برق مصرفی ریسه های جمع آوری شده برابر با مصرف ۳۰۰۰ خانوار بوده است

خبر پارسی – مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق شیراز با بیان اینکه از ابتدای اجرای این طرح تا کنون بالغ بر ۲۳۱ هزار لامپ جمع‌آوری شده که در خوش‌بینانه‌ترین حالت میزان برق مصرفی آنها برابر با ۲ تا ۳ هزار خانوار بوده است.

جلال زراعت پشه شامگاه سه شنبه ۹ مرداد در حاشیه‌ی عملیات اجرایی جمع‌آوری ریسه‌های نور شیراز در جمع خبرنگاران با تاکید بر تداوم اجرای طرح جمع‌آوری ریسه‌ها و چترهای روشنایی توسط فعالان صنفی، گفت: براساس دستور دادستانی و با هدف صیانت از منابع انرژی و ممانعت از هدر رفت این منابع و منابع مالی که متعلق به تمام مردم است، این اقدام اجرایی شده است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق شیراز گفت: طبیعا هر مغازه‌داری باید مقابل محل کسب خود را روشن کرده و زمینه‌ی جلب مشتری و زیبایی بصری را فراهم کند اما استفاده از ریسه‌های روشنایی و چترهای نوری که از یکسال قبل باب شده، نه تنها تامین کننده این منظور نیست بلکه زمینه‌ساز هدررفت انرژی برق خصوصا در شرایط کنونی است.

وی اضافه کرد: بعضی از ریسه‌های روشنایی استفاده شده توسط فعالان صنوف در برخی معابر شیراز، برقی معادل یک یا چند واحد مسکونی مصرف می‌کند.

زراعت‌پیشه با بیان اینکه از ابتدای اجرای این طرح تا کنون بالغ بر ۲۳۱ هزار لامپ جمع‌آوری شده که در خوش‌بینانه‌ترین حالت میزان برق مصرفی آنها برابر با ۲ تا ۳ هزار خانوار بوده است.

وی با تصریح اینکه برق برای مصرف تولید می‌شود، گفت: مصرف انرژی برق باید مانند سایر مصارف منطقی و معقول باشد، اسراف در هر فرهنگ و هر جامعه‌ای مذموم است.

زراعت‌پیشه با یادآوری اینکه بیشترین میزان مصرف برق در محدوده‌ی تحت مدیریت شرکت توزیع برق شیراز، مربوط به بخش کشاورزی است، گفت: در بخش‌ کشاورزی هم اقداماتی را از گذشته تا امروز در دستور کار داشته و داریم که بخشی از آن در قالب تفاهم‌نامه‌هایی با کشاورزان دنبال شده است.

وی ادامه داد: براساس تفاهمنامه‌ها کشاورزان در ایام پرمصرف تابستان اگر ۴ ساعت در روز و در ساعت‌های پیک بار پمپ‌های آب کشاورزی را خاموش کنند برای ۲۰ ساعت باقیمانده از برق رایگان بهره‌مند می‌شوند.

زراعت‌پیشه تصریح کرد: بخش کشاورزی به‌عنوان بخش تولیدی قاعدتا در اولویت تامین برق قرار دارد، البته بخش تولید هم اگر مصرف غیرضروری داشته باشد مواجهه‌ی قانونی را شاهد خواهد بود؛ کشاورزان به‌حمداله در ساعت‌های اوج مصرف همکاری خوبی داشته و دارند.

مدیرعامل توزیع برق شیراز گفت: ما باید برای مصرف منطقی را به یک فرهنگ تبدیل کنیم؛ بعضی از مصرف کنندگان در بخش‌های مختلف در زمینه‌ی مصرف بهینه‌ی انرژی، برنامه‌ریزی مناسبی ندارند.

زراعت‌پیشه تامین روشنایی شهر را با مصرف بهینه‌ی برق جمع‌پذیر دانست و گفت: امروزه انواع چراغ‌های روشنایی کم مصرف در بازار موجود است و می‌توان شهری روشن و با روشنایی مناسب داشت و در مصرف برق هم صرفه‌جویی کرد.

معاون فروش و خدمات مشترکین شرکت توزیع نیروی برق شیراز نیز گفت: هم‌اینک در محدوده‌ی توزیع شیراز مراکز تجاری و خدماتی بالغ بر ۳۳ درصد از مصرف انرژی برق را دارند.

حسین صالحی با بیان اینکه بیشترین مصرف در توزیع برق شیراز مربوط به بخش کشاورزی است، گفت: ۲ درصد از مشترکان برق مربوط به بخش کشاورزی است حال آنکه این تعداد ۳۶ درصد از برق را مصرف می‌کنند؛ حال آنکه در بخش خانگی با بیشترین تعداد مشترک ۳۳ درصد از مصرف برق را داریم.

صالحی با یادآوری اینکه صنایع در فارس کمترین میزان مصرف را به خود اختصاص داده‌ است گفت: برای کنترل میزان مصرف برق در بخش کشاورزی کنتورهای فهام را روی چاه‌های آب کشاورزی نصب کرده‌ایم تا امکان مدیریت بار از راه دور در بخش‌های آب و برق وجود داشته باشد.

وی گفت: حدود ۱۴ هزار چاه آب کشاورزی در محدوده‌ی تحت مدیریت توزیع برق شیراز وجود دارد که برای ۶ هزار و ۵۰۰ چاه کنتور فهام نصب شده است.

صالحی خاطرنشان کرد: امسال بالاترین میزان پیک بار انرژی برق در روز ششم تیرماه و میزان مصرف آن ۱۱۶۱ مگاوات بوده است.

معاون توزیع نیروی برق شیراز تاکید کرد که در مدیریت بار امکان مدیریت ۱۵۰ مگاوات انرژی برق در بخش کشاورزی و ۱۰۰ مگاوات در بخش صنایع وجود دارد.

او اضافه کرد: با اجرای طرح ذخیره‌ی عملیاتی، استفاده از مولدهای خودتامین یا اعمال تعطیلات در ایام پیک بار، صنایع همراهی خوبی را در راستای مدیریت بار انجام داده‌اند.

صالحی با بیان اینکه موضوع مدیریت بار به دلیل تداوم خشکسالی‌ها و کاهش ۶۵۰۰ مگاواتی تولید نیروگاه‌های برق‌آبی خوزستان، در دستور کار قرار گرفته است، گفت: امیدواریم امسال شاهد بارش مطلوبی باشیم تا امکان بازگشت نیروگاه‌های برق‌آبی به مدار وجود داشته باشد.

معاون توزیع نیروی برق شیراز با بیان اینکه امکان خرید انرژی برق تولید شده توسط نیروگاه‌های خورشیدی فراهم است، گفت: وزارت نیرو زمینه‌ای فراهم کرده تا برق تولید نیروگاه‌های خورشیدی را به مدت ۲۰ سال به شکل تضمینی خریداری کند.

صالحی خاطرنشان کرد: برق تولیدی این مشترکان ۷۰۰ تا ۸۰۰ تومان به ازای هر کیلووات خریداری می‌شود حال آنکه برق عرضه شده به مشترکان ۷۵ تومان است.

معاون فروش و خدمات مشترکین شرکت توزیع نیروی برق شیراز لزوم تشویق مردم به استفاده از فضاهای پشت بام منازل و دیگر نقاط بلااستفاده ساختمان‌های مسکونی و تجاری برای نصب پنل‌های خورشیدی را یادآور شد.

مدیر دفتر بازرسی شرکت توزیع نیروی برق شیراز نیز گفت: طرح جمع‌آوری ریسه‌ها و چترهای روشنایی برای اولین‌بار در کشور و با پیگیری برای نخستین بار در سطح کشور اجرایی شده است.

سعید موثقی گفت: با توجه به اینکه از حدود یکسال قبل استفاده از ریسه‌ها یا چترهای روشنایی در شیراز باب شد و متاسفانه این موضوع گسترش پیدا کرد، در راستای بهینه‌سازی مصرف انرژی شرکت توزیع نیروی برق شیراز طرحی را تعریف و با مجوز دادستانی محترم و همراهی نیروی انتظامی اجرایی کرد.

موثقی با بیان اینکه طرح از اواسط تیرماه اجرایی شده است، گفت: تاکنون ریسه‌های روشنایی موجود در بخش اعظمی از کلانشهر شیراز جمع‌آوری شده است.

مدیر دفتر بازرسی توزیع نیروی برق شیراز ابراز امیدواری کرد که تا پایان هفته‌ی آینده تمام ریسه‌های نور و چترهای روشنایی موجود در شیراز که توسط واحدهای صنفی و تجاری ایجاد شده است، جمع‌آوری شود.

موثقی تاکید کرد که اجرای این طرح هزینه‌های زیادی را به لحاظ نیروی انسانی و تجهیزات به توزیع برق شیراز تحمیل کرده است، گفت: استفاده از این شیوه‌ی نورپردازی نه برای استفاده کننده مقرون به‌صرفه است نه در سایر شهرها اجرایی می‌شود.

او تاکید کرد: براساس این طرح ابتدا از طریق رسانه‌ها و صدا و سیما اطلاع‌رسانی لازم انجام و به ایجاد کنندگان این چترهای روشنایی اخطار و هشدار داده شد.

موثقی گفت: بعد از اطلاع‌رسانی عمومی، ماموران شرکت با مراجعه به کسبه و فعالان صنوف و واحدهای تجاری نسبت به اعلام اخطارهای شفاهی و کتبی اقدام کرده و به افراد ۴۸ ساعت برای جمع‌آوری این ریسه‌ها فرصت دادند.

مدیر دفتر بازرسی توزیع نیروی برق شیراز گفت: بعد از طی مهلت قانونی اگر افراد برای جمع‌آوری ریسه‌ها اقدامی انجام ندهند، ماموران در معیت نمایندگان نیروی انتظامی و دستگاه قضایی اقدام به قطع انشعاب برق و جمع‌آوری ریسه‌ها خواهند کرد.

موثقی تصریح کرد که برقراری مجدد انشعاب برق افراد متخلف بعد از گرفتن تعهد و با دستور قضایی امکان‌پذیر خواهد بود.

مدیر دفتر بازرسی شرکت توزیع نیروی برق شیراز خاطرنشان کرد که طی هفته‌های گذشته هر شب ۱۵ گروه عملیاتی به استعداد ۶۰ نفر نیروی انسانی در ۱۵ نقطه‌ی شیراز اقدام به جمع‌آوری ریسه‌های روشنایی و چترهای نوری کرده‌اند.

یادآور می شود به دنبال اخطار های قبلی اکیپ های عملیاتی شرکت توزیع برق شیراز با حضور خبرنگاران و نماینده دستگاه قضایی بخشی از ریسه های نوری صوف را جمع آوری کردند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.