ای اس ال، تازه تر برای روزهای بیشتر

خبرپارسی – تکنولوژی ESL برای تولید و عرضه محصولات لبنی، به ویژه شیر، از سوی شرکت های لبنی معتبر بین المللی به کار برده می شود .

 شرکت فرآورده های لبنی رامک در کلان شهر شیراز، اولین دارنده تکنولوژی ESL یا فراپاستوریزه در ایران می باشد، که با این فناوری نوآورانه عرضه محصولات با کیفیت را در دستور کار خود قرار داده است.

با توجه به محدودیت ماندگاری شیرهای پاستوریزه، تکنولوژی ESL بـه عنـوان تـامین کننـده خواسته مصرف کنندگان در کشورهای توسعه یافته و صنعتی مطرح مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع شیرهای ESL یا فراپاستوریزه هم از نظر تازگی تا آخرین روز مصرف و هم از نظر طعم و کیفیت نسبت به شـیر پاسـتوریزه معمولی برتری های محسوسی دارند که طی چند سال اخیر نظر بسیاری از مصرف کنندگان را به سمت خود جلب نموده اند.

فرایند فراپاستوریزه یا ESL چیست؟

در فرایند فراپاستوریزه یا ESL، شیر را در دمای ۱۳۸تا ۱۲۵ درجه سانتیگراد به مدت  ۴تا ۲ ثانیـه حـرارت می دهند  و سپس تا کمتر از ۷ درجه سانتی گراد خنک می‌نمایند. البته در این فرایند کیفیت شیر ورودی بسیار حائز اهمیت می‌باشد به طوری که شیر بی‌کیفیت به محض ورود به دستگاهESL دچار بریدگی می‌شود. باید توجه داشت که هر شیر سفید رنگی را نمی توان به عنوان شیر باکیفیت اطلاق کرد. شیر با کیفیت به شیری اطلاق می‌گردد که از زمان دوشیدن آن از دام، کمتر از ۱۲ ساعت گذشته باشد و مقاومت پروتئینی بالایی داشته باشد. علاوه بر این ها تمام استانداردهای کیفی دیگر شیر طی آزمایش های روزانه در تولید محصولات ESL رامک با دقت و حساسیت ویژه ای تحت کنترل و نظارت قرار دارد.

 شرکت فراورده‌های لبنی رامک به عنوان اولین دارنده تکنولوژی ESL، خانواده شیر فراپاستوریزه یا همانESLرا در نمونه های پرچرب و نیم چرب یک  لیتری و شیرهای طعم‌دار تک نفره روانه بازار کرده است .

محصولات فراپاستوریزه یا ESL  هم اکنون در بازار کشورهایی نظیر آلمان، ایتالیا، استرالیا و سایر کشورهای صنعتی  طرفداران زیادی دارد ، توجه به بهداشت و نگهداری بهینه شیر و ماندگاری بالا از جمله مزیت هایی است که موجب شده مصرف کنندگان در کشورهای صنعتی رویکردی ویژه به این نوع محصول داشته باشند .

مهدی بهبود کارشناس ارشد صنایع غذایی  نیز با تاکید بر اینکه کـلسیم موجود در شیر  در مقابل فرایند آلودگی مجدد آسیب پذیر است و از این رو  مدت نگهداری شیر پاستوریزه معمولی  محدود است، اظهار داشت :  تولید شیر ESL راه حلی برای افزایش  مدت نگهداری شیر پاستوریزه است و  نکته حائز اهمیت اینکه  شیرفراپاستوریزه یا ESL خوشمزه‌تر از شیرهای پاستوریزه عادی  است  زیرا کیفیت شـیر خـام ورودی، فرایند فراپاستوریزه، بسته بندی و حفظ زنجیره سرمایش تا رسیدن به مصرف کننده نهایی در تولید این محصول  با دقت و نظارت کامل رعایت می شود .

بهبود ادامه داد : کیفیت شـیر خـام ورودی ، آزمایش های سختگیرانه در شرکت های معتبری نظیر رامک در تولید محصول  فراپاستوریزه یا ESL،موجب شده که  ضمن توقف فعالیت میکروارگانیسم‌های غیرضروری برای بدن، طعم و غلظت شیر را تا آخرین روز مصرف خوشمزه‌تر و تازه‌تر از شیرهای پاستوریزه موجود در بازار نگه دارد .از این رو مصرف این نوع شیر به دلیل   کیفیت بالای شیر ورودی و استفاده از تکنولوژی فراپاستوریزه یا ESL ، طعم واقعی شیر را برای مصرف کنندگان به همراه آورده است.

این کارشناس ارشد صنایع غذایی تاکید کرد : شیر ESL جزو شیرهای پاستوریزه طبقه بندی شده است  و باید در دمای یخچال نگهداری شود و بسته به کیفیت شیر خام، نوع فرایند و شـرایط بسـته بنـدی ونگهـداری، زمان ماندگاری آن از حدود ۱۰ روز تا بیشتر از ۴۵ روز افزایش یافته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.