اهمیت برندسازی و خلق هویت در مسیر تحقق اهداف

مجتبی زوربخش یکشنبه ۲۰ شهریور در همایش برترین‌های صنعت ساختمان استان فارس، گفت: آنچه طی این سال‌ها تولد و رشد برندهای صنعت ساختمان را با چالش روبرو کرده، ساختار کنونی و شیوه ساخت و ساز در کلانشهرهای کشور و ورود نقدینگی صِرف به این بخش، بدون توجه به ارکان فنی به عنوان پارامتری تاثیرگذار در مقوله برندینگ، بوده است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس برندینگ را از راهکارهای مهم توسعه صنعت ساختمان برشمرد و افزود: در حوزه ساختمان به موضوع ایجاد ارزش افزوده توجه نشده است؛ پارامتری که از دل برندینگ و ایجاد زیرساخت های هویتی پدید می آید و در نهایت می تواند بر ماندگاری و پویایی این صنعت و محصول تولیدی آن، تاثیرگذار باشد.

زوربخش با بیان اینکه طی سال‌های اخیر پروژه‌های ساختمانی که سازنده خلق ارزش افزوده را در جریان ساخت و ساز مدنظر قرار داده راحت‌تر به بازار عرضه و با حاشیه سودی مطمئن فروخته شده است، گفت: در بازار رقابتی که شرکت‌ها خلق فرصت‌هایی برای جذب سرمایه و توسعه برنامه‌های آتی را در اولویت دارند، داشتن نگاهی ویژه به برندسازی و خلق هویت در مسیر تحقق اهداف تاثیرگذار خواهد بود. اگرچه رسیدن به درکی صحیح از شرایط بازار و شناخت رقبا، تهدیدها و فرصت‌ها در این مسیر حائز اهمیت است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس، ضرورت توجه به مقوله برندسازی در حوزه ساخت و ساز را مورد تاکید قرار داد و ضمن یادآوری حرکت روبه جلوی این صنعت ساختمان، افزود: محصولات نهایی این صنعت مهم باید دارای کیفیت، استحکام، زیبایی و خلاقیت باشد؛ در این راستا، فناوری‌های متعددی برای رسیدن به این اهداف ابداع شده که برخی از آنها منجر به بهبود و پیشرفت این صنعت شده است؛ فناوری‌هایی که منتهی به اجرای پروژه‌های ساختمانی زیباتر، با کیفیت‌تر و متنوع‌تر آنهم در زمانی کمتر می‌شود.

زوربخش با یادآوری اینکه بهره‌گرفتن از تکنولوژی‌های نوین در ساختمان سازی باعث جلوگیری از هدر رفت منابع طبیعی و افزایش بهره وری تا میزان ۳۰ الی ۴۵ درصد نیز شده است، گفت: قطعا آسایش خاطر بهره برداران و تضمین استحکام ساختمان ها و توجه به پارامترهای مهندسی ارزش در چارچوب استراتژی برندینگ که شامل استفاده از خدمات مهندسان حرفه مند، مصالح با کیفیت و صنعتی سازی با بهره گیری از فناوری های نوین است، تحقق خواهد یافت.

او هویت بخشی به صنعت ساختمان، شاخص شدن برخی ساختمان ها در فضای رقابتی، ارتقاء کیفیت، جذب مشتری و افزایش رضایت مندی بهره برداران، افزایش عمر مفید ساختمان و جلوگیری از هدر رفت سرمایه های ملی، بهبود سیما و منظر شهری و در نهایت دستیابی به توسعه پایدار شهری را از مزایای برندسازی در صنعت ساختمان عنوان کرد.

برندینگ لوکس سازی نیست 

مدیرکل دفتر فنی استانداری فارس نیز با بیان اینکه برند یک خدمت یا محصول و یک ترکیب منحصر به فرد از ویژگی‌های عملکردی و سمبولیک است که ارزش آن از طریق رابطه اش با بازار رقابت مشخص می‌شود، کلید موفقیت هر برند را برقراری ارتباط با مشتری دانست و گفت: یک برند باید قادر به جذب و کسب رضایت مشتری باشد، رویکرد جدید در این مقوله توجه جدی به ذائقه مشتریان و جلب رضایت آنان است.

امیرحسین جمشیدی با اشاره به اینکه قطعاً در حوزه برندسازی با تنوع ذائقه مشتریان روبرو هستیم، یافتن سلایق مشترک که در این بحث حائز اهمیت دانست و ضمن یادآوری اینکه در صنعت ساختمان با انواع برند روبرو هستیم، ادامه داد: برند سازنده، یکی از انواع برندها در صنعت ساختمان است که در آن، سازنده ساختمان، کیفیت سازه، اجرا و ساخت برای تعریف برند، مد نظر قرار می‌گیرد.

جمشیدی با اشاره به تعریف برند ساختمان از حیث طراحی، اضافه کرد: در این نوع از برند، طراحی ساختمان بیش از هر موضوعی مطرح شده و همین امر جذب مشتری را به دنبال دارد.

طبقات مختلف اجتماع می‌توانند برند خود را داشته باشند

مدیر کل دفتر فنی استانداری فارس به آفت‌های حوزه برندسازی در صنعت ساختمان اشاره و عنوان کرد: اولین آفت، یکی دانستن برندسازی با لوکس سازی است، به گونه ای که تصور می شود هر چه ساختمان لوکس تر احداث و در جریان ساخت آن از زرق و برق بیشتری استفاده شود، برندتر خواهد بود.

جمشیدی با تاکید بر اینکه برندسازی معادل لوکس‌سازی نیست، رضایت مشتری را مهمترین عامل تاثیرگذار در خلق و معرفی یک برند دانست و خاطرنشان کرد: این رضایت‌مندی مشتریان برای هر یک از طبقات اجتماع به شیوه‌ای تعریف و اجرا می‌شود.

او با یادآوری اینکه ساختمان برند، ساختمان لوکس نیست، گفت: ساختمان‌های غیرلوکس هم مشمول برندسازی‌ست، مصالح مناسب و طراحی با کیفیت و توجه به اصول فنی ساخت و ساز، در برندینگ تاثیرگذار است، از مزایای برندسازی تامین آسایش، امنیت و حفظ سرمایه‌هاست.

جمشیدی، کپی‌کاری را دومین آفت در برندسازی عنوان و اضافه کرد: برای مثال وقتی یک ساختمان با نمایی خاص فروش خوبی دارد، شاهد کپی این نما در دیگر ساختمان‌ها با موقعیت مکانی متفاوت هستیم، این کپی‌کاری بدون پشتوانه بوده و تنها خلاقیت در احداث ساختمانی جدید را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ به جای کپی کردن باید به دنبال خلاقیت بود و با استفاده از دانش و هنر معماری، ساختمانی با ویژگی‌های منحصر به فرد خلق کرد.

به گفته این مقام مسئول، گفت: تفکر اشتباهی که در خصوص حوزه برندینگ صنعت ساختمان وجود دارد این است که همه ساختمان‌های برند فقط باید در شهرهای بزرگ احداث شود، حال آنکه برندسازی در شهرهای کوچک و حتی روستاها کاربرد دارد؛ باید براساس علایق مصرف کننده به دنبال اجرای ساختمان‌هایی با ویژگی‌های متفاوت بود، هستند معمارانی که یک اثر ماندگار را در روستا احداث و آن را تبدیل به برند کرده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.