اصلاح و تکمیل /انصاری لاری:عده ای می خواهند زن را همچنان در قالب های گذشته نگه دارند/نباید اجازه داد عالمی از تریبون رسمی توجیه گر خشونت باشد/تاسی به اهل بیت (ع) نگهدارنده ملک و آیین است

خبر پارسی – روز پنجشنبه در نشست بزرگداشت ولادت حضرت زهرا(س) و گرامیداشت روز زن که به دعوت جمعیت زنان مسلمان نواندیش (شاخه فارس) و انجمن اسلامی جامعه پزشکی (شاخه فارس) شکل گرفته بود، دکتر انصاری لاری با ابراز خوشحالی از برگزاری چنین نشستی، از برگزار کنندگان این همایش، جمعیت زنان مسلمان نواندیش شاخه فارس و انجمن اسلامی جامعه پزشکی شاخه فارس تشکر کرد.

۱۴۲۹۲۲۲۹۴۸_an

به گزارش دال نیوز دکتر انصاری لاری به اشاره به تغییرات سریع دنیا در چند دهه اخیر گفت : آنها که فکر می کنند زمام ضروریت ها و سیروریت  های جهان را در اختیار دارند به دنبال این هستند که زنان را هم در این تغییر، آن چنان که می خواهند ترسیم کنند و نقشی که می پسندند را برای او در نظر گرفته اند و چنان که می دانید، در بسیاری از نقاط دنیا هم به این توفیق دست پیدا کرده و به هدف خودشان به طور نسبی رسیده اند.

استاندار سابق فارس گفت: عده ای می خواهند زن را همچنان در قالب های گذشته نگه بدارند، هرچند که پیروزی انقلاب اسلامی و نگاه جدیدی که حضرت امام (ره) به زنان داشت و گستره وسیعی که برای فعالیت ها و حضور زنان در جامعه ایجاد شد، بخشی از این مسائل را منتفی کرد، اما هنوز این سنت های موروثی آمیخته با خرافه را می توان در جامعه زنان ما در ایران مشاهده کرد.

وی اضافه کرد: زن ایرانی مسلمان به شکل طبیعی به دنبال چهره ی جدیدی است که نه قیافه گذشته و موروثی کهنه تداعی بشود و نه عروسک بزک کرده مقلد دنیای جدید و مدرن را تداعی بکند. وقتی به دنبال الگویی می گردد، طبیعتا در فرهنگ اسلامی به نام آشنای فاطمه (س) بر می خورد، اما دقیقا مسئه همینجاست که متاسفانه، علی رغم وقوع انقلاب اسلامی و گذشت بیش از ۳۵ سال از انقلاب، ما هنوز هم در اراده ایستادن در برابر این فشار ها و هم در شناخت الگویی که می پسندیم ضعیفیم و این نقص باعث شده که جامعه زنان ما را، در یک بحران هویتی فرو ببرد و به یک خسارت جدی برای نیروهای انسانی جامعه ما معطوف شود.

انصاری لاری با اشاره به سخنرانی ها و منابر دهه های فاطمیه و جشن های ولادت فاطمه زهرا (س)، تصریح کرد: فاطمه دختر رسول خدا و همسر ولی خداست که هیچ کدام کم نیستند و هرکدام فضیلتی بزرگ هستند، اما از اراده ی او هم خارج بوده است که دختر رسول خدا باشد؛ این یک عنایت ویژه الهی و یک فضیلت خدادادی است. اما خود فاطمه که بود و چه کرد؟ از این فرصت هایی که در اختیار داشت به عنوان دختر رسول خدا و همسر ولی خدا و مادر ائمه هدی استفاده کرد و به قله ی بلند فضیلت و معرفت رسید که جایگاه او از زبان پیامبر، در بین چهار زن بزرگ دنیاست.

استاندار فارس در دولت اصلاحات با اشاره به موهبت انقلاب اسلامی و پرهزینه بودن نام بردن از علی(ع) و فاطمه(س) در طول تاریخ، اذعان داشت: ما امروز باز هم داریم با نگاه های ظاهربینانه، از این فرصتی که می تواند برای تعمیق درست فرهنگ تشیع که همان اسلام ناب محمدی است، استفاده شود، غفلت می کنیم؛ چه در جامعه ی خودمان و چه در جهان پیرامون.

وی با اشاره به تاثیر عشق مردم به اهل بیت در پیروزی انقلاب و هشت سال دفاع مقدس گفت: چرا این عشق ها و این ایمان و این همه فداکاری آن اثری را که باید، در تربیت ما و تربیت جامعه ما نداشته است؟ چه چیزی باعث شده که بعد از گذشت ۳۵ سال از انقلاب اسلامی، ما فرمایشات و تعلیمات بزرگان دین و این خاندان با عظمت را که سراسر تاکید بر صلح و دوستی، مودت و مهربانی و حقیقت و عدالت بوده است، فراموش کنیم و به خودمان اجازه بدهیم در برخورد با معاند که نه، مخالف که نه، در برخورد با کسی که متفاوت با ما می اندیشد، چنین بی پروا، خشن، دور از عقل و منطق و اخلاق رفتار بکنیم؟

او با اشاره به جذابیت نداشتن نحوه تبلیغ تعالیم دینی از طرق فعلی برای جوانان افزود: چرا باید کسانی غیر مسئولانه و بی ضابطه مبلغ دین و مروج مذهب باشند و کسانی که استعداد مجتهد شدن را نداشته اند، مبلغ شوند؟ علی القاعده به قول مرحوم شریعتی باید بهترین های حوزه علمیه به کار تبلیغ دین و ترویج و نشر معارفشان اهتمام بکنند، نه اینکه آن هایی که استعداد و هوشی دارند، فقیه و مجتهد می شوند، منزوی شده و فقط به کار تدریس و تربیت طلبه می پردازند، و عده ای که احتمالا کمتر برای درس همت کرده اند، مبلغ دین می شوند. من نمی خواهم بگویم همه ی مبلغین ما چنین اند؛ ما هر چه داریم از تبلیغ دین داریم. اما باید آن را یک امانت بسیار مهم و جدی تلقی کرد و آن را ضابطه مند کرد. نباید اجازه داد خشونتی صورت بگیرد و عالمی از تریبون رسمی توجیه گر این خشونت باشد.

انصاری لاری در پایان، خاطرنشان کرد: دختران ما خیلی مقصر نیستند، به درستی ابعاد وجود این شخصیت ها را نمی شناسند. نمی شود از یک دختر امروزی با این پنجره ای که به دنیا باز شده، با این تغییرات عجیب و غریب، انتظار داشت که بدون اینکه بشناسند و بدون اینکه بفهمد الگوی خود را فاطمه (س) قرار دهد و چه خسران بزرگی است که ما نتوانیم این ذخیره ها را به فرزندانمان به درستی بشناسانیم.

در ادامه، دکتر مهوش علیزاده نائینی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دیگر سخنران دعوت شده به همایش، با اشاره به هاجر، مریم، آسیه و خدیجه که از دیگر زنان بزرگ تاریخ بودند، گفت: چون شرایط آن ها نسبت به حضرت فاطمه (س) شرایط معمولی تری بود و چون مقتضیات من، یا هرکدام از ما متفاوت است، می توانیم از این الگو ها استفاده کنیم و نگوییم چون من در فقری که فاطمه هست یا در رنجی که فاطمه هست، نیستم، نمی توانم فاطمه را الگوی خودم قرار دهم.

وی با تاکید بر به انحراف کشیده شدن تلاش پیامبر بلافاصله بعد از رحلت ایشان، گفت: متاسفانه درد ما هم همان درد است، با شدت و ضعف متفاوت. سیاست جای اخلاص و صداقت را گرفته است و همچنان تیشه به ریشه ی هر آنچه می تواند موجبات رشد، تداوم و تعالی را به وجود آورد، می زند.

دکتر علیزاده اضافه کرد: یکی دیگر از دلایلی که جریان های اصلاح گری و حق را به انحراف می کشاند، آگاهی کم است. کمی عمیق تر و دقیق تر و هوشیار تر به مسائل توجه کنیم و مواظب باشیم دچار انحراف نشویم، و تا جایی که می توانیم اطراف خود را از انحراف محفوظ بداریم.

در انتها، با اشاره به صحبت های دکتر انصاری لاری در رابطه با تذکر به خودسازی، تصریح کرد: ما باید عشق و علاقه را در این ببینیم که به هم دیگر تذکر بدهیم، تذکر به کار درست.

مراسم بزرگداشت ولادت حضرت زهرا (س) و گرامیداشت هفته ی زن که به همت جمعیت زنان مسلمان نواندیش (شاخه فارس) و انجمن اسلامی جامعه پزشکی (شاخه فارس)، پنج شنبه بیست و هفتم فروردین ماه در تالار اجتماعات هتل پارک سعدی برگزار شد، با قرائت قرآن سید حسن شکر، دانشجوی رشته ی مهندسی نفت دانشگاه شیراز از بعلبک لبنان و شعرخوانی خانم پروانه نجاتی همراه بود.

به گزارش خبر پارسی خبرگزاری پانا نیز در همین رابطه نوشته است:

رییس هیات امنای دانشگاه حافظ ابراز با اشاره به تغییرى پر سرعت جهان در دو و سه دهه اخیر گفت: البته تغییریک اتفاق همیشگی است، بوده هست و خواهد بود اما سرعت این تغییر در دو سه دهه اخیر بسیار بالا و شگفت انگیز بوده است و تمام حوزه ها از جمله حوزه زنان را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.
انصاری لاری افزود: ضرورت های زمان و شدن های همیشگی جهان و آنهایی که فکر می کنند زمام این ضرورت ها وشدن ها را در اختیار دارند به دنبال این هستند که زنان را نیز در این تغییرآنگونه که می خواهند ترسیم کنند و نقشی را که می پسندند برای او تببین کنند.
وی تصریح کرد:در بسیاری از نقاط دنیا نیز به این هدف دست یافتند و به طور نسبی این نقش را ترسیم کرده اند.
رییس هیات امنای دانشگاه حافظ خاطر نشان کرد: در این شرایط همان پرسشی که همیشه وجود دارد یعنی اینکه چگونه باید بود و چه باید کرد مطرح می شود، به خصوص برای زنان ما که این تاثیر می تواند به دلیل نقشی که آنها دارند جدی تر و سرنوشت ساز تر باشد.
وی بیان کرد: پرسش این است که از یک سو در مقابل این تغیرات، ضرورت ها و شدن های همیشگی جهان و از سوی دیگردر برابرسنت های موروثی کهنه قدیمی و حتی آمیخته با خرافه چگونه باید بود.
انصاری لاری ادامه داد: یکی می خواهد زن را همچنان در قالب های گذشته نگه دارد ،هرچند که با پیروزی انقلاب اسلامی و نگاه جدیدی که حضرت امام ( ره) داشتند و شرایطی که برای حضور زنان در جامعه ایجاد شد بخشی از این آسیب منتفی شد اما هنوز این سنت های موروثی قدیمی را می توان مشاهده کرد ودیگری با فشارهای خود می خواهد از زن نقشی مناسب دنیاى مدرنى که خود مى پسندد بسازد.

رییس هیات امنای دانشگاه حافظ یادآور شد: اگر این ایده آل برای زن غیر ایرانی و غیر مسلمان دشوار است برای زن ایرانی مسلمان با توجه به پشتوانه غنی فرهنگ ایرانی و سرمایه ای که از اسلام دارد کار سختی نیست و می تواند چهره ای به خود بگیرد که نه حالت کهنه قدیمی باشد و نه عروسک بزک کرده مقلد دنیای مدرن.
وی اظهار داشت: وقتی در این مسیر زن مسلمان ایرانی به دنبال الگو می گردد به نام آشنای فاطمه (س) برخورد می کند.
انصاری لاری ابراز داشت: اما چالش اصلی اینجا شکل می گیرد که با وجود گذشت بیش از سه دهه از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی چه در کسب اراده قوی برای ایستادن در مقابل این فشارها و چه در تلاش برای شناخت الگوی مناسب هنوز آنگونه که شایسته است در حوزه فرهنگی کار نکرده ایم.
وی گفت: این نقص و این ضعف سبب شده است که جامعه زنان ما و به ویژه جامعه زنان جوان ما دچار یک بحران هویتی، یک حیرت، یک سرگردانی و یک خسارت جدی شوند.
استاندار اسبق استان فارس افزود: جامعه به نام مبارک حضرت فاطمه (س) می رسد منقلب میشودو در دهه شهادت ایشان عمیقا سوگوار است و هزاران مجلس ومراسم ها برپا می کند اما در شناخت وی متاسفانه تنها به اختصار بسنده می شود.
وی تصریح کرد: فاطمه(س) دختر رسول خداست، فاطمه(س) همسر ولی خدا است، فاطمه(س) مادر ائمه هدی است، این ها فضایلی است که ما مطرح می کنیم که البته هرکدام فضایلی بزرگ است و غیر قابل تکرار که کسی به آن نمی رسد و هرکدام بر اساس عنایت الهی است.
انصاری لاری خاطر نشان کرد: این فضایل بزرگ خدادای از اراده حضرت هم خارج بوده و عنایت الهی است و این فضایل نه قابل تکرار است، نه قابل تقلید و نه قابل پیروی.
وی بیان کرد: آنچه که باید مطرح شود بعد دیگری است که مربوط به خود حضرت است، اینکه خود حضرت چگونه از فرصت دختر رسول خدا بودن، از فرصت همسر ولی خدا بودن و مادر ائمه هدی بودن استفاده کرد و به قله بلند فضیلت و معرفت رسید.
رییس هیات امنای دانشگاه حافظ ادامه داد: به قله ای که از زبان رسول خدا جایگاه وی یکی از چهار زن بزرگ دنیا است که او آخرین آنها و در نتیجه کامل ترین آنها است.
این استاد دانشگاه اضافه کرد: مریم، آسیه همسر فرعون به دلیل پرورش موسی،حضرت خدیجه کبری و در آخر حضرت فاطمه (س) این چهار زن هستند.
وی گفت: در معرفی حضرت معمولاًما بسنده می کنیم به روایات تکرارى که درزمان حمل وی حضرت خدیجه فرمودند او در بطن من است و با من سخن می گوید و یا به زمان رحلت پیامبر اکرم(س) و آن دو نجوای معروف رسول خدا که یکبار حضرت فاطمه (س) را اندوهگین و یک بار او را مسرور ساخت.
استاندار اسبق استان بوشهر افزود: در ادامه نیز ماجرای غصب فدک توسط ابوبکر و حمله عمر به خانه آن حضرت مطرح می شود و نیز عزلت و اندوه ایشان در بیت الاحزان و شهادت ایشان و وصیت اینکه ابوبکر و عمر در تشییع ایشان نباشند که شبانه و مخفیانه مراسم خاکسپاری صورت می گیرد.
وی یادآور شد: این ماجراها همه آن چیزی است که در ذهن عمومی ما مطرح می شود، آن هم ذهن عمومی مردمی که تمام عشق خود را وارادت واخلاص خودرادر حدی که یک ملت می تواند در آستانه خانه فاطمه ( س) گذاشته اند.
انصاری لاری تاکید کرد: با وجود آنکه امروز ما سعادت زیستن در دوران انقلاب اسلامی را داریم که استقرار نظام مقدس اسلامی حاصل تاسی از خاندان اهل بیت (ع) و به ویژه امام حسین (ع) است ، اما هنوز به مضامینی مختصر وغالباً تکرارى در معرفی این شخصیت های والا مقام بسنده می کنیم.

انصاری لاری ابراز داشت: مردم ما همه عشق و ایثار واخلاصشان را براىاهل بیت(ع) گذاشته اندو تاسی خود را به اهل بیت(ع) و امام حسین (ع) در دوران مبارزات مقابل نظام ستم شاهی و در دوران دفاع مقدس به خوبى نشان داده اند.
وی تصریح کرد: همین تاسی به اهل بیت (ع) است که نگهدارنده ملک و آیین ایران اسلامی است.

انصاری لاری بیان کرد: در کنار این شور و عشق واین ایمان واخلاص اگر رسانه های ما و سخنرانان ما سیره ائمه را جدى تر وعمیقترو بهترمعرفی کرده بودند قطعا شناختی به وجود می آمد که دیگر جوانان پر شور ومتدین ما اسباب دست و ابزار سیاست بازان وکینه ها و عداوت ها ى انهانمی شدند.
وی اظهار داشت: چرا بزرگان دین را به گونه ای در فضایی رمزگونه معرفی می کنیم که امید به پیروی آنها نه تنها در دل جوانان ما شکوفا نمی شود که پژمرده نیز می شود.
استاندار اسبق فارس گفت: نباید به گونه ای سخن بگوییم که برای جوانان ما که اسیر فضای گذار از سنت به مدرنیته هستند جذابیت نداشته باشد.
وی بیان کرد: ما هر چه داریم از حوزه تبلیغ و ترویج دین است و نباید اجازه داد برخی عیر مسولانه این حوزه را دچار خسارت کنند.
انصاری لاری ابراز داشت: على القاعده باید بهترین ها ،فاضل ترین ها و با استعدادترین افراد در امر تبلیغ فعال باشند.
وی تاکید کرد: اگر این مبلغان در ایام و مناسبت ها به نقاط مختلف نروند ما بسیار آسیب می بینیم اما باید در این حوزه ضابطه مند عمل کنیم.
رییس اسبق سازمان ثبت و احوال کشور تاکید کرد: البته که شناخت و معرفی شخصیت حضرت فاطمه (س) سخت است، ایشان یک دختر بود برای پدرش آنگونه که باید باشد، یک همسر بود براى شویش انچنان که باید باشدو یک مادر بود برای فرزندانش انطور که شایسته است و یک مسول بود در مقابل جامعه و سرنوشت و مردمش آنگونه که باید.
وی اظهار داشت: این مسولیت اجتماعی بسیار مهم است، باید دید چگوه فاطمه(س) فاطمه (س) شد، فاطمه (س)‌ اگر به این جایگاه رسید به دلیل دوران ریاضت سختى بود که در کنار رسول خدا وبه عنوان دختر رسول خدا تحمل کرده بود، به دلیل همین نقش آفرینی اجتماعی و مسولیت اجتماعی بودتاریخ به ما میگوید سخت گیریهایى که پیامبر نسبت به فاطمه روا میداشتند هرگز نسبت به دختران دیگرشان اعمال نمی کردند زیرا فاطمه باید خودش را براى صفت بزرگى چون سیده نساء العالمین اماده میکرد این لقب را کهپیامبر به دختران دیگرش نداد.
دکتر انصاری لاری گفت: اگر حضرت پس از رحلت رسول خدا به سراغ انصار می رفتند برای این بود که مردم را با حق خودشان آشنا کنند،نه براى اینکه از حق شوهرش دفاع کند برای این بود غدیر خم را یادآور کنند، برای حق مردم بود که همان حکومت عدالت است نه برای حق علی (ع) به عنوان همسرش که متاسفانه برخی این گونه منعکس می کنند.
وی خاطر نشان کرد: البته که فضیلت دختر رسول خدا(ص) بودن و همسر ولی خدا و مادر ائمه هدی بودن کم فضیلتی نیست، اما خودسازی، ریاضت،معرفت اندوزی، عبادت، خدمت به خلق و… بود که از فاطمه ، فاطمه ساخت.
استاندار دولت اصلاحات در استان های فارس و بوشهر ادامه داد: با این ترتیب دختران ما مقصر نیستند، چون نمی دانند، نشنیدند، برایشان نگفته اند، به درستی ابعاد وجودی این شخصیت ها را نمی شناسیم و نمی توان بدون اینکه جوانان بشناسند از آنها انتظار الگوبرداری داشت.

۱۴۲۹۲۲۳۵۱۲_dscn1829

۱۴۲۹۲۲۳۵۲۶_dscn1814

۱۴۲۹۲۲۳۵۲۵_dscn1761

1 دیدگاه برای “اصلاح و تکمیل /انصاری لاری:عده ای می خواهند زن را همچنان در قالب های گذشته نگه دارند/نباید اجازه داد عالمی از تریبون رسمی توجیه گر خشونت باشد/تاسی به اهل بیت (ع) نگهدارنده ملک و آیین است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.