بزرگترین سابات لارستان در حال تخریب/ چه ارگانی مسئول است؟

خبر پارسی  – نقل از صحبت نو: ساختن سابات از ویژگی های معماری زیست بوم های گرمسیری ست. سابات سقفی ست که بر روی قسمتی از کوچه ها به شکل تاق قرار داده می شد و در فصل گرما سایبانی برای عابران بود.

در بالای این سابات اتاقی می ساختند که به مالکیت کسی در می آمد که سبات را بنا نهاده بود. این اتاق دارای چشم اندازی مناسب به کوچه بوده است. یکی ازبزرگ نیک اندیشان قدیم لارستان، مرحوم حاج غلامرضا معتمد است. اثرات این خیر نیک اندیش ازلارستان فارس، فراتر رفته تا استان های دیگر همانند هرمزگان، نیز مشهود است. وی نزدیک به ۲۰ اثر مفید همانند کاروانسرا ، برکه ها، حسینیه ها، پل ها وسابات ها و… از خود برجای گذاشته است

واما سابات حاج غلامرضا معتمد بزرگترین سابات در استان فارس ولارستان می باشد؛ این بنا واقع در شهر قدیم لار کوی گاله بعد از پل زینبیه است و حدود ۱۰۰سال نیز قدمت دارد. به علت عدم رسیدگی بخصوص در برابر عوارض ناشی از بارندگی، این بنای تاریخی در حال تخریب ونابودی تدریجی  است. این بنای تاریخی وزیبا به تملک اوقاف در آمده است ، میراث فرهنگی لارستان نیز روی این اثر نظارت دارد وآنرا به ثبت میراث فرهنگی رسانیده است. حال سوال فرهنگ دوستان ومردم این است که چه ارگانی باید این اثر زیبا وکم نظیر را مرمت و از تخریب آن جلوگیری کند ؟!

1 دیدگاه برای “بزرگترین سابات لارستان در حال تخریب/ چه ارگانی مسئول است؟

  1. آمو تخت جمشید 2500 ساله پوسید و رفت کسی صداش در نیومد حالا به یک اثر 100 ساله گیر دادید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.