اورژانس فارس آماده ارائه خدمات در ایام نوروز است

خبرپارسی – سرپرست مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی فارس گفت: اورژانس فارس با توان و ظرفیت کامل آماده ارائه خدمات در این زمان خواهد بود.

محمدجواد مرادیان در یک کنفرانس خبری که پیرامون اقدامات پیشگیرانه برای ایمنی بیشتر چهارشنبه‌ی آخر سال تشکیل شده بود، تاکید کرد که

وی از اضافه شدن ۱۰ دستگاه آمبولانس، سه دستگاه موتوریانس و سه دستگاه اتوبوس آمبولانس در میادین و موقعیت‌های مکانی پرخطر جهت کاهش مدت زمان حضور نیروهای امدادی و درمانی در چهارشنبه پایان سال خبر داد .

مرادیان گفت: چهارشنبه آخر سال از شلوغ‌ترین روزها و شب‌ها برای حوزه سلامت به ویژه اورژانس پیش بیمارستانی محسوب می‌شود، چرا که تعداد زیادی از مردم از خانه‌ها خارج می‌شوند که تجمع آنها و تردد خودرودها باعث بروز حوادث مخاطره‌آمیز می‌شود .

وی با بیان اینکه معمولا سالانه حدود چهار هزار تماس در شب چهارشنبه آخر سال با مرکز اورژانس استان فارس برقرار می‌شود، افزود: متاسفانه روشن کردن آتش به شکل غیرایمن و غیر استاندارد و استفاده از مواد منفجره که در سال‌های اخیر که به رسم و عرفی هر ساله تبدیل شده بخش عمده‌ای از حوادث این شب را رقم زده است .

سرپرست مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی فارس با تصریح بر اینکه گروه سنی ۱۱ تا ۱۹ سال شایع‌ترین گروه سنی آسیب دیده در چهارشنبه سوری بوده‌اند که از ناحیه صورت، سینه و دست دچار آسیب جدی شده‌اند، بر نظارت و کنترل خانواده‌ها بر فرزندانشان در این شب تاکید کرد .

وی ادامه داد:‌ با هماهنگی‌هایی که با دانشگاه علوم پزشکی از ابتدای اسفندماه انجام شده، اقدامات پیشگیرانه در مدارس و فضای مجازی آغاز شده است .

سرپرست مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی فارس همچنین به هماهنگی با سازمان‌های مرتبط همچون؛ سژاه، ارتش، نیروی انتظامی و هلال‌احمر برای تامین آمبولانس اضافه اشاره و خاطرنشان کرد: آمبولانس‌ها جزو پاسخ‌های مدیریت بحران هستند .

مرادیان همچنین نزدیکی زمانی حادثه پلاسکو با چهارشنبه‌سوری سال ۹۵ را از مهمترین دلایل کاهش حوادث در آن سال عنوان و ابراز امیداوری کرد که امسال هم مردم هوشیارانه سنت‌های خود را دنبال کنند.

وی ضمن توصیه به شهروندان برای داشتن شبی پرنشاط در چهارشنبه آخر سال، گفت: ترقه دارای ترکیبات شیمیایی است که معمولا در پوست می‌ماند و اثر آن به راحتی از بین نمی‌رود. از این رو خانواده ها باید مراقب فرزندان باشند، چرا که ترقه‌ها به ویژه ترقه‌های دست‌ساز آستانه انفجار نامشخصی دارند .

سرپرست مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی فارس با تاکید بر تغییر نگرش‌های فرهنگی نسبت به روشن کردن آتش و استفاده از چوب‌های مناسب و مواد غیرقابل اشتعال، بیان کرد: به دلیل بعد مسافت طولانی بیمارستان سوانح سوختگی امیرالمؤنین(ع) شهر صدرا تا شیراز مقرر شده درمانگاه و بیمارستان قطب‌الدین شیرازی اقدامات لازم را برای آسیب دیدگان انجام دهد و در صورت سوختگی‌های شدید با مرکز اورژانس تماس گرفته شود.بیمارستان‌های نمازی و رجایی نیز برای این امر ساماندهی شده‌اند

مرادیان در بخش دیگری از سخنان خود به لزوم توجه ویژه شورای شهر و شهرداری‌ها برای الزام کردن ساختمان‌های بلندمرتبه به پد هلی کوپتر همانند بسیاری از کشورهای دنیا اشاره و خاطرنشان کرد: در ایران این مهم بسیار اندک وجود دارد و برای پرواز در شب نیز هیچ پد نشست و برخاست وجود ندارد .

وی به تمهیدات اندیشیده شده توسط مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی فارس در ایام نوروز هم اشاره و در این خصوص اظهار کرد: ایام تعطیلات عید جزو ایامی برای پرسنل ما محسوب می شود که تنها ۴ تا ۵ روز اجازه دانرد در احتیار خانواده هاییشانباشند

سرپرست مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی فارس با بیان اینکه در نوروز ۹۶ نسبت به سال ۹۵ آمار تصادفات شهری مصدومین با یکهزار و ۲۳۶ مصدوم ۱۴ درصد کاهش داشت، گفت: در سال گذشته یک‌هزار و ۲۶۲ مصدوم جاده‌ای با ۱۲ درصد افزایش از مهمترین ماموریت‌های سال گذشه این مرکز نسبت به سال ۹۵ بود .

مرادیان یادآور شد: در حال حاضر سه فروند هلی‌کوپتر فعال در شیراز، آباده و جهرم وجود دارد و برنامه‌ریزیها برای انعقاد تفاهم‌نامه جهت اضافه شدن یک فروند هلی‌کوپتر و یک فروند بالگرد در دستور کار قرار گرفته است .

وی به مسمومیت با گاز مونواکسید کربن در سال گذشته با ۱۷۵ ماموریت اورژانس هم اشاره و بیان کرد: این میزان ماموریت با سه مورد فوتی نسبت به سال ۹۵ حدود ۱۰ درصد افزایش داشته است .

سرپرست مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی فارس همچنین از استقرار یک دستگاه آمبولانس و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس با هماهنگی هلال‌احمر در حرم مطهر احمدی و محمدی(ع) زمان تحویل سال خبر داد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.