برنامه‌های یادروز سعدی تشریح شد/نوبخت سخنران مراسم بزرگداشت سعدی است

خبر پارسی – دبیر یادروز سعدی، با تشریح برنامه‌های پیش‌بینی شده برای این روز، گفت: امسال مراسم اصلی بزرگداشت سعدی، با حضور محمدباقر نوبخت در شیراز برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه فارس، کوروش کمالی‌سروستانی دوشنبه ۳۰ فروردین در یک کنفرانس خبری، افزود: همزمان با شیراز در ۲۲ کشور دنیا ویژه برنامه‌های یادروز سعدی برگزار می‌شود.

۴۳۰۸۶

او یادآور شد: برنامه‌های بزرگداشت سعدی، در روسیه، بلغارستان، گرجستان، اتریش، الجزایر، قزاقستان، فرانسه، سوییس، سوئد، لهستان، چین، هندوستان، اکراین و … برگزار می‌شود.

کمالی‌سروستانی افزود: از روز گذشته نشست بین‌المللی سعدی شناسی تحت عنوان “سعدی و کنفسیوس” در تهران آغاز به کار کرده است و این برنامه همچنان ادامه دارد.

رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان فارس همچنین با بیان اینکه۳۱ فروردین آیین تجلیل از گلستان‌خوانان جوان با هماهنگی آموزش و پرورش فارس، برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: با اجرایی شدن این طرح توسط آموزش و پرورش، امروز بیش از ۷۰ هزار نفر در مقاطع چهارم، پنجم و ششم ابتدایی در این طرح فعال هستند.

کمالی برگزاری دو نشست علمی سعدی شناسی به همراه میزگرد و با حضور اساتید برجسته سعدی پژوه را در راستای بزرگداشت شیخ اجل، یادآور شد و از دکتر سید جواد طباطبایی و وحید سبزیان‌پور به‌عنوان سخنرانان برنامه‌های علمی یاد کرد.

وی رویکرد نشست‌های علمی و سعدی‌پژوهی را زیباشناسی سعدی، ادب فارسی و اندیشمندان ایرانی و بررسی کارکردهای سعدی شناسی در چشم‌اندازها، عنوان و خاطرنشان کرد ویژه برنامه یادروز سعدی، شامگاه اول اردیبهشت در آرامگاه سعدی برگزار می‌شود.

دبیر یاد روز سعدی تاکید کرد: به دلیل استقبال زیاد از برنامه یادروز سعدی، مدعوین دارای کارت دعوت در این مراسم شرکت خواهند داشت.

کمالی‌سروستانی برگزاری نمایشگاه آثار نسخ خطی سعدی و نمایشگاه آرامگاه سعدی به روایات اسناد و عکس را از برنامه‌هایی برشمرد که از اول اردیبهشت در نگارخانه تار و پود اجرا می‌شود.

دبیر برگزاری یاد روز سعدی در فارس همچنین از انتشار دفتر نوزدهم سعدی شناسی خبر داد و گفت: انتشار دفتر نوزدهم سعدی شناسی با رویکردی تازه در شکل دو فصلنامه ادبی و پزوهشی انجام می‌شود و از این پس هرسال ابتدای اردیبهشت ماه همزمان با یادروز سعدی استمرار خواهد داشت.

کمالی‌سروستانی در ادامه و در پاسخ به سئوالی، گفت: ساخت مرکز سعدی‌شناسی با پیشرفت ۵۰ درصدی همراه بوده و پیش بینی می‌شود برای تکمیل و بهره‌برداری از آن نیازمند ۵ میلیارد تومان اعتبار باشیم.

رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس همچنین حافظ و سعدی و شاهچراغ(ع) را به مثابه روح شیراز توصیف و اضافه کرد: شهرداری و شورای شهر بیشترین اعتبار را برای تداوم بخشیدن به کالبد شیراز در اختیار دارند. در این راستا تقاضای ما توجه بیشتر به این مهم است.

۴۳۰۸۷

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.