آئیین نکو داشت بهمن بیگی همزمان با پاسداشت مقام معلم و روز پدر در شیراز/کوروش کمالی سروستانی:بهمن بیگی خطبه های نهج البلاغه را در مدارس عشایر رواج داد

خبر پارسی – همزمان با گرامیداشت هفته معلم آیین نکوداشتی برای زنده یاد استاد محمد بهمن بیگی پدر تعلیمات عشایر ایران با حضور مسوولان کشوری و استانی و خیل عظیم علاقمندان و دانش اموختگان مدارس عشایری در شیراز برگزار شد.
به گزارش ایرنا، رییس مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان فارس در این آیین به ویژگی ها و سلوک شخصیتی استاد محمد بهمن بیگی پرداخت و از مبارکی تقارن بزرگداشت این استاد برجسته با میلاد حضرت امیر مومنان علی (ع)سخن به میان آورد.
دکتر کورش کمالی سروستانی از این شب به عنوان شب پر رنگ فرهنگ ، شب امیرمومنان ،شب عشق مطهر شب روز معلم و شب استاد محمد بهمن بیگی یاد کرد و افزود: چه عاشقانه و مفتخر است برایم که در این بزم باشکوه عزیران می خواهم از این بزرگان سخن بگویم .
این پژوهشگر گفت : میلاد حضرت امیر را به همه کسانی که به انسانیت فضیلت ، مدارا ، عشق و درایت ایمان دارند و نیز به ملت علی و به همه نسل هایی که در این ۱۴قرن در جستجوی حق و عدالت و عرفان به او پناه برده اند و علی علی گفته اند تبریک عرض می کنم .
کمالی سروستانی با اشاره به اینکه گوشه گوشه زندگی پر فراز حضرت امام علی (ع)آموزنده است اظهار داشت : ۲۵سال پس از پیامبر تحمل و بردباری و شکیبایی برای ماندگاری دینی که پیش از او ۲۳سال پیامبر برای ان جهاد کرده بود و پنج سال حکومت برای عدالت و محبت از جمله فرازهای این زندگی است .
وی علی را نخستین مومن نسل اول اسلام ،برادر پیامبر و مظهر جهاد و رهبری ، اوج سیاست و محبت ، کارگر ،مولد و از همه فراتر ایشان را اندیشمند و سخنور و نویسنده دانست و تصریح کرد :در واقع همین فضیلت نهایی و سخنوری و نثر زیبای نهج البلاغه در میان دیگر فضیلت ها برای استاد محمد بهمن بیگی اهمیت داشت و به روایت دانش اموختگان عشایر یکی از درسهایی که در مدارس عشایری در روزگار قبل از انقلاب تدریس می شد خطبه های نهج البلاغه بود.
این نویسنده آثار ادبی تصریح کرد: گنجانیدن خطبه های شیوا و فصیح نهج البلاغه در متون درسی مدارس عشایری را باید در حکمت والای استاد محمد بهمن بیگی و ارادت قلبی ایشان به شخص امیر مومنان جستجو کرد و بس .
کمالی سروستانی همچنین با بیان خاطراتی از نحوه شکل گیری دانشسرای عشایری که خود استاد بهمن بیگی در نوشته هایش از لطف علی در گشایش این کار یاد کرده و همچنین گذاشتن اسم یکی از فرزندان دلبندش را بنام علی وردی به مفهوم داده علی پرداخت و گفت : اینها همه نشان از ارادت بهمن بیگی به حضرت امیر مومنان علی (ع) دارد.
وی ادامه داد : بهمن بیگی علاوه بر عشق ورزیدن به امیر مومنان به عشایر ایران که جزو مستضعفین ترین جامعه ایران در آن دوران بشمار می رفته نیز هم ارادت ویژه داشته و در راستای رهانیدن این جامعه از فقر بیسوادی از سال ۱۳۴۹کارش را در ارتقا علمی این جامعه اغاز و پس از ۴۵سال بخوبی می بینیم که آرزوهایش در موفقیت جامعه عشایر ایران محقق شده است .
کمالی سروستانی گفت : لازم است که دانش آموختگان مدارس عشایری و همه علاقمندان به راه و حرکت فاخر فرهنگی بهمن بیگی در راستای اشاعه این فرهنگ غنی که همواره تکرار را ملا اور و ابتکارش در راه حل بود را اقدام به مرکز پژوهشی کنند تا در آن یافته ها و اثار ماندگار ان انسان بزرگ و اندیشمند معاصر مورد تفحص و بررسی عالمانه برای استفاده نسلهای آینده قرار گیرد.
فرزند استاد محمد بهمن بیگی هم در این آیین از خدمات دکتر حمیدی شیرازی به عنوان استاد پدرش یاد کرد و افزود: ما آرامگاه دکتر حمیدی را درست نکردیم و در جوار آرامگاه حضرت حافظ برایش جایی دادیم .
الله وردی بهمن بیگی با بیان این مطلب که بهتر بود برای دکتر حمیدی شاعر بزرگ آرامگاهی و یا موزه ای داشتیم افزود: البته این مشکلی نیست چرا که کسی که اصولا کلکی داشته باشه بهمان صورت نیازی به آرامگاه و بارگاه ندارد.
وی ادامه داد: بهمن بیگی هم چون استادش دکتر حمیدی نیازی به آرامگاه و بارگاه ندارد چرا که آرامگاه وی نیز هم در لابلای کتابهایش نیز نهفته است .
بهمن بیگی افزود: البته باید گفت که زنده یاد بهمن بیگی جاودانگاه دارد و جاودانگاه وی هم خانه های یک یک بچه های عشایری است که باسوادشان کرده و لذا می توان نتیجه گرفت که بهمن بیگی امروز هم آرامگاه دارد و هم جاودانگاه .
همسر محمد بهمن بیگی هم در حاشیه مراسم گفت : همانگونه که محمد بهمن بیگی گفته است انسانهایی که کار نیک می کنند زمانی که نتایج و آثار کار نیک شان را می بینند مثل این هست که دوباره زنده شده اند من هم در این آیین نکوداشت و قدردانی احساس می کنم که همسرم بهمن بیگی زنده است .
سکینه کیانی افزود: امروز خیلی افتخار می کنم به وجود و کار و نام همسرم که توانسته کار سترگ و فاخر فرهنگی را در باسواد کردن عشایر ایران از خود بر جای بگذارد و متخصصان زیادی را در زمینه های مختلف به جامعه تحویل دهد.
در ادامه دکتر ابراهیم سلیمی کوچی استاد دانشگاه اصفهان در این آیین گفت : امروز باید خارج از هر گونه کار کلیشه ای و تکراری به این باور برسیم و ثابت کنیم که محمد بهمن بیگی چه کسی بوده و چه کرده و ایشان در حوزه اندیشه چه آثاری را بر جای نهاده است .
سلیمی کوچی با تشریح آثار شش گانه مانده از بهمن بیگی افزود: بی شک استاد بهمن بیگی به عنوان یک نویسنده چیره دست و عمل گرا یک کانون اندیشه است که با کار های پژوهشی باید در باب اینکه این ادیب بسیار والامقام چه اهدافی را دنبال می کرده غور و تفحص بسیار کرد.
وی یکی از ویژگی های بارز بهمن بیگی به عنوان یک نویسنده و مولف بزرگ را در این دانست که در دام هیچکدام از دام ایدیولوژی های زمانه گرفتار نشد و همواره استقلال فکری خود را در راستای خدمت رسانی به قاطبه مردم حفظ و مانایی کرد.
این آیین که با موسیقی های لری و ترکی همراه بود به رسم سالانه تندیس و نشان یادمان محمد بهمن بیگی به دکتر سید حسن موسوی از دانش آموختگان و یاران همراه آن انسان فرهیخته نیز در دوران باسواد کردن عشایر ایران اهدا شد.
گفتنی است این آیین سال گذشته با حضور حجت الاسلام علی یونسی دستیار ویژه رییس جمهوری در امور اقوام و اقلیت ها ، سید ضیا هاشمی معاون فرهنگی وزیر علوم و جمعی از مسوولان استانی برگزار شد.
زنده یاد محمد بهمن بیگی بنیانگذار آموزش عشایر در ایران و از ایل قشقایی در شهرستان فیروزآباد استان فارس بود، کارش را از سال ۱۳۳۱ به تنهایی آغاز کرد و در طول ۲۸ سال مدیریت بر اداره آموزش عشایر ایران بیش از ۱۰ هزار معلم را تربیت کرد.
وی موسسات مختلف مانند دبیرستان شبانه روزی عشایری شیراز، مرکز آموزش فنی و حرفه ای عشایر دختران و پسران،موسسه تربیت مامای عشایر و مرکز تربیت روستا پزشک و دامپزشک را بنیان گذاشت.
وی توانست نخستین جایزه فرهنگی یونسکو را در سال ۱۳۵۳ را به دلیل پیکار با بیسوادی دریافت کند. از او پنج اثر با عناوین اگرقره قاج نبود ، بخارای من، ایل من ، طلای شهامت ، به اجاقت قسم ، عرف و عادت در عشایر فارس باقی مانده است .
گفتنی است دانش اموختگان مدارس عشایری پیرامون استاد محمد بهمن بیگی دهها کتاب نوشته اند و مستندهای زیادی ساخته اند که از سیمای جمهوری اسلامی این مستندها پخش شده است .
محمد بهمن بیگی یازدهم اردیبهشت سال ۱۳۸۹ در شیراز درگذشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.