بررسی عملکرد علیرضا قائدیان رئیس پیشین میراث فرهنگی و گردشگری فارس در پرانتز باز خبر پارسی / از آرزوی یک روحانی برای ابتلا به ایدز برای او تا سخنرانیش در وصف گردشگری!

خبر پارسی – فرزاد صدری – پرانتز باز پرونده موضوعی خبر پارسی است که هیچوقت بسته نمی شود! خبر پارسی در پرانتز باز به سراغ سوژه هایی می رود که نمی خواهد پرونده شان بسته شود! در پرانتز باز به سوژه هایی ورود می کنیم که امیدواریم مخاطبین خبر پارسی در آنها مشارکت داشته باشند.سوژه های پرانتز باز هر موضوعی می تواند باشد از سوژه های اجتماعی و ورزشی و فرهپگی گرفته تا بررسی عملکرد یک مدیر یا یک دستگاه دولتی یا بخش خصوصی.نظر به اهمیت و ضرورت بررسی عملکرد کارگزاران جمهوری اسلامی،خبر پارسی اولین پرونده موضوعی خود با عنوان پرانتز باز را به عملکرد یک مدیر موفق اختصاص می دهد. یاد کردن از مدیران خوب گذشته جدا از اینکه نوعی قدردانی از آنهاست تجربه خوبی را فراروی مدیران فعلی می گذارد و از طرف دیگر به مدیر ارشد استان یادآوری می کند اگر او بخواهد فارس مدیران بومی موفقی دارد که همچنان می توانند منشاء خدمت و اثر باشند.
«علیرضا قائدیان »مدیر پیشین سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس است که بازخوانی پرونده کاری او می تواند الگویی برای دیگر مدیران استان باشد.
وقتی قائدیان به عنوان مدیر کل میراث فرهنگی فارس مشغول به کار شد، سازمانی را تحویل گرفت که پیش از آن هرگز وجود نداشت! او پیش از این نیز تجربه مدیریتی در سازمان ایرانگردی و جهانگردی را به عنوان یک نهاد مستقل و جدا از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی داشت و اتفاقا عملکرد خوبش باعث شد تا با ادغام این سازمان و سازمان میراث فرهنگی به عنوان اولین مدیر کل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری فارس انتخاب شود.در راس قرار گرفتن یک نیروی جدید خارج از سازمان میراث فرهنگی در راس این سازمان پس از ادغامش با ایرانگردی و جهانگردی هرگز کار آسانی نبود چه اینکه میراثی ها آثار تاریخی را مثل ناموس خود می دانستند و برایشان خیلی سخت بود فردی خارج از سازمان برای نوامیس( بخوانید آثار تاریخی) آنها تصمیم بگیرد! قائدیان البته خیلی بیگانه با میراث فرهنگی نبود چه اینکه او سابقه مدیریت «یادگارهای فرهنگی فارس» را نیز در کارنامه داشت و همین موضوع تا حدودی کار در سازمان جدید را برایش راحت می کرد.قائدیان البته با مصیب امیری معاون وقت میراث فرهنگی نیز سابقه دوستی و همکاری داشت و تعاملش با نیروهای کارکشته میراث فرهنگی نیز مثال زدنی بود.
علیرضا قائدیان وقتی پا به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری فارس گذاشت فقط ۱۱ آژانس گردشگری بند ب و‌ بیست و اندی هتل و بالای ۱۰۰ میهمان پذیر درهم کوبیده و فسیل در استان وجود داشت و قرار بود با این ها گردشگری فارس را به عرش برساند!او در واقع در سازمانی مشغول به کار شدکه هیچ کار جدیدی در آنجا صورت نگرفته بود.در بحث زیر ساخت ها فارس فقط جامعه هتلداران را داشت که در تمام طول دوره کاری خود نتوانسته بود ۳۰ هتل در استان تاریخی فارس با مقصد گردشگری شیراز بسازد.اولین قدم او در این راستا ایجاد تشکل های بخش خصوصی بود. قائدیان که عادت داشت از نظرات مشورتی استفاده کند به سمت ایده پردازان حوزه گردشگری رفت و توانست «انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی استان» و نیز «انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان» و همچنین «انجمن صنفی واحدهای پذیرایی بین راهی فارس» را ایجاد کند تا مطالبات حوزه گردشگری را به صورت گروهی دنبال کند.او البته تلاش کرد تا انجمن صنفی مدیران فنی خدمات مسافرتی را نیز ایجاد کند که اداره کار به آن اشکالات قانونی وارد کرد با این وجود قائدیان آژانس های مسافرتی را از ۳۵ آژانس به ۹۵ آژانس افزایش داد و تعدادراهنمایان واجد شرایط گردشگری را از تنها شش نفر در سال ۱۳۷۹ به ۲۷۰ نفر در پایان سال ۱۳۸۴ افزایش داد.
او به ایجاد زیر ساخت های گردشگری نیز توجه وافر نشان داد و تعداد تخت های اقامتی را به چهار برابر افزایش داد و وقتی که سازمان را ترک می کرد در ۱۱ شهرستان استان ۲۴ واحد اقامتی در حال ساخت بود.
مشکل قائدیان برای توسعه گردشگری فارس فقط زیر ساخت ها و مباحث عمرانی و انجمن های صنفی این حوزه نبود. چالش بزرگ او نگاه سنتی و بدبینانه روحانیت استان به مبحث گردشگری بودبه طوری که یکی از روحانیون معروف استان در یک تریبون رسمی با فعال شدن بحث گردشگری عنوان کرد: «من دعا می کنم هرکس باعث آمدن این خارجی های بی دین به مملکت شود،خود و خانواده اش ایدز بگیرند!» دعای عجیب یک روحانی دنیا دیده که به خوبی نشان می داد چقدر کار قائدیان برای توسعه گردشگری در فارس سخت است.او اما ماند و صبوری کرد.تا جایی که بعدها همین روحانی سخنران روز جهانی گردشگری شد و در فواید صنعت توریسم سخنرانی کرد.
صنعت گردشگری به یک باور مطلق برای ارتقاء سطح فرهنگ عمومی در این حوزه نیاز داشت و علیرضا قائدیان خیلی تلاش کرد تا با تبلیغات فراوان بتواند جایگاه بین المللی شیراز را تثبیت کند .او هر سال فارس را در یک یا دو‌نمایشگاه گردشگری خارج از کشور شرکت می داد و ازبخش خصوصی برای شرکت در این نمایشگاه ها حمایت می کرد که از جمله مهمترین آنها حضور در نمایشگاه «فیتور اسپانیا» بود.
نمایشگاه فیتور یکی از بزرگترین نمایشگاه های توریسم در بازار آمریکای لاتین ، اسپانیا ، پرتغال ، افریقا و آسیا است فیتور به نوعی نقطه مرجع توریسم دنیا برای متخصصین حرفه گردشگری و نمایشگاه تجاری پیشرو برای بازارهای داخلی و خارجی ایبرو امریکا بشمار می آید و فضای تجاری مناسب برای حضور ، گردهمایی و ملاقات آژانسهایی گردشگری ، گردانندگان تور ، هتلها ، مشاورین و کارشناسان توسعه گردشگری و سایر متخصصین حرفه گردشگری و توریسم جهانی است این نمایشگاه مکانی برای ارائه خدمات و محصولات جدید صنعت گردشگری و بازاریابی است و تاثیر به سزایی در پیشرفت و توسعه تجارت گردشگری داشته و خواهد داشت.
حضور پر رنگ فارس در نمایشگاه «آی تی بی» برلین که مهمترین رویداد سالانه صنعت گردشگری جهان به شمار می رود و‌نیز حضور در نمایشگاه گردشگری بین المللی «جاتا»ی ژاپن که یکی از معتبرترین نمایشگاههای مرتبط با صنعت توریسم است از اتفاقات خوب دوره مدیریت قائدیان بر میراث فرهنگی و گردشگری فارس است، دوره ای که فارس پای ثابت حضور در مهمترین نمایشگاه های گردشگری دنیا بود.قائدیان در این نمایشگاهها برخی مدیران استان را نیز شرکت می داد تا باخود دستاوردی نیز برای فارس به ارمغان بیاورند .برای نمونه وی مجید ابدی مدیر کل وقت محیط زیست فارس را به این نمایشگاهها فرستاد و دستاورد این مدیر از حضور در این نمایشگاهها بهسازی آبشار مارگون بود.مدیر دیگری که قائدیان به نمایشگاههای گردشگری خارج از کشور فرستاد «سردار بیگی» فرمانده وقت نیروی انتظامی استان بود که او‌نیز در بازگشت طرح پلیس گردشگری را در فارس اجرایی کرد. شاید جالب باشد بگوئیم تنها مدیری که قائدیان به خارج از کشور فرستاد و هیچ دستاوردی با خود به ارمغان نیاورد جانشین یعد از خودش یعنی دکتر «محمدرضا بذرگر» ریاست آن روزهای شورای شهر شیرازبود! خاطرم است وقتی در یک نشست مطبوعاتی خبرنگاری از قائدیان پرسید:چرا شهردار ( فرج الله رجبی) را به نمایشگاه های گردشگری خارج از کشور نمی فرستید تا ۴ ایده با خود بیاورد، قائدیان در پاسخ گفت: فرستادیم آقا افاقه نکرد! جمله ای که تا مدت ها ورد زبان پرسنل میراث فرهنگی و گردشگری فارس شده بود.
قائدیان همچنین نمایشگاه بین المللی بازار گردشگری در خاورمیانه با حضور ۱۵ کشور را در شیراز ایجاد و آن را در unwto یا همان سازمان جهانی گردشگری ثبت کرد.جالب اینکه نمایشگاه یاد شده با رفتن قائدیان از میراث فرهنگی و گردشگری فارس تعطیل شد !
در زمان مدیریت قائدیان همچنین تابلوهای بین راهی با استاندار دهای بین المللی ساماندهی شد و مثلاذشما می دانستید که تا بهشت گمشده چند کیلومتر دیگر فاصله دارید.در زمان او‌بود که برای اولین بار هتل آپارتمان مجوز گرفت و‌مجموعه گردشگری خلیج فارس نیز با اعتباری بالغ بر ۸۰۰ میلیارد تومان مجوز ساخت گرفت.هرچند بسیاری از بخش های فرهنگی / گردشگری این مجموعه از جمله پردیس سینمایی و شهربازی در فضای باز هنوز ساخته و راه اندازی نشده است .
توجه قائدیان به ایجاد پروژه های بزرگ زمانی معنا پیدا می کند که علاقمندان می توانند پیگیری کنند تا متوجه شوند پس از قائدیان پروژه بزرگی در شیراز کلید نخورد.هتل بزرگ شیراز که زمان زیادی از افتتاح آن نمی گذرد سالها راکد مانده بود و روحانی مالک پروژه به اصرار و خواهش قائدیان پیگیر کار هتل شد او علاقه ای به راه اندازی هتل شیراز از خود نشان نمی داد تا قائدیان توانست وام خوبی را برایش مهیا کند و او را به پیگیری کار مصمم کند.از یاد نبریم که هتل چمران نیز مثل هتل شیراز جزو پروژه های وامانده بود و این قائدیان بود که این پروژه ها را از سکون و سکوت خارج کرد.
رسیدگی به بافت تاریخی شیراز و تغییر کاربری برخی خانه های تاریخی مهمترین اتفاق های این بافت تاریخی در آن برهه از زمان بود.در زمان قائدیان خانه سعادت به خانه خاتم،خانه صالحی به خانه لباس های سنتی،خانه منطقی نژاد به موزه آواها و نواها و خانه ثابت به خانه هنر تغییر کاربری دادند. قائدیان استعداد عجیبی در اخذ اعتبارات داشت و در زمانی که مثلا کل اعتبارت سازمان مرکزی در حوزه تبلیغات صد میلیون بود او برای حوزه تبلیغات میراث فرهنگی و‌گردشگری فارس ۱۵۰ میلیون تومان می گرفت ( اعداد فرضی است) . همکاران او تعریف می کنند قائدیان وقتی به عنوان رئیس وارد سازمان ایرانگردی و جهانگردی فارس شد این سازمان ۲ لندرور، یک پیکان یک پژو و‌ یک‌مزدا داشت اما قائدیان تنها مدتی پس از ورودش به این سازمان یک‌مینی بوس،یک رونیز دو پژو و یک پژو پرشیا را به ناوگان حمل و‌نقل سازمان اضافه کرد او‌در بدو‌ ورودش به سازمان میراث فرهنگی و‌گردشگری فارس نیز یک‌ رونیز به این سازمان اضافه کرد که بعدها وقتی بذرگر جانشینش با این خودرو تصادف کرد همه پرسنل اذعان داشتند اگر خودرو حامل بذرگر رونیز نبود قطعا جان می داد!
ایجاد پایگاه توریست ایفورمیشن در فرودگاه شیراز نیز از ضروریات فرودگاه یک شهر گردشگری است که قائدیان این پایگاه را نیز ایجاد کرد اما متاسفانه پس از ترک سازمان این پایگاه نیز در فرودگاه شیراز تعطیل شد !!
یکی از پرسنل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری فارس تعریف می کرد.سال ۷۹ وقتی قائدیان به میراث آمد ما اصلا چیزی به نام انتشارات نداشتیم اما او خیلی با انرژی شروع کرد و لحظه تحویل سال ۸۰ کتاب فال فارس را از وانت پیاده می کردیم و قائدیان نیز همانند دیگر پرسنل کارتن کتاب خالی می کرد تا بتواند فارس را بهتر و بشتر به مسافران نوروزی معرفی کند.
او خود وقتی داشت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری را ترک می کرد در گزارشی عنوان کرد: تا چهارسال آینده بخش خصوصی ۱۸۰ میلیارد تومان در بخش گردشگری فارس سرمایه‌گذاری می‌کند و‌در حالی که در سال ۷۹ یعنی سال ورودم به سازمان قریب به ۲۰ هتل وجود داشت اما در ۵ سال گذشته ۲۴ هتل جدید به بهره برداری رسیده و ۲۴ هتل نیز در دست ساخت و احداث است. آماری که بیشتر شبیه معجزه می ماند تا واقعیت.
پرانتز باز برای این مدیر بومی و‌موفق استان فارس بسته نمی شود.شما می توانید عملکرد او را از زاویه ای دیبگر قضاوت کنید و یا وی را در ترازوی نقد خود قرار دهید.منتظر دیدگاه های مخاطبان خبر پارسی راجع به دوره کاری علیرضا قائدیان بر مسند میراث فرهنگی و گردشگری فارس می مانیم.

1 دیدگاه برای “بررسی عملکرد علیرضا قائدیان رئیس پیشین میراث فرهنگی و گردشگری فارس در پرانتز باز خبر پارسی / از آرزوی یک روحانی برای ابتلا به ایدز برای او تا سخنرانیش در وصف گردشگری!

  1. بی شک وجود افرادی ازین دست، باعث سربلندی جامعه ی ایرانی در نهادهای بین المللی است. خدمات ایشان همواره به یادگار خواهد ماند. از اطلاع رسانی جنابعالی نهایت سپاس را دارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.