قرار باشد با تحکم با شورا برخورد شود، کل شورا را تعطیل کنید

مهدی طاهری، رییس شورای شهر شیراز سه‌شنبه ۴ مرداد در یک کنفرانس خبری به ارائه گزارش عملکرد یکساله شورای شهر شیراز پرداخت و با بیان اینکه ۶۶ درصد مصوبات شورای توسط شهرداری شیراز اجرا نشده است، گفت: تاکنون تنها ٣۴ درصد از مصوبات به صورت کامل اجرایی شده است.

او افزود: در طول ۶٨ جلسه برگزار شده در این مدت ۴۶۴ طرح و لایحه در شورا مورد بررسی قرار گرفته که منجر به ۴١۶ مصوبه شده است.

رئیس شورای شهر شیراز، جمع تصمیمات و مصوبات شورای شهر شیراز در یکسال گذشته ۶٨۶ فقره اعلام و اضافه کرد: در این مدت سه بار از شهردار طرح سئوال داشته و ١٧ مورد نیز تذکر داده‌ایم

طاهری تعداد جلسات غیرعلنی شورا را نیز ١٩ نشست اعلام کرد و افزود: از ٣١٩ طرح مطرح شده در شورا ۵٩ طرح دو فوریتی، ٩ طرح یک فوریتی بوده است.

او تعداد مصوبات مورد تایید فرمانداری را ٣١٣ عدد اعلام و اضافه کرد: ۵٩ مصوبه شورا توسط فرمانداری تایید نشده و ١٨ طرح مصوب نیز به دلیل عدم تایید، به شورای حل اختلاف ارسال شده است.

رئیس شورای شهر شیراز با بیان اینکه ۷۵ درصد مصوبات این شورا توسط فرمانداری تایید شده است، اضافه کرد: در خصوص ٢۶ مصوبه نیز فرمانداری تاکنون اظهارنظری نداشته است.

او با اشاره به اینکه شورای ششم نسبت به سایر ادوار شوراها در شیراز از نظر تعداد جلسات و مصوبات پیشرو است، گفت: کمترین میزان اجرای مصوبات از سوی شهرداری مربوط به کمیسیون‌های ساماندهی حاشیه نشینی، عمران و هوشمندسازی است و پس از آن کمیسیون شیراز، سومین حرم اهل بیت(ع).

رئیس شورای شهر شیراز ادامه داد: کمیسیون حمل و نقل و ترافیک، تلفیق و برنامه و بودجه به ترتیب بیشترین اجرای مصوبات توسط شهرداری را به خود اختصاص داده‌اند.

طاهری تاکید کرد: شورای شهر شیراز به شدت پیگیر نظارت بر حسن اجرای مصوبات و کمیسیون‌های شورا بوده و دنبال ایجاد وحدت رویه در تعریف سیاستگذاری‌ها، نظارت، اجرا و بهره برداری است.

او از تشکیل کمیته شفافیت، صیانت از حقوق شهروندان و مبارزه با فساد خبر داد و گفت: شهرداری ملزم به پیگیری و تصویب مسیرهای تسهیل دسترسی به حرم مطهر احمد بن موسی(ع) است.

اگر قرار باشد با تحکم با شورا برخورد شود، کل شورا را تعطیل کنید

رئیس شورای شهر شیراز در پاسخ به سئوالی در خصوص اصرار استانداری فارس بر اصلاح مصوبه افزایش عوارض در بودجه شهرداری گفت: از دغدغه و توجه مسئولان سپاسگزاریم اما شورای شهر یک اداره و سازمان دولتی نیست.

او گفت: یک سازمان مردم نهاد بزرگ مردمی است که مردم در قالب مردم سالاری دینی نمایندگان خود را انتخاب می‌کنند لذا اگر این انتخاب متناسب با ذائقه و سلیقه عده‌ای نیست، عذرخواهی و اعلام می‌کنم شورا براساس قانون در قالب مدیریت شهری دیدگاهها و تصمیمات خود را دنبال می‌کند و اگر قرار باشد با تحکم با این نهاد مردمی برخورد شود و اجازه تصمیم داده نشود، پاسخ صریح و روشن ما این است که کل شورا را تعطیل کنید.

طاهری در ادامه در خصوص آخرین وضعیت پرونده شهردار شیراز در دیوان عدالت اداری و مهلت سه ماهه به شهردار شیراز هم گفت: شخصا پیش معاون وزیر رفته و به صورت شفاف و روشن این سوال را مطرح کردم و گفتم که از نماینده ولی‌فقیه در فارس تا استاندار مورد سوال قرار گرفته‌ایم که بالاخره تکلیف روشن این پرونده چیست؟ زیرا شهر را با اما و اگر نمی‌شود اداره کرد.

او عنوان کرد: معاون وزیر صراحتا پاسخ داد که شهردار شیراز به هیچ وجه مشمول رای صادره دیوان نیست و ارتباطی با شهر شیراز هم ندارد و شهردار با قوت به کار خود ادامه می‌دهد.

رئیس شورای شهر شیراز در خصوص کاندیداتوری خود برای انتخابات هیات رئیسه در سال دوم شورای شهر شیراز گفت: کاندیداتوری خود را اعلام کرده و در صحنه می‌مانم.

طاهری هم چنین در پاسخ به سوال ایسنا از شکل گیری طرح تحقیق و تفحص اعضای شورای شهر شیراز پیرامون نیروهای وارد شده به شهرداری اشاره کرد و گفت: شهرداری باید به این سوال پاسخ دهد که از سال ٨۵ تا پایان سال ١۴٠٠ چه حجم از نیرو و از چه طریقی وارد شهرداری شیراز شده است.

او با بیان اینکه این طرح در حال حاضر قابلیت انتشار نداشته و محرمانه است، گفت: بعضی از افراد با یک تلفن یا یادداشت بر سرکار در شهرداری آمده و امروز مسئولیت گرفته‌اند و طبق قانون بررسی و اعلام می‌کنیم که چه کسانی می‌توانند بمانند و چه کسانی باید بروند.

رئیس شورای شهر شیراز تاکید کرد: در همین راستا شورا مصوبه‌ای داشته است که براساس آن ورود هرگونه نیرو به شهرداری شیراز بدون اخذ مجوزهای قانونی ممنوع است.

طاهری همچنین از راه‌اندازی سایت جدید شورا خبر داد و گفت: این سایت که به زودی جایگزین سایت کنونی می‌شود دارای ٨٠ درصد پیشرفت فیزیکی است.

او با بیان اینکه چارچوب اختیارات شوراها بسیار ضعیف است، تاکید کرد که شورا قادر به نظارت کامل بر روند انتخاب مدیران سطوح مختلف شهرداری نظارت کامل داشته باشد.

رئیس شورای شیراز گفت: امروز اختیار شورا در قالب تذکر، سئوال و استیضاح است و نمی‌شود وقت شورا در طول مدت ۴ ساله مدام درگیر این مباحث کرد. ا

طاهری خاطرنشان کرد: احکامی برای برخی مدیران شهرداری شیراز صادر شده که روزمه‌ها به هیچ عنوان با واقعیت انطباق نداشته یا در چارچوب مسئولیت نبوده که شورا نمی‌تواند ورود لازم به موضوع بدون طرح سئوال یا استیضاح داشته باشد لذا چارچوب اختیارات شوراها ضعیف است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.