کتابخوانی در بازار؛قیصریه بوی کتاب گرفت!

خبر پارسی – نوزدهمین نشست کتابخوان استان فارس در حالی در فضایی بسیار متفاوت در قلب بازار قیصریه لار برگزار شد که تعدادی از معرفی کنندگان کتاب را بازاریان و کسبه این بازار شکل می دادند.
نشست کتابخوان قیصریه لار دویست و نودمین نشست کتابخوان کشور به شمار می رود که توانست با ایده ای بدیع در بازاری تاریخی بسیاری از بازاریان که با چرتکه و اسکناس سر و کار دارند را دو ساعتی پای درس یار مهربان بنشاند.

IMG_3997
در این نشست که ۲۶ دی ماه برگزار شد ۱۰ کتابخوان به معرفی کتاب های مورد علاقه خود پرداختند. یونس اعلایی کتاب «آرماگدون» اثر محمد لک علی آبادی، مهدی آزاد کتاب «فضیلت های فراموش شده» اثر حسین علی راشد و حسین کمری کتاب «پرچم دار حماسه جنوب» اثر صولت الدوله قشقایی را معرفی کردند که همگی از کسبه بازار قیصریه لار هستند. رسول احمدلو کتاب تاریخ تحولات ایل نفر نوشته خودش را معرفی کرد. محمد معتمدیان رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان لار هم خواندن کتاب «بازار قیصریه» اثر ضیا توانا را پیشنهاد داد. سیما علویه رئیس اداره میراث فرهنگی لار نیز کتاب فارس در انقلاب مشروطیت اثر مسعود شفیعی سروستانی را معرفی کرد. سمیه معمار زاده کتابدار کتابخانه گنج شایگان و فضیلت رضایت منش دبیر آموزش و پرورش به ترتیب کتاب های «روانشناسی خواندن و ترویج کتابخوانی» و « دا» را معرفی کردند.

IMG_4001
مدیرکل کتابخانه های عمومی فارس هم در این نشست بر لزوم خواندن کتاب «چهل روز عاشقانه» اثر دکتر محمدرضا سنگری تاکید کرد. سیدمحمدامین جعفری حسینی در ابتدای سخنان خود گفت: امروز در لار کسی از بازار، بیزار نیست چرا که نام بازار بزرگ و تاریخی این شهر با کتاب گره خورده است. وی لار را سرزمین بزرگانی همچون آیت الله آیت اللهی دانست که در تعیین سرنوشت مردم جنوب ایران نقشی تعیین کننده و حیاتی داشته اند.
وی در ادامه به معرفی کتاب «چهل روز عاشقانه» پرداخت و گفت: این کتاب به نوعی بازخوانی واقعه عاشورا است و آنچه در پیامد این واقعه پر شکوه سبب به بار نشستن درخت آزادگی است. درختی که انبیا الهی در هزاره های نبوت خویش کاشتند و آزادگان عالم را در سایه سار مهربانی آن نشاندند. وی افزود: دکتر محمد رضا سنگری محقق سرشناس و دوست داشتنی فرهنگ و ادبیات عاشورایی نامی نجیب برای دوستداران این فرهنگ عزیز است و همواره براین حقیقت پای فشرده است که عاشورا موزه نیست، آموزه است. عاشورا واقعه ای برای گریستن نیست؛ حقیقتی است برای نگریستن و این کتاب خواندنی و دوست داشتنی را برهمین اصل استوار نگاشته است.
مدیرکل کتابخانه های عمومی فارس در ادامه گفت: نویسنده در «چهل روز عاشقانه» با برگرفتن شعله هایی از نور و حقیقت واقعه سترگ عاشورا، گذری بر سراسر آن تا اربعین دارد و با نثری زیبا و روان خوانندگان را بر خوان بی دریغ کرامت انسانی حسین (ع) و یارانش و آن بانوی بزرگوار ریگزارهای غم و خارستان های تازیانه می نشاند.
جعفری گفت: اگر این کتاب را خوب بخوانیم به این حقیقت نایل می شویم که چرا و چگونه بانوی غم های بزرگ از پس این اندوه عمیق، زیباترین تابلوی جهان را به تماشا می نشیند و با کلام و کمال خویش کوفه و شام را فتح می کند.
وی در حاشیه بازدید از ساختمان کتابخانه روستای دهکویه نیز با قدردانی از دهیار و شواری روستا گفت: هر کس با هر توانی باید برای رونق و راه اندازی کتابخانه ها در روستاها به میدان بیاید چرا که فعالیت های عمیق فرهنگی در کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی تابلو ایستی در برابر مهاجرت از روستاها است.
جعفری گفت: کتابداران در کتابخانه های عمومی لار برای ترویج کتابخوانی کاری کارستان کرده اند اما لارستان بزرگ برای دسترسی همه مردم به کتاب نیازمند یک کتابخانه مرکزی است که امیدواریم با مساعدت مسئولان این شهرستان این کتابخانه که پیشرفت خوبی داشته است به زودی آماده خدمت رسانی به مردم شود.
وی اقدام حاج محمد علی محرابی در اهدای ساختمان برای راه اندازی کتابخانه در روستای کورده را تحسین برانگیز دانست و گفت: با عنایت ویژه ورثه این خیّر گرانقدر این روستا هم صاحب کتابخانه می شود.
گفتنی است، مدیرکل کتابخانه های عمومی فارس در سفر به شهرستان لار همچنین از کتابخانه های حسینیه اعظم، گنج شایگان، موزه شخصی آیت الله آیت االهی و چند کتابخانه روستایی بازدید کرد.

IMG_4137

IMG_4120

IMG_4125

IMG_4029

IMG_4098

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.