بازخوانی یک معارفه /فصل رویش…/برای مریدی تکیه گاه باشیم

خبر پارسی – سیروس رومی – دکتر محمد احمدی استاندار فارس ، چندی پیش گفته بود : ” شیراز نسبت به اصفهان در مواردی جلو تر است .” و در رسانه ها این گفته منعکس شد و برای اولین بار است که یک فارسی ، نگاهی واقع بینانه به موضوعی قدیمی کرده .

قضیه در اصل تقابل دو شهر است ، دو شهر بزرگ ، با آبرو در فرهنگ و هنر ، مانا و زنده و با شهرت بسیار خوب در جهان . اما بر اساس یک تفکر تاریخی که به صورت ضرب المثل هم در آمده ، « مرغ همسایه غاز است » حکایت از یک حس عمومی و قدیمی دارد . یعنی عدم دید و شناخت خودمان و نگاهی انتقادی و گاه رشک برانگیز به همسایه . از همسایه ی خانه به خانه  ، کوچه به کوچه ، محله به محله و شهرهای نزدیک در ایالت ها و استان هایمان که با تأسف بسیار همه گیر است و مسری . تا حدی که حافظ هم از این تفکر به کنار نمانده و فرموده است :

 « اگر چه زنده رود آب حیات است

ولی شیــــراز ما از اصفهــان بـه »

این دیدگاه خواجه ی  راز ، کماکان مسلط بر فرهنگ اجتماعی ماست و هنوز الگوی خود را اصفهان می دانیم و می بینیم . در ایران  هستند شهرهایی که ریشه در تاریخ دارند و بزرگانی از آن شهرها برخاسته اند که به پیشبرد و عمق فرهنگ افزوده اند . نیشابور ، قزوین ، کاشان ، تبریز  ، مشهد و . . . همگی شهر فرهنگ هایی هستند ارزشمند و موهبتی است وجود آنان در سرزمین ایران . اصفهان هم و شیراز هم . این همه شهر به ایران هویت داده اند و اگر نگاهی کاونده بر ایرانیت خود داشته باشیم هیچگاه به رو در رویی خود با شهردیگری تکیه نمی کنیم و اوج فاجعه این جاست که در استان خودمان برای شهرهای خودمان نیز چنین حسابی باز نکرده ایم .

امروز در طی فرایندی پیچیده ، طولانی و پر چالش مردی  با عشق سر بر آورده و سکان کشتی توفان زده ای را دست گرفته تا آن را به ساحل امن هدایت کند . هنوز نیامده پچ پچه ها شروع شده : « بازهم یک لاری دیگر » مگر لاری ها کم به این استان و ایران خدمت کرده اند هم در دین ، هم در سیاست و هم در فرهنگ و ادب . مگر می شود در تاریخ دینی خود از کنار آیت اله لاری و حضرات آیت اللهی ها ساده گذشت و در سیاست امروز نام های موسوی لاری ، انصاری لاری را پاک کرد و تاریخ مطبوعات را بدون نام برادران  « فرامرزی » و تاریخ را بی نام مقتدری و محمد باقر وثوقی خواند  و داستان های اعتمادی را فراموش کرد و هم اکنون مقابل قد بر افراشتن احمد اکبر پور در ادبیات کودکان کرنش نکرد و خیلی های دیگر که من نمی شناسم . « چشم ها را باید شست » ، جور دیگری ببیند .

 بیائید در کنار اصفهانی های شریف و هنرمند از آب حیات زاینده رود حمایت کنیم و شهرداری در حرکتی نمادین اصفهان را خواهر خوانده شیراز بخواند . چرا فقط در این مورد به خارج از مرزهایمان چشم دو خته ایم بیائید به جای نق زدن ، تفکرات منفی و سیاه نمایی برای  « مریدی » تکیه گاه او باشیم و آن وقت اگر بی راهه رفت تذکر دهیم و نقدش کنیم . تبرهایتان  را زمین بگذارید ، فصل رویش است .

4 دیدگاه برای “بازخوانی یک معارفه /فصل رویش…/برای مریدی تکیه گاه باشیم

  1. با سلام واحترام
    1- از اینکه انتصابات استاندار محترم فارس ازدایره لار ولامرد خارج نمیشود بر کسی پوشیده نیست وشاهد ان همین مطلب شما که سعی در رقیق کردن فضا در ان موج میزند
    2- به قول شما که از فرهیختگان ان دیار مینویسید مگر میشود از کازرون و ایت الله ایمانی و نوزری وزیر سابق نفت و ان شاعر بنامش ویااز فسا و ایت الله ارسنجانی و از جهرم و ایت الله شب زنده دار و …….. همه استان بزرگ فارس به راحتی گذشت
    3- عملکرد استاندار محترم در یکسال گذشته وانتصابات ایشان از فرمانداری ها تا مدیران کل جای صحبت بسیار دارد. چگونه میشود کسی که حتی یک روز سابقه اجرایی ندارد را فرماندار یا مدیر کل گذاشت؟

  2. هرچی لاری و لامردی بود شده مدیرکل و فرماندار
    آقای استاندار اینجا استان فارس است نه استان مهر
    شما حتی فرماندار داراب هم همشهری خود گذاشتین
    فردای قیامت جواب این رفیق بازی و هم جناح هم گروه بازی هاتون چی میدید

  3. مریدی باید بین خود و فتنه گران فاصله ایجاد کند و تکیه به اصحاب فتنه نکند تا بتواند مدیریت صحیح داشته باشد
    تکیه گاه خود را خدا اهل بیت و فرمایشات مقام معظم رهبری و مردم ولایتمدار فارس و شیراز بداند
    وسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.