کوروش “مسیح خداوند” بود، نه طرحی برای شلوار!

 خبر پارسی – مستانه مرتب – صنعت “مد” یکی از پر درآمدترین، گسترده ترین و محبوب ترین صنایع جهان است. بدیهی است آنچه باعث گسترش و پیشرفت یک صنعت می شود، خلق کارشناسانه بر پایه اصول صحیح در کنار سرمایه گذاری و تبلیغات است. لباسی که حاصل تفکر و اصول زیبایی باشد می تواند سالها و شاید قرنها به حیات خود ادامه دهد مثل “کت و شلوار”، و حتی اگر تنوع طلبی بشر باعث حذف کوتاه مدت آن از دنیای مد شود باز آن تیپ لباس به دنیای مد باز خواهد گشت.

متاسفانه اخیرا در برخی فروشگاههای شهر مواجه شدیم با شلوارهای تنگ زنانه ای که روی آن از عکس کوروش و داریوش استفاده شده بود، آن هم تقریبا نزدیک منطقه نشیمنگاه! باور بفرمایید در صنعت لباس جای عکس شخص محبوب روی پیراهن است، آن هم بر منطقه سینه و نزدیک قلب که نشان دهنده محبوبیت باشد! جای تاسف است که استفاده از نقوش هنرمندانه تخت جمشید را بر هر کالای بی ربط می بینیم و یا عکس مفاخر ملی را بر قسمت نامناسب ساپورت زنانه چاپ می کنیم! نمی دانم چگونه باید فکر کرد و هدف طراح را چه دانست، اما آنچه مسلم است طراح نه تنها بی سلیقه بوده بلکه از اصول صنعت مد هم چیزی نمی دانسته.

IMG-20140429-WA0005(1)

اینکه یک نادان هیجان زده بوده یا از روی غرض این کار را کرده مشخص نیست. شاید خواسته با سوء استفاده از علاقه مردم به فرهنگ ملی شان به سود کلان برسد، شاید اصلا به هیچ چیز فکر نکرده و ندانسته که با این کار چقدر مفاخر ملی را بی ارزش و بازاری می کند! این احتمال هم می رود که علاقه ی زیادی به کوروش داشته و این کار به نوعی دوستی خاله خرسه باشد! متاسفانه سالیان سال است که شرق خود را در کلاف بی سر و ته افکار متفاوتی پیچیده است، افکاری که باعث ضعفهای عمیق فرهنگی و دور افتادن از کاروان پیشرفتهای اجنماعی و فرهنگی و غیره شده .

IMG-20140429-WA0004(1)

 خود باختگی شرقی ها دو پیامد بسیار بد داشت: یکی تمایل به غرب و عارضه ی وخیم غربزدگی و دیگری کشش به نژاد پرستی و اغراق در مسائل ملی و صیانت اشتباه از آنها که یکی از مصادیقش همین شلوار است!

 آقا یا خانمی که این ساپورت را طراحی کرده ای! کوروش مسیح خداوند بود نه طرحی برای شلوار و سودآوری تو! او افتخار ایران زمین است، پادشاه بزرگی که به گفته ی ابولکلام آزاد، علامه طباطبایی و آیت الله مکارم شیرازی (که هر سه از بزرگترین مفسران قرآن هستند )همان ذوالقرنین مذکور در سوره کهف است که خداوند از او تقدیر کرده و تورات آمدنش را بشارت داده. آیا تا این حد نمی دانی که شلوار و شلوارک جای نقوش دیگری مثل گل یا شخصیت های کارتونی و طرح های گرافیکی است؟ آیا در مورد خدمات داریوش کبیر برای ایران مطالعه ای در تاریخ داشته ای؟ امیدوارم با عدم استقبال مردم و رسیدگی و توجه بیشتر مسئولین صنفِ مربوط، دیگر شاهد چنین کم لطفی ها و بی منزلتی در حق مفاخر ملی مان نباشیم تا مبادا این حرکت برای سایر مفاخر ملی یا مذهبی تکرار شود و همه ی ما این نکته را در نظر بگیریم که طرح و نقش پوشش تاثیر شگرفی بر فرهنگ جامعه دارد.

IMG-20140429-WA0003(1)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.