برای اسطوره ای که عین خودش بود

خبر پارسی – .عبدالکاظم دریساوی – محمد علی کلی بوکسور سیاه پوست خوش سیماو بلند بالای امریکایی وقتی در دهه شصت و هفتاد میلادی جهان ورزش و فراتر از آن را به تماشای خود فراخواند کمتر کسی باور می کرد که او رینگ بوکس را نه برای شکست حریفان بلکه برای تحقق باورهای آزادیخواهانه و عدالتجویانه برگزیده است .

از رینگ بوکس تا شکست امریکا و حضور در میدان عدالتخواهی و انسان دوستی راهی است که آن سیاه دوست داشتنی با همان رقص پای معروفش طی کرد .اوبا اعلام مسلمانی بی آنکه رنگ تعلقی بپذیرد  تا آخر بر سر عهد و پیمان خود ایستاد.

کاسیوس کلی همزمان با  کسب شهرت و معروفیت جهانی نام خود را به محمد علی تغییر داد .او از همان نوجوانی شیفته آزادی و آزادی خواهی شد .محمد علی کلی به موازات کسب قهرمانی های متعدد در مسابقات المپیک و بوکس حرفه ای جهان  و شکست رقیبان افسانه ای دنیای بوکس نظیر سانی لیستون با امتناع از انجام خدمت سربازی و اعتراض به جنگ امریکا علیه ویتنام نام خود را بیش از پیش بر سر زبان ها انداخت .

محمد علی با حمایت از جنبش سیاهان علیه نژادپرستی موجود در امریکا شجاعانه در کنار مالکوم ایکس ایستاد .همراهی مستمر با جنبش ضد نژاد پرستی و حمایت از مردم قهرمان ویتنام و کمک به نهادهای مردمی و همراهی با فقرا و ستمدیدگان ” نظم نوین “او را در قامتی اسطوره ای تعریف کرد ،تا مردم آزاده جهان چشم نواز ترین خاطرات را با او داشته باشند .محمد علی دیگر تکرار نشد و قرار هم نیست که تکرار شود زیرا او متعلق به نسلی است که رویایش آزادی و آزادگی و عدالتخواهی و ستایش انسان بود. او نه یک شورشی آرمانخواه و نه یک آرمانخواه شورشی او عین خودش بود که راه و رسم و شیوه مبارزه علیه تبعیض و ستم را به سبک خاص خود طراحی می کرد وباهوش و استعداد  ذاتی خود نیز زیرکانه این مبارزه به ظاهر فردی را به پیش برد ودر انتهانیز پس از سال ها تلاش و سپس جدال با بیماری پارکینسون جان به جان آفرین تسلیم کرد .

چند روز پیش شیفته گانش تابوت اوکه منقش به آیات قرآن مجید و همه از زیباترین و دل انگیزترین خاطرات بود به عمق تیره خاک سپردند تا اسطوره در کنار پاتریس لومومبا و استیو بیکو و نلسون ماندلا تاریخ. و جاودانگی را ثبت کرده باشد خداحافظ اسطوره ماندگار  ….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.