نماینده سازمان عدالت و آزادی ایران اسلامی در استان فارس:راه امام راحل (ره) و دستورات حکومتی رهبری نظام را مرز عبورناپذیر مشی اصلاح‌طلبانه خود می‌دانیم

خبر پارسی – یکی از برنامه‌های دولت تدبیر و امید، تقویت احزاب و تشکل‌های سیاسی است. بعد از روی کار آمدن این دولت، طبیعی بود که احزاب از رکود چند سال قبل خارج شوند و تحرک و نشاطی در عرصه سیاسی کشور به وجود آید. سربرآوردن احزاب و جمعیت‌های سیاسی جدید و یا توسعه‌ تشکیلاتی احزاب سابق از نشانه‌های این نشاط است. استان فارس نیز در یک سال اخیر، شاهد جنب و جوشی سیاسی بوده است و برخی از تشکل‌ها با استقبال از فضای مساعدی که دولت یازدهم رقم زده است، به تحرک و پویایی حزبی‌شان رونق بخشیده‌اند. یکی از احزابی که در این مدت توانسته است تشکیلات خود را در استان فارس دایر کند، سازمان عدالت و آزادی ایران اسلامی است. به سراغ مسعود رهبری، نماینده این سازمان در استان فارس رفته‌ایم تا از پیشینه و مرام سیاسی حزب متبوعش سؤال کنیم.

1463320_10151932966242752_1006250174_n

آقای رهبری ابتدا بفرمایید سازمان متبوع شما در کدام‌یک از اردوگاه‌های سیاسی کشور تعریف می‌شود؟

بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تشکر از سایت خبر پارسی به جهت پوشش اخبار احزاب و تشکل‌های سیاسی، باید عرض کنم نام‌هایی مثل “اصلاح‌طلب” یا “اصول‌گرا” برای معرفی دقیق تشکل‌های سیاسی چندان دقیق نیستند. حقیقتاً من نمی‌دانم به معنای دقیق کلمه، کدام نام را بر سازمان عدالت و آزادی بگذارم. ما از یک سو به مردم‌سالاری، حقوق بشر، آزادی‌های سیاسی و اجتماعی و احیاء و تقویت ظرفیت‌های دموکراتیک نظام جمهوری اسلامی معتقدیم، پس می‌توان گفت اصلاح‌طلبیم. از طرف دیگر، به ارزش‌های اسلامی و انقلابی، ولایت فقیه، خط امام راحل (س) و تبعیت از دستورات مقام معظم رهبری سخت متعهد و ملتزم هستیم، پس می‌توان گفت اصول‌گراییم. اما اگر گذشته‌ی سازمان عدالت و آزادی ایران اسلامی را در نظر بگیرید، این تشکیلات معمولاً در خط‌مشی‌ها و گرایش‌ها با جریان موسوم به اصلاح‌طلب، همپوشانی بیشتری داشته است.

آیا شما برآمدن دولت روحانی را پیروزی اصلاح‌طلبان قلمداد می‌کنید؟

خود آقای روحانی چنین ادعایی ندارند. به باور من، حمایت شخصیت‌های اصلاح‌طلب در پیروزی آقای روحانی نقش داشت، اما نه چنان که بگوییم این دولت متعلق به اصلاح‌طلبان است. اطلاح‌طلبان بعد از موانعی که برای کاندیداهای اصلی‌شان پیش آمد، برنامه‌های آقای روحانی را به دیدگاه‌های خود نزدیک‌تر احساس کردند و از ایشان حمایت کردند. بنابراین نه آقای روحانی خود را وامدار جریان اصلاح‌طلب یا اصول‌گرا می‌داند و نه قاطبه اصلاح‌طلبان انتظار و توقعی غیر از پی‌گیری وعده‌های دوران انتخابات از ایشان دارند.

 گویا مرکزیت سازمان شما از اعضای ارشد ستاد آقای روحانی در استان اصفهان بودند.

بله درست است. سازمان عدالت و آزادی، شاید جزو اولین احزابی بود که وارد حمایت رسمی از آقای روحانی شد و چون مرکزیت سازمان در اصفهان واقع شده است، اداره‌ ستاد ایشان در اصفهان عملاً در اختیار اعضای سازمان بود.

کمی از پیشینه‌ سازمان بگویید.

حقیقت این است که سازمان عدالت و آزادی جوان ۱۶ – ۱۷ ساله است. حلقه ابتدایی این سازمان جمعی از دانشجویان دهه ۷۰ در استان اصفهان بودند که به جناح خط امام (ره) گرایش داشتند. بعد از انتخابات دوم خرداد ۷۶، این حلقه تصمیم گرفت ارتباطات خود را رسمی و تشکیلاتی کند و همین تصمیم در نهایت به تأسیس سازمان و اخذ مجوز رسمی فعالیت از وزارت کشور در سال ۷۹ منجر شد. از آن زمان تا حدود یک سال پیش، زمینه‌ گسترش تشکیلاتی سازمان به استان‌های دیگر به طور کامل مهیا نشده بود. اما بعد از انتخابات سال ۹۲، فضا برای گسترش تشکیلاتی سازمان مهیا شد و از طرف دیگر، طرح و لایحه‌ مربوط به فعالیت احزاب، که در دستور کار وزارت کشور و مجلس است، احزاب سراسری را موظف می‌کرد که حداقل در یک‌سوم استان‌ها شعبه داشته باشند. این بود که سازمان اقدام به گسترش تشکیلاتی در استان‌های دیگر کرد و بحمدالله استان فارس در این زمینه پیش‌قدم بود و اولین شعبه استانی سازمان در این استان رقم خورد.

آیا مجوزهای لازم برای فعالیت در استان را اخذ کرده‌اید؟

طبق قانون فعلی احزاب، دفاتر استانی احزاب رسمی بعد از معرفی نماینده‌ حزب در شهرستان به فرماندار و موافقت فرماندار دایر می‌شود. ما نیز معرفی‌نامه، اساسنامه، مرامنامه و اسناد مربوط به مجوز حزب را به استانداری و فرماندی محترم تحویل داده‌ایم و در انتظار دریافت مجوز رسمی هستیم و بدیهی است تا آن زمان، اقدام به دایر کردن دفتر و فعالیت‌های عمومی و شهری نخواهیم کرد.

 می‌دانیم که در بعضی از استان‌ها اصلاح‌طلبان از مدیران استانی دولت چندان رضایتی ندارند و معتقدند آنها انتظارات جریان اصلاح‌طلب را برآورده نکرده‌اند. سازمان شما در زمینه‌ مدیران دولتی استان چه نظری دارد؟

 سازمان سعی می‌کند عملکرد مدیران دولتی را صرفاً از منظر سیاسی ارزیابی نکند. استان فارس استانی پهناور با انواع ظرفیت‌ها و مسائل مربوط به صنعت و کشاورزی و تجارت و… است که مدیران استانی باید بتوانند با مدیریت بهینه، تراز رشد و توسعه را به طور متوازن در همه زمینه‌ها ارتقا دهند. ما دلیلی نداریم که به انتخاب و گزینش دولت روحانی بی‌اعتماد باشیم. هنوز بیش از یک سال از استقرار دولت جدید در استان نگذشته و مدیران دولت تدبیر و امید در آغاز راه‌اند. بنابراین شاید زود باشد که قضاوتی درباره آنها داشته باشیم. گذشته از این اساساً این انتظار بجایی نیست که از مدیر دولت روحانی بخواهیم مشی جناح‌ اصلاح‌طلب را در پیش بگیرد. در ابتدای سخن گفتم که دولت روحانی هیچ‌گاه نگفته است که متعلق به یکی از جناح‌هاست. انتظاری که ما از مدیران استانی دولت داریم، این است که با سرعتی مناسب، برنامه‌های کلان دولت تدبیر و امید را اجرا کنند و مردم استان فارس را که آن حماسه را در انتخابات آفریدند همچنان امیدوار و راضی نگاه دارند. تشکیلات استانی سازمان ما تاکنون زاویه معناداری میان مشی مدیران دولتی استان با برنامه‌های رئیس جمهور احساس نکرده است.

 گویا اکثر چهره‌های سازمان عدالت و آزادی را نسل سومی‌های انقلاب تشکیل داده‌اند. درست است؟

بله. سازمان ما بدنه‌ی جوانی دارد. میانگین سنی اعضای سازمان حدود ۳۰ سال است. اکثر اعضای سازمان متولد انقلاب و اصطلاحاً دهه شصتی هستند. آغاز فعالیت سیاسی بیشتر ما ستادهای انتخابات ریاست جمهوری سال ۷۶ بود و دوران جوانی خود را با فراز و نشیب‌های عبرت‌آموز دولت‌های اصلاحات و احمدی‌نژاد سپری کرده‌ایم. در حقیقت، انتخابات سال ۹۲ نقطه‌ بلوغ نسل ما در عرصه سیاست بود که احساس کنیم بدون اتکا به نام‌های بزرگ و کهنه‌سربازان سیاست، می‌توانیم به تشخیص و خرد خودمان اتکا کنیم.

 آیا مشی اصلاح‌طلبانه شما با آنچه تا امروز به نام جریان اصلاح‌طلبی خوانده شده تفاوت دارد؟

جریان اصلاح‌طلبی در کشور ما هیچ‌گاه جریان یک‌دست و یک‌صدایی نبوده است. این جریان ده‌ها خرده‌گفتمان در دل خود دارد، همچنان‌که جریان اصول‌گرایی نیز چنین است. بنابراین من متعرض دیگر شخصیت‌ها و تشکل‌های موسوم به اصلاح‌طلب نمی‌شوم و از جانب آنها سخنی نمی‌گویم. سازمان عدالت و آزادی قرائتی از اصلاحات دارد که آزادی را در کنار دین‌داری، مردم‌سالاری را در کنار نظام ولایی و توسعه را در کنار فضیلت‌های انقلابی و اخلاقی دنبال می‌کند. این سازمان جریان اصلاح‌طلب را، به تعبیر مقام معظم رهبری، یکی از بال‌های پرواز جمهور اسلامی می‌داند. ما معتقدیم اگر جریانی در کشور وجود داشته باشد که در پی چیدن یا زخمی‌ کردن این بال باشد، در اشتباه است. از سوی دیگر، اگر جریانی به نام اصلاحات، قصد مقابله یا سنگ‌اندازی در برابر نظام داشته باشد، باز در اشتباه است. ما راه امام راحل (ره) و دستورات حکومتی رهبری نظام را مرز عبورناپذیر مشی اصلاح‌طلبانه خود می‌دانیم و تحت هیچ شرایطی از این خطوط عبور نخواهیم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.