استفاده از پساب تصفیه فاضلاب در کشاورزی لازم‌الاجراست

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس با اشاره به وجود و گسترش مشکلات ناشی از خشکسالی و تغییرات اقلیمی، استفاده از پساب تصفیه شده فاضلاب در زمینه کشاورزی را امری ضروری ولازم الاجرا دانست.

عطا پورشیرزاد در حاشیه بازدید از تصفیه خانه شهر جدید صدرا، حفاظت محیط زیست را یک دستگاه حاکمیتی برشمرد که وظیفه اصلی آن نظارت بر فرآیندها و اقدامات زیست محیطی سایر دستگاه‌ها و سازمان‌هاست.

به نقل از حفاظت محیط زیست فارس، پورشیرزاد با بیان اینکه هدف اصلی و مشترک همه دستگاه‌ها، توسعه و پیشرفت کشور و پیشبرد امور به شکلی شایسته و در راستای توسعه پایدار با رعایت اصل حفظ محیط زیست پیرامونی‌ست، اهمیت توجه به همه داشته‌ها برای حفاظت هرچه مطلوبتر از محیط زیست را متذکر شد.

پورشیرزاد گفت: امروزه با توجه به مشکل کمبود آب در کشور و استان فارس، هم در مبحث آب های زیرزمینی و هم آب های سطحی، استفاده از پساب تصفیه شده فاضلاب به خصوص در زمینه کشاورزی، همراه با رعایت کامل استانداردهای زیست‌محیطی، می‌تواند به توسعه و پیشرفت کشور کمک کند لذا ضروری و لازم الاجرا است.

پورشیرزاد افزود: در بسیاری از کشورهای پیشرفته از پساب تصفیه شده برای آبیاری فضای سبز غیرمثمر و رونق کشاورزی استفاده می‌شود. ما نیز ‌باید این انعطاف را داشته باشیم تا به واسطه تغییر اقلیم و با انجام بررسی دقیق و به روز رسانی دانش، راهکارهای نوین را جایگزین شیوه‌های کنونی در استفاده از منابع آبی کنیم.

مدیرعامل آبفای شیراز نیز ضمن ارائه گزارشی از اقدامات اجرایی شده در زمینه احداث و راه‌اندازی تصفیه‌خانه‌های فاضلاب شهری، در راستای اجرای اقدامات مشترک با هدف حفاظت مطلوبتر از محیط زیست، اعلام آمادگی کرد.

بهروزی از فعال بودن فاضلاب شماره یک شیراز در محدوده وزیرآباد با ظرفیت ۸۱ هزار مترمکعب در شبانه روز (حدود ۹۴۰ لیتر در ثانیه)، یادآور شد که بخشی از پساب این تصفیه‌خانه در مصارف صنعتی و کشاورزی کاربرد دارد.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه مدول‌های یک و ۲ تصفیه خانه شماره ۲ شیراز با ظرفیت ۱۰۰ هزار مترمکعب در شبانه روز به بهره‌برداری رسیده است، گفت: بخشی از پساب این تصفیه خانه به مصارف کشاورزی رسیده و مابقی از طریق رودخانه چنارراهدار به تالاب مهارلو سرازیر می‌شود.

مدیرعامل آبفای شیراز با اشاره به رفع بخش قابل توجهی از بوی نامطبوع مناطق جنوبی شیراز با اجرای طرحهای جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب، گفت: تصفیه خانه موقت شرق صدرا با ظرفیت اسمی ۸۰ لیتر در ثانیه قبلا احداث شده اما حجم ورودی فاضلاب به آن پس از افتتاح تصفیه خانه غرب شهر صدرا، کاهش یافته است.

بهروزی با اشاره به اینکه طرح توسعه و تکمیل تصفیه خانه‌های شیراز و صدرا در دستور کار قرار دارد، برای توسعه همکاری‌های مشترک با هدف حفاظت محیط زیست اعلام آمادگی کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.