برنامه های هفته خبرنگار در فارس اعلام شد

خبرپارسی – ماه مرداد برای خبرنگاران همواره رنگ و بویی دیگر دارد. فرارسیدن روز خبرنگار، تکاپوی بسیاری را در میان اهالی رسانه برپا می‌کند و ادارات مختلف درصدد هستند که به گونه‌ای از خبرنگاران تجلیل کنند.

در این میان، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در هر استان به‌عنوان متولی خبرنگاران وظیفه برگزاری مراسم‌های مختلف این روز را بر عهده دارد.

در نشستی که ظهر سه‌شنبه ۸ مردادماه به‌منظور اعلام برنامه‌های هفته خبرنگار در شیراز برگزار شد، حدود ۷۰ خبرنگار حضور داشتند؛ به‌گونه‌ای که تالار کافه‌کتاب اداره کل ارشاد فارس مملو از جمعیتی بود که به‌ناچار بر سر سه میز نشسته‌ بودند.

دیدن این جمعیت، چنان برای مسئولان روابط عمومی اداره کل و نیز مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس هیجان‌انگیز بود که نتوانستند در آغاز سخن ابراز تعجب خود را نهان کنند.

چندی پیش صابر سهرابی در دیداری صمیمی با خبرنگاران ایرنا فارس درباره ظهور خبرنگاران بی‌هویت به‌ویژه در مردادماه هشدار داده بود و از دستگاه‌های اجرایی خواسته بود که با از سامانه جامع رسانه‌های کشور درباره خبرنگارانی که به نشست‌های خبری دعوت می‌کنند، استعلام کنند.

او همچنین به ایرنا گفت که تعداد خبرنگاران در استان فارس از سوی رسانه‌ها ۲۰۰ نفر اعلام شده که این‌ آمار با واقعیت تطابق ندارد و نصف این تعداد خبرنگاران فعال و واقعی و با هویت رسمی هستند.

در جلسات و برنامه‌های معمول این اداره کل در بهترین حالت حدود ۱۰ تا ۱۵ خبرنگار شرکت می‌کنند و عمده اخبار ازطریق خبرگزاری‌ها یا وب‌سایت روابط عمومی منتشر می‌شود.

سهرابی در این نشست از قول مدیران دستگاه‌های اجرایی از حضور خبرنگارانی در نشست‌های خبری سخن گفت که هیچ هویتی ندارد.

خبرنگاران فعال، بی‌هویت‌ها را شناسایی کنند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس از خبرنگاران رسمی و فعال در این حوزه درخواست کرد که به شناسایی این افراد همت گمارند و رسانه‌های بی‌مجوز و خبرنگارنماها را معرفی کنند؛ البته سهرابی اعلام کرد که مشخصات خبرنگاران رسمی به دستگاه‌های اجرایی طی فهرستی به دستگاه‌های اجرایی ارسال شده است.

او این نشست را با معضل نبود امنیت شغلی در حرفه خبری ادامه داد و رفع این مشکل را از اولویت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواند.

او با اشاره به ارائه بسته‌های تشویقی توسط معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد، گفت: با پرداخت سهم بیمه خبرنگاران به مدیران مسئول رسانه‌ها تا حدودی مشکل بیمه خبرنگاران حل شده بود؛‌ همچنین در این مدت عده‌ای از طریق صندوق اعتباری هنر بیمه شده‌اند.

مدیرکل ارشاد فارس: مدیران رسانه‌ها متوجه باشند که اگر رسانه‌ای حرفی برای گفتن در جامعه دارد و خبری را منتشر می‌کند، از قبل حمایت اصحاب رسانه و تلاش آنان بوده است و قانون هم مدیران را مکلف کرده است که خبرنگاران را بیمه کنند.

 سهرابی خطاب به مدیران رسانه‌ها عنوان کرد: مدیران رسانه‌ها متوجه باشند که اگر رسانه‌ای حرفی برای گفتن در جامعه دارد و خبری را منتشر می‌کند، از قبل حمایت اصحاب رسانه و تلاش آنان بوده است و قانون هم مدیران مکلف کرده است که خبرنگاران را بیمه کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس از نمایندگان خانه مطبوعات و انجمن صنفی خبرنگاران و عکاسان خبری که در جلسه حضور داشتند، درخواست کرد که با برگزاری جلسات مستمر با فعالان رسانه مسائل و مشکلات را به این اداره کل منتقل کنند.

خبرنگاران بال‌های دستگاه‌های اجرایی

سهرابی با تاکید بر اینکه رسالت خبرنگاران بسیار مهم است، عنوان کرد: دستگاهای اجرایی باید بدانند خبرنگاران بال‌های آنها هستند و باید شأن و منزلت آنان درحد اعلا رعایت شود.

او همچنین در ادامه یکی از معضلات این حرفه را بی‌توجهی به سواد رسانه‌ای دانست و گفت: انتظار می‌رود هم خانه مطبوعات و هم انجمن صنفی خبرنگاران و عکاسان در حوزه آموزش ورود کنند و این معضل بزرگ را با آموزش‌های مستمر حل کنند.

سهرابی سال ۱۳۹۴  را سرآغاز برگزاری برنامه روز خبرنگار در قالب یک هفته عنوان کرد و گفت که این اقدام به‌منظور هویت‌بخشی به جایگاه خبرنگار صورت گرفته است.

گرچه برخی خبرنگاران منتقد این اتفاق هستند و معتقدند اگر به مسائل و دغدغه‌های خبرنگاران در همان یک روز خاص به‌خوبی توجه شود و گام‌های مثبتی درراستای حمایت از آنان برداشته شود، از برگزاری برنامه‌های جانبی و برگزاری مداوم نشست‌های خبری طی یک هفته بسیار بهتر است.

 دبیر انجمن صنفی خبرنگاران و عکاسان خبری فارس نیز در این نشست اعلام کرد که تمام سیاستگذاری‌های انجمن صنفی درراستای حفظ منافع خبرنگاران است.

محمود شبان سروستانی تقاضا کرد: معتقدیم برنامه روز خبرنگار باید صرفاً ویژه خبرنگار باشد و برای این خواسته هم دلیل داریم.

روز خبرنگار تنها متعلق به خبرنگار است

او افزود: گستره پوششی خانه مطبوعات بسیار وسیع است و مدیران مسئول تا موزعین را دربر می‌گیرد؛ اما در سال تنها یک روز متعلق به خبرنگار است و باید اجازه دهیم این روز برای خود آن‌ها برنامه‌ریزی شود و از آن‌ها تقدیر شود.

شبان نیز تعداد خبرنگاران فعال شیراز  در این عرصه را حدود ۱۰۰ تن عنوان کرد که ۷۰ نفر آن‌ها در انجمن صنفی عضویت دارند.

این فعال رسانه‌ای با انتقاد از حضور برخی افراد ناشناس در رویدادهای خاص ویژه جامعه خبری گفت: در روز خبرنگار ۱۰۰ خبرنگار داریم؛ اما ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر به برنامه دعوت می‌شوند.

او از مدیرکل ارشاد فارس درخواست کرد که سمت و سوی برگزاری برنامه‌ها را به سمتی ببرند که این روز تنها محدود و متعلق به خبرنگاران باشد و آشفتگی‌هایی که بعضاً در سال‌های گذشته رخ داد، تکرار نشود.

مردم به جامعه خبری بی‌اعتمادند

دبیر انجمن صنفی خبرنگاران و عکاسان خبری فارس در ادامه عدم اعتماد جامعه به خبرنگاران اشاره کرد و این مساله را ناشی از مشکلات معیشتی و فشارهای اقتصادی در سال‌های اخیر دانست و بیان کرد: این مسائل باعث شد جوّ بی‌اعتمادی در جامعه حاکم شود و وظیفه خبرنگاران این است که این شکاف را رفع کنند.

شبان سروستانی افزود: مردم در مواجهه با خبرنگاران، تفاوتی بین آنان و مدیران کم‌کار نمی‌گذارند و نظر مطلوبی به رسانه‌ها ندارند.

برگزاری سه شب جشن مردمی و دعوت از مردم برای شرکت در این جشن‌ها راهی برای دوستی و آشتی جامعه با مطبوعات و رسانه‌ها عنوان شد.

این خبرنگار هم دل خوشی از فضای مجازی نداشت و سوءاستفاده برخی افراد بی‌هویت و شناسنامه را در این فضا مخرب دانست.

او در این باره گفت: فضای مجازی یک ظرفیت است که باید از آن بهره‌گیری کرد؛ اما عده‌ای از این فضا سوءاستفاده می‌کنند. در شرایط کنونی فضای مجازی به دست اراذل افتاده است و برخی افراد که به دنبال پست و مقامی هستند، به تخریب مدیرانی می‌پردازند که روی خوش به آن‌ها نشان نمی‌دهند و این افراد خود را فعال رسانه‌ای و خبرنگار می‌نامند.

اداره ارشاد ازفعالیت صفحات خبری مجازی غیررسمی جلوگیری کند

دبیر انجمن صنفی خبرنگاران و عکاسان خبری فارس همچنین از اینکه دستگاه‌های دولتی قبل از ارسال خبر به رسانه‌های رسمی، خام آن را در اختیار فضای مجازی می‌گذارند نیز انتقاد کرد و از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست کرد طی بخشنامه‌ای به رسمیت شناختن صفحات خبری مجازی غیررسمی را  خلاف قانون اعلام کند.

عضو هیات مدیره خانه مطبوعات فارس دیدگاهی متفاوت به برگزاری مراسم روز خبرنگار داشت.

روز خبرنگار متعلق به همه فعالان در رسانه است

غیاث الدین ملک‌حسینی از اینکه افراد پشت صحنه در رسانه‌ها در این روز نادیده گرفته شوند انتقاد کرد و گفت: هر رسانه با همه اجزای خود از تایپیست و ویراستار گرفته تا گرافیست و موزع هویت می‌یابد و همه آن‌ها به نحوی درگیر ارائه اثر خبرنگار به بهترین صورت هستند؛‌ در نتیجه نادیده گرفتن آنان درست نیست.

خبرنگار روزنامه خبر جنوب همچنین از راه‌اندازی کتابخانه تخصصی رسانه بعد از سال‌ها پیگیری خبر داد و گفت ۲۳۸ عنوان کتاب در زمینه رسانه شناسایی شده است و ۱۰۰ عنوان آن تهیه شده است که در هفته خبرنگار راه‌اندازی می‌شود.

او همچنین از برگزاری کارگاه‌های دانش‌افزایی ویژه اهالی رسانه در شیراز و شهرستان‌های فارس سخن گفت که در طول یک هفته برگزار خواهد شد.

برنامه‌های روز خبرنگار از شنبه ۱۲ مردادماه با ادای احترام به مقام شامخ شهدا آغاز خواهد شد. برگزاری نمایشگاه عکس عکاسان خبری، برگزاری جشن‌های مردمی، دیدار با پیشکسوتان حوزه رسانه، بازدید از رسانه‌ها و تجلیل از فعالان رسانه‌ای، رونمایی از پوستر جشنواره مطبوعات فارس، جشن بزرگ روز خبرنگار و نیز ورزش همگانی از جمله برنامه‌های تدارک دیده شده برای هفته خبرنگار اعلام شد.

در پایان این نشست از پوستر هفته خبرنگار رونمایی شد.

سالگرد شهادت شهید محمود صارمی عکاس ایرنا در کشور افغانستان با عنوان روز خبرنگار نامیده شده است.

منبع: ایرنا فارس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.