از بافت میراثی شیراز صیانت می‌کنیم

عضو شورای اسلامی شهر شیراز گفت:‌ با جان و دل از بافت میراثی صیانت و حمایت می‌کنیم اما نه بر مبنای جوسازی و غوغاسالاری رسانه‌های بیگانه باستان‌گراهای آن طرف آبی که به نام حفظ میراث فرهنگی بر حرم‌های مطهر شیراز هجمه و حمله زبانی و قلمی آورده‌اند.

محمدرضا هاجری، بعدازظهر یکشنبه ۸ اسفند در نطق پیش از دستور خود در پنجاهمین جلسه علنی این شورا ضمن تسلیت فرا رسیدن سالروز شهادت امام موسی کاظم(ع)، گفت: با توجه به بار معرفتی و معنوی سومین حرم اهل بیت(ع) نیاز است در کنار تمام تفاسیر صورتی از شهر، تفسیری معنوی از سیرت برای زندگی مومنانه مردم داشته باشیم. اگرچه با طرح‌های زیست شبانه، گسترش حیوان گردانی و امثالهم قصد دارند سبک زندگی اسلامی – ایرانی ما را تحریف و تخریب کنند.

او با بیان اینکه بافت تاریخی شهر، سرمایه هویتی و گذشته پر افتخار مردم است، می‌تواند چراغ راه آینده ما باشد، افزود: با جان و دل از بافت میراثی صیانت و حمایت می‌کنیم اما نه بر مبنای جوسازی و غوغاسالاری رسانه‌های بیگانه و باستان‌گراهای آن طرف آبی که به نام حفظ میراث فرهنگی بر حرم‌های مطهر شیراز هجمه و حمله زبانی و قلمی آورده، مدیران فارس و شیراز را، هم سنگِ آل سعود و رژیم صهیونیستی و… معرفی می‌کنند.

هاجری بیان کرد: گسترش بین‌الحرمین با رعایت منازل میراثی، مطالبه و خواسته مردمی است که ما به نمایندگی از آن‌ها در شورا جمع شده‌ایم. وزارت راه و شهرسازی، ساماندهی و اتصال دو حرم حضرت شاهچراغ(ع) و علی‌بن حمزه(ع) را به مشاور ارائه کرده، هنوز هیچ مصوبه استانی و کشوری ندارد، نه قرار است مجتمع تجاری ساخته شود و نه منازل میراثی تخریب شوند و نه ارتفاع بالاتر از مصوبات باشد.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه تمامی عزیزان دلسوز و فعال حوزه میراث فرهنگی می‌توانند طرح‌ها، پیشنهادات، حتی اعتراضات و مخالفت‌های خود را به مشاورین طرح ارائه تا لحاظ کنند، گفت: با جوسازی و موج‌سواری که بوی تحمیل به مشام می‌رسد، راه به جایی نخواهند برد. بهتر است خیرخواهانه وارد شوند، با طرح‌های فاخر و رعایت کامل حفظ بناهای تاریخی به عمران و آبادی شهر مقدس شیراز کمک کنند.

او در ادامه سخنان خود با بیان اینکه در اجرای عملی طرح فاخر محله و مسجد محوری، ۶۰ کارکرد عملی تهیه شده که باید با تشکیل قرارگاه یا ستاد ویژه و استفاده از تمامی ظرفیت‌های ناب محلات و مساجد به نتیجه مطلوب برسند، افزود: شخصا آمادگی داشته، تمام مسئولیت‌های شورا را به دیگر عزیزان واگذار، با کمک سازمان فرهنگی، بسیج، هیئت‌های مذهبی، کانون‌های فرهنگی، یاوران شورا و … ظرفیت‌های موجود را ده‌ها برابر افزایش داده در تمام محلات مجمع مشورتی تشکیل، مدیریت کارآمد محله به خود مردم سپرده شود.

هاجری تصریح کرد: با توجه به ظرفیت‌های شورا و شهرداری در تمام زمینه‌ها که امانت مردم بوده، شورا و شهرداری می‌تواند مدیریت واحد فرهنگی که آرزوی همگان است را تحقق بخشد. نگاهی که شورا و شهرداری را ام‌المخارج دیگر ادارات و سازمان‌ها می‌دانند را باید کنار گذاشت.

او با تأکید بر اینکه شورا و شهرداری به عنوان مدیریت شهری باید نقش‌آفرین و جلودار باشد اما در چارچوب سیاست‌های کلان شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای فرهنگ عمومی فارس، گفت: اماکن زیارتی و گردشگری هیئت امنایی اداره شوند. اماکن مقدسه چنین بوده، آرامگاه سعدی و حافظ باید چنین شوند و شورا و شهرداری در هیئت امنا نقش داشته باشند تا بتوانند در طرح و برنامه‌ها مشارکت کنند وگرنه از این به بعد با دید ام‌المخارجی ورود پیدا نخواهند کرد تا بدون نقش‌آفرینی در تصمیمات، هزینه طلب کنند. برای نمونه می‌تواند شورا و شهرداری را راضی کرده، در صورت واگذاری مدیریت سالن مرکزی شهر به شهرداری، روی تکمیل و اتمام آن بحث و تبادل نظر صورت گیرد.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز همچنین گفت: با همتی که در معاونت خدمات شهری و ریاست سازمان آرامستان‌ها مشاهده می‌شود، عنقریب می‌توان شاهد بود آرامستان تاریخی و میراثی دارالسلام تبدیل به منطقه زیارتی و گردشگری همچون تخت فولاد اصفهان شود.

او ادامه داد: بهتر است مسئولان میراث فرهنگی و اوقاف با آغوش باز و تعامل وارد شوند تا این طرح فاخر هرچه زودتر به نتیجه مطلوب برسد و شامل گذر زمان و بایگانی نشود. شورا و شهرداری تمام قد وارد صحنه عمل شده، نیاز به یاری دارد.

هاجری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: با توجه به بیان ریاست کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی، مبنی بر غیر قانونی بودن شورا یاران و یاوران شورا در تهران و کلان‌شهرها، لازم است مسئولان متولی پیگیری کرده، از طریق لایحه شورای عالی استان‌ها یا طرح نمایندگان مجلس موضوع  یاوران شورا به عنوان بازوان محلی شورا و شهرداری کلانشهرها تصویب شده، به صورت انتخابی نه انتصابی و از پائین به بالا، محبوبان محلات با رأی مردم به کمک شوراها آمده تا انتقال دهنده مطالبات، توقعات، نیاز و نظرسنجی حقیقی و واقعی مردم و محلات باشند.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز اضافه کرد: مصوبات نباید بدون نظرخواهی و پشت درب‌های بسته و به صورت سلیقه‌ای به محلات تحمیل شود. مشارکت دادن مقبولان و محبوبان محلی می‌تواند به شهر شور و نشاط داده، خواسته‌های ضروری مردم در کلیه مصوبات مدنظر قرار گیرد. نمایندگان مجلس فارس که تعدادی عضو کمیسیون شوراها هستند، می‌توانند در این امر مهم و کاربردی وارد شده به حضور پررنگ مردم در صحنه کمک‌رسانی کنند.

او در پایان با بیان اینکه درب شورا به روی تمام عزیزان شهر، باز است، گفت: فارغ از رنگ‌آمیزی‌های سیاسی، تشنه شنیدن مطالبات، توقعات، خواسته‌ها، اعتراضات و مخالفت‌های شما بوده تا همدل و همراه و امیدوارانه با اعتماد و اطمینان متقابل امور مدیریت شهری را به پیش ببریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.