ادامه کج سلیقگی‌های فرهنگی در فارس! ملتی که فرهنگ و تمدن دارد، با تانک نظامی به جنگ ماهواره نمی رود

خبر پارسی – سعید نظری: این هفته شهر شیراز شاهد اقدامی عجیب برای انهدام صدها دستگاه تجهیزات گیرنده ماهواره توسط تانک نظامی و لودر سنگین معدن بود که همچنان از استمرار کج سلیقگی‌های فرهنگی در مهد تاریخ و تمدن ایران حکایت می‌کند.

قضیه از این قرار بود که سپاه ناحیه شیراز در ایام ماه رمضان و به منظور جلوگیری از آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی سو شبکه‌های ماهواره‌ای به خانواده‌هایی که داوطلبانه تجهیزات گیرنده ماهواره‌ای خود را تحویل می‌دادند، یک دستگاه گیرنده دیجیتال اهدا می‌کرد.

تا اینجای قضیه از منظر آنان که وجود ماهواره را از عوامل مهمی در گسترش آسیب‌های اجتماعی می‌دانند، لااقل به لحاظ سخت افزاری در خور ستایش بود اما در اقدامی عجیب و غریب در روز آخر هفته دفاع مقدس در مقابل حرم مطهر حضرت سیدعلاالدین حسین(ع) آنهم با توپ و تانک نظامی و لودر معدن، تعداد ۸۰۰ دستگاه تجهیزات دریافت شبکه‌های ماهواره‌ای منهدم شد.

17127_698

این اقدام بیانگر آن است که دست‌اندرکاران حوزه فرهنگ قصد دارند تهاجم فرهنگی را با تانک و برخورد نظامی پاسخ دهند و چونان مغولان که می‌خواستند فرهنگ بزرگ ایران زمین را با شمشیر نابود کنند.

در حالی که همه روزه موج تکنولوژی برتر در حوزه مولتی مدیا دنیا را فرا می‌گیرد و مقابله با فرهنگ بیگانه به پیچیدگی‌های رازآلودی گرفتار می‌شود، اقدام آنان که خود را متولی حوزه فرهنگ در استان فارس می‌دانند با تجهیزات نظامی سئوال برانگیز است.

برهمگان روشن است که واگذاری حوزه فرهنگ به افراد ناآشنا و نداشتن برنامه استراتژیک فرهنگی مدون و مشخص و ضعف زیرساخت‌های فرهنگی و نگرش تک بعدی به مقوله فرهنگ در استان فارس به خصوص در ۸ سال گذشته این استان را با چالش جدی روبرو کرده است.

از طرفی صدا وسیمای مرکز فارس به عنوان بزرگترین پایگاه تولید محصولات فرهنگی چند رسانه‌ای نتوانسته به دلیل ضعف بنیادی در حوزه مدیریت و نیز فقدان دانش تولید فرهنگی در تولیدکنندگانش به اشتیاق و تقاضای فرهنگی مردم این استان پاسخ شایسته دهد و از طرفی شورای فرهنگی عمومی در باتلاق سیاست زدگی ناشی از ضعف مدیریت ارشد استان گرفتار شده و نتوانسته سیاست‌های استراتژیک فرهنگی برای استان تدوین و اجرا کند؛ به خصوص آنکه بدانیم کارشناسان و ناظران معتقدند نیروهای نظامی و امنیتی بیش از مدیران فرهنگی در این شورا سایه تاثیرگذار دارند.

تغییر هر دو سال یک‌بار مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در کنار ضعف‌های بنیادی آموزش و پرورش در حوزه توانمندسازی دانش‌آموزان در حوزه معارف فرهنگ اسلامی و ایرانی از مهمترین چالش‌های استان فارس در این زمینه است.

اگرچه حوزه فرهنگ گستردگی فراوانی دارد و نمی‌توان یک فرد و یا گروه را در آن موفقیت با عدم موفقیت آن مقصر دانست اما بی شک حوزه‌های علمیه شیراز که در سالیان اخیر در سکوت کامل بسر برده و علم آموزی را بر فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی مقدم دانسته‌اند، نباید از آنچه بر سر فرهنگ فارس آمده مبرا دانست.

واقعیت آن است که دکتر روحانی در سفر به نیویورک و در جمع خبرنگاران به آن اشاره کرد؛ پشت بام‌های مردم مملو از گیرنده‌های ماهواره است حتی در روستاها!

حالا اما مقابله با ارمغان ماهواره و توسعه فرهنگ اسلامی و ایرانی، با توپ نظامی امکان‌پذیر نیست. حوزه فرهنگ اقتضائات خاص خود را دارد که البته رسانه مهمترین اصل آن است.

مقابله با رسانه را باید با رسانه دنبال کرد نه با تانک نظامی که البته الماس را فقط الماس می‌برد. آنچه امروز در استان فارس با عنوان نابسامانی فرهنگی مشاهده و ارزیابی می‌شود، محصول کنج اندیشی و نابخردی آنانی است که قصد دارند با تانک نظامی و لودر سنگین معدن به مبارزه با ماهواره بروند.

آقایان از درک آنچه در دنیا رخ می‌دهد عاجزند و نصیحت کارشناسان و کارآگاهان را بر نمی‌تابند، چه بسا امروز عمده کارشناسان حوزه فرهنگ و رسانه در فارس یا برکنار شده و یا رنج زندان خریده‌اند.

امید است در دولت جدید و با ایجاد فرهنگی همه جانبه گرا، زمینه توسعه و صادرات فرهنگی تمدن ایران زمین در اقصی نقاط دنیا فراهم شود و آنگاه به جای سریال‌های ترکی و عربی که مملو از کنج اندیشی فرهنگی و اخلاقی است، سریال‌های فاخر ایرانی را پر کند. رسیدن به چنین فضایی اما بعید نیست به شرط آنکه فرهنگوران سکاندار حوزه فرهنگ شوند!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.