اهمیت به روز رسانی قیمت ساخت و ساز

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس با بیان اینکه، شعار محوری هیئت مدیره دوره نهم این سازمان، شفافیت و عدالت‌محوری بود، از نامحدود شدن سقف ارجاعات، بسترسازی برای بهبود بهره‌وری و نهایی شدن قرارداد نظارت مهندسان خبر داد.

مجتبی زوربخش دوشنبه هفتم آذر در یک کنفرانس خبری با اشاره به گذشت یکسال از استقرار هیئت مدیره جدید در راس سازمان نظام مهندسی فارس اعلام کرد که ایجاد سامانه شفافیت با هدف سیستمی و شفاف شدن کل ارجاع‌ها در محدوده وظایف محوله این سازمان، گام اول بوده که با عملیاتی شدن آن شاهد افزایش سقف ارجاعات سیستمی از ۴ هزارمترمربع به ۱۴ هزار متر و در نهایت نامحدود شدن این میزان هستیم.

او با بیان اینکه اکنون همه اعضای سازمان نظام مهندسی امکان مشاهده اطلاعات مربوط به ارجاع نظارت را دارند، گفت: پیش از این ارجاع نظارت تا سقف ۴ هزار مترمربع به شکل سیستمی انجام می‌شد و روش ارجاع در اعداد مازاد بر ۴ هزارمترمربع، به شکل دستی اعمال و اجرایی می‌شد.

زوربخش از تعیین ظرفیت اشتغال به کار برای مهندسال ارشد با همکاری اداره کل راه و شهرسازی فارس خبر داد و با بیان اینکه طرح طبقه بندی مشاغل در هیئت مدیره این سازمان تصویب شده است، گفت: این طرح در مرحله انتخاب مشاور قرار دارد و با نهایی شدنش، میزان حقوق و مزایای شغلی شاغلان، با هدف افزایش بهره‌وری و ارتقاء کیفیت خدمات، تعیین می‌شود.

او از اتخاذ تدابیری برای ارائه خدمات رفاهی به اعضای این سازمان خبر داد و با اشاره به اینکه این خدمات قرار است جامعه رسانه را هم در بر گیرد، گفت: یکی از موضوعات مهم مد نظر تعیین تکلیف مجتمع فرهنگی ورزشی نظام مهندسی بود که امیدوار هستیم با رفع موانع، به زودی عملیات اجرایی برای احداث این مجموعه آغاز شود.

زوربخش یکی دیگر از اقدامات نهایی شده را بحث قرارداد نظارت مهندسان دانست و خاطرنشان کرد که این قرارداد پس از ماه‌ها بررسی کارشناسی، نهایی و از ابتدای آذرماه اجرایی شده است، گفت: از این پس همه مهندسان ناظر ملزم با عقد قرارداد با کارفرمایان هستند.

او تعیین تکلیف پروژه‌های نیمه تمام به ویژه تجهیز و راه‌اندازی دفاتر نمایندگی سازمان نظام مهندسی در شهرستان‌های فارس را از اقدامات موثر اجرایی شده اعلام و اضافه کرد: امروز یکی از ضرورت‌ها بازنگری قانون نظام مهندسی است که از تصویب آن حدود ۲۷ سال می‌گذرد.

زوربخش در عین حال، اهمیت دقت نظر در بازنگری و اصلاح قانون نظام مهندسی و توجه به انجام مطالعات دقیق و کار کارشناسی و پژوهشی در این زمینه را متذکر شد و گفت: در این زمینه نباید با شتاب‌زدگی عمل کرد به دلیل آنکه قانون نظام مهندسی تاثیرگذار عام بر جامعه خواهد داشت.

اهمیت به روز رسانی قیمت ساخت و ساز

نایب رئیس سازمان نظام مهندسی استان فارس نیز در این جلسه با اشاره به اینکه نیروی انسانی به ویژه نیروی متخصص، مهمترین سرمایه هر کشوری به شمار می‌رود، گفت: اگر امروز شاهد حوادثی نظیر ریزش متروپل یا آسیب‌های ناشی از وقوع زمین لرزه و دیگر حوادث طبیعی هستیم، علت آن کم توجهی به ضوابط و مقررات ملی ساخت و ساز و سپردن امور تخصصی به متخصصان توانمند است.

هادی بیاتی با بیان اینکه، اجرای مقررات ملی ساختمان و حفظ جایگاه سازندگان ذیصلاح در صنعت ساختمان سازی، دفاع از حقوق بهره‌برداران محسوب می‌شود، یکی از اقدامات اثرگذار سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس را توجه به کنترل ضوابط و مبحث آموزش دانست.

بیاتی با یادآوری اینکه این سازمان شناسایی ساختمان‌های ناایمن یا کم ایمن و همچنین مهندسان کم کار با همراهی و تعامل سایردستگاه‌ها و همکاری مردم را مد نظر داشته است، گفت: یکی از مهمترین دغدغه‌ها برای رسیدن به استانداردهای ساخت و ساز، به روز رسانی قیمت‌ ساخت و ساز است.

او با اشاره به اینکه قیمت تعیین شده از سوی وزارت راه و شهرسازی، کمتر از نصف قیمت واقعی تمام شده است، گفت: این موضوع باعث کم شدن حق الزحمه مهندسان و متخصصان صنعت ساخت و ساز و تحت الشعاع قرار گرفتن کیفیت و کم توجهی به مقررات ملی ساختمان خواهد شد.

بیاتی در ادامه، ضمن بیان اینکه در صنعت ساختمان‌سازی، مهندسان بخشی از چرخه هستند، گفت: مصالح استاندارد، سازنده ذیصلاح، استادکاران و تکنسین‌های ماهر و توانمند و … هر کدام به سهم خود در استانداردسازی تاثیرگذار هستند اما متاسفانه همیشه در مواجهه با ساختمان ناایمن، انگشت اتهام به سمت مهندسان نشانه می‌رود.

نایب رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان، یکی از اقدامات اثرگذار این سازمان را نهایی کردن قراردادهای نظارت دانست و گفت: این موضوع یکی از مباحث طرح شده از چند سال گذشته تاکنون بود که خوشبختانه در این دوره نهایی و اجرایی شده است.

بیاتی مدعی شد که قرارداد نظارت تدوین و تنظیم و اجرایی شده در استان فارس یکی از کم ایرادترین و اثرگذارترین قراردادهای موجود در کشور محسوب می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.