افتخاری بزرگ برای قدیمی ترین پتروشیمی ایران

لوح افتخار صادر کننده نمونه ملی سال ۱۴۰۱ برای پتروشیمی شیراز
پتروشیمی شیراز با مدیریت محمد بهمئی لوح افتخار صادر کننده نمونه ملی سال ۱۴۰۱ را از سوی رئیس جمهوری دریافت کرد.

به گزارش روابط عمومی شرکت پتروشیمی شیراز، آیین تجلیل از صادرکنندگان نمونه کشوری ۳۰ مهرماه با حضور آیت الله ابراهیم رییسی ریاست جمهوری ، وزرا و برخی از مقامات ارشد کشور و نمایندگان شرکت‌های برتر در سالن اجلاس سران برگزار شد و شرکت پتروشیمی شیراز برای اولین بار پس از شش دهه فعالیت به عنوان صادر کننده ممتاز ملی سال ۱۴۰۱ از میان شرکت های اوره سازکشور انتخاب و مهندس بهمئی مدیرعامل این شرکت، لوح و تندیس ویژه این مراسم را دریافت کرد.

بهمئی در حاشیه این اجلاس طی سخنانی ضمن تشریح عملکرد شرکت در شش ماهه گذشته اظهار داشت: کسب این افتخار مرهون عنایت خاص خداوند منان و تلاش مضاعف کارکنان سخت کوش و متعهد شرکت بوده است.

او با تبریک این رویداد مهم ابراز امیدواری کرد با همت کلیه همکاران تا پایان سال برگ زرین دیگری بر افتخارات شرکت افزوده شود.

بهمئی همچنین با یادآوری موفقیت های شرکت در چند ماهه اخیر نسبت به مورد مشابه سال قبل عنوان کرد: با همت و تلاش جهادگرانه همه کارکنان شرکت اعم از ستادی و عملیاتی در حال حاضر شاهد رشد چشمگیری در همه عرصه های مختلف هستیم و توانستیم با انجام برخی تغییرات و اقدامات، گام های موثری در راستای اهداف شرکت بر داریم واین موفقیت قابل تحسین را حاصل همت و تلاش شبانه روزی و خستگی ناپذیر کارکنان زحمتکش این شرکت است.

لازم به ذکر است، شرکت پتروشیمی شیراز بعنوان اولین واحد تولیدی صنایع پتروشیمی ایران در سال ۱۳۴۲ به منظور تولید کودهای شیمیایی ازته آغاز به فعالیت نمود.این شرکت در ۴۵ کیلومتری شهر شیراز، در مجاورت رودخانه کر و در نزدیکی مرودشت واقع شده است. وسعت شرکت ۳۰۰ هکتار است که از این مقدار ۷۲ هکتار آن را محوطه صنعتی تشکیل می دهد.

شروع به کار شرکت با بهره برداری از ۴ واحد تولید آمونیاک، اوره، اسید نیتریک و نیترات آمونیوم و نیز واحد تامین سرویسهای جانبی ( آب ، برق ، بخار و هوای فشرده ) توام بوده و پس از آن با توجه به نیاز کشور، طرحهای توسعه متعددی به مرحله اجرا در آمده است.

اولین طرح توسعه شرکت با بهره برداری از واحد سودااش در سال ۱۳۵۲ به مرحله اجرا در آمد و سپس در سال ۱۳۵۵ با احداث واحدهای STPP و DAP روند توسعه ادامه یافت.

یکی از بزرگترین طرحهای توسعه شرکت در سال ۱۳۶۴ به مرحله بهره برداری رسید. در این طرح واحدهای جدید تولید آمونیاک ، اوره ، اسید نیتریک ، و نیترات آمونیوم با ظرفیتی معادل ۱۰ برابر واحدهای قدیم به همراه واحدهای کلر آلکالی، متانول، پرکلرین و آرگون به ترتیب طی سالهای ۱۳۶۷ و ۱۳۶۹ و ۱۳۷۲و ۱۳۷۳ به بهره برداری رسیدند.

با ادامه روند توسعه و به دنبال خارج ساختن واحدهای قدیمی از چرخه تولید، طرح اوره و آمونیاک سوم پتروشیمی شیراز در سال ۱۳۹۵ به بهره برداری رسید. با بهره برداری از این طرح سالانه ۶۷۷ هزار تن آمونیاک و یک میلیون و ۷۳ هزار تن اوره تولید می گردد که نقش مهمی در تامین نیازهای کشور و همچنین عرضه به بازارهای جهانی خواهد داشت.

در حال حاضر ظرفیت اسمی واحدهای تولیدی شرکت پتروشیمی شیراز برابر با سه میلیون و ۲۸۴ هزار و ۷۲۰ تن در سال است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.