این سیزده نحس نیست؛پیرمرد چشم ماست

خبر پارسی – سلسله نشست های ماهیانه روزنامه نگار در زوم سال دوم جلسات نقد خود را با نقد و بررسی آثار پیشکسوت و پژوهشگر مطبوعات فارس سیروس رومی آغاز می کند.
به گزارش روابط عمومی مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس، سلسله نشست های تاریخ مطبوعات فارس با عنوان روزنامه نگار در زوم در حالی وارد سال دوم فعالیت خود شده است که همانند سال قبل با یک پیشکسوت با سابقه مطبوعاتی کار خود را آغاز می کند با این تفاوت که  سیروس سوند رومی معروف به سیروس رومی در حال حاضر از قدیمی ترین روزنامه نگار استان فارس هست که همچنان در رسانه ها قلم می زند و در حوزه مطبوعات کتاب تالیف می کند و به پژوهش در این حوزه مشغول است.
poster.jpg
رومی که متولد ۲۷ آذرماه ۱۳۲۳ است و نزدیک به ۷۲ سال سن دارد در محله شاهزاده منصور شیراز از محلات فقیر نشین این شهر بزرگ می شود و در هنرستان نمازی شیراز تحصیلات خود را به پایان می برد. او  از همان کودکی با مجله و روزنامه مانوس می شود .خودش می گوید:“از کودکی و در خانه با مطبوعات آشنا شدم، در خانه ما اگرچه کتاب کمتر خوانده می‌شد اما مطبوعات همیشه بود،‌ مجلات روز در آن زمان و بعضی اوقات روزنامه‌ها، به همین دلیل از همان زمان مطبوعات عضوی از خانه ما شد و من هم به‌تدریج با این حضور انس گرفتم تا اینکه بعد از آموختن خواندن و نوشتن خودم مستقیم با این فضا آشنا شدم و جلوتر که رفتم کیهان بچه‌ها و تهران مصور کودکان را شخصا می‌خواندم، کلاس چهارم دبستان و با تهیه روزنامه دیواری رسما وارد این عرصه شدم.آن زمان کار اجباری نبود همه چیز براساس ذوق و شوق بود و عشق و علاقه و به همین دلیل کارها خواندنی و جذاب از کار در می‌آمد و تشویق‌هایی که موثر بود و البته من که عاشق بودم، عاشق.”
رومی از سال ۱۳۴۵ به آموزش و پرورش ورود می کند و بعد برای ادامه تحصیل به  انستیتو مربیان هنری تهران وارد می شود.اما با این وجود که ۹۴ واحد درسی را گذرانده درس را رها می کند و به عنوان مربی پرورشی به دبی می رود!
استاد رومی در طول مدت تحصیل در تهران، مجله دانشجویی نقطه را منتشر می کند و همین نشریه دانشجویی پای او را به مجله معروف هفت هنر باز می کند.رومی بعدها با مجله فردوسی به سردبیری عباس پهلوان همکاری می کند. خودش در این رابطه می گوید: “مجله فردوسی یکی از مجله‌های ادبی مطرح آن روزها بود و به دلیل اینکه نزدیک خوابگاه ما قرار داشت به آن سر می‌زدم، جایی که بزرگانی همچون عباس پهلوان، نوری‌زاده، جمال امید، فروغ فرخزاد، براهنی، عبد‌العلی دستغیب، منصور اوجی، پرویز خائفی، ابوالقاسم و امین فقیری و بسیاری از بزرگان آن دوره آمد و شد داشتند و مطلب می‌نوشتند و این خود یک کارگاه بود برای من”
او در دوران تدریس نیز به همراه دانش آموزانش روزنامه دیواری منتشر می کرد و هرگز از نوشتن و کار کردن در مجلات و نشریات خسته نمی شد.
پس از انقلاب و در مهرماه ۱۳۵۸ با روزنامه تازه تاسیس خبر جنوب همکاری می کند که این همکاری تا سال ۱۳۷۴ یعنی به مدت ۱۶ سال ادامه پیدا می کند.او برای روزنامه خبر گفت و گو می گرفت.یادداشت می نوشت ،نقد می کرد و گزارش تهیه می کرد. رومی همچنین  در روزنامه خبر ویژه نامه نگاه پنج شنبه را نیز راه انداخت که بسیار مورد توجه اهل فرهنگ فارس قرار گرفت.
رومی در سال ۷۴ و پس از جدایی از روزنامه خبر جنوب سردبیری روزنامه تازه تاسیس عصر را بر عهده گرفت که این همکاری به مدت دو سال ادامه پیدا کرد و در این مدت عصر پنج شنبه را که ضمیمه روزنامه بود منتشر کرد.
سال ۱۳۷۶ رومی به عنوان سردبیر وارد یک روزنامه نوپای دیگر در شیراز می شود.روزنامه نیم نگاه که برای اولین بار رنگ را به روزنامه های شیراز آورد سومین روزنامه شیرازی بود که رومی با آن همکاری کرد.رومی همزمان با نیم نگاه سردبیری نشریه ادبی سرو را نیز بر عهده گرفت و در سال ۷۷ به روزنامه پارس به مدیر مسئوولی کوروش کمالی سروستانی می رود و سردبیر این روزنامه می شود.
سردبیری مجله “چاووش” و انتشار ویژه نامه ادبی “واژه” در روزنامه افسانه از دیگر سوابق مطبوعاتی این روزنامه نگار پیشکسوت است.
 
سیروس رومی همچنین در حوزه مطبوعات فارس دست به تالیف آثار ارشمندی زد که مهمترین آنها عبارتند از : “تاریخ مطبوعات فارس دوره قاجار” «مطبوعات فارس در دوره رضاخان» ،«مطبوعات فارس در دوره محمد‌رضا پهلوی» و “تاریخ مطبوعات فارس در در دوره انقلاب اسلامی” ،”شناسنامه مطبوعات فارس”،”شوخ طبعی در مطبوعات شیراز”،”تاریخ نشریات پزشکی شیراز”،”تاسیس خانه مطبوعات فارس” و کتاب “دختران ایران” که به معرفی نخستین نشریه زنان شیراز پرداخته است.
سیروس رومی در جشنواره مطبوعات کشور رشته برتر نقد ادبی را در کارنامه کاری خود دارد و در نفربرگزیده  دوره جشن فرهنگ فارس می شود که یک دوره آن به پاس یک عمر فعالیت مطبوعاتی اش بوده است.
او بخش مطبوعات “همایش بزرگ فارس شناسی” را که در سال ۸۳ برگزار شد مدیریت کرد و در این همایش به ایراد سخنرانی در حوزه مطبوعات فارس پرداخت.
سیروس رومی در دوره جشنواره مطبوعات کشور نیز سخنرانی داشته و به آسیب شناسی مطبوعات محلی در این جشنواره پرداخته است.
این پژوهشگر حوزه مطبوعات بیش از ۵۰ لوح تقدیر از نهادهای مختلف فرهنگی دارد.
روز پنج شنبه چهارم شهریور ماه ۱۳۹۵ ساعت ۶ عصردر تالار اندیشگاه مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس آثار او با حضور اهالی مطبوعات و رسانه های فارس در سیزدهمین نشست روزنامه نگار در زوم نقد و بررسی می شود.
محمدرضا خالصی نویسنده،شاعر و روزنامه نگار شیرازی آثار رومی را نقد و تحلیل می کند.
cart.jpg - Copy

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.