گزارش نگران کننده خبر پارسی از بهداشت محیط شیراز /تقدم درمان بر بهداشت! /بهداشت محیط شاید وقتی دیگر…

خبر پارسی – موش که نیست، اندازه‌شان به بچه‌گربه نزدیک‌تر است، با ظاهری کثیف، پوزه‌ای دراز، دمی سرخ و دلهره‌آور! از میانه شیراز، به سمت شرق و جنوب که سیر کنی، میان جوی‌ها، در مقابل دکاکین ساندویچ و فست‌فود و بقالی و ماهی‌فروشی و … به‌وفور یافت می‌شوند و به تعداد چندین برابرشان گربه‌هایی که همچنان زاد و ولد می‌کنند و زیاد می‌شوند و مگر اتومبیلی گاه‌گداری یکی از آنها را زیر بگیرد و بکشد، اگرنه از بادمجان بم هم پوست کلفت‌ترند!.

سراسر شیراز را که بگردی، انواع و اقسام جانوران را مشاهده خواهید کرد، سگ هم هست، تعدادی شیک و زیبا، در بغل و کنار مردم و تعدادی ولگرد و کثیف با پوزه‌هایی کف‌آلود و زبان‌هایی آویزان! و همه این‌ها که روزگاری دشمنان طبیعی بودند، امروز به میمنت وضعیت بهداشتی آراسته شهر، در کنار یکدیگر به خوبی و خوشی زندگی می‌کنند.

امروز شیراز و فارس به مدد بی‌تفاوتی و نگاه درمان‌محور مسئولان بهداشت و درمان! همراه با رشد بی‌حد و اندازه فروشگاه‌های اغذیه اعم از غذای آماده و بیرون بر و داخل خور! شاهد رشد انواع و اقسام جانوران موذی بزرگ و کوچک از سوسری و سوسک و ملخ گرفته تا موش و گربه و سگ است و برف هم که مزید بر علت شد تا حیوانات وحشی نیز برای یافتن غذا از بیابان‌ها و کوه‌های اطراف راهی آبادی‌ها شوند.

هم‌اینک تمام آنچه را که از بهداشت در این شهر کلان، می‌توان مشاهده کرد، کارت‌های پیچیده شده در پلاستیک آویزان بر در و دیوار دکاکین تحت نظارت بهداشت است که هر ماه شاید یک مامور مشخص و آشنا، بیاید و امضایی در کادرهای تاریخ‌دارش بیندازد و حالا لقمه‌ای هم خورده و نخورده، برود.

بی‌توجهی محض به زیرساخت‌های لازم در خصوص توسعه بهداشت و ارتقا سطح سلامت جامعه، امروز شیراز و فارس را به شهر و استانی درمان محور بدل کرده است، شهری که داعیه‌دار مرکز توریسم درمانی است!!! بی‌تفاوت به بهداشت مردمانش، کمترین برنامه و طرح را در سطوح مختلف برای پیشگیری از بیماری‌ها ندارد.

در فارس و شیراز  می‌توان انواع بیماری‌ها را یافت، از وبا و سرخک گرفته تا سل که انواع و اقسام آن با همراهی اتباع بیگانه شهروند! به این دیار وارد و ماندگار شده است.

محدوده مرکزی شیراز،در نقطه‌ای که بافت فرسوده نامیده می‌شود و بسیاری از شهرک‌ها، از جمله سعدی، میانرود، ده‌پیاله، وزیرآباد و سلطان‌آباد و… گاه تعداد اتباع بیگانه بدون شناسنامه و غیر قانونی، از تعداد شهروندان ایرانی بیشتر است، مردمانی که براساس تنگناهای معیشتی و فرهنگی از بهداشت و مسائل بهداشتی آگاهی کمی دارند و باز به لحاظ تنگناهای مالی،اغلب با بهداشت مانوس نیستند و این همه به لطف بی‌تفاوت و نبود نظارت از سوی متولیان امر خصوصا بخش بهداشت این دیار، تداوم پیدا کرده است.

امروز هرچه در حوزه درمانی پیشرفت نصیب این شهر شده است، در حوزه بهداشت، عقب‌گرد کرده‌ایم، تعداد کارشناسان بهداشتی که سال‌های سال است شاهد اضافه شدن بر تعدادشان نیستیم، در حوزه‌های بهداشت عمومی، بهداشت محیط و بهداشت حرفه‌ای، اندک و شهر گسترده است.

امروز بی‌توجهی به بهداشت به حدی رسیده که مراکز بهداشتی درمانی هم اولویت را درمان قرارداده و به‌دنبال کسب درآمد هستند، زیرا بهداشت هزینه دارد و درمان درآمد و مسئولان درآمد محور بهداشت و درمان این شهر، در کمتر پست بهداشتی هم از وجود کارشناسان و کارشناسان ارشد این رشته استفاده می کنند . ظریفی می گفت اصلا استفاده نکرده و نمی‌کنند!

امروز به مدد اعمال سیاست‌های غلط بهداشتی و سیاسی‌کاری‌های آغشته شده به درمان، متولیان به‌دنبال ساخت بیمارستان و مراکز درمانی . بخش خصوصی نیز اغلب به فکر پول بیشتر است . اما در این میان، بهداشت، افسرده‌تر و ناامیدتر از گذشته در میان پلشتی‌های ایجاد شده بواسطه سوسک و سوسری و موش و گربه، دست و پا می‌زند و روزهای سختی را از سر می‌گذراند.

شیراز که ظاهرش را با آب رنگ و به یاری ساختمان‌های خصوصی‌ساز و پل‌های نورپردازی شده، بزک کرده‌اند، در پشت این پرده واقعیت‌های زیادی دارد، واقعیت‌هایی که باید در کوچه پس کوچه‌های بافت قدیم و شهرک‌هایش جست و جو کرد، واقعیت‌هایی که خواب عمیق مسئولان بهداشت و درمان این دیار، برایش رقم زده‌اند، حضور و فعالیت اتباع بیگانه در مراکز تهیه و طبخ غذا و در آشپزخانه‌هایی که از چشم همه به‌دور است، رعایت نشدن اصول و بهداشت به‌واسطه نبود نظارت کافی بر این مراکز، کم‌توجهی به مسایل زیستی و محیطی ناشی از فعالیت مراکز تولید، تهیه و طبخ غذا، آلودگی‌هایی که به‌واسطه وفور موش و سوسک و گربه در این شهر ایجاد شده و گسترش می‌یابدو….

متاسفانه طی سال‌های اخیر حتی یک گزارش قابل استناد، در خصوص وضعیت و فعالیت‌های بهداشتی انجام شده در شیراز و فارس ارائه و منتشر نشده است.

اجرایی شدن طرح پزشک خانواده که مبنای اصلی آن کاهش میزان مراجعات مردم به پزشک، ارتقا سطح بهداشت خانواده‌ها و پیشگیری از بیماری‌ها و تشخیص به‌موقع و … بود، به بستری برای به‌کارگیری پزشکان عمومی بی‌تجربه و پرداخت پول‌های گزافی (بین ۱۵ تا ۵۰ میلیون ریال در ماه) به این افراد شده و حتی یک کارشناس پیراپزشکی، اعم از پرستاری، مامایی، بهداشت (در تمام زیرگروه‌ها) و … را مشغول به‌کار و منتفع نکرده است.

گفته می شود طی سال‌های اخیر در بسیاری از پست‌های مدیریتی و تصمیم‌ساز، از وجود پزشکان عمومی که در حال گذران طرح نیروی انسانی بوده یا به لحاظ تفکر به نگاه سیاسی مدیران ارشد نزدیک‌تر هستند، استفاده کرده‌اند.

این درحالی است که در تمام جهان برای مدیریت سیستم‌های بهداشتی، از وجود کارشناسان این رشته تخصصی استفاده شده و می‌شود، کارشناسانی که تفکرشان بهداشت محور است.

بزرگترین و اصلی‌ترین آسیب به‌کارگیری پزشک در سمت‌های مدیریتی حوزه بهداشت، نگاه درمان‌محور این گروه و کنار رفتن اصل بهداشت که همواره بر درمان مقدم بوده، است، موضوعی که امروز در کلان‌شهر شیراز و سایر شهرهای استان، به عینه می‌توان دید.

امروز اگر جوی‌های مرکز شهر اندکی تمیز‌تر است، به‌لحاظ توجه بخش بهداشت و ناظران بهداشتی نیست، بلکه تلاش شهرداری‌ها مسیر را هموار کرده است، هرچه سرپوشیده شدن جوی‌ها و کنال‌های انتقال آب‌های سطحی در کنار خیابان‌ها، امکان حضور و رشد انواع و اقسام جانوران موذی و حشرات را افزایش خواهد داد زیرا محیط مناسب و مساعدتر شده و پناه‌گاه امنی برای اینگونه جانوران ایجاد می‌کند، مگر آنکه مسئولان بهداشتی هم تدبیر در خصوص مبارزه برنامه‌ریزی شده با این معضل داشته باشند.

متاسفانه هم‌اینک بخش اعظمی از هزینه‌های انجام شده در حوزه تشخیص و درمان بیماری سل، که یکی از بیماری‌های میکروبی بسیار خطرناک بوده و در بسیاری از نقاط جهان، ریشه کن شده است، صرف اتباع بیگانه می‌شود، زیرا این بیماری در انواع مختلف بیماری سل ریوی، استخوانی و .. عمدتا در میان اتباعی که غیرقانونی و بعضا قانونی وارد کشور می‌شوند، دیده شده و می‌شود.

مسئولان ارشد بهداشت و درمان استان فارس امروز بهداشت را کاملا فراموش کرده‌اند و اگر در مصاحبه‌ها و اخبارشان، مطلبی را در خصوص اقدامات انجام شده، ذکر می‌کنند، عمدتا پوشش دهنده حوزه درمان است، زیرا حوزه درمان، درآمدزا بوده و از طرفی تمام مسئولان و مدیران هم پزشک هستند، پزشکانی که امروز جزو ثروت‌مندان جامعه محسوب می‌شوند و اگرچه تمام تحصیلاتشان را با استفاده از ظرفیت‌ها و امکانات عمومی این کشور و به‌نوعی از محل بیت‌المال، انجام داده و پیش‌برده‌اند،کمتر پیش می آید که به قشر آسیب پذیر جامعه توجه کنند و متاسفانه نگاه بسیاری از مردم به اغلب پزشکان نگاه خوبی نیست که در این نگاه، پزشکان جامعه را سرکیسه می‌کنند تا جیب‌هایشان پر تر شده و در کنار کار طب به دلالی و ساختمان‌سازی‌هایشان هم رونق بخشند!!

بی‌تردید اگر فکر عاجلی برای حل مشکلات بهداشتی کلان‌شهر شیراز و استان فارس نشود، در آینده این مشکلات سلامت جامعه را تهدید خواهد کرد، دانشگاه‌علوم پزشکی و مراکز بهداشتی درمانی، همان قدر که در حوزه درمان مسئول هستند، چندین برابر در حوزه پیشگیری و سلامت، مسئولیت دارند، اکتفا کردن به برگزاری سمینارها و همایش‌هایی با عناوین بهداشتی اما درمان محور، گماردن پزشکان عمومی بر راس تمام حوزه‌های مدیریتی از روابط‌عمومی گرفته تا بهداشت و تنظیم خانواده و …… درمان و مالی و آموزش و … تفکر بسیار اشتباهی است که در آینده تبعاتش بیش از پیش نمود پیدا می‌کند.

کافی است بی‌هیچ پیش‌زمینه‌ای، گروهی از خبرنگاران رسانه‌ها را همین امروز و نه فردا و با ایجاد بستر، به سراغ بسیاری از خیابان‌های شهر برده و وضعیت بهداشت آن را در ابعاد مختلف مورد بررسی و کنکاش قرار دهیم و بی‌هیچ پیش‌داوری، واقعیت‌ها را به قضاوت بگذاریم.

19 دیدگاه برای “گزارش نگران کننده خبر پارسی از بهداشت محیط شیراز /تقدم درمان بر بهداشت! /بهداشت محیط شاید وقتی دیگر…

  1. آقا ممنون که از بهداشت نوشتید و از بهداشت محیط، شما گوشه ای از معضل را دیدید و یا شنیدید و گفتید. وضع بهداشت محیط اسفناک تر از اینهاست. میدانید چرا ؟ چون نمیگذارند. کی و چرا؟ بازار و دانشگاه علوم پزشکی! بازار در فکر منافع خود است و دانشگاه درجهت امیال این گروه! نفوذ گروه فکری خاص از طریق بازار به دانشگاه جلو همه فعالیت ها را گرفته. شاید ندانید جهت یکی از بازرسین از طرف بازار بقول معروف پاپوش درست شد . و یا همان گروه زالو صفت بازار در جابجایی بعضی از بازرسین نقش دارند. در جلوگیری از تعطیلی محل های کسب متخلفین از طریق رییس دانشگاه نقش فعال دارند بطور مثال در کمیته غیر مجازی که تشکیل شده آقای ترابی عضو دایم بوده و حتی در بعضی مواقع دارای حق وتو! خیلی جالب است در هییت منصفه خود متهم جهت خود و دیگر متهمان تصمیم میگیرد و این فقط از کیسه عطاری رییس دانشگاه درآمده و بس!!! چه بگویمت مدیر گروه بهداشت محیط و مسوولین بهداشت محیط شهرستان شیراز جهت وزش باد را خوب تشخیص داده اند و هوا بین های خیلی خوبی هستند چون فهمیده اند رییس دانشگاه چه میخواهد. و اینان مجری دستورات نا صواب رییس هستند وچون دانسته اند رییس بزرگ مخالف برخورد با کسبه متخلف هستند اینان هم کار را رها کرده و به تحصیل مشغولند و سرکوبی بازرسین ناراضی از این امر!! شاید ندانید در سال گذشته میزان تعطیلی از بیش از چهارده هزار صنف مرتبط با بهداشت محیط صفر بوده است و حالا باید فعالیتهای بهداشت شیراز را با زرقان و سروستان و کوار مقایسه کرد که روزگاری بخشی از مرکز بهداشت شهرستان شیراز بوده اند . و شاید ندانید گه در این شهر مراکزی هست که به دستور مستقیم رییس دانشگاه هیچ بازرسی حق بازرسی از آن را ندارد. و شاید باز هم ندانید که حالا در بعضی از گردهمایی های بهداشت محیط آقای خلیل ترابی بی سوادسخنران است و حکم دهنده و مستمعین اکثرا کارشناس و کارشناس ارشد!! و خندند بر آن دیده کینجا نگرید! و باز هم بگویمت یا بس است؟؟؟؟؟؟؟

  2. وقتی تمام بودجه را به کارهایی به مثابه نوشدارو پس از مرگ سهراب میدهند ،وضعیت فعلی که خوب هست ، سال اینده هم نه ، بلکه 6 ماه دیگر ارزوی امروز را خواهید داشت. ایا اجازه بازدید درست و حسابی به بازرسان بهداشت محیط میدهند؟ نه
    ایا میدانستید اگر بخواهند مکانی را به علت تخلفات بهداشتی تعطیل کنند، باید پسا ز پیشنهاد بازرس ، تایید رئیس بهداشت، امضا رئیس مرکز بهداشت شهرستان، تازه به کمیسیونی برود که با عضویت مستقیم رئیس مجمع امور صنفی برگزار میشود و اگر این فرد با سواد دیپلم تایید کرد که بله محل پیشنهادی مشکل داردریال میتوان ان را تعطیل کرد؟
    ایا میدانستید که الان 3 سال است فقط نیروی بهداشت محیط بصورت نیروی قرارداد مشخص و توسط پایگاهها استخدام میشوند ؟ و هیچگونه ردیف استخدامی برای نیروی بهداشت محیط شهر شیراز در نظر گرفته نمیشود؟
    ایا میدانستید اگر نیروی بهداشت محیطی از شهرستان بخواهدبیاید به شیراز،اصلا اجازه اش نمیدهند ،مگر به واسطه ارتباط با هاله نور؟
    ایا میدانستید برای پر کردن یک فرم پیشنهاد تعطیل ساده یا صدور اخطار بهداشتی ناقابل باید از هفت خوان رستم خدابیامرز بگذریم؟
    ایا میدانستید که این فقط گوشه کوچکی از کمبودها هست و بازهم برایتان از کمبودها خواهم گفت؟
    پس حتما منتظر باشید تا با استنادهای دقیقتر خدمت برسم
    قربان شما بهداشت محیطی مستعار. خبر پارسی اگر کسی از جایی سراغ منو بگیره مطمئن باش به تمام خبرگذاریهای معتبر تورو لو خواهم داد،که هرگز راز نگهدار نیستی

  3. همه را خوب نوشتید به جز آن لقمه را، خورده ایم اما کتک و نه لقمه آن هم کتک از دست مغازه دار!

  4. هیچوقت فراموش نمیکنم روزی را که وکیل آن عمده فروش تخم مرغ بازرس بهداشت ناحیه مربوطه را مورد خطاب قرار داد که فلان و چنان‌ میکنم و از قضای روزگار آن بازرس به همان تهدید آقای وکیل دچار شد . حال جناب سردبیر مقصر ما بازرسین نیستیم. مقصر اراده ای است که دو سال است شخصی را به عنوان مسوول بهداشت محیط شهرستان بکار گمارده که این شخص بیرون را رها و به درون پرداخته و مشغول قلع و قمع و تسویه حساب با نیروهای ستادی می‌باشد گروهی رانده شده و بر گروهی عرصه چنان تنگ شده که عطای کار در شیراز را به لقایش بخشیده و به شهرستانهای دیگر گریخته و میگریزند. با ادامه روند فعلی انتظار بدتر از این را هم داشته باشید. میگویند این آقا دستورات بالایی ها را اجرا میکند الله اعلم.

  5. فردا آقایان جوابیه خواهند نوشت که مسوول مبارزه با موش و گربه و سگ شهرداری می‌باشد. اینا با شهرداری، درست مسوول بقیه نابسامانی های بهداشتی با کیه؟

  6. میگم شمو نمیدونید ایی مارمولکو که تو کالواس بود بعدش گفتن شده کاندو.. شرمنده زبونم نمیگرده تاندون چیطو شد؟

  7. با سلام
    جای بسی تاسف است که در حال حاضر مدیرگروه بهداشت محیط دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز فارغ التحصیل رشته شیمی است
    جالب است که ایشان پر از ادعا هستند و حتی به عمرشان یک بازرسی هم نرفته اند وای به حال دانشجویی که بخواهد زیر دست این خانم تربیت بشود و باعث نارضایتی شدید و گسترده دانشجویان شده است و در همه زمینه های بهداشت محیط خود را صاحب نظر می داند
    این مدیرگروه که دست نشانده رئیس مادام العمر دانشکده بهداشت است و مجری بی چون و چرای اوامر ایشان از آنجاییکه رئیس دانشکده بهداشتٰ، فارغ التحصیل رشته بهداشت حرفه ای است رشته بهداشت محیط را به نابودی کشاندند
    تا زمانیکه رئیس مادم العمر دانشکده بهداشت و ایادی زیر دستش و بله قریان گویان به ایشان عوض نشوند وضع همینطور باقی می ماند و این پادگان نظامی همچنان باقی است
    جالب اینجاست که این مدیر عضو شورای سلامت و امنیت غذایی استان هم است وای به حال این استان
    و دائما با اطلاعات غلط دادن به رئیس دانشگاه همچنان بر مدیریت خود پابرجا هستند
    باید در این دانشگاه یک خانه تکانی اساسی شود
    باید به حال دانشکده بهداشت دانشگاه گریه کرد.

  8. حرفهایتان جالب و خوب بجز 2 قسمت و انهم حاظرم با مواجهه حضوری برایتان ثابت کنم اشتباه میکنید و بدتر از ان اشتباه ان مطالب را بدون تحقیق منتشر کرده اید
    1- درمجموعه بازرسان بهداشت محیط شهرستان شیراز(شهدای والفجر و انقلاب)تمام بازرسان به درستکاری و نگرفتن به قول شما لقمه مشهورند و این را به راحتی میتوانید از حراست دانشگاه که بدون تعارف عمل میکند بپرسید،
    2- ما بازرسان بهداشت محیط همگی تمام تلاشمان رساندن وضعیت بهداشت شهر به سطح مطلوب است و اگر قوانین دست و پاگیر و بعضا سلیقه ای نباشد نه تنها وضعیت بهداشت بد نمیشود بلکه اثرات رعایت بهداشت در سلامت جامعه روز به روز بهتر نمایان خواهد شد
    3اگر بازرس یا ماموراداره خاصی یا ارگانی خلاف کرد شما حق ندارید ان را به تمام بازرسها نسبت دهید.ایا اگر یک پراید خلاف کرد باید تمام ماشینها را متخلف بنامیم؟
    4شما چرا ترتیب یک دعوت عمومی از بازرسهای بهداشت محیط شیراز نمیکنید تا بصورت ریشه ای مشکلات را پس از شنیدن و تجزیه و تحلیل ان، در خبرنامه و یا روزنامه و مجلات چاپ کنید؟
    5- امیدوارم که دست بهداشت محیط از این که هست کوتاه تر نشود و هزینه پیشگیریها بازهم به بخش درمان نرود که در این صورت ………
    6 – لطفا با مراجعه به مراکز بهداشتی درمانی سطح شهر و مصاحبه با بازرسهای بهداشت محیط، مشکلاتشان را و کمبودهارا بپرسید و سپس قضاوت کنید و هیچگاه در اتوبان یک طرفه با سرعت بیش از حد و غیر مجاز با داشتن بارهای منفی فراوان به قاضی نروید و قضاوت نکنید
    7-مطمئنا اگر شما مرحله قبل را اجرا کنید،اولین گروهی خواهید بود که از بهداشت محیط و فعالیتهای ان حمایت خواهید نمود

    1. می توانید با قسمت تماس با ما سایت ارتباط برقرار کنید تا از نزدیک بتوانیم سخنان شما را بشنویم

    2. دستها را به نا حق کوتاه کرده اند حرف جالبی زده اید. در هیج برهه ای از تاریخ، بهداشت محیط شیراز اینچنین دارای پرسنل زبده و تحصیلکرده ای نبوده منتها نامحرمان اجازه فعالیت نمیدهند.

  9. موضوع مشکلات بهداشت محیط شهر را باید ریشه ای تر نگاه کرد به نظر میاد یکی از اساسی ترین مشکلات ان پذیرش بانوان در رشته بهداشت محیط در دانشگاه های سراسر کشور است ، از آنجایی پس از فراغت از تحصیل دانش اموختگان این رشته مهندسی ؛ غالبا در مراکز بهداشتی درمانی مشغول به کار می شوند و با توجه به ماهیت کاری این ردیف استخدامی در مراکز و مسوولیتی که بر عهده این مستخدمین قرار میگیرد که از ان جمله می توان سر کشی بصورت تمام وقتی از مراکز و صنوف اغذیه ای ، خوار و باری ، تره باری و … و همینطور سرکشی از کارگاه ها و کارخانه های مختلف مواد غذایی و دهها شرح وظیفه دیگر که به تبع آن کار را کاملا عملیاتی می کند به نظر می آید این وظایف از عهد یک خانم جوان تازه کار بر نمی آید. تصور کنید فلان خانم کارشناس بهداشت محیط را که می خواهد به دروازه کازرون شیراز برود و با آن فضای حاکم بر صنوف این منطقه شیراز با تعدادی از مثلا ماهی فروشان برخورد بهداشتی کند ، لحظه جالبی به نظر می آید.

    1. دوست محترم کارشناس انگاری خبر از درون بهداشت محیط شیراز ندارید. آیا کارکنان بهداشت محیط دیگر شهرستانهای فارس و یا سراسر کشور همگی مرد میباشند. بابا مشکل شیراز از جای دیگر هست. همه هم میدانیم و میدانند! شاید شما ندانید!!!

  10. واسه همینه که شیراز پیشرفت نمی کنه.یه مشت افرادی بی لیاقتی مسئول شدن که هر روز شیراز رو از بقیه شهرهای کشور عقب تر می برند.کاملا موافقم با این مطلب.
    تا زمانی که شایسته سالاری و نظارت دقیق وجود نداشته باشه شیراز، شیراز بشو نیست…

  11. در مورد بهداشت محیط مسائل زیادی وجود دارد که چند مورداصلی آنها به شرح زیر است:
    1- رشته مهندسی بهداشت محیط در سال 1975 بنا به نیاز جامعه آمریکا در دانشگاه هاروارد تاسیس شد.
    2- نیاز آن عبارت بود از پر کردن خلاء فارغ التحصیلانی که در بتوانند پیشرفتهای صنعتی، عمرانی، شهرسازی و پزشکی را طوری ساماندهی کنند که کمترین لطمه به محیط زیست و به تبع آن سلامت انسانها وارد شود. بنابراین دروس ارائه شده در این رشته بر هیمن مبنا تعریف و سر فصلها نوشته شده است.
    3- ماموریت اساسی یک مهندس بهداشت محیط این است که کلیه طرحها و برنامه های پیشنهادی که به نوعی با محیط زیست مربوط می شود از کانال کارشناسی او بگذرد و وی پس از انجام کار کارشناسی مدون نظر خود را اعلام نماید و صنعت و مسئولین اجرایی نیز دقیقا بر اساس نظر او طرح خود را اجرا نمایند. به طور مثال حتی کشیدن یه خیابان جدید نیز منوط به تایید مهندس بهداشت محیط خواهد بود تا تولید خودرو و موبایل و هزاران هزار طرح این چنینی.
    4- بر این اساس متوجه خواهیم شد که چه آرمان بلندی در طرح این رشته تحصیلی وجود دارد و بر همین اساس نیز تقریبا کلیه ادارات و نهادها و شرکتها و صنایع موظف به بکارگیری مهندس بهداشت محیط خواهند بود چون در کشورهای غربی محیط زیست و حراست از آن مثل دفاع از ناموس برای تک تک شان مهم است
    5- این رشته نیز مانند بسیاری از رشته های دیگر که صرفا و بدون احساس نیاز و پاسخگویی به مشکلات، از غرب اقتباس گردید نیز با همان شکل و سیاق وارد ایران شد و چون پیشوند بهداشت داشت به وزارت بهداشت سپرده شد و چون مانند آمریکا برای جایگاهی تعریف نشده بود مسئولین امر بهترین ماموریتی که میشد به فارغ التحصیلان آن داد سپردن امر بازرسی مراکز تهیه و توزیع و فروش مواد غذایی و اماکن عمومی بود که جالب اینجاست در کل دوره لیسانس این رشته، فقط 4 واحد بهداشت مواد غذایی ارائه شده که آن هم بیشتر به اطلاعات عمومی شباهت دارد اما بعد از فراغت از تحصیل عمده کار آنها بهداشت مواد غذایی و موارد مشابه را تشکیل می دهد که جالب است بدانید هیچ پشتوانه و ضمانت اجرایی لازم هم ندارد.
    6- به نوعی می توان گفت کارهای محوله فعلی به واحدهای بهداشت محیط مستقر در وزارت بهداشت را می تواند یه نفر با مدرک سیکل هم انجام دهد.
    7- با توجه به شرح وظایف ابلاغی به کارشناسان بهداشت محیط دانشگاههای علوم پزشکی وی می بایست کنگ فو کار، دارای اطلاعات مفصل حقوقی، دارای روابط عمومی بسیار بالا، سخنران، سفسطه گر، شجاع، از جان گذشته، بچه تاجر یا بازاری باشد و نه مهندس کار بلد با سطح علمی بالا و توانمندی حل مساله و ارزیاب محیط زیست.
    8- جالب است بدانید در ایران نیز کم کم نیاز به مهندسی که بتواند نیازهای فنی محیط زیست را برآورد کند احساس گردید که بجای استفاده از مهندسین بهداشت محیط، وزارت علوم رشته جدیدی بنام مهندسی محیط زیست را تدوین و اجرا کرد که شاخه ای از مهندسی عمران محسوب می شود که این فارغ التحصیلان دقیقا باید همان کاری را انجام دهند که قبلا در آمریکا برای آن تعریف رشته مهندسی بهداشت محیط را نموده بودند. پس براحتی و با دست خودمان میلیاردها تومان از بیت المال و سرمایه معنوی جوانان این مملکت را به هدر دادیم و هنوز بر آن اصرار داریم.
    9- جایگاه بهداشت محیط در وزارت بهداشت بسیار بد تعریف شده و جز سرخوردگی فارغ التحصیلان آن و عدم رشد موثر و همه جانبه موازین بهداشتی جهت کنترل بیماریها و ریسک اسسمنتها که امروزه به شدت شاهد بروز بیماریهای صعب العلاج و نوپدید هستیم که با توجه به تلفات آن گویا جنگی خاموش در کشور جریان دارد می بایست یا کلا این رشته را تعطیل نمود یا با تمام توان به اهداف متعالی آن توجه کرده بر اساس آن شرح وظایف را به طور کلی تغییر داد.
    10- البته پزشک سالاری نیز مزید بر علت شده است.

    1. همین یه کار هم مدتهاست تو شیراز تعطیله بقیه جاهارو نمیدونم. اصلا بیان در بهداشت محیطو ببندن پرسنل رو هم بفرستن بقیه واحدها مثلا بهورز، ماما روستایی، ….

  12. خیلی جالبه هر بقالی یه وکیل دارد. آنوقت کل پرسنل بهداشت محیط شاغل در مراکز بهداشت شهرستان شیراز، هیچی…!

  13. مقصرفقط رییس دانشگاه نیست بلکه باقی ماندگان عصر حجر مانند دکتر ص م نیز هستند که بچه رانندشونو میارن میذارن مسوول بهداشت محیط شهرستان.!؟

  14. خدا رحمت کند آنکس که زبانش را اصلاح کند (پیامبر رحمت (ص) )
    دانشگاهی که رییسش مثل آب خوردن از راست گفتن گریزان است « معاون بهداشتی آن اراده واختیاری ندارد ! مدیر بهئاشت محیطش نوچه ئ دکتر صمد ه وبراحتی توپ اینور وآنور شوتش میکنند معلومه که مسول بهداشت محیط شیرازش هم باید چون ارباباش باشد!! بهداشت محیط به چه دردی می خوره بنده خداها !! برید فکر نان باشید که خربزه آبه !!

    1. بله قربان گویان و خودفروشان که اوامر بازار و رییس بازاری دانشگاه را اجرا میکنند را به امید خدا با برکناری رییس دانشگاه برکنار خواهیم کرد!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.