بسته خدمتی وزارت بهداشت برای بیماران هموفیلی

خبرپارسی – معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز از معرفی بسته خدمتی وزارت بهداشت برای بیماران هموفیلی خبر داد .
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دکتر “عبدالخالق کشاورزی” با بیان اینکه بیماری های خونریزی دهنده در اصل نوعی از بیماری ها هستند که به علت کمبود فاکتورهای انعقادی به وجود می آیند، گفت: هموفیلی شایع ترین بیماری خونریزی دهنده است که بسته به فاکتوری که نقص دارد؛ به دو نوع هموفیلی A(نقص فاکتور ۸ انعقادی ) و هموفیلی B(نقص فاکتور۹ انعقادی ) تقسیم می شود، اما شیوع هموفیلی Aاز Bبیشتر است.
او تشخیص بیماری هموفیلی را بر اساس گرفتن یک شرح حال کامل و انجام معاینه های بالینی و آزمایش های خونی متعدد عنوان کرد و توضیح داد: آزمایش های خونی اغلب شامل تست های انعقادی خون است.
دکتر کشاورزی به دو نوع درمان این بیماری اشاره کرد که یکی درمان در زمان خونریزی است و افزود: بیشترین درمان موثر، تزریق فاکتور انعقادی موردنظر به بیمار است.
معاون درمان دانشگاه، درمان دیگر را پیشگیرانه و برای جلوگیری از ایجاد خونریزی در فرد عنوان کرد و گفت: در درمان پیشگیرانه از تزریق فاکتور انعقادی نیز استفاده می شود، با نگاهی به هزینه های درمانی که این بیماری ها بر نظام های سلامت تحمیل می کنند، به این نتیجه می رسیم که بار بیماری ها به لحاظ مالی، سهم قابل توجهی از اعتبارات سلامت را به خود اختصاص می دهد.
او با اشاره به سابقه طولانی درمان بیماری هموفیلی در کشور ما، ادامه داد: این امر توجه نظام سلامت و پزشکان را به درمان این بیماران نمایان می سازد؛ از سویی دیگر، منابع مالی اختصاص یافته برای تأمین فراورده های انعقادی بیماران، درصد قابل توجهی از کل اعتبارات یارانه های دارویی را شامل می شود و این نکته را نباید از ذهن دور داشت که درمان بیماران هموفیلی و سایر اختلالات خونزیری دهنده، تنها در کنترل خونزیری و تزریق فرآورده های انعقادی خلاصه نمی شود و برای رسیدن به شرایط مطلوب و یا دست کم قابل قبول زندگی، توجه به سایر جنبه های درمانی بیماران هم ضرورت دارد.
دکتر کشاورزی، یادآور شد: توجه به نیازهای درمانی بیماران، رابطه مستقیمی با گروه درمانگر، امکانات و قابلیت های درمانی دارد.
او به خدمات ارائه شده به این بیماران اشاره کرد و گفت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در راستای مأموریت های کلان خود که همانا حفظ و ارتقای سلامت آحاد جامعه است، در قبال بیماران و به ویژه بیماران مزمن و صعب العلاج، این وظیفه را با انجام مداخلات تعریف شده ای در قالب برنامه ها تعریف می کند؛ برنامه هایی که حاصل اجرای آنها، بسط عدالت و دسترسی بیماران به شرایط بهینه درمان است.
معاون درمان دانشگاه، با معرفی بسته خدمتی بیماران هموفیلی، به تزریق فاکتور انعقادی، مشتقات خون، انجام آزمایش های مختلف، رادیولوژی، فیزیوتراپی، ویزیت فوق تخصصی و متخصص، خدمات دندانپزشکی و بستری اشاره کرد.
دکتر کشاورزی افزود: طبق آمار وزارت بهداشت، در ایران به ترتیب استان های تهران، سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و فارس، بیشترین آمار مبتلایان به اختلال انعقادی را دارند و در استان فارس، به ترتیب شهرهای شیراز، مرودشت، کازرون، داراب و لامرد، بیشترین آمار بیمار را به خود اختصاص داده اند.
در حال حاضر بخش هموفیلی بیمارستان شهید دستغیب تنها مرکز خدمات رسانی به بیماران هموفیلی دانشگاه علوم پزشکی شیراز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.