احمد تنوری عنوان کرد؛ جلوگیری از ناهماهنگی های فضاها و معابر و فعالیت های شهری

خبرپارسی – رئیس کمسیون حقوق شهروندی گفت: باید از بروز ناهماهنگی های نظری و کاربردی در فضاها و معابر و فعالیت های شهری جلوگیری شود

احمد تنورری امروز دوشنبه ۲۷ فروردین در نطق پیش از دستور جلسه علنی شورای اسللامی شهر شیراز، یکی از مهم ترین مشکلات موجود در سطح شهر شیراز را عدم پیوستگی و ترکیب هماهنگ سیمای شهری دانست و افزود: این مشکلات ناشی از عدم اجرای قوانین و مقررات و مصوبات و سایر قواعد آمره ی حاکم و ناظر بر این حوزه است.

او خطاب به شهردار شیراز گفت: یکی از مهمترین مصوبات لازم الاجرا در این ارتباط ضوابط و مقررات ارتقای کیفی سیما و منظر شهری است که به باور من از زمان  تصویب و ابلاغ در سال ۱۳۸۷ تا کنون اجرای کامل آن در شهر شیراز رضایت بخش نبوده است .

 وی با تاکید بر اینکه شورای اسلامی دوره پنجم شهر شیراز باید در راستای اجرای کامل این مصوبه وظایف نظارتی خود را به دقت انجام دهد، افزود: از جمله اهداف مهم این مصوبه احیای فرهنگ معماری و شهرسازی غنی گذشته ی ایران است .

تنوری تاکید کرد: وقتی یک مصوبه لازم الاجرا این را می گوید، تکلیف روشن است، بخش عمده ای از فرهنگ معماری و شهرسازی  گذشته ایران زمین متعلق به شهر شیراز است.

این عضو شورا فرهنگ معماری و شهرسازی شیراز متأثر از مکتب هنری شیرازدانست و ادامه داد: هویت ایرانی و اسلامی هم به شدت تحت تأثیر مکتب شیراز است .

احمد تنوری با بیان  اینکه، در سالهای اخیر بخشی از آثار ارزشمند معماری و شهرسازی غنی متعلق به گذشته ی کشور در شهر شیراز تخریب شده است، افزود: اما هنوز هم می توان با بهره گرفتن از پژوهش های صورت گرفته و شناخت بهتر از این هویت بی بدیل اشتباهات گذشته را جبران کرد.

رئیس کمسیون حقوق شهروندی با تاکید بر اینکه باید از بروز ناهماهنگی های نظری و کاربردی در فضاها و معابر و فعالیت های شهری جلوگیری شود، گفت: در این راستا نیازمند فعالیت کمیته ارتقای کیفی سیما و منظر شهری هستیم تا هر چه سریعتر تشکیل جلسه دهد و بتواند هماهنگی لازم میان کلیه دستگاهها، سازمانها، نهادها، شرکتها و مؤسسات ذیربط در امر ارتقای کیفی سیما و منظر شهری را انجام دهد.

او تصریح کرد: طراحی ها و اجرای بناهای واقع در بافت تاریخی فرهنگی شیراز باید واجد دانه بندی و ریخت شناسی مشابه با این بافت تاریخی ارزشمند باشند و حتماً باید در موضوع بهسازی نمای بافت تاریخی شهر مصالح ساختمانی، رنگ و بافت مصالح نمای ساختمانها با هویت تاریخی شیراز همخوانی داشته باشد.

عضو شورای شهر شیراز خطاب به شهردارشیراز گفت: کلیه تابلوهای فعالیت های شهری اعم از تجاری، درمانی، خدماتی و اداری در سطح شهر شیراز باید در انطباق کامل با مبحث بیستم مقررات ملی ساختمان به صورت هماهنگ برای تمام اصناف مختلف تهیه شود.

تنوری ضمن تقاضای ساماندهی تابلوها و علایم و و نماهای بصری شهری افزود: ضوابط و و مقررات جدید و کارآمد تری تدوین و تصویب شود و طراحی و اجرای بناهای واقع در تقاطع ها و معابر باید به گونه ای باشند که منجر به ارتقای کیفیت بصری و فضای تقاطع ها شود.

رئیس کمسیون حقوق شهروندی تاکید کرد: شهرداری شیراز باید به مالکان بناها ،اخطار کند که مطابق مقررات حداکثر ظرف مدت ۵سال کلیه کانال های تأسیساتی نمایان در نماهاو جداره های شهری شامل کولرها،اسپیلت ها،کانال های کولر،ناودان ها ،سیم ها و کابل های برق و تلفن ،دودکش های بخاری و غیره را از نماهای شهری حذف و یا به گونه ای ساماندهی کنند که در نما یا جداره شهری قابل مشاهده نباشند.

تنوری با بیان اینکه مکان یابی کابین ها و کیوسک های طبوعاتی،تنقلاتی و تلفن عمومی و صندوقهای صدقات و غیره نیز باید ساماندهی شود، افزود: ایجاد هرگونه اختلاف سطح اعم از لبه و پله و غیره در مسیر عبور عابران پیاده ممنوع است و شهرداری باید هرچه سریعتر تغییرات لازم را در اینگونه سطوح به وسیله ایجاد شیب راهه و رمپ به عمل آورد .

عضو شورای شهر شیراز الزام توسعه فضای سبز شیراز با گونه های اقلیم شیراز که متناسب با ویژگی های طبیعی، تاریخی، فرهنگی شهر شیراز، ادامه داد: دراین خصوص تخلفاتی صورت گرفته است، که باید رفته رفته اصلاح شود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.