افزایش ۵ میلیون متر مکعبی تولید روزانه گاز زاگرس جنوبی

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، از افزایش بیش از ۵ میلیون مترمکعبی تولید روزانه گاز در این منطقه با توجه به بالارفتن مصرف زمستانی خبر داد.

مهدی حیدری در حاشیه بازدید از منطقه “آغار و دالان” با اشاره به تاکیدات مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران در تولید حداکثری گاز و با ارائه راهکارهای فنی و عملیاتی به مسئولین منطقه، گفت: ظرفیت تولید گاز شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس در ناحیه آغار  ۲۴ میلیون متر مکعب در روز است که به دلیل نبود امکان دریافت گاز از سوی شرکت ملی گاز و شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، میزان تولید واقعی در سقف ۲۰ میلیون متر مکعب در روز متوقف شده بود.

حیدری، افزود: با توجه به نیاز ضروری کشور به تامین سوخت زمستانی با اطمینان از وجود ظرفیت خالی، پیگیری‌های لازم را برای تولید حداکثری در صدر وزارت نفت انجام دادیم و با همراهی شرکت ملی گاز و انجام برخی اصلاحات، پالایشگاه گاز بید بلند ۲ آمادگی دریافت این میزان گاز را پیدا کرد.

وی، با اشاره به اینکه گاز تولیدی منطقه عملیاتی آغار و دالان با جمع آوری در پالایشگاه گازی فراشبند و پس از عملیات فرآورش و  نم‌زدایی به مبادی مصرف ارسال می شود، گفت: بخش دیگری از دلایل این افزایش تولید، افزایش ظرفیت فرآورشی پالایشگاه گاز فراشبند از ۳۹.۵ میلیون طراحی اولیه پالایشگاه، به ۴۵ میلیون متر مکعب در روز، است.

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، اضافه کرد: انجام پنجمین دوره تعمیرات اساسی پنج ساله در تابستان گذشته و اصلاحیه‌های فرآیندی از دیگر عوامل مهم در تحقق این افزایش ظرفیت بوده است.

حیدری با اشاره به اینکه مجموع گاز تولیدی منطقه عملیاتی آغار و دالان در حال حاضر ۴۵ میلیون متر مکعب است، گفت: با راه‌اندازی ۶ حلقه چاه توسعه‌ای در میادین گازی “آغار و دی”، میزان تولید این منطقه در طرح ضربتی تولید، تا یک سال آینده ۷ میلیون مترمکعب دیگر افزایش می‌یابد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.