اختتامیه کنگره بین‌المللی محمد(ص) روز مبعث در شیراز برگزار می‌شود

دبیرکل کنگره بین‌المللی “محمد(ص)؛ پیامبر رحمت در آیینه ادب و هنر” گفت: آئین فرجامین این رویداد فرهنگی، هنری و مذهبی روز نهم اسفندماه، مصادف با روز مبعث پیامبر مکرم اسلام(ص) در شیراز؛ سومین حرم اهل بیت(ع) برگزار خواهد شد.

حامد تقوایی دوشنبه دوم اسفند در یک کنفرانس خبری اظهار کرد: این کنگره بین‌المللی کار خود را از ۲۱ اسفندماه ۱۳۹۹ مصادف با بعثت پیامبر (ص) در حرم شاهچراغ و با رونمایی از فراخوان و پوستر آغاز کرد و هنرمندان را از کل جهان فراخواند تا تولیدات و آثارشان را در ۷ زبان مختلف و در ۲۵ رشته ادبی و هنری تهیه و ارسال کنند.

او با بیان اینکه هفت محور تعیین شده برای این کنگره بین‌المللی، تمام مراحل زندگی پیامبر (ص) را پوشش می‌داد، گفت: شرایط ارسال آثار هم در سایت کنگره اعلام شده بود و هنرمندان تا دوم آبان، یعنی ۷ ماه مهلت داشتند تا آثار خود را به دبیرخانه ارسال کنند.

تقوایی گفت: در این مدت دبیرخانه کنگره برنامه‌های متنوعی اجرا کرد که بخشی از آن شامل ۶ ورکشاپ گسترده، ۷ پیش کنگره ادبی و شعرخوانی ۱۰۰ شاعر و تبلیغات گسترده برای حضور هنرمندان، بود.

دبیرکل کنگره بین‌المللی محمد(ص) افزود: در مجموع ۵۷۰۰ اثر از سوی هنرمندان ۴۰ کشور دنیا توسط دبیرخانه دریافت شد که مشارکت در بخش بین‌الملل برای رشته‌های ادبی چشمگیرتر بود؛ به طوریکه می‌توان گفت این رویداد از نظر تعداد آثار و کشورهای شرکت‌کننده یک رویداد منحصر به فرد است.

تقوایی ضمن یادآوری اینکه با پایان مهلت ارسال اثر داوری آثار با حضور ۶۰ داور از چهره‌های سرشناس کشور در رشته‌های مختلف، آغاز و انجام شد، گفت: در ۴ رشته شامل  به صورت حضوری در شهر شیراز انجام شد و داوری‌ها ۲ مرحله‌ای بود که مرحله نهایی داوری در رشته‌های خوشنویسی، نقاشی، نقاشی خط و نگارگری، داوری به صورت حضوری و ۲ مرحله‌ای بود، زیرا داوران باید اصل اثر را رویت می‌کردند، بنابراین برگزیدگان مرحله اول این رشته‌ها فراخوان شدند تا اصل اثر را ارائه کنند.

او با بیان اینکه در سایر رشته‌ها داوری کشوری انجام شد، گفت: در بخش پوستر داوری در موزه هنرهای معاصر انجام و داوری رشته‌های نمایش نامه و فیلم کوتاه در حوزه هنری تهران اجرا شد.

تقوایی گفت: در مجموع ۴۳۰ اثر منتخب برای نمایشگاه و چاپ کتاب انتخاب شد که ۵۰ اثر حائز رتبه بودند و حدود ۷۰ اثر شایسته تقدیر انتخاب شدند و در برخی از رشته‌ها با توجه به سطح آثار دریافتی به پیشنهاد داوری ناچار شدیم تعداد آثار برگزیده و شایسته تقدیر را افزایش دهیم.

دبیرکل کنگره بین‌المللی محمد(ص) با اشاره به برگزاری اختتامیه همزمان با بعثت پیامبر (ص) بیان کرد: مجموعه برنامه مفصلی برای برگزاری اختتامیه در نظر گرفته شده که آئین اختتامیه ساعت ۹ صبح روز ۹ اسفندماه برگزار می‌شود.

تقوایی با بیان اینکه برای اختتامیه رویدادهای متعددی تعریف و در نظر گرفته شده است که از ۷ اسفندماه شروع می‌شود و با اختتامیه به پایان می‌رسد، عنوان کرد: افتتاح نمایشگاه آثار برگزیده را در ۷ اسفندماه داریم که این نمایشگاه در مرکز اسناد استان فارس دایر می‌شود و ۱۰۰ اثر در رشته‌های مختلف در آنجا به نمایش گذاشته می‌شود همچنین نمایشگاه از ۷ تا ۱۲ اسفندماه دایر است و علاقه‌مندان می‌توانند از ۹ صبح تا ۵ بعدازظهر آثار را بازدید کنند.

او با بیان اینکه اکران فیلم‌های برگزیده از دیگر رویدادهای منتهی به اختتامیه است، گفت: ۲۱ فیلم انتخاب شدند که در ۷ و ۸ اسفند در سینما فرهنگ اکران می‌شود و علاوه بر آن ورکشاپ‌های تخصصی در حوزه نمایش نامه نویسی و فیلم کوتاه نیز طراحی شده است.

تقوایی با بیان اینکه اختتامیه بخش عربی نیز در روز ۷ اسفندماه برگزار می‌شود، گفت: این برنامه در شبکه اینستاگرام به صورت زنده پخش می‌شود و شاعران از کشورهای عربی شعرخوانی می‌کنند که یک برنامه جامع و کامل به زبان عربی است.

دبیرکل کنگره بین‌المللی محمد پیامبر رحمت در آیینه ادب و هنر با بیان اینکه ۸ اسفندماه نیز برنامه جشنواره آواها و نواها با عنوان آوای حرا برگزار می‌شود، افزود: ۱۵ گروه سرود منتخب استان فارس از شهرهای مختلف از ۹ صبح تا ۲ بعدازظهر مسابقه می‌دهند و گروه‌های برگزیده مشخص می‌شوند و تمامی این گروه‌ها در ۱۵ نقطه مختلف شهر شیراز قبل از نماز مغرب اجرا دارند و یک اجرای دسته جمعی اذان را خواهند داشت که یک رویداد فرهنگی بسیار مهم است.

تقوایی با اشاره به اینکه رویداد دیگری که در ۸ اسفندماه برگزار می‌شود شعرخوانی شاعران برگزیده بخش زبان فارسی است، افزود: پویش اذان در اذان نیز در شب مبعث ۹ اسفندماه برگزار می‌شود به این صورت که افراد مختلف به صورت زنده در اماکن پر تردد اذان را به صورت زنده اجرا می‌کنند.

او با بیان اینکه برنامه اصلی اختتامیه معرفی برگزیدگان است که ۶۰ نفر از برگزیدگان حضور قطعی دارند، اضافه کرد: به عنوان سال اول کار بزرگی است چراکه کنگره وابسته به نهاد خاصی نیست هر چند دستگاه‌ها و نهادها نیز در اجرای آن نقش‌آفرینی کردند و یک هم افزایی فرهنگی در استان انجام شد اما اصل حرکت مردمی و خودجوش است.

دبیرکل کنگره بین‌المللی محمد(ص) با بیان اینکه نخستین و بزرگترین رویداد فرهنگی ادبی و هنری کشور در شیراز رقم خورده است، تصریح کرد: امیدواریم در سال‌های آینده شاهد یک رویداد مهم در سطح جهان اسلام باشیم.

او با تاکید بر اینکه اختتامیه به معنای پایان کنگره نیست و این کنگره به عنوان یک حرکت جاری است، گفت: اختتامیه فقط اتمام فراخوان دور اول است در همان مراسم اختتامیه رویدادهای آینده را رونمایی می‌کنیم و یک سال نشر آثار را در دستور کار داریم که اهمیت آن به اندازه خود کنگره است.

تقوایی خاطرنشان کرد: باید هنر را از حالت گلخانه‌ای خارج کرد و به سطح جامعه آورد  به همین منظور یک سال برای نشر آثار و رویدادها وقت گذاشته خواهد شد و امروز که  دستاوردهای کنگره و آثار آن در سطح جامعه مشخص شد انتظار داریم حمایت‌ها از سوی مسئولان بیشتر شود.

دبیرکل کنگره بین‌المللی محمد(ص) با بیان اینکه انتشار آثار به صورت‌های مختلف در قالب نمایشگاه‌ها و کتاب اتفاق می‌افتد، افزود: امیدواریم که بتوانیم نمایشگاه‌ها را در دیگر شهرها و کشورها برگزار کنیم همچنین سایتی راه‌اندازی می‌شود که یک موزه مجازی از آثار است و معتقدیم گنجینه دائمی در شهر شیراز برای این آثار باید تهیه شود و در این راستا حتما نمایشگاه دائمی را برای آثار خواهیم داشت.

غلامرضا کافی، دبیر علمی و ادبی کنگره نیز با بیان اینکه این واقعه کاملا مردمی است هر چند دانشگاه شیراز ورود کرده اما شایسته شیراز همین رویدادها است، گفت: در بخش ادبی ۲۴۰۲ اثر رسیده که ۱۶۴۴ اثر در شعر و ۷۵۸ اثر در داستان در ۳ زبان فارسی عربی و انگلیسی بوده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز با بیان اینکه در شعرهای آئینی به موضوع پیامبر کمتر مورد توجه شده است، افزود: در حالی که پیامبر عامل وحدت و شان و شخصیت ایشان ایجاب می‌کرد چنین اتفاقی صورت گیرد و می‌توان گفت که این کنگره رویکرد دوباره به شعر و داستان نبوی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.