کوروش کمالی سروستانی در نشست نقد آثار بانوی روزنامه نگار شیرازی : اخلاق رسانه ای اگر بر باد برود چه خواهد شد؟!/ سردبیر ایسنا منطقه فارس: سال‌های ۷۵ تا ۸۳، اوج دوران روزنامه‌نگاری در استان فارس به‌شمار می‌رود

خبر پارسی – چهارمین نشست روزنامه نگار در زوم در حالی عصر پنج شنبه ۷ آبان برگزار شد که بسیاری از اعضای محترم شورای شهر شیراز در یک حرکت فرهنگی و قابل ستایش در جلسه نقد آثار زهرا جعفری سروستانی خبرنگار حوزه شورا و شهرداری حضور داشتند.

۳
بنا بر اعلام روابط عمومی مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس،علی محمد پشوتن سردبیر خبرگزاری اسنا منطقه فارس که به عنوان خبرنگار حوزه شورا و شهرداری زهرا جعفری را در جلسات شورا همراهی می کند وظیفه نقد آثار این بانوی روزنامه نگار را بر عهده داشت.
پشوتن با بیان اینکه ،نتیجه نقد به‌عنوان تحلیل و بررسی علمی و منصفانه یک اثر یا آثاری از یک نویسنده یا روزنامه‌نگار، لزوم انتقاد نیست، بلکه می‌تواند برجسته کردن نقاط قوت هم باشدگفت:از طرفی نمی‌توان نقد را جامع‌الاطراف دانست زیرا منتقد، در حالی اثر یا آثاری را نقد می‌کند که در فضای زمانی و مکانی تولید کننده اثر قرار ندارد، جایی فارغ از تمام مسائل و مشکلات پیرامونی، اثری را در فضایی آرام می‌خواند و آن را نقد می‌کند.

۱۲
به اعتقاد وی برای منصفانه بودن نقد باید تمام شرایط تاثیرگذار بر مولف اثر، مد نظر قرار گیرد و البته نظرات شخصی منتقد کمترین میزان اثر را در نقد داشته باشد. زیرا در بهترین شرایط هم نمی‌توان انتظار داشت منتقد از ورود نگاه‌های فردی به نقد، به شکل مطلق، دوری کند. این موضوع شامل جنبه‌های مثبت و منفی کار یک مولف می‌شود.
این روزنامه نگار با سابقه معتقد است: سال‌های ۷۵ تا ۸۳، اوج دوران روزنامه‌نگاری در استان فارس به‌شمار می‌رود، دورانی که طی آن روزنامه‌نگارانی شاخص در شیراز به عرصه آمدند و با هدایت و حمایت مدیران مسئول و سردبیران روزنامه‌های فعال در آن زمان، بارور شدند و آثارشان در کشور هم درخشید، روزنامه‌نگارانی که تعدادی از آنان با مهاجرت به مرکز، زمینه رشد بیشتر را برای خود فراهم کردند و آنان هم که ماندند، همچنان پرچمدار روزنامه‌نگاری در این شهر و دیار و وزنه‌های قابل اعتنا در عرصه‌های خبر، گزارش، مصاحبه، عکس، طراحی و کاریکاتور، به شمار می‌روند.

۲
وی ادامه داد:شرایط سال‌های پایانی دهه هفتاد ویکی دو سال ابتدای دهه هشتاد، یکی از عوامل مهم در پرورش روزنامه‌نگاران خوب، محسوب می‌شد و در این شرایط بود که زهرا جعفری به‌عنوان یک خبرنگار پا به عرصه روزنامه‌نگاری گذاشت.
به اعتقاد پشوتن :در آن زمان اگرچه فعالان عرصه رسانه دارای تحصیلات آکادمیک در رشته تخصصی روزنامه‌نگاری نبودند، اما فارغ‌التحصیلانی را شامل می‌شدند که به‌واسطه دارا بودن زمینه‌ها، استعدادها و توانایی‌های فعالیت رسانه‌ای، به این عرصه جذب شدند.
وی در عین حال گفت:البته نمی‌توان مدعی بود که پس از آن دوران روزنامه‌نگار خوبی پرورش نیافت، اما به‌دلیل تغییر در فضای رسانه‌ای، توسعه سریع و دیجیتالیزه شدن فعالیت‌ها، توجه بیش از پیش دوایر و سازمان‌های دولتی به رسانه به‌عنوان یک ابزار برای پیشبرد امور و تغییر نگاه به روابط عمومی و کارکرد آنها، مسیری جدید فراروی فعالیت رسانه‌ای گشود.

سردبیر خبرگزاری ایسنا منطقه فارس معتقد است:اگر در آن دوره، خبرنگاران در تلاشی سخت باید خبر و گزارش و مصاحبه تولید می‌کردند، در فضای جدید، تلاش زیادی برای دست‌یابی به این فضاها نیاز نبود بلکه دستگاه‌های دولتی و مسئولان راغب به انتشار خبر و عکس!! خود به دنبال خبرنگار می‌فرستادند.اما شکل کار بیش از آنکه محصول فکر و اندیشه خبرنگار و به‌واسطه یک نیاز باشد که جامعه را منتفع کند، حاصل یک اقدام سفارشی بود که بیشتر سفارش دهنده را راضی می‌کرد! همین عامل شاید یکی از عوامل مهم در کاهش تعداد مخاطبان و کم‌رنگ شدن اعتماد به رسانه‌های داخلی باشد.
به زعم این روزنامه نگار با سابقه:خبرزدگی جامعه، رسانه‌ها را از خوراک بی‌نیاز کرده بود و تمام فضای رسانه‌های مکتوب را به خود اختصاص داد تا دیگر کمتر جایی برای گزارش یا مصاحبه خوب داشته باشند. از طرفی این فضا که باب میل تمام دستگاه‌های دولتی بود، خبرنگاران را کاهل کرد تا به‌جای تولید خبر به‌دنبال آفیش‌های خبری باشند، منتظر اعلام یک سازمان یا فرد تا با شتاب برای تهیه اخبارش به‌سر روند!!

پشوتن سپس یه بررسی آثار اما زهرا جعفری پرداخت و گفت: آشنایی با خانم جعفری به ۱۵ سال قبل بازمی‌گردد و زمانی که به‌عنوان خبرنگار از دو رسانه، در فضاهای خبری مختلف حضور داشتیم و این حضور به‌تدریج موجب شناختی نسبی از روحیات و شیوه کار و نحوه فعالیت او شده است.زهرا جعفری را به‌عنوان فردی که ذاتا خبرنگار است می‌شناسم، او آنچه را که در تعاریف از خبرنگار، در کتاب‌ها و منابع دانشگاهی آمده است، در خود دارد، شم خبرنگاری، او باهوش است، ذکاوت لازم را دارد، شش‌ دانگ است و زوایای هر رویداد را به‌خوبی مورد کنکاش قرار می‌دهد. در عرصه کار از پیش باخته نیست چرا که دانش لازم را برای حضور در یک حوزه کاری و تهیه اخبار، کسب می‌کند.
وی معتقد است:زهرا جعفریبه موقع سئوال می‌کند و سئوالات را به‌درستی به سئوال شونده منتقل می‌کند، به‌دنبال پاسخ سماجت دارد و به‌واسطه علاقه‌مندی و اشراف به کار، پیگیر موضوعی که خود مطرحش کرده است، خواهد بود.
این روزنامه نگار در ادامه گفت:اگر فعالیت زهرا جعفری را به سه بخش تقسیم کنیم، در دوران میانه کاری، شاهد اوج ظهور و بروز او هستیم،‌ گزارش‌های خلاقانه، اخبار دست اول و تاثیرگذار، جریان‌سازی و هدایت جریان‌های ایجاد شده خبری، در دوره اول، به‌نوعی شاید آزمون خطا در کار او بود و در دوره سوم، روند متاثر فضاهای مختلف برون‌سازمانی، درون‌سازمانی و فردی، چندان نشان از پرکاری و تلاش ندارد اما همچنان حضور و بروز خود را در عرصه رسانه داشته و تاثیرگذاری‌اش را حفظ کرده است.
وی تاکید کرد:زهرا جعفری خبرنگاری شجاع است که منابع و کانون‌های خبری را در حوزه‌های فعالیتش به‌خوبی می‌شناسد و با آنان به‌درستی ارتباط برقرار می‌کند، توانایی آن را دارد که مخالف‌ترین افراد را هم موافق نظر خود کند، حداقل برای زمانی که خبرش را تهیه می‌کند.او اگرچه دارای افکار و ایده‌های خاص سیاسی بوده و مانند هر فردی در این اجتماع، گرایش فکری خاص خود را دارد، اما ردی از گرایش‌های فکری را نمی‌توان در ارتباطات حرفه‌ای و آثارش یافت. اگرچه قادر است و این توانایی را نشان داده است که می‌تواند با طرح سئوال، مخالفان جریان فکری خود را با چالش مواجه کند و با انعکاس همان چالش‌ها، مسیر را تا مقصد برود.
پشوتن همچنین اظهار داشت:علی‌رغم آنکه فضای رسانه‌ای در سال‌های اخیر را فضایی پویا نمی‌دانم و معتقد هستم این فضا که سازمان‌های خبری نیز به آن مبتلا شده‌اند، خبرنگاران را به روزمرگی، خبر زدگی و واگرایی و انفعال وا داشته است، اما هنوز می‌توان در میان اخبار و تولیدات رسانه‌ای جعفری، آثاری را یافت که حس خوبی در مخاطب ایجاد می‌کند، کشش و جاذبه دارد، مشخص می‌شود که نگاهی پشت این اثر مستتر بوده و نمی‌توان آن را یک اثری بدون فکر و خلاقیت تلقی کرد.اما با توجه به شناختی که از زهرا جعفری و توانایی‌های او دارم، برداشت من از خوانش خبرهای تحریر شده توسط او این است که این آثار روی یک خط سیر کرده است، اخبار تهیه و منتشر شده توسط او یکنواخت است، بی‌بهره‌ از خلاقیتی که می‌توانست خبر را گیرا و خواندنی تر کند.اگرچه بعضی از اخبار ذاتا خشک و بی‌انعطاف است اما بعضی خبرنگاران نیز آنقدر توانایی دارند که حتی یک خبر غیرمنعطف و سخت را کمی ترد و قابل هضم‌تر کنند.
سردبیر خبرگزاری ایسنا منطقه فارس معتقد است:جعفری در تهیه و تنظیم خبر از سبک‌ها استفاده نمی‌کند، کمتر از دنیای واژگانی که دارد، بهره می‌برد و سعی می‌کند که یک چهارچوب خشک را دنبال کند که به آن عادت کرده است، او مانند فردی است که هر روز یک مسیر مشخص را برای تردد بین محل خانه تا کار طی می‌کند و حتی فکر کردن به تغییر این مسیر، او را دچار نگرانی می‌کند. اگرچه با توجه به شناختی که از زهرا جعفری دارم، او ذاتا اینگونه نیست.
به گفته پشوتن :جعفری بیش از آنکه در تهیه خبر تبحر نشان دهد، در نوشتن گزارش‌های خبری توانمندی‌اش را بروز می‌دهد، نگارش سریع اخباری که باید گزارش‌گونه منعکس شود، مانند خبرهای پارلمان شهری، یکی از توانمندی‌های جعفری است، اگرچه کمتر بروز می‌دهد اما گاه‌ فردای جلسات شورای شهر، می‌توان این گزارش‌ها را در روزنامه عصر مردم دید! گزارش‌هایی که بعضا با تیترهایی خوب، تاثیرش را می‌گذارد و می‌ماند.اما در تحلیل محتوای اخبار و گزارش‌های جعفری، نوعی شتاب‌زدگی را می‌توان یافت، در جاهایی مشخص است که او برای به سرانجام رساندن نوشته‌هایش، تلاش مضاعفی دارد تا به سرانجام رساندن داستان، این موضوع هر چه جلوتر می‌آیم، کمی مشهودتر می‌شود.
این روزنامه نگار افزود:من به‌عنوان یک همکار و خبرنگار، زهرا جعفری را یک مصاحبگر خوب می‌دانم، او از معدود خبرنگارانی است که در مصاحبه، خوب کار کرده و کارهایش تاثیرگذار است. شخصا او را در مصاحبه بسیار توانمندتر از گزارش می‌دانم.براساس شاخص‌های علمی، مصاحبه‌گر نباید تحت تاثیر مصاحبه‌شونده باشد، مصاحبه‌گر باید مصاحبه و مصاحبه‌شونده را درگیر و هدایت کند، او باید همواره سئوالات ثانویه داشته باشد نه اینکه با تعدادی پرسش اولیه، فضای مصاحبه‌ای خشک و فرمایشی را رقم بزند.اجازه اشراف مصاحبه‌شونده بر فضای مکانی و کاری را ندهد و آنچه را به‌عنوان یک مقصد، هدف‌گذاری کرده است، در انتها قابل حصول ببیند.
وی یادآور شد:زهرا جعفری دارای این خصوصیت‌ها هست، او مصاحبه شونده را به‌آرامی وارد خط می‌کند، با توانمندی به گردش در می‌آورد و هرجا که لازم می‌بیند، با سئوالاتش، مسیر را تغییر داده و اصلاح می‌کند، جایی متوقف کرده و جایی سرعت را می‌افزاید و در نهایت آنچه را که خود می‌خواهد بگوید را بدون آنکه مصاحبه شونده متوجه باشد، از زبان او به مخاطب عرضه می‌کند، مانند آنچه که در مصاحبه با سرداران دوران دفاع مقدس،‌ به‌عنوان کارهایی خوب از جعفری، در حوزه مصاحبه، منتشر شده است.اما همان عجله و شتاب را در تنظیم مصاحبه‌ها می‌توان دید، شتاب‌هایی که گاه به کار لطمه می‌زند و آن را دچار سکته‌ می‌کند، کار را در یک جا متوقف می‌کند و دیگر ادامه نمی‌دهد.
به اعتقاد پشوتن ،زهرا جعفری ویرایش را به دست ویراستار رسانه می‌سپارد، کسی که در کمتر رسانه‌ای حضور دارد، رسانه‌ها امروز بیشتر غلط‌گیر دارند تا غلط‌های تایپی را بگیرند و در نهایت نقطه‌ای در انتهای سطری بگذارند و فونت‌ها را اندازه کنند.امروز رسانه‌ها ویراستاری که ویرایش‌دهنده انشایی باشند، ندارند، افرادی که با تسلط به زبان رسانه‌ای، بتوانند به‌خوبی جملات را تاثیرگذارتر کنند. کسانی که با ابتدایی ترین مسائل در ویرایش مانند حذف افعال به قرینه آشنا باشند و ضمایر را جای خود بنشانند و به‌خوبی بدانند باید در کدام نقطه، خوانند را به سکون وادارند یا از نقطه ویرگول استفاده کنند.کمتر روزنامه‌نگاران حرفه‌ای اجازه می‌دهند که ویراستاران نظر نهایی را روی آثار آنان بدهند، همیشه یک روزنامه‌نگار، به واسطه حساسیتی که به اثرش دارد، آخرین خوانش را خود انجام می‌دهد.
سردبیز خبرگزاری ایسنا منطقه فارس در عین حال گفت:جعفری توانایی‌های دیگری هم دارد، تاثیر بر سایر همکاران خبرنگار! آنقدر که دغدغه‌های ذهنی‌اش را از زبان دیگران خطاب به مسئولان بگوید یا در قالب سئوال بپرسد!
وی بی توجهی جعفری به عنوان یک بانوی روزنامه نگار به مسائل زنان را یک آسیب در حوزه روزنامه نگاری زنان تلقی کرد و گفت:او کمتر در حوزه زنان ورود و فعالیت کرده است، اگرچه در یک دوره حضوری پررنگ در مجموعه‌هایی نظیر امور بانوان استانداری داشت اما این موضوع برای مدت طولانی نبود، او به فعالیت فمینیستی در حوزه زنان اعتقاد زیادی ندارد و البته آنقدر که انتظار است هم در این حوزه به تولید آثار رسانه‌ای نپرداخته است.

۱۳
وی همچنین گفت:جعفری اما از تمام توانایی‌هایش در عرصه خبر و رسانه بهره نبرده و نمی‌برد، شاید به‌کار گرفتن جعفری در عرصه خبر و تولید آثار رسانه‌ای نیازمند شگردهای خاصی باشد که سردبیران و مسئولان رسانه‌ها باید آنها را بیابند، اما بی‌تردید فضای کلان رسانه‌ای و آنچه در جامعه جریان دارد، بر فعالیت‌های او نیز تاثیر بسزایی داشته است.
پشوتن در پایان گفت:ادر نهایت و با کمال تواضع و فروتنی، به‌عنوان یک خبرنگار، در مقابل زهرا جعفری سرتعظیم فرود می‌آورم و از او به‌خاطر سال‌هایی که در عرصه خبر و رسانه، فعالیتی خوب و تاثیرگذار داشته، سپاسگزارم.
فرزاد صدری دبیر سلسله نشست های روزنامه نگار در زوم نیز از رسانه ها به عنوان ابزاری بسیار قوی برای طرح و رواج اندیشه ها نام برد و گفت:رسانه بهترین و قوی ترین ابزار برای نفوذ فرهنگ،به قلب جوامع است.از طرف دیگر زنان بیشترین نقش را در تربیت خانواده برعهده دارند و اگر بپذیریم که جامعه از مجموع خانواده تشکیل شده است،پی به اهمیت و توجه رسانه ها به زنان به عنوان مربیان تربیتی جامعه خواهیم برد اما رسانه های استان فارس و روزنامه نگاران شیرازی تا چه اندازه به معضلات زنان و دختران استان می پردازند سئوالی است که روزنامه نگاران زن بیشتر باید پاسخگویش باشند.

۰۳
صدری با بیان اینکه ارتقاء سطح فرهنگی بانوان به افزایش معرفت عمومی در جامعه منتهی می شود گفت :پرداختن به آثار زهرا جعفری به عنوان یک بانوی روزنامه نگار می تواند فرصتی باشد تا مطالبات زنان در سطح جامعه نیز به بوته نقد و بررسی گذاشته شود ضمن اینکه باید بررسی کرد چرا زنان روزنامه نگار در شیراز بویژه زهرا جعفری کمتر به مطالبات زنان می پردازند.
صدری حضور کوتاه مدت زنان در عرصه روزنامه نگاری شیراز را یک معضل برای رسانه های فارس عنوان کرد و گفت:علی رغم سرمایه گذاری خوبی که بر روی روزنامه نگاران زن در شیراز صورت می گیرد،متاسفانه اغلب آنها با وجود تجربه ارزشمندی که به دست می آورند پس از ازدواج این عرصه را رها می کنند و فرصتی که جامعه رسانه ای استان در اختیار این قشر تاثیر گذار گذاشته به آسانی از دست می رود اما زهرا جعفری نزدیک به دو دهه است که با وجود داشتن همسر و سه فرزند،همچنان در سنگر رسانه ایستاده و قلم می زند.او از جمله روزنامه نگارانی است که از ویژگی زنانه خود یعنی احترام گذاشتن و احترام دیدن سود می برد و به همین دلیل در ایجاد ارتباط با مدیران موفق است و از روابط عمومی بسیار بالایی برخوردار است.
دبیر سلسله نشست های روزنامه نگار در زوم با اشاره به سابقه کاری زهرا جعفری گفت:این بانوی روزنامه نگار از ورزشی نویسی شروع کرد و کم کم وارد حوزه سیاسی شد و با فعالان این حوزه به گفت و گو پرداخت.جعفری سالهاست که خبرنگار شاخص حوزه شهری است و اتفاقات این حوزه را رصد و تحلیل می کند اما ایراد کار آنجاست که او همانند بسیاری دیگر از خبرنگاران شیرازی از گزارش های میدانی غافل می شود و تمام وقت خود را به حضور در جلسات شورا و شهرداری می پردازد در حالی که خبرنگار اگر قرار است صدای رسای مردم و پلی میان آنها و مسئوولان باشد باید جوشش بیشتری با آنها داشته و از گزارش های میدانی برای آنچه که درد دل مردم و خواسته هایشان است،غافل نشود.

۱
صدری داشتن اطلاعات پایه در مورد موضوعات و اشخاص را خصلت خوب یک خبرنگار دانست و گفت:زهرا جعفری علی رغم اینکه از سوژه های خود اطلاعات مفیدی در اختیار دارد اما از این اطلاعات در آثار خود استفاده شایسته ای نمی کند. به نظر می رسد این روزنامه نگار زن در خیلی از موارد دنبال مچ گیری است در صورتی که نگاه عمیق یک روزنامه نگار است که غافل گیری مدیران را باعث می شود نه مچ گیری از آنها!او گاهی اوقات بیش از آنچه نقد کند نق می زند و بین نق زدن و نقد کردن البته فاصله بسیار است!
وی افزود: خانم جعفری به عنوان یک روزنامه نگار وقتی در جلسات و نشست های خبری حضور پیدا می کند،باید از همه زوایا به سوژه نشست نگاه کند اما در بسیاری از موارد همانند دیگر خبرنگاران شیرازی ذهنش درگیر آمار و ارقام و بودجه و اعتبارات است در حالی که فقط آمار و ارقام نیستند که یک مدیر را تعریف می کنند.نیاز سنجی،حرکت در جهت استانداردهای تعریف شده برای دستگاهی که جناب مدیر اداره اش می کند،خواسته های ارباب رجوع و نیز حرکت در مدار سیاست های دولت متبوع مدیر یاد شده ،پرهیز از نگاه سیاسی و در مجموع نگاه همه جانبه نگر از مهمترین مواردی است که می توان یک مدیر را در نشست های خبری به چالش کشید و یا او را تحسین کرد.
دبیر سلسله نشست های روزنامه نگار در زوم افزود:زهرا جعفری گاهی در نشست های خبری مباحث بسیار خوبی را مطرح و با نگاهی نقادانه دنبال می کند اما وقتی گزارش خود را از آن نشست منتشر می کند خبری از نگاه نقادانه اش در نشست نیست!
وی در پایان با بیان اینکه زهرا جعفری آنقدر خبرنگار خوبی هست که آثارش نقد شوند و در آن تامل کرد،گفت:این بانوی روزنامه نگار خبرنگار جسوری است و در عین حال سلایق سیاسی اش را در ارتباط گیری با فعالان سیاسی لحاظ نمی کند.زهرا جعفری به همان اندازه که با فعالان سیاسی اصلاح طلب مصاحبه می گیرد با فعالان سیاسی اصول گرا نیز گفت و گو می گیرد و بی طرفی رسانه را مراعات می کند.
سیروس رومی پیشکسوت مطبوعات و مولف تاریخ مطبوعات فارس نیز در این نشست به بیان پیشینه مطبوعاتی زنان فارس پرداخت و گفت:در تاریخ روزنامه نگاری مردانه ایران،شیراز نقش مهمی ایفا می کند دقیقا بر عکس روزنامه نگاری زنان که پیشینه پررنگ و در خور اعتنایی ندارد.با این وجود اولین روزنامه زنان شیراز در سال ۱۳۱۰ و در زمان رضاخان منتشر می شود که اتفاقا یکی از بهترین روزنامه ها است.

۰۶
وی افزود:در سال ۱۳۲۶ نیز نصرت الدوله کشمیری زاده .ارد حوزه مطبوعات می شود اما روزنامه اش رنگ و بوی سیاسی دارد چرا که طرفدار پزوپاقرص مصدق است.
رومی انتقاد وارد شده به زهرا جعفری را به دلیل پرداخت نکردن به مسائل زنان ناوارد دانست و گفت:ما وقتی می توانیم این انتقاد را از خانم جعفری داشته باشیم که مثلا شیراز دارای یک پیشینه خوب وزنامه نگاری در حوزه زنان بوده باشد اما وقتی این پیشینه وجود ندارد چگونه می توان از خانم جعفری در این حوزه انتظار داشت؟
این پیشکسوت مطبوعاتی زهرا جعفری را روزنامه نگار مسلط و خوبی دانست و گفت:روزنامه نگاری در ذات خانم جعفری است در حالی که برخی تحصیل کرده این رشته هستند اما شم روزنامه نگاری ندارند.
رومی انتقادات فرزاد صدری به جعفری را وارد ندانست و گفت:باید بر اساس پیشینه ،تجربیات و تحصیلات آکادمیک برنامه ریزی داشته باشیم و کسی را نقد کنیم.
بنا بر این گزارش برخی از اعضای شورای شهر شیراز نیز در سخنانی به بیان دیدگاه های در باره زسانه و کار خبرنگار پرداختند.سید معین رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر شیراز ضمن ابراز خوشحالی از حضور در جلسه روزنامه نگار در زوم،خبرنگاری را رسالتی سنگین و تاریخی دانست و اظهار داشت:می توان گفت مولی علی (ع) وقتی قرآن را جمع آوری می کرد،کار خبری انجام داده همچنانکه دختر ایشان در حادثه عاشورا این وظیفه را بر عهده داشت و پیام عاشورا را به گوش نسل های بعد هم رساند.
وی خبرنگاران را ترجمان بیتی معروف از حافظ دانست که می گوید آنـان کـه بـه نـظر خـاک را کـیمیا کنند آیا بود که گـوشه چشمی به ما کننـد.
معین با ستایش از عملکرد کار خبری زهرا جعفری گفت:اگر قرار است خبرنگاری در ذهن من نقش ببندد بدون شک اولین نفری که در ذهن خود تصویر می کنم زهرا جعفری است هرجند شاید سلایق سیاسی اش با من یکی نباشد اما در مباحث شهری او را خبرنگاری تیزهوش و با فراست می بینم و گاهی با سئوالات معکوسش ما را فریب داده و اطلاعاتی را که لازمه کارش بوده از ما گرفته است!

عضو شورای اسلامی شهر شیراز زهرا جعفری را در کنار احمد رضا سهرابی و علی محمد پشوتن جزو چهره های ماندگار عرصه خبری دانست و گفت:با این حال اگر قرار است از فعالیت های او تقدیر به عمل بیاوریم ابتدا باید از همسر ایشان جناب ایمان فولاد فر تقدیر کنیم که با سال ها سابقه روزنامه نگاری به خوبی این فضا را برای خانم جعفری بوجود آورده تا بدون دغدغه به کار روزنامه نگاری بپردازد.
معین با تمجید از هوش و ذکاوت زهرا جعفری در بحث روزنامه نگاری گفت:معتقدم اگر خانم جعفری در لباس پلیس و یا در کسوت کارگاهی ظاهر می شد پلیس و کارگاه خوبی از آب در می آمد همچنانکه گاهی ساعت ۱۱ شب به من زنگ می زند کاری که بیشتر شبیه کار کارگاهان است!
عضو شورای شهر شیراز با بیان اینکه زهرا جعفری مرض کار خبرنگاری را دارد،گفت:اگر خانم جعفری کمتر به حوزه زنان وارد می شود،برای این است که او یک پا مرد است!
محمودرضا طالبان نائب رئیس شورای اسلامی شهر شیراز نیز در سخنان کوتاهی با تمجید از سلسله نشست های روزنامه نگار در زوم،این جلسات را برای رشد و تعالی روزنامه نگاری شیراز بسیار موثر دانست و ضمن تمجید از برگزار کنندگان این جلسات خواهان برگزاری جلساتی مشابه برای اعضای شورا و مدیران شهری شیراز شد.

۷
طالبان از ذهن جست و جو گر زهرا جعفری به عنوان نکته مثبت کار او یاد کرد و گفت:خانم جعفری پا به پای اعضای شورا در جلسات حاضر است و از حضور ذهن بسیار بالایی برخوردار است تا جایی که گاهی به ما یادآوری می کند فلان تاریخ فلان حرف را زدید و اکنون وقت عمل است!
وی در پایان زهرا جعفری را خبرنگاری امانتدار دانست و گفت:او در حوزه خودش سوار بر کار است و در مباحث شهری تخصص دارد.
مهدی خانی عضو پیشین شورای شهر شیراز و مدیر عامل شرکت عمران صدرا نیز در سخنان کوتاهی خاطره ای از یک مصاحبه چالشی با زهرا جعفری تعریف کرد و گفت:اینقدر شجاعت در من بود که وقتی تصمیم غلط گرفتم به آن اعتراف و تصمیم خود را اصلاح کنم.

۸۰
خانی برگزاری نشست ها ی روزنامه نگار در زوم را افتخاری برای شهر شیراز دانست و گفت: ای کاش مدیران ما نیز از خبرنگاران درس بگیرند و خود را در بوته نقد بگذارند.
مظفر مختاری رئیس هیئات مذهبی استان فارس و عضو شورای اسلامی شهر شیراز نیز در سخنانی گفت: دردنیای امروزی با توجه به شتاب و سرعت اطلاعات و تحولات نقش رسانه وخبرنگارغیرقابل انکار و کتمان است.خبرنگاران بسترسازاطلاع رسانی وتسهیل کننده ی رشد آگاهی وافکارعمومی ونقش آفرین مهندسی وارتقاء سطح فرهنگی ،اجتماعی،اقتصادی،سیاسی وفرهنگ عمومی جامعه اند.
وی افزود:بی شک خبرنگاران عاشق ترین،مخلص ترین،صمیمی ترین ونقش آفرین ترین وکوشاترین قشرجامعه که همواره روایتگر وپیام رسان دغدغه های همه اقشارجامعه اندکه متاسفانه شان و منزلت این قشرودغدغه های خودشان دربسیاری ازمواردکم مهری وبعضابی توجهی قرارگرفته است و لذاقدرانی و قدرشناسی این قشر باذوق عاشق به هربهانه ضروری و لازم است.
مختاری گفت:درباب رسالت ووظیفه خبرنگاری مشترکات وتفاوت هایی موجوداست که اشتراک همه آشنایی وتسلط براصول وفنون خبرنگاری است اما تفاوت رابایددرنگاه واندیشه ایشان جستجوکردوازویژگی های آنها آرمانگرایی،واقع گرایی،خودباوری،استقلال ،آزادیخواهی،آزاداندیشی،دین مداری وولایتمداری است.با این تعاریف زهرا جعفری خبرنگاربا دانش و آگاهی است که جسارت،دقت،جسارت و صحت را سرلوحه کارخودقرارداده است .
رئیس هیئات مذهبی استان فارس افزود:جعفری تمام تلاش خودرا برای احقاق حقوق حقه افرادجامعه و شهروندان بکاربسته است تا پلی باشدمیان مردم و مسئولین تا ازاین رهگذربتواند هدایتگر راه درست و صحیح بین ایشان باشد.
مختاری افزود:به نظر من جعفری به خبرنگاری به عنوان شغل نگاه نمی کندبلکه ذوق و استعداد و توان و عشق به حرفه اش است که از جعفری یک خبرنگار متفاوت ساخته است.جعفری همواره درراه کسب آگاهی و مطالبه گری گام برداشته است.اواطلاعات رادرست کسب می کندودرسایه همین آگاهی ودانش حرفه ای که داردواقعیات را به نحوه شایسته انعکاس می دهد.
وی با بیان اینکه :جعفری باچشمان بیدار،گوش شنوا ،زبان گویای مردم و مسو.لین این شهرو دیار است گفت:او وقایع رارصدمی کند،نقاط ضعف وقوت را می یابدوفارغ ازهرگونه انگیزه مادی و جناحی بیانگر و هشداردهنده و قایعی است که برخلاف منافع و مصالح عمومی وشهرودیارخویش است.
مختاری همچنین گفت:جعفری پابه پای مردان این عرصه همواره در عرصه های مختلف حضورداشته است.به خاطردارم زمانیکه افتخارداشتم به عنوان خادم جانبازان جنگ تحمیلی مدتی به این قشرمظلوم خدمت کنم،گزارش های زهراجعفری بسیاری ازپرده پنهان زندگی جانبازان اعصاب و روان و قطع نخاعی را نمایان ساخت.بعدازآن هم زهرا جعفری درشورا ی شهر،خبرنگار ثابت این نهادمردمی بود تا در این نقش هم به خوبی به وظیفه خود به خوبی عمل کند.
عضو شورای شهر شیراز در پایان گفت:امیدوارم زهرا جعفری درهمه حال ودرسایه فکرواندیشه وخردوصداقتی که تاکنون داشته دراین امرخطیرموفق و با خیرخواهی و نیک اندیشی خویش افشاگربداندیشی و بدخواهی بدخواهان مصالح همومی همانگونه که تاکنون بوده مسیرخویش راادامه دهد.
اسماعیل عسلی سردبیر روزنامه عصر مردم نیز برگزاری جلسات روزنامه نگار در زوم را بسیار هوشمندانه دانست و گفت: معتقدم آن چیزی که از دل این جلسات بیرون می آید نه نقد خبرنگار که نقد جامعه و فضای مطبوعاتی حاکم بر شیراز است اما همین که خبرنگاران خود را سپر کردند و در تیررس نقد قرار دادند درس خوبی برای مدیران است که از نقد و نقادی استقبال کنند.
وی زهرا جعفری را از جمله روزنامه نگاران تیز هوش شیراز دانست و گفت:خانم جعفری هوشمندی خود را آنجا پیدا کرد که به جلسات شورای شهر رفت و توانست به عنوان یک روزنامه نگارتصمیمات گرفته شده در حوزه شهری را رصد و نظارت کند تا شهر را از سکون و سکوت دور نگه دارد.

وی گفت در نقد فعالیت یک روزنامه نگار باید شرایط حاکم بر دوره ای که او در آن می نویسد را نیز سنجید و اگر در این جلسه بر خانم جعفری نقدی وارد شد باید شرایط کاری او نیز لحاظ قرار می گرفت.
سردبیر روزنامه عصر مردم با استقبال از خلاقیت در امر روزنامه نگاری گفت:ما در روزنامه عصر مردم مانع بروز خلاقیت اعضای تحریریه نمی شویم و هروقت خانم جعفری ایده ای خلاقانه را مطرح کرده از ایده او استقبال کرده ایم.
احمد رضا سهرابی همکار خانم جعفری در روزنامه عصر مردم نیز با تمجید از سخت کوشی وی گفت:زهرا جعفری هاشمی رفسنجانی مطبوعات فارس است!
سهرابی اظهار امیدواری کرد نشست های روزنامه نگار در زوم تداوم داشته باشد تا روزنامه نگارانی شایسته در پایان این جلسات برای فارس و شیراز تربیت شوند.
محمد عسلی مدیر مسئوول روزنامه عصر مردم نیز گفت در طول ۳۰ سالی که افتخار کار در روزنامه نگاری را دارم با ۴ زن روزنامه نگار کار کردم که هر ۴ نفر آنها درخشیدند.این ۴ زن روزنامه نگار عبارت بودند از:افسانه امیری،ناهید کاظمی،سوسن خیراندیش و زهرا جعفری که با دو نفر اول در روزنامه کیهان و با دو نفر بعد در روزنامه عصر مردم افتخار همکاری را داشته ام.
وی یکی از تعاریف افراد با هوش را تغییر شرایط به نفع خودشان دانست و گفت:زهرا جعفری در عرصه کار رسانه همواره شرایط را به نفع خودش تغییر داده و علی رغم بیماری کبدی که با آن مواجه است و بارها به همین دلیل بستری بوده همواره شرایط را به نفع خودش تغییر داده است.
وی با اشاره به حضور افراد مختلف با سلیقه های سیاسی متفاوت در جلسه نقد و بررسی آثار زهرا جعفری را نشانه توفیق او دانست و گفت:مشی روزنامه عصر مردم نیز دوری از هوچی گری و حرکت در مسیری آرام بوده و ما در این روزنامه بدون اینکه به اعتقادات افرادکار داشته باشیم به آثار آنها پرداخته ایم.
زهرا جعفری نیز در سخنان کوتاهی ضمن تشکر از متولیان نشست های روزنامه نگار در زوم و ضرورت برگزاری نشست هایی از این دست برای ارتقا سطح روزنامه نگاری در شیراز گفت:در عرصه روزنامه نگاری مدیون همسرم یعنی ایمان فولاد فر هستم که الفبای کار رسانه را از او آموختم. پس از وی مرهون امین عطایی هستم وقتی برای اولین بار نام مرا بالای یک خبر ۳ خطی زد و من از فرط ذوق زدگی ۳۰ روزنامه از همان نسخه را خریدم تا بین دوستان و آشنایان توزیع کنم اما الآن که آن خبر را می بینم خجالت می کشم.همچنین باید از محمد رضا خالصی نیز تشکر کنم چرا که او دست من را برای گزارش نویسی باز کرد.

۱۱
وی در پاسخ به انتقادات مطرح شده در رابطه با اینکه چرا زهرا جعفری به عنوان یک روزنامه نگار زن کمتر به حوزه زنان ورود پیدا می کند،گفت:من هیچ وقت به حوزه زنان جنسیتی تگاه نکردمو معتقدم یک زن قبل از اینکه زن باشد،یک انسان است.
او همچنین در پاسخ به اینکه چرا در مقدمه های مصاحبه هایش از توانایی و قلم خود بهره نمی گیرد و به صحبت های مصاحبه شونده برای مقدمه بسنده می کند،گفت:در روزنامه نیم نگاه که بودم همه مقدمه ها را خودم می نوشتم اما شرایط هر دوره متفاوت است.الآن مقدمه های ما مورد قضاوت قرار می گیردو حتی پای خانواده به میان کشیده می شود!لذا نمی خواهم خانواده ام برای یک مقدمه قضاوت شوند!

۴
وی با اشاره به رشته تحصیلی اش که علوم سیاسی است گفت:شاید اگر حقوق خوانده بودم در روزنامه نگاری موفق تر عمل می کردم همچنان که سال ها قبل کوروش کمالی سروستانی از من خواست مستند نگاری را یر لوحه کار خود قرار دهم و این کار را هم نکردم در هر دومورد اشتباه کردم!
زهرا جعفری در پایان گفت: از همکاران خوبم در روزنامه عصر واقعا تشکر می کنم به نظرم گاهی در روزنامه کم کاری کرده ام اما از اینکه اسماعیل عسلی سردبیر محترم روزنامه و احمدرضا سهرابی همکار خلاقم در همین روزنامه مرا حمایت کرده اند واقعا خوشحالم.
بنا بر این گزارش،کوروش کمالی سروستانی رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس در پایان این نشست گفت:ما از بی اخلاقی در مدیرانمان،رسانه هایمان وخبرنگارانمان رنج می بریم.آفتی که هیچی جایش را پر نمی کند.

۹۲
کمالی اظهار داشت:ثروت هایی که بر باد برود،برخواهد گشت می شود دوباره ساخت اما نمی دانم اخلاق اجتماعی،اخلاق رسانه ای و اخلاق خبرنگاری اگر بر باد برود چه خواهد شد؟!شاید خانم جعفری حسنش این بود که اخلاق رسانه ای را حفظ کرد و بر این اخلاق پایبند بود.او حرفش را همیشه می زند و خیلی خوب هم می زند و همه می دانند که این حرف از سر بغض،از سر تخریب یا از سر حسادت نیست و به همین خاطر است که سالهاست می نویسد و ما سود می بریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.