای همکاری اساتید ایرانی خارج از کشور و همچنین اساتید غیرایرانی در هدایت پایان نامه‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی هستیم.

او افزود: لازم است چالش‌های پیش روی دانش آموختگان ریاضی بررسی و به دنبال به کار گیری آنان در بخشهای بین رشته‌ای باشیم.

ابراهیمی از ایجاد هسته‌های پژوهشی در دانشگاه پیام نور خبر داد و افزود: با ایجاد این هسته‌ها، اعضای هیئت علمی در گروه‌های ۳ تا ۵ نفره به فعالیت های پژوهشی مشترک می‌پردازند.

در بخش دیگری از این همایش، دکترمحسن جاجرمی‌زاده سرپرست دانشگاه پیام نور فارس نیز در سخنانی اظهار کرد: به دلیل عدم تعریف مناسب رابطه علوم پایه با کسب وکار، برخی رشته از جمله ریاضی مظلوم واقع شده و تقاضا برای آن کاهش یافته است.

او به بحث توسعه دانش بنیان به عنوان یکی از ضروریات فعلی جامعه اشاره کرد و افزود: دانش بنیان شدن اقتصاد یکی از مباحث اساسی همه کشورهایی است که به توسعه و پیشرفت فکر می‌کنند.

دبیر شورای راهبردی دهمین کنفرانس ملی ریاضی، به تبیین جایگاه مهم رشته ریاضی در زندگی انسان پرداخت و گفت: بحث کمیت به عنوان یک بحث بسیار اساسی در رشد و توسعه جوامع بعد از رنسانس رقم خورد، چرا که تمدن و سبک زندگی خاصی که در همه شئون سرعت و شتاب پیشرفت وتوسعه را رقم می‌زند، مبتنی برهمین نگاهی است که بشر به دنبال تبدیل مسائل کیفی به کمی است.

جاجرمی‌زاده عنوان کرد: ریاضیات درهمه علوم خودش را نشان می‌دهد. بشر با ارزیابی و دقت و تیزبینی ابزارهایی را بکار می‌گیرد که خطای محاسباتی را در عمل کاهش دهد و به اهداف خود دست یابد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.