اعمال سلیقه مدیران وعدم نظارت، موجب آسیب اجرایی بازنگری طرح تفصیلی شده است

خبرپارسی – رئیس کمیسیون هوشمندسازی شورای شهر شیراز گفت: اعمال سلیقه شخصی مدیران و کارشناسان اجرایی عدم نظارت مشخص دقیق ضابطه‌مند و فنی بر اجرای قوانین عدم تطابق قوانین و طرح‌ها با وضع موجود در کنار مسائل اجتماعی و فرهنگی موجب ایجاد آسیب‌های اجرایی در طرح بازنگری تبدیل شده است.

لیلا دودمان شنبه ۲۹ شهریور در نشست خبری گزارش سالانه خود با بیان اینکه بی‌توجهی به برنامه ریزی مشارکتی و تعاملی از دیگر سو در کنار عدم استقلال مشاورین و برنامه ریزان شهری آسیب‌های طرح‌های شهری در هنگام تهیه و برنامه ریزی و قبل از تصویب است، افزود: از سوی دیگر اتلاف زمانی شدید و بروکراسی‌های غیر ضروری دخالت‌های غیرکارشناسانه و جانبدارانه از جمله آسیب‌هایی است که در فرآیند تصویب طرح تفصیلی به آن وارد می‌شود.

او افزود: اعمال سلیقه شخصی مدیران و کارشناسان اجرایی عدم نظارت مشخص دقیق ضابطه‌مند و فنی بر اجرای قوانین عدم تطابق قوانین و طرح‌ها با وضع موجود در کنار مسائل اجتماعی و فرهنگی موجب ایجاد آسیب‌های اجرایی در طرح بازنگری تبدیل شده است.

رئیس کمیسیون هوشمندسازی شورای شهر شیراز بیان کرد: پس از تصویب طرح تفصیلی مشاور نقش جهان پارس در اوایل دهه ۷۰ شمسی تاکید شدکه یک دهه پس ار تصویب طرح قوانین آن باید مورد بازنگری و آسیب‌شناسی قرار گیرد که تاخیر بیش از یک دهه در تهیه و ابلاغ اولین بازنگری در طرح تفصیلی باعث شد فارغ از نواقص ایجاد شده، هنگام ابلاغ و اجرا کارایی و قدرت لازم جهت تطبیق با شرایط موجود شهر را از دست داده باشد و این امر موجب شد تا مدیران شهری را برای حل این معضلات به اعمال سلیقه و تفسیرهای شخصی یا تخلف، هدایت کند.

دودمان ادامه داد: تغییر و تحولات بسیار سریعی که از اواخر دهه ۸۰ تا اوایل دهه ۹۰ در کالبد شهر ایجاد شده بود در کنار مجوزهای منتج از استعلام و مشاوره موجب ابلاغ سریع طرح بازنگری شد اما امروز ضرورت بازنگری و تغییر برخی از راهبردها براساس مقتضیات زمان وجود دارد.

اعلام نرخ روزانه رسمی و صدور فاکتور در میدان میوه و تره بار شیراز برای اولین بار

با بیان اینکه طرح نرخ‌گذاری روزانه میوه و تره‌بار از ۲۴ شهریور آغاز شده و بعد از ۲ هفته، بازخوردها بررسی و آسیب‌شناسی می‌شود، از  اعمال ماده ۲۸ قانون نظام صنفی به عنوان ضمانت اجرایی طرح اعلام نرخ روزانه میوه و تره‌بار در شیراز، خاطرنشان کرد که براساس قانون مغازه متخلفان از سه روز تا سه هفته پلمب خواهد شد.

رئیس کمیسیون هوشمندسازی شورای شهر شیراز با اشاره به آغاز طرح اعلام نرخ روزانه رسمی و صدور فاکتور در میدان میوه و تره بار شیراز برای اولین بار، گفت: از این پس کمیته نرخ گذاری در میدان میوه و تره بار تعطیل شده و نرخ روزانه میوه و تره بار بر اساس عرضه و تقاضا و به صورت نرخ رسمی اعلام می‌شود.

عضو شورای شهر شیراز در ادامه با بیان اینکه ضوابط معماری و شهرسازی در سطح شهر مناسب کودکان، معلولین و مادران باردار نیست، گفت: به دنبال ایجاد فضا و بستری هستیم تا سطح شهر مناسب برای تردد و برخورداری از خدمات مناسب برای کودکان و معلولان باشد.

دودمان از شکل‌گیری شورای شهر کودک و نوجوان در کلانشهر شیراز خبر داد و افزود: ظرف دو هفته آینده با هماهنگی سازمان آموزش و پرورش و سازمان دانش آموزی از بین شوراهای دانش آموزی اعضای شورای شهر کودک  انتخاب خواهند شد.

او همچنین به بازنگری طرح تفصیلی شهر شیراز اشاره و اضافه کرد: بسیاری از ضابطه‌ها، دارای ابهام بوده و در مقایسه با ضوابط معماری و قانونمداری فاصله دارد؛ در این طرح بیشترین تأکید بر مباحث عمرانی و حمل و نقلی بوده و کمتر به مسائل معماری توجه شده است.

عضو شورای شهر شیراز گفت: به همین دلیل شهر شیراز هر روز گسترش می‌یابد و به دلیل توجه نداشتن به برخی مباحث نظیر مسائل معماری، روز به روز نا ایمن تر و ناسازگار تر شده و با کم شدن تاب‌آوری، اجرای طرح پدافند غیر عامل در آن دچار مشکل خواهد شد.

رئیس کمیسیون هوشمندسازی شورای شهر شیراز تاکید کرد: کارگروه بازنگری طرح تفصیلی توجه ویژه به معماری و شهرسازی در طراحی شهری و برنامه‌ریزی‌های بلندمدت است.

ساخت و ساز در منطقه حسینی‌الهاشمی چالش پیش روی شیراز

دودمان ساخت و ساز در منطقه حسینی‌الهاشمی واقع در دامنه ارتفاعات شمالغرب شیراز را یک چالش جدی برای این شهر دانست و گفت: اگر چشم انداز بلندمدت داشتیم در کریدور هوایی شهرشیراز اینگونه  جسورانه ساخت و ساز انجام نمی‌شد.

او با تاکید بر اینکه غفلت از مباحث معماری و شهرسازی باید در یک جایی متوقف شود، خاطرنشان کرد: با شفاف سازی، قوانین بدون تفسیر و حذف امضاهای طلایی می‌توان شهر را به سمت طراحی‌های پایدار و موزون هدایت کرد.

عضو شورای شهر شیراز با بیان اینکه امروز گزارش‌های مردمی در مورد ساخت و سازهای خلاف، نشان‌دهنده اهمیت شهرسازی برای شهروندان است، افزود: باید به دنبال مدلسازی اطلاعات ساختمان و ساز و افزایش کیفیت ساختمان‌ها و عمران‌ها به عنوان سرمایه ملی باشیم و در این راستا اتاق فکری در کمیسیون معماری و شهرسازی شکل گرفته تا بر اساس مدل سازی اطلاعات ساختمان و ساز هدایت این مبحث را دنبال کنند.

تصمیمات مدیریت شهری ناگهانی است     

دودمان ادامه داد: در بحث مدیریت شهری کار کارشناسی انجام نمی‌شود و تصمیمات ناگهانی است، لذا باید شرایطی ایجاد شود تا اطلاعات کاملا جامع از شهر داشته باشیم و شهر را برای شهروند بسازیم نه درآمدزایی یا ذهن خودمان.

او همچنین بر لزوم تهیه برنامه‌های راهبردی و استراتژیک برای ایجاد شهر هوشمند تاکبد کرد و افزود: باید تمام منابع و امکانات را پای کار بیاوریم تا زندگی مردم روز به روز کیفی ترو خدمات رسانی مطلوب تر شود.

رئیس کمیسیون هوشمندسازی شورای شهر شیراز یادآور شد: تغییرات در کالبد شهرها از یک‌سو در کنار تغییر و تحولات الگوهای رفتاری زندگی مردم در شهرها آنچنان با شتاب به وقوع می‌پیوندد که مدیریت شهری را ناچار به بازنگری قوانین و ضوابط خود در بازه های زمانی کوتاه تر و پرشتاب تر می‌کند.

دودمان افزود: این یک حقیقت است که همواره شهرداری به عنوان مهمترین نهاد خدمات‌رسان شهری یکی از نهادهای مورد شکایت و انتقاد مردم بوده که این گلایه و انتقاد از بدیهی‌ترین و پایین‌ترین حقوق عادی مردم شهر است اما باید دید که ریشه یابی این نارضایتی نسبی در کجاست و یا به چه عواملی بستگی دارد باید به صورت جامع مورد بررسی قرار گیرد.

او خاطرنشان کرد: چنانچه از بررسی مسائل کلان و وقایعی چون اقتصاد و درآمد مدیریت شهری و سیستم مدیریت جامع و یکپارچه شهری و یا بروکراسی‌های خسته کننده موجود در سیستم‌های اداری صرف نظر کنیم یکی از مهم‌ترین علت‌های نارضایتی مردم فاصله عمیق و معنادار میان قوانین مصوب شهری با اجرای آن است.

این عضو شورای شهر شیراز تاکید کرد: یک شکاف بین برنامه ریزی و طرح‌های شهری تا اجرای طرح‌های تفصیلی وجود دارد که می‌تواند ناشی از عواملی چون عدم مطالعات جامع عمیق و کامل و توجه ناکافی به اسناد فرادست و تسلط کافی به وضع موجود از سمت طراحان مدیران و برنامه ریزان شهری و عدم وجود بانک‌های اطلاعاتی و شناسنامه‌های فنی و اطلاعات به روز از شهر و توجه بیش از اندازه طرح جامع و طرح تفصیلی به موضوع پهنه بندی در کاربری‌ها و تاکید بر حوزه سخت‌افزاری باشد.

لزوم استفاده از آب‌های خاکستری برای آبیاری درختان

دودمان، همچنین لزوم استفاده از آب‌های خاکستری برای آبیاری درختان را مورد تاکید قرار داد و گفت: با جداسازی آبهای خاکستری و سیاه و استفاده از آب آن در فضای سبز آپارتمانی وشهری می‌توان شرایطی ایجاد کرد تا شیراز بار دیگر به شهر سبز تبدیل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.